Stom stadspaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Stom stadspaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:48

Ik ben 6 maanden geleden verhuisd vanuit de Randstad naar de Veluwe. Mijn fjord is verkeesmak, 100% bomproof, maar heeft uiteraard dagen waarop het net even niet zo lekker gaat. Ik rijd recreatief, dus altijd buiten. In Dordrecht betekent dat straatje in, straatje uit, dijkje op, dijkje af. Bomen kende hij wel, maar bos niet. In Ede betekent buiten rijden in volle rengalop over de Ginkelse Hei of door het bos.

Ik sta op een hele mooie gezellige pensionstalling tegenover het bos en de hei op 10 min stappen. Maar hier komt het.

Mijn allerliefste fjord is niet bosmak of heidemak. Het rotbeest schrikt gewoon van de allergewoonste dingen, omgevallen bomen, boomstammen, paaltjes, lucht, niets, kabouters, elfjes, kobolden en weet ik veel wat voor fantasiedingen er nog meer rondlopen hier.
Ben je net lekker aan her draven of galoperen en dan neemt meneer weer een karpersprong opzij vanwege dat 'enge' ding daar.

Vandaag weer, heerlijk al 1 1/2 uur aan het stuiteren door het bos, dan weer de hei. Komen we langs een militaire oefening en wat doet meneer, die hinnnikt Gestoord . Hij hinnikt constant als hij maar ergens beschaving ziet, of het nu fietsers, wandelaars of soldaten zijn.

Ik rijd ook altijd liever alleen (deed ik in Dordt ook) en door mn wisselende rooster is het lastig afspraken maken met stalgenoten.

Van mn bomproof fjordje is af en toe echt niks overgebleven hier in Ede, het is net alsof dat gedeelte van hem is blijven hangen in Dordt. Wandel ik met hem dan is er vaak niks aan de hand en hoe (soms krampachtig) ontspannen ik ook ben tijdens het rijden, het blijft een ADHD-er. En geloof me dat is heel wat voor mijn fjord.

Wat moet ik hier nou mee? Verdrietig

MyHorseGirl

Re: Stom stadspaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:51

Tja.. misschien moet je hem elke keer belonen als hij braaf ergens langs loopt, of als hij iets eng vind, gewoon er naar laten toe stappen en bewijzen dat er dus niks aan de hand is.. [Bij de elfjes en de fantasie dingetjes hoeft dat natuurlijk niet Clown ]

Misschien is het wel een goed idee om een keer met een ander paard erbij naar buiten te gaan.. misschien is hij/zij dan rustiger omdat er een ander paard bij is. Als dat andere paard langs iets 'engs' loopt, zonder een reactie misschien doet jouw paard dat dan ook wel Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:54

Inderdaad toch maar een keer met een stalgenootje afspreken, misschien is het na een paar keer wel over als je paard ziet dat andere paarden het ook niet eng vinden?

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:59

ROFL ROFL

Leuk hè gewoontedieren? Jouw pony is gewoon helemaal gewend aan de stad. Het bos en de hei (hoe natuurlijk ook) zijn voor hem een nieuwe en dus hele spannende omgeving. De stad is voor hem zijn comfortzone waar alles bekend en okee is. Hij zal opnieuw moeten leren dat deze omgeving ook okee is. Voor hem is een auto net zo gewoon als een boomstam voor een ander paard en omgekeerd. Gewoon doorzetten net zoals je een paard verkeersmak moet maken.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:03

Met een ander paard mee naar buiten zou ik je ook aanraden. Dan kan jou fjord, als hij het engt vindt, een beetje steun zoeken bij dat andere paard. Meestal werkt dat heel erg goed Lachen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:05

Nou zolang jij het een "rotbeest" vindt zal het in elk geval niets worden. Want zolang jij hem niet een beetje leiding en zekerheid kunt bieden, gaat ie alleen maar harder springen.

Dus ik denk dat je even heel goed naar jezelf moet kijken.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 28-10-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:05

haha, stiekem wel grappig....
Maar ik snap dat je zo niet echt relexed een bosrit kunt maken. Als ik jou was zou ik toch een paar keer met een stalgenootje een buitenrit maken. (misschien in het weekend?) Dan ziet je paard dat er echt niks engs is aan een boomtak, en met iemand erbij is het voor jezelf ook veel makkelijker om te ontspannen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:10

Inderdaad een paar keer met iemand mee, maarja, zodra je alleen bent, zal hij waarschijnlijk weer schrikkerig reageren. Mijn oude verzorgknollie (naja, hij was 1.76m) deed dat ook, hij vond in het bos, alleen, echt alles eng! Hij nam mega sprongen opzij, of stond in een volle galop plots stil. Zodra hij een teken van beschaving (zoals jij dat zo leuk zegt!! Haha!) zag, wou hij daar gelijk achteraan. Ik had mn handen er af en toe meer dan vol aan! Ik heb gewoon doorgezet en geprobeerd te doen of mn neus bloedde als hij weer wat eng vond. Soms waren er opstakels waar hij echt doodzenuwachtig van werd, dan loodste ik hem er langs met praten en belonen. Het ging steeds beter, maar hij bleef wel af en toe zijn streken houden (maar hey, een konijn dat tussen de varens vandaan komt rennen is dan ook wel echt eng). Succes!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:12

HannahFrouk schreef:
Nou zolang jij het een "rotpaard" vindt zal het in elk geval niets worden. Want zolang jij hem niet een beetje leiding en zekerheid kunt bieden, gaat ie alleen maar harder springen.

Haha dit meen je hoop ik niet serieus? Huilen van het lachen

Ik ken mn paard en ik weet (bijna) 100% zeker dat hij het alleen doet om te zieken. Tuurlijk moet hij wennen zoals Juliette schrijft en daar heb ik ook mn geduld en respect voor. Maar genoeg is genoeg. Als ik namelijk boos op hem word dan durft hij 10 minuten lang even niks te doen en dan gaat het goed. Maar vervolgens begint het hele gedoe weer en daar word ik wel moe van. Dan loop ik mezelf op te jutten met het gevolg dat ik het weer doorgeef aan hem.

Ik heb een keer met een ander paard gereden en toen was hij een en al mister confident en dat is ook echt niet te harden. De hele tijd de bink uithangen is ook niet leuk en harder lopen dan dat ik wil is not done.

Het zal vrees ik een tijdskwestie worden. Ooit zal hij weer de ouwe worden, maar op sommige dagen blijft hij dan alsnog een rotpaard Clown

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:14

Moet eigenlijk wel lachen omdat ik het voor me zie.

Iedereen heeft moeite met verkeersmak en vind het bos prima en bij jou is het andersom.

Denk dat je even je idee van; mijn paard is bomproof buiten; opzij moet zetten en hem weer benaderen alsof hij nog verkeersmak moet worden. Dus rustig opbouwen en laten wennen aan de enge dingen die hij ziet. Voor hem is dit allemaal spannend en nieuw.
Geduld, het is je al eens gelukt dus lukt het vast nog wel een keer.

Leuke fjord trouwens (ff in je profiel gespiekt). Succes.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:55

IndianLady schreef:
HannahFrouk schreef:
Nou zolang jij het een "rotpaard" vindt zal het in elk geval niets worden. Want zolang jij hem niet een beetje leiding en zekerheid kunt bieden, gaat ie alleen maar harder springen.

Haha dit meen je hoop ik niet serieus? Huilen van het lachen

Ik ken mn paard en ik weet (bijna) 100% zeker dat hij het alleen doet om te zieken. Tuurlijk moet hij wennen zoals Juliette schrijft en daar heb ik ook mn geduld en respect voor. Maar genoeg is genoeg. Als ik namelijk boos op hem word dan durft hij 10 minuten lang even niks te doen en dan gaat het goed. Maar vervolgens begint het hele gedoe weer en daar word ik wel moe van. Dan loop ik mezelf op te jutten met het gevolg dat ik het weer doorgeef aan hem.

Ik heb een keer met een ander paard gereden en toen was hij een en al mister confident en dat is ook echt niet te harden. De hele tijd de bink uithangen is ook niet leuk en harder lopen dan dat ik wil is not done.

Het zal vrees ik een tijdskwestie worden. Ooit zal hij weer de ouwe worden, maar op sommige dagen blijft hij dan alsnog een rotpaard Clown

Nou dan wens ik jullie veel succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:59

geef tijdelijk een voeder/supplement wat speciaal voor nerveuze paarden is.
haalt net even dat extra beetje stress van alle enge dingen om hem heen weg..
jij blij dat paard weer rustiger is en na verloop van tijd stop je daarmee en is alle stress voorbij

ze voeren hem niet stiekeum teveel op je nieuwe stal he.
Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:01

Das ook een idee ja en nee mn stalgenoten voeren hem niet Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:03

zijn wel poeders voor hoor, en die werken vaak best goed.
is net dat nerveuze er af zonder dat ze suf worden.

mijn poownie kan er soms ook wel wat van ,en hoe bozer ik word hoe vervelender hij is.
meestal ga ik maar een liedje voor hem zingen,dan is hij zo zat van mijn geblér dat hij zich beter gedraagt Tong uitsteken

krijg dan ook vaak aparte gezichten van voorbijgangers
maar ja....als het werkt dan werkt het Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:11

Haha, hij draait zich dus om en kijkt me aan. Houd alsjeblieft je kop zegt hij Huilen van het lachen
Neurien werkt soms ook wel, maar op een gegeven moment weet ik of geen ander nummer of ik blijf het refrein herhalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:17

of ik verander de complete tekst gewoon Clown

stooohhoome ponyyyy loohoop nou dooooor met je koppigheeeeeeid.
want er ziiiit geeen tijger in de sloot!

Rock-on, dudes!

ik ga met opzet ook vaak een half uur eerder weg,,hebben we tenminste tijd om bij elk zijpad even te blijven staan en na te denken of we terug gaan of toch maar wel doorlopen Whoosh!

meestal is ie wel lief hoor,maar soms....... Frusty

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:20

ai, ik zie het al voor me en ik ben het in jouw geval met de viervoeter eens Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:22

hahaha.
nou ik hoop voor je dat je dier snel veranderd in een plattelandspaard Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:23

Dankje, mocht ik teksten nodig hebben dan PB ik wel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:26

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:27

Haha, hier ook zo eentje! Stad vind ie geweldig, maakt niet uit waar we langs lopen.. gekleurde paaltjes, vlaggen, auto's, bussen.. Een viaduct loopt ie zo onderdoor en een stoplicht is ook saai. Knallen, harde geluiden, allemaal geen probleem..
Maar dan moeten we een stukje over een grasveld, waar een dikke kei ligt, en daar durft meneer niet langs Koe
Boomstronken en houten bankjes in het veld zijn paard-etende krokodillen.. En in het bos zitten natuurlijk heel veel boskabouters die paarden eten Rolleyes
Na veel oefenen wordt het wel minder Lachen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:28

Haha, je moet hem dus niet verkeersmak maken maar natuurmak. Gewoon vaak buitenrijden, went vanzelf. Die kabouters zijn natuurlijk ook heel eng Haha!

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:29

Hahaha dit is zoo herkenbaar! Huilen van het lachen
Wij hebben zelf ook een fjord, en die loopt stug door als er een vrachtwagen langs komt, maar hij schrikt van een knalgele paardebloem.
Ik wens je heel veel succes met je rotknol Clown

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:35

haha moest wel even lachen om je tekstje. tja de een vind het bos fijn, de andere is verslaafd aan beschaving Lachen waarschijnlijk moet hij gewoon nog wat wennen. kan me voorstellen dat het een enorme verandering is voor hem als ik het zo lees. Neem gewoon rustig je tijd, het went waarschijnlijk wel.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:18

Oooooooh net de mijne...ook een fjord!!
Heb ik al vanaf veulen en ze is nu 9 jaar..

Vrachtwagen, motors, viaducten, stoplichten..no worries..

Maar een kei langs het pad, of een enge boom, dooooooodeng..en dan is het eerst Nee ik ga dr niet langs..om na een poosje gestoeit te hebben en met een rotgang langs te vliegen..

Ach ja, t blijft mijn fjord!