Ontploffend paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Ontploffend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:19

Tja weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Ik heb een 4.5 jarige ruin, hartstikke lief zit geen kwaad in maar is nogal lomp. Opzich is het rijden geen probleem echter het volgende doet hij wel:

Naar de club toe, over straat geen problemen, is hij meneer de koele kikker, groot verkeer kijkt hij niet van op. Dan komen we op de club aan, dan voel ik al spanning, even aan het werk zetten en hij ontspant al wat, maar dan, dan komen er meer mensen met hun paarden de bak in, meneer denkt gelijk dat hij de grootste hengst ter wereld is, koppie gaat omhoog, ik voel dat hij zichzelf giga opblaast en ja hoor daar komt het al BOK BOK BOKKER DE BOK, en dan bedoel ik echt flinke bokken.
Voorwaarts helpt ECHT niet want meneer blaast zichzelf op, gooit zichzelf enorm in de krul met een hals erop van hier tot tokio, koppie gaat naar beneden en daar gaan we, en nee, als hij zijn koppie naar beneden heeft krijg ik die echt niet omhoog!! Het is een flinke man van 1.75 dus als hij zijn hoofd tussen zijn voorbenen gooit help er geen lieve moedertje meer aan en moet ik het maar uitzitten ( of niet Clown . Hij plakt ook ontzettend aan het paard van mijn vriendin en presteert het ook om op een dubbeltje om te draaien vanuit het niets. Combinatie vriendinnetje in de gaten houden en de opwinding van andere paarden is hem gewoon veel te spannend.

Hij reageert zo overdreven op andere paarden dat ik niet goed weet hoe hier mee om te gaan. Hij staat met 3 andere paarden de hele dag dus het ligt ook niet aan het feit dat hij nooit een paard ziet Huilen

Meer mensen die dit herkennen en opgelost hebben?

8nnemiek

Re: Ontploffend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:28

Heel herkenbaar Ja
Die van mij heeft het ook heel lang gedaan. Ook bij buitenritten als we langs vreemde paarden komen.. en als we in de rijbak gaan rijden en daar lopen vreemde paarden..
In de stap gaat het prima, loopt hij gespannen maar luistert wel nog aan een los teugeltje, maar in de draf wil meneer dan alleen maar harder en harder. Houdt ik hem dan in, dan gaat hij bokken.
Nu is hij inmiddels wat ouder, pubertijd achter de rug, en ik heb hem regelmatig een beetje aangepakt, vooral met de stem en losse teugels. Ik heb een aantal keren eens gewoon stilgestaan bij een bak met paarden. Gewoon een kwartier stilstaan en kijken.. En bij buitenritten, bij het kleinste beetje spanning in de rug zei ik al 'eej!' of 'nee!' en dat werkte best goed.
En nu is het al een jaar ongeveer een stúk minder. Wel bij vreemde paarden nog even hoofd omhoog, rug wegdrukken.. Maar dat is dan hooguit 10 seconden, dan richt ie zijn aandacht alweer op mij Lachen

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:29

Ja ik ken het, mijn vorige ruin deed dit ook. Ik longeerde hem altijd vooraf, zo kon hij zijn ei kwijt en was hij een stuk braver.

Misschien een tip voor jou?

Verder kan ik je alleen de tip geven om hem voor te zijn en het voorwaarts proberen op te lossen. Op het moment dat je merkt dat hij het gaat doen, hand naar voren en wegrijden. Hoe moeilijk dit ook klinkt, uiteindelijk zal je hem een stap voor moeten zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:39

Inderdaad, longeren doe ik ook altijd vantevoren. Kan ie zich even losgooien, en kan ik van een afstandje bekijken hoeveel energie ie die dag heeft. Maar dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk in een bak met andere paarden.
Voorwaarts werkt bij die van mij niet, dan is t draf, galop, rengalop Clown Dus ik probeer hem altijd aan het werk te zetten met kleine figuren. 10-meter voltes en kleine slangenvoltes enzo, allemaal met losse teugels, dan kan ie er niet ineens tussenuit schieten Lachen

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:49

Longeren ga ik ook oppakken voor het rijden, maar ben bang dat de reactie hetzelfde blijft zogauw er paarden verschijnen ( de club is ook niet zijn eigen erf)
Ik heb van mijn instructrise ook mee gekregen, loslaten en VOORWAARTS maar hij reageert daar dus echt niet op in zulke situaties, ik red het nog wel als ik alleen in de bak ben of met de paarden die bij hem op stal staan maar niet meer zodra er vreemde paarden bijkomen.... ik weet dat het voor hem ook een kwestie van gewenning moet zijn maar dat bokken vindt ik toch echt niet gezellig, houdt ook niet op bij 1 keer he! Vork

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:12

Thuis longeren werkt inderdaad niet. Als je wil longeren vantevoren dan zul je dat eigenlijk in de bak met paarden moeten doen. Ik weet niet hoeveel paarden daar rijden, maar misschien vinden ze het niet erg als je vantevoren even 5 minuten longeert aan een kant ban de bak..

Anne_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:44

Ik zou proberen hem voor te zijn want zoals je al aangeeft dat je eigenlijk al weet waarneer het gaat gebeuren dus dan kan je hem makkelijker voorzijn het beste is denk ik handen naar voren en drijven probeer ook dat hij niet zn hoofd zo naar beneden kan doen.
en miss kan je hem eerst even longeren of opjagen dan zijn de meeste paarden vooral in de winter minder bokkerig.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:49

Ik heb er zo eentje.. Ben voor het eerst sinds jaren er weer eens stevig afgebokt. Wiz gaat van ontzettend lief en meewerkend naar rug bollen, spanning en giga wegbokken in een seconde. Het wordt inderdaad getriggerd door andere paarden. Paarden die komen of juist weggaan.

Voorwaarts rijden helpt inderdaad helemaal niet. Ik zet hem gigantisch aan het werk, vraag hem direct weer bij mij. Door hem bijvoorbeeld gelijk alle kanten uit te sturen, geen tijd te geven te denken. En zorg ervoor dat je a la minuut de binnenteugel omhoog en naar je toe kunt trekken. Dat voorkomt dat ze het hoofd omlaag kunnen krijgen voor de echt fijne bokken. Daarmee heb ik het meeste opgelost. En natuurlijk belonen als hij wel netjes en rustig bleef.

Twee keer zijn we er onmiddellijk afgesprongen (ik en een andere ruiter) toen hij uit het niets weer begon. Ik heb hem op het juiste moment een ontzettende mep op de billen gegeven. Hij wist waarvoor hij het kreeg, deed lik lik en ik kon weer opstappen. Geen vuiltje meer aan de lucht Haha!

Inmiddels is het wel minder geworden, maar ik blijf er alert op.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:44

Longeren kn inderdaad maar dan wel bij die andere paarden in de bak.
Ik heb er 1 die op ander terrein altijd op ontploffen staat en dan laat ik hem eerst heel klein draven en als hij daarin los laat en ontspant in mijn hand dan rij ik hen naar voren. Veel figuren rijden en voor ieder figuur een wacht oefening. Werkt vaak heel goed bij mij. En praat zachtjes tegen hem.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 09:22

Helaas mag er op de club niet gelongeerd worden dus dat is geen optie Verdrietig Anders had ik het inderdaad ter plekke wel gedaan want dat zou ideaal zijn natuurlijk.

Rare is dat de laatste keer had meneer me eraf gegooid, hij stond gelijk stil, en kwam direct naar me toe met zijn neusje op de grond van HE BAASSIE wat zit jij daar nou op de grond??? Totaal geen aandacht meer voor de andere paarden Clown

Denk dat het ook wel een kwestie is van oefenen, oefenen en oefenen en hem stevig bezig houden maar goed, met dat gebok van hem brengt hij ook andere mensen in gevaar die in de bak rijden.

Meestal zijn er wel een stuk of 4 a 5 andere paarden bij op de avonden. Kan het misschien ook zijn dat hij thuis zeg maar de enigste ruin is tussen 3 andere merries dat hij dit gedrag vertoont? ( al is hij niet eens de dominante in de groep dat is een andere merrie)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:43

Kan het niet gewoon onzekerheid zijn van hem.
Hij word uit zijn vertrouwde groep gehaalt thuis en moet naar allemaal enge andere paarden .
Misschien dat je thuis eens wat aan freestyle kan doen, zodat jij hem in bepaalde omstandig heden kan vertellen dat het goed is en dat hij op jou kan vertrouwen, ook als er andere enge dominante paarden zijn.
Of gewoon eens vragen op de club of je daar toch niet een keer even een ring af zetten en daar wat grondwerk mag doen,misschien dat het dan wel beter gaat, zo`n club zou dat toch moeten willen begrijpen lijkt me??

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:33

Idd oefenen, oefenen en nog eens oefenen en vooral als je het aan voelt komen.. handen omhoog, hoofd omhoog en been eraan...
Ik heb er ook zo eentje hoor....
Altijd op bedacht zijn... dus als je het aan voelt komen kan je hem bv ook gelijk aan het werk zetten.
Ik heb de laatste keer min 5 min rond gereden met handen hoog/hoofd omhoog en hij liep helemaal opgefokt rond.. tja zijn probleem en gelijk aan het werk gezet allerlei oefeningen en aandacht afleiden... hielp in mijn geval want hij werd relaxer.

Succes ....

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:29

Patsab schreef:
Helaas mag er op de club niet gelongeerd worden dus dat is geen optie Verdrietig Anders had ik het inderdaad ter plekke wel gedaan want dat zou ideaal zijn natuurlijk.

Rare is dat de laatste keer had meneer me eraf gegooid, hij stond gelijk stil, en kwam direct naar me toe met zijn neusje op de grond van HE BAASSIE wat zit jij daar nou op de grond??? Totaal geen aandacht meer voor de andere paarden Clown

Denk dat het ook wel een kwestie is van oefenen, oefenen en oefenen en hem stevig bezig houden maar goed, met dat gebok van hem brengt hij ook andere mensen in gevaar die in de bak rijden.

Meestal zijn er wel een stuk of 4 a 5 andere paarden bij op de avonden. Kan het misschien ook zijn dat hij thuis zeg maar de enigste ruin is tussen 3 andere merries dat hij dit gedrag vertoont? ( al is hij niet eens de dominante in de groep dat is een andere merrie)

Bloos! Bloos Clown

volgens mij gaat dit over mijn merrie, de zwarte heks van het stel Knipoog

Moeilijk hoor, ik heb het natuurlijk meerdere keren zien gebeuren. Het is echt heel lastig. Denk dat longeren heel goed is om toch te doen van te voren. En daarbij kun je hem goed aan het werk zetten en een heel vast schema geven in de training. Denk dat hij erg onzeker is ook en dan is een vast schema in de week erg prettig om je zekerheid uit te halen. Tenminste ik merkte dat het mijn merrie erg goed heeft gedaan. over de week verdeeld 4 of 5 dagen aan het werk! Lachen
Hij moet nog zo veel leren, oefenen is zeker belangrijk. waarom ga je niet met mij mee in mijn opbouwschema met longeren, buitenritten en op de club rijden... zoals de clublessen??

Ik probeer ook maar wat mee te denken hoor Lachen Vork

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 15:57

Volgens mij span je je al op vanaf het moment dat je weet dat er andere paarden komen. Mss niet fel merkbaar, maar voor hem genoeg. Ik zou hem hard aan het werk houden (drafoefeningen of overgangen galop-draf) vanaf het moment dat de andere toe komen, er gerust wat tussendoor rijden en hem zeker niet geruststellen. (bang is hij zeker niet, als ik het goed lees) Gewoon belonen als hij bij zijn werk blijft.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:08

Aan het werk houden is zeker belangrijk, maar wath et volgens mij heel lastig blijft is dat het paard nog veel moet leren! Hij is nog aardig jong en dat maakt het sturen, remmen, gas geven en goed aan het werk houden lastig... Knipoog

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 09:35

@webster,

Bang is hij zeker niet nee, hij is eerder nieuwsgierig naar nieuwe en onbekende dingen, het is geen paard wat gauw weg vlucht voor iets, alleen neemt zijn " ondernemendheid" Vork om het zo maar eens te noemen de overhand in dit soort situaties.

Ik zal best wel aanspannen in zulke situaties, weet dat dat niet goed is, probeer hem ook * los * te laten en voorwaarts te houden maar hij trekt zich daar dus effe helemaal niets van aan, en net zoals Suus al zegt, hij is erg jong en heeft nog een boel te leren, aan de hand huppelt hij gewoon vrolijk met mij mee in nieuwe situaties, blaast zichzelf ook op( maar blijft dan wel bij me en zoekt dan wel steun bij me) maar als je er dan op zit is het toch even wat anders Bloos

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:55

Heel herkenbaar.. Ik ga niet naar de rijvereniging om te lessen. Maar een van de paarden die ik onder mijn kont heb, Doet precies hetzelfde zodra der meer als twee paarden in de bak zijn, dan is het allemaal spannend en leuk, en worrd het een fikse rodeo, zelf kan ik er gelukkig wel op inspelen en door haar voor te wezen.

Ik hou enkel mijn hart vast als dadelijk de buitenconcoursen ons tegemoet komen!!
Dit paard is tevens ook bang voor een ander paard die op haar af komt, vooral een schimmel is een probleem, dan schiet ze zo een meter of tien onder me uit, en dat is gewoon een kwestie van oefenen en gewenning.

Persoonlijk zou ik me er niet zo heel veel van aantrekken en gewoon lekker door rijden, die spanning gaat er wel een keer af.