Paard valt uit elkaar.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tat_jana

Paard valt uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 12:20

ik heb sinds kort een hele goede verhouding met mijn paard tijdens het rijden.
het gaat super goed stap draf galop, ik ben zeer tevreden.
dr achterhand zit er mooi onder en in alle gangen gaat dit ook goed.

nu hebben wij 1 behoorlijk iritand struikel blok.
van de galop naar de draf vallen we als een blok uit elkaar.
en is er ook geen land meer met haar te bezeilen.

ik moet haar dan echt terug rijden naar de stap haar daar weer oppakken en dan weer verder.

hebben jullie misschien een tip waar ik vooral op moet gaan letten met het terug rijden naar de draf ?
de rest van de overgangen gaan overgens wel goed.

de overgang heel erg oefenen ook al gedaan maar het blijft !!

groetjes
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 29-10-08 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Re: Paard valt uit elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:23

blijf haar tijdens het terug rijden goed naar voren rijden en vang haar met je zit terug op. valt ze uit elkaar laat haar even goed doordraven en pak haar vandaaruit weer terug op

korien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:07

Zorg er voor dat je alles voor elkaar hebt voor de overgang en los het zo snel mogelijk op er na. Rij zo goed mogelijk door. Waarschijnlijk moet je paard sterker worden in de overgang.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:14

jaah dat zou misschien wel kunnen ik ga vanmiddag weer even flink oefenen.

is het misschien een idee om een hulp teugeltje te grbruiken of raden jullie dit sterk af ?
en waarom ? of welk hulpje is hier geschikt voor ? Lachen

heb met bijna alle hulpteugeltje wel ervaring.
maar wil toch even weten wat jullie zouden doen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:18

zou het zonder hulpteugel oplossen. ben zelf niet zo fan van hulpteugeltjes. gewoon goed hard eraan gaan werken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:19

Misschien even op de volte zetten in galop om haar wat meer op het achterbeen te zetten en ook de snelheid eruit te halen.

Verder zou ik ook veel aan de longe oefenen met deze overgang. Het zou een kwestie van balans kunnen zijn. Bovendien wordt de achterhand zo goed getraind en dat is ook weer een voordeel. Bestudeer je paard goed aan de longe en probeer te ontdekken waar het probleem zit.

Hulpteugels zijn eigenlijk alleen maar symptoonbestrijding en omdat ik denk dat het een balansprobleem is, zou ik daar niet aan beginnen. Je paard moet leren op haar eigen benen te lopen.

Veel succes!
Hou je ons op de hoogte?

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:21

Heb t zelfde probleem. Mijn instructrice raadde mij aan om haar op de volte te zetten in galop en daar stukjes heel lichtjes stukjes schoudervoor op te pakken. Overgang terug naar draf, meteen door op de volte gaan met schoudervoor... dat houdt ze meestal wel bij elkaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:21

Met een hulpteugel trek je alleen maar aan elkaar, dat lijkt even te helpen maar je leert je paard er opzich niet mee hoe ze op jouw hulpen en jouw hulpen alleen aan elkaar blijft.
Probeer halve overgangen te rijden, dus bijna terug naar draf, en dan weer weg, bijna terug, weer weg, dan een keer helemaal terug naar draf en níet gaan stappen maar haar aan elkaar rijden in draf. Buitenteugel en binnenbeen opvangen, desnoods een keer inbuigen.
Niet te langzaam laten draven na de overgang, juist iets meer tempo erin zodat ze leert om dat tempo te behouden. En goed op je eigen zit letten.
Succes. Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:26

_Sigrid_ schreef:
Misschien even op de volte zetten in galop om haar wat meer op het achterbeen te zetten en ook de snelheid eruit te halen.

Verder zou ik ook veel aan de longe oefenen met deze overgang. Het zou een kwestie van balans kunnen zijn. Bovendien wordt de achterhand zo goed getraind en dat is ook weer een voordeel. Bestudeer je paard goed aan de longe en probeer te ontdekken waar het probleem zit.

Hulpteugels zijn eigenlijk alleen maar symptoonbestrijding en omdat ik denk dat het een balansprobleem is, zou ik daar niet aan beginnen. Je paard moet leren op haar eigen benen te lopen.

Veel succes!
Hou je ons op de hoogte?

Ben ik het mee eens, probeer ook veel op de binnenhoefslag te rijden zodat het paard niet op de bakrand/hoefslag steunt en zelf op eigen benen gaat lopen. Verder inderdaad goed voorbereiden. Contact met de voorkant houden en niet opeens achterover en schakelen. Zoiezo zit je in de galop natuurlijk mooi recht en de galop moet lekker actief zijn, bij de overgang maak je je zwaar en hangt iets naar achter zodra je in draf bent gelijk weer lekker door draven maar niet in een vlugge/haastige draf wamt dan loopt je paard onder je uit.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:09

bedankt voor de tips heb een paar nuttige tip gelezen en ga er meteen mee aan de slag.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:13

ik heb ook het zelfde probleem,
de mijne heeft ook nog geen goede balans..
^^^bedankt er zitten handige tips bij.
ik ga er zeker op trainen!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:15

de enige hulp teugel die ik gebruik is een borstuig met martin gaal omdat mevrouw het af en toe nuttig vindt om te gaan steigeren als ik alleen ben. dus dat houd ik hier erg goed mee onder controle.

uiteraard kan ze ook gewoon zonder lopen voor als we op wedstrijd gaan hoor Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:16

Yvonne___ schreef:
ik heb ook het zelfde probleem,
de mijne heeft ook nog geen goede balans..
^^^bedankt er zitten handige tips bij.
ik ga er zeker op trainen!

ik vindt sommige ook erg nuttig Lachen hopen dat het in de praktijk ook nog gaat lukken..

meer tips en weetjes zijn natuurlijk welkom Lachen

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:10

nou ben weer terug heb flink geoefend.
opzich gaat het wel beter met de tip van het uit de hoefslag Lachen.
en ik hoop hiermee dan eindelijk verder te kunnen groeien Lachen