Door de knieën gezakt in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxlianne

Door de knieën gezakt in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:44

Beste Bokkers,

Aangezien ik donderdag pas weer les heb, maak ik even gebruik van dit handige forum!!

Ik was gisteravond met mijn 4-jarige (3 maanden onder het zadel) aan het galoperen, ik draaide net een volte in en toen ging hij door zijn voorbenen heen, het duurde ongeveer 5 meter voordat hij weer op vierbenen stond.

Ik had een rustig galopje en had totaal geen druk op de teugel, hij liep op dat moment wel in een "houdinkje van zichzelf" nageefelijk. Ik dacht dat dit soort dingen meestal gebeurden als paarden heel erg in de teugel hangen, maar dat doet hij totaal niet...

Wat kan ik doen dat dit niet weer gebeurt... hebben jullie tips?
Wat is de oorzaak?

groetjes Lianne

Sheran

Re: Door de knieën gezakt in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:46

Struikelen? Een paard dat 3 maanden onder het zadel is kan het soms niet zo goed opvangen met een ruiter op zijn rug Lachen

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:49

Paard heeft er nog geen kracht voor. Zorg eerst dat het paard balans en kracht krijgt in de draf en stap. Oefen galop eerst vanaf de grond en pas als de draf en stap bevestigd zijn, galop proberen (ik denk dat je dan wel een paar maanden verder bent Ja )

xxxlianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 12:55

okee, ik was bang dat ik iets fout deed met de druk van mijn teugels, maar we zijn er gewoon nog niet helemaal klaar voor begrijp ik!! gelukkig ben weer gerust gesteld.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:59

Ja Ik zou het gewoon met je instructrice bespreken!

Succes ermee!

Ajooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:16

Hij kan gewoon een keer gestruikeld zijn... Zaak is dan dat je hem goed opvangt van voren, dus niet teugels losgooien omdat ie anders een ruk in zijn mond krijgt... Wel blijven ondersteunen dus. En goed contact houden tijdens het galopperen, maar dat had je wel zo te horen.

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:30

Inderdaad ja, je paard kan ook gewoon struikelen, net als wij toch.
Als het vaker gaat gebeuren zou ik alleen wel even opletten. En verder inderdaad gewoon even met je instructrice bespreken, zodat zij er ook op kan letten. Lachen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:20

Het is wel eng, maar een paard kan net als een mens struikelen.
Ik heb het ook eens gehad in de polder, schrok me dood. Ik was gewoon aan het draven op het asfalt, hij laat een scheet en ligt ineens op zijn knieen. Ik er gauw af en het paard blijft gewoon liggen en pikt een hapje gras mee.
Hij had er "alleen" geschaafde knieen aan overgehouden.

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:21

Ik zou het wel even in de gaten houden, maar als het eenmalig is en het inderdaad aan de leefftijd ligt, zou ik me er niet zo druk om maken!!

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:24

jury schreef:
Het is wel eng, maar een paard kan net als een mens struikelen.
Ik heb het ook eens gehad in de polder, schrok me dood. Ik was gewoon aan het draven op het asfalt, hij laat een scheet en ligt ineens op zijn knieen. Ik er gauw af en het paard blijft gewoon liggen en pikt een hapje gras mee.
Hij had er "alleen" geschaafde knieen aan overgehouden.

Lijkt me ook eng, maar lig helemaal in een deuk hoe je het hier omschrijft hahahahah

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:29

Pas terug meegemaakt met een 5-jarige. Ook vanuit galop, gelukkig bleef ik goed naar achter zitten anders waren we waarschijnlijk over de kop gegaan. Truus had ook gelijk haar hoofdstel gesloopt want ze ging op de teugel staan en daardoor brak het bakstuk. Hoofdstel viel dus op de grond, er zat nog wel een losse western-neusriem onder dus ik kon haar bij de zijkant van de neusriem vastpakken.
Ze heeft er weinig aan over gehouden, heb een nieuw hoofdstel ingedaan en ben weer verder gereden Knipoog

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:31

Of hij raakte zijn balans even kwijt in de volte, werd um misschien iets te veel Vork

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 15:33

denk gewoon gestruikeld. Had ik een x met wedstrijd. Rustig handgalopje, het was totaal niet glad, had wel lange stiften in, draaide een gewone grot bocht, ineens viel ze door haar voorbenen, en kroop zo een meter of 5/10 verder. Toen viel ze om, bovenop mij, bijna doorgerolt naar voren. Deed geen pijn, was wel schrikken.

Paarden kunnen nou eenmaal gewoon struikelen, net als jij Ja

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:50

ik vermoed ook gestruikeld, als het vaker voorkomt moet je opletten, want het kan zijn dat hij dan pijn heeft aan zijn voorhoeven en ijzers nodig heeft of dat hij zijn hoeven niet goed afwikkeld en dat kan ook opgevangen worden door ijzers of door een speciale bekapping. Mijn paard heeft er ook last van en ik ga hem binnenkort laten beslaan dus hou het wel in de gaten, maar ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken.

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:13

xxxlianne schreef:
Ik had een rustig galopje en had totaal geen druk op de teugel, hij liep op dat moment wel in een "houdinkje van zichzelf" nageefelijk.

Ik heb ook een jong paard, hij struikeld ook wanneer hij niet voorwaarts genoeg is en zogezegt aan het sukkelen is.
Waarschijnlijk is dit bij jou ook gebeurt, probeer hem voorwaarts te houden en contact.