Paard 'ontsnapt' tijdens het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eleandra

Paard 'ontsnapt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:46

Ik rijd momenteel een 4-jarige appaloosa merrie, zelf ingereden (de 5e inmiddels) en op zich gaat het super. Na de zomervakantie begonnen met inrijden (1 à 2x per week) en intussen doet ze braaf stap, draf, galop, figuren, halthouden en binnenstelling lukt ook al.
Af en toe accepteert ze alleen mijn hand niet (schudt met haar hoofd als ik aan de teugels kom en probeert me naar voren te trekken bij het halthouden), maar dat is wanneer ze last heeft van haar wisselende tanden (dit is nagekeken). In dat geval ga ik met een touwhalster rijden.
Ongeveer 2 weken geleden ontdekte ze een trucje, iedere keer dat ik op de rechterhand galoppeer stopt ze in een bepaalde hoek (altijd dezelfde) en krijg ik haar de bocht met geen mogelijkheid om. Ik moet haar dan omdraaien en weer opnieuw wegrijden.
Geen been, teugel, zweep of mens in de hoek (loopt ze gewoon omver) krijgt haar in 1 keer erdoor. Dit is echt alleen op de rechterhand in galop. Het gebeurt ook als ik een volte maak bij de E/B, dan schiet ze me op een bepaald punt in de volte gewoon weer de hoek in.
Ik galoppeer nu iedere keer tot nét voor het punt waar ze me weer 'ontsnapt' en probeer dat punt steeds iets verder uit te rekken. Maar iedere keer als ik iets verder ga doet ze haar 'trucje' weer.
Weten jullie een manier om dit op te lossen?

Roos_s

Re: Paard 'ontsnapt' tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:51

als je haar dan in de hoek rijd als je aan het galoperen bent draai je haar dan de kant uit waar je dan niet heen wilt?Zo ja, dan is dat het minst goede om te doen laat maar zeggen. Hiermee geef je je paard zn gelijk door eraan toe te geven. Maar uit je verhaal kan ik dit niet helemaal opmaken. Ik zou proberen dit een keer echt goed aan te pakken. Eventueel iemand in de bak erbij die je daarbij helpt. Paard heeft je denk ik dan te pakken iedere keer en moet snappen dit niet te doen.

Veel succes!!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:03

Ik snap je vraag niet helemaal?
Als zij probeert die hoek in te komen draai ik haar natuurlijk weg, maar 9 van de 10 keer lukt het haar toch. Als we eenmaal in die hoek zijn laat ik haar meteen weer hetzelfde doen totdat het 1 keer lukt, dan beloon ik haar door verder te gaan met een andere simpele oefening. Probeer ik het erna (dezelfde dag of een paar dagen later maakt niet uit) weer, dan doet ze gewoon weer precies hetzelfde.
Iemand die me helpt heb ik geprobeerd, en op zich is ze goed opgevoed (wel af en toe een beetje lomp), maar ze ramt die persoon op dat moment gewoon aan de kant. Daarom heb ik het afzetten van de hoek niet eens geprobeerd, sprongen omrammen vindt ze namelijk ook geen punt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:07

ow oke, begreep je verhaal dan verkeert.

Denk eerlijk gezegd dat dit paard dan nog niet genoeg respect kent eerlijk gezegd, vooral als ze iemand zo van de voeten loopt. Zou proberen hieraan te werken, dat ze wel respect krijgt voor mensen (hoeft niet eens op een harde manier aangeleert te worden, vooral concequent zijn)

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 18:17

Ik ga vanaf dit weekend beginnen met grondwerk, je hebt wel gelijk dat ze af en toe nog niet genoeg respect toont voor mensen. Samen met 2 anderen (met jonge paarden) gaan we vanaf nu ieder weekend grondwerk doen, misschien helpt dat inderdaad uiteindelijk wel met dit probleem. Ja

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:57

Dit probleem herken ik, jammer dat niet ieder paard hetzelfde op een methode reageerd Knipoog

Vaak als je wéét dat ze in die hoek gaat rijden, ga jij al gespannen zitten, overdreven sturen, overdreven been, zweepje in de aanslag bla bla bla. Maar juist dán gaat het vaak fout. Rij gewoon zoals je een volte op de linkerhand ook zou rijden. Bij mij ging het zo. Je galopeerde aan, wilt een volte rijden en 'ontsnapt'. Ik blijf druk houden naar de kant waar ík heen wil en sluit me andere been aan het lichaam. Zodra ze stil staat draai ik haar weer om naar de kant waar we heen zouden gaan. Geef een klein tikje op haar schouder als correctie en draaf/galopeer dan weer aan alsof er niets is gebeurt. Gewoon weer normaal die volte inrijden en vaak na enkele keren doet ze 't niet meer.

Maar zoals ik al zei: Helaas reageert niet iedere paard hetzelfde op één methode.

Succes ermee!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 19:23

Je hebt gelijk over mijn reactie, ik zit helemaal klaar voor wat ze gaat doen, misschien werkt het als ik me een beetje ontspan.
Wat jij hebt gedaan doe ik ook, helaas werkt hij bij haar zelfs naar 10tallen keren niet.
Zoals je al zegt, ieder paard reageert op een andere methode..

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:49

Probeer inderdaad zelf flink te ontspannen, misschien helpt het ook wel om de galop een tijdje rechtsom gewoon te vergeten Tong uitsteken

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:29

Ik heb haar vandaag weer gereden en ben heel tevreden, het aanspringen had ze ook altijd moeite mee en dat ging vandaag pérfect! Toen ben ik veel linksom gaan galopperen, vervolgens rechtsom weer steeds tot net voor dat punt, en heel vaak herhaald. Uiteindelijk ben ik totaal onverwacht doorgereden en voordat ze het doorhad was ze ineens door de hoek heen. WOEHOE!! Bijna helemaal platgeaaid en kort daarna gestopt met rijden als beloning. Het gaat dus vooruit. Haha!

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:35

Super om te horen dat dat beter is gegaan!
Mijn tip was ook nog om in het punt dat ze stopt pas te beginnen met galloperen. Of er iets voor zodat ze er wel doorheen moet.

Succes ermee in ieder geval!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 20:46

Het beginnen met galopperen doe ik heel vaak in die hoek, dat is verder geen probleem, maar net iets ervoor was al niet mogelijk. Gelukkig gaat het nu beter, zaterdag hebben we onze eerste wedstrijd (mijn eerste, haar eerste). Gewoon voor de ervaring, ik ben benieuwd!