Beste manier om een paard in te rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MARIEKEE_x

Beste manier om een paard in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:52

Heeii.

Ik heb een jonge merrie (4) die nog niet ingereden is. Mijn instructeur heeft wel een beetje ingereden (stap, draf, galop gaat nog niet geweldig) maar het sturen lukt nog niet heel goed en halt houden ook niet altijd. Ik krijg nu maar 1x in de week les omdat de vrouw van mn instructeur pas bevallen is en bij ons in de buurt niet veel andere instructeurs zijn (alleen die alleen les geven op de stal waar ze werken maar ze is nog nooit in een trailer geweest, daarmee zijn we ook aan het oefenen). Ik krijg wel les van andere mensen maar die hebben ook nog nooit een paard ingereden en mijn instructeur zei dat ik op internet wel eens kon kijken voor oefeningen en dan in de les samen uitzoeken wat ik kan proberen als ik alleen rijd. Ze heeft ook nog niet heel veel conditie maar dat zijn we ook allemaal aan het trainen.

Ik hoop dat het duidelijk is (anders vraag maar;)) en dat iemand kan helpen.

Kussx Marieke

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Beste manier om een paard in te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:09

Heb je eerder een paard ingereden?
1x in de week les vind ik erg weinig.
Als je niet eerder zelf een paard hebt ingereden en je ook niet vaker les kan krijgen zou ik denken om het paard naar een africhtingsstal te brengen.
Ik denk dat het weinig helpt als je met behulp van tips van bokt aan de gang gaat als je zelf niet eerder een paard hebt ingereden, iemand moet je er dan intensief bij begeleiden en dat kan zo te zien niet.
Les krijgen van mensen die zelf nog nooit een paard hebben ingereden lijkt me ook niet te helpen.
Ik raad je aan naar een africhtingsstal te gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:08

Gewoon op je gemak, dubbelen lijnen werk is ook erg fijn om te doen met een jong paard, daar kun je heel goed het stuur er mee op zetten en het stilstaan oefenen, veel op stem doen en dan je hulpen er aan vast plakken, gewoon op je gemak doen en het paard de neiwue dingen met geduld uit leggen, vanaf de grond werkt dat vaak nog het fijnst,
Africhtings stal zou ik niet aanraden, ik vind dat het daar best vaak veels te snel gaat en veels te streng voor zo`n jong dier, een paard moet het ook in zijn koppie kunnen verwerken en is vaak na 15/20 min echt moe .
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl op deze manier ben ik mijn jonkies aan het trainen, moet zeggen dat het me prima bevalt en de paarden zijn er ook erg happy onder.

MARIEKEE_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:25

@ Carola:
We zijn aan het zoeken naar een 2e instructeur zodat ik vaker les kan krijgen. Ik heb ooit een paard 'half' ingereden (ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, stap, draf en galop zat er al op, alleen hulpen).

@ Midgie:
Bedankt voor de tips, ik zal vanmiddag eens op de site kijken.
Over een africhtingsstal denk ik ook t zelfde over, dat het te snel gaat..

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 07:28

met 1x per week redt je het niet. ik ben nu ook mijn paard zadelmak aan het maken samen met mijn instructrice. 4 x per week. het is een hele pittige tante dus we doen het heel rustig aan.
ik raad je aan om echt meer les te nemen, en geduld te hebben, dan zul je zien dat het beter gaat. en probeer te achter halen waar je paard precies moeite mee heeft, zodat je daarop kunt oefenen.
succes!

MARIEKEE_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:33

johanna84 schreef:
met 1x per week redt je het niet. ik ben nu ook mijn paard zadelmak aan het maken samen met mijn instructrice. 4 x per week. het is een hele pittige tante dus we doen het heel rustig aan.
ik raad je aan om echt meer les te nemen, en geduld te hebben, dan zul je zien dat het beter gaat. en probeer te achter halen waar je paard precies moeite mee heeft, zodat je daarop kunt oefenen.
succes!

Ik rij wel vaken dan 1x per week, en krijg ook vaker les maar die andere mensen hebben zelf ook geen paard ingereden. We zijn naar een 2e instructeur aan het zoeken en geduld heb ik ook. Ik heb geluk dat Zoë redelijk snel iets opvat zodat t oefenen op de dingen waar ze moeite mee heeft beter gaat.
Bedankt!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:45

Waarom zou je het met 1 x per week niet redden, dan doe je het in elk geval op je gemak en kan er niet veel fout gaan.
Ik zelf ben ook met een jonkie van 4 bezig en rij 1 x in de week en de rest doe ik handwerk en ben met de zijgangen bezig en soms doe ik gewoon helemaal niets met haar , staat ze lekker bij haar vrienden in de wei na te denken wat ze steeds weer bijleert Knipoog
Dit is mijn eerste paard wat ik zelf zadelmak maak en verder beleer, nou moet zeggen dat ik het heel erg leuk vind en zij ook en dat de op ons gemak manier ons allebei blij houd Knipoog
Ze doet het graag en zet geen stap verkeert ook als ik op haar rug zit en luistert dan ook super goed naar me.
Dus gewoon lekker zelf aan de gang blijven gaan en vooral geen haastklus van maken , wat helaas meestal wel het geval is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:20

Een keer in de week vind ik niet bepaald fair naar het paard toe, dat naderhand dus fikse spierpijn heeft van ongewone oefening.
TS, in welke regio staat je paard, misschien dat er via Bokt iemand is die ervaring heeft met jonge paarden en wel op stal komt lesgeven?
Verder is mijn algemene tip met een jong paard: geef alles overdreven duidelijk aan, liefst gekoppeld aan vertrouwde hulpen. Als ze de stemhulp nog kent van het longeren, geef die tegelijk met je beenhulp. Bij een doorgereden paard stuur je met binnenbeen, buitenteugel, begrenzend buitenbeen en je gewicht. Dat jonkie snapt meestal gewicht met een wijd naar binnen gaande binnenhand alleen. Dus alles groot, overdreven en driedubbel Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:32

Het klinkt alsof je instructeur dus ook niet weet hoe je een paard moet inrijden. Als jij moet gaan zoeken via bokt naar oefeningen om te doen met je jonge paard geeft dat niet veel hoop voor de toekomst.
Misschien beter om een goede africhtingsstal te zoeken?
Net wat Urielle al zei...1 keer per week is niet helemaal eerlijk tegenover je paard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:12

aerdenhout1 schreef:
Het klinkt alsof je instructeur dus ook niet weet hoe je een paard moet inrijden. Als jij moet gaan zoeken via bokt naar oefeningen om te doen met je jonge paard geeft dat niet veel hoop voor de toekomst.
Misschien beter om een goede africhtingsstal te zoeken?
Net wat Urielle al zei...1 keer per week is niet helemaal eerlijk tegenover je paard.

Dat bedoelde ik dus ook.

MARIEKEE_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 17:38

Ik zei ook dat ik vaker dan 1x in de week rij. En ik doe alles rustig aan en als ze iets harder heeft gewerkt dan doe ik de volgende dag alleen de basisdingetjes in stap. Alle dingen geef ik ook aan met stemhulp en been/zithulpen zodat ze het beter snapt.

@ aerdenhout1;
Ik moest niet op bokt gaan zoeken maar ik kon op internet kijken voor oefeningen die ik kan als hij zelf er niet is. Hij kijkt dan wel of het goede oefeningen zijn (ik moet dus alles op een papiertje schrijven of uitprinten) en zelf zegt hij ook wat ik beter wel en niet kan doen en wanneer (dus als ik bvb maandag iets intensiever doe, dan zegt hij wat ik dinsdag t beste kan doen om haar niet te veel te belasten/te veel proberen te doen in korte tijd)
@ Urielle
Ik rij dus vaker dan 1x per week en geef duidelijke hulpen (probeer ik iig, ik kan niet zeggen dat alles duidelijk is want ik denk natuurlijk niet hetzelfde als mijn paard) en we zijn al aan het zoeken naar een instructeur. Misschien hebben we er een gevonden maar die kan alleen op donderdag om half 4 (ik ben dan pas om 4uur uit school) en door de week alleen 's morgens. Ze is aan het kijken of ze een aantal lessen kan verplaatsen en anders in het weekend.

Ik hoop dat deze tekst een beetje duidelijk is Clown

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:07

Zoals je wel al gesnapt zult hebben is 1 keer niet genoeg nee.
Ik snap volkomen dat je jou paard zelf wilt inrijden en zie ook niet in waarom je dat wel niet zou doen!
Zolang je maar niet de verkeerde kant uit gaat en te veel van je paard vraagt of niet logisch denkt.
Als je een jong paard inrijdt komt er enorm veel informatie op die dieren af
en moet je ze ook de tijd geven om de informatie te verwerken en te begrijpen.
Met dit in je achterhoofd en logische oefeningen inteoefenen moet het normaal wel lukken.

Maar ieder paard is anders dus kan je altijd wel op een of ander probleem stuiten en daarvoor heb je dan een instructeur wat je daar mee verder kan helpen.
Je hoeft daarom niet alleen maar te rijden als je intructeur er is
je kan ook andere dagen rijden en gewoon oefenen wat je hebt bijgeleerd van je instructeur

Die site vond ik wel een hele goed tip!
Maar er staat niet echt oplossingen op voor als je een probleem hebt.
En ze beschrijven ook maar 1 manier om je paard in te rijden terwijl je veel verschillende manieren hebt.
Ik rijdt af en toe een jong paard wat ook ingereden is op een africhtingstal (lees : kent stap draf galop en dat is dan ook)
Het beestje snapt dus niet dat er ook zijwaarts druk bestaat enzo
Maar voor zoveer ik weet legt men dat ook niet echt uit op die site ?
Ik had hier op bokt ook al gezocht en daar las ik ook iets van gewichtshulpen dus (druk met rechterbeen => je gewicht in je linkerstijgbeugel plaatsen en wat naar links hangen)
Maar is dit daadwerkelijk zo een goede oplossing ?
Een tikje met de zweep achter je kuit daar ben ik niet zo voor te vinden
Wat is nu de beste manier om een jong paard te leren 'wijken' voor de druk van je kuit.
Hopelijk krijg ik nu een bruikbaar antwoord Lachen

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:26

1 keer per week is inderdaad wat weinig.
En wat je vooral moet hebben bij het inrijden van een jong paard, is geduld, en goede begeleiding.
Eerst longeren, grondwerk enz. En dan pas aan het 'grote' werk beginnen.
Geef je paardje lekker de tijd om alles te begrijpen en te leren Ja

MARIEKEE_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:35

Ik heb met mijn instructeur kunnen regelen dat ik 2x in de week les krijg. Ook de zoon van mijn instructeur die pas zijn opleiding tot instructeur in Deurne heeft afgerond is bij die lessen en geeft mij op de andere dagen les.

We zijn alleen al iets verder dan de meeste denken. Longeren gaat heel goed, reageert heel goed op stemhulpen. In stap gaat een volte, afwenden enzo ook allemaal heel goed. In draf gaat dat ook alemaal goed en in galop heb ik nog niet alles onder controle (ooit gaat ze er vandoor).

Ik denk dat ik het topic nu wel kan sluiten, bedankt allemaal! Haha!

Edit; Weet iemand hoe ik dit kan sluiten? Clown

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:00

Even op het rode uitroeptekentje rechts onder klikken, en even zeggen dat je een slotje op je topic wilt. Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:17

Als hier toch een slotje opkomt dan denk ik dat ik toch geen antwoord ga krijgen op mijn vraag ?