Tips voor beter doorzitten bij draf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casje

Tips voor beter doorzitten bij draf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:44

Hoi,

hopenlijk hebben jullie tips voor mij.
Ik heb namelijk een paard waarbij doorzitten moeilijk is.
Ook als hij nageeflijk is en ontspannen loopt.

Hebben jullie tips om nog beter te kunnen blijven zitten?

Bedankt alvast.

midgie

Re: Tips voor beter doorzitten bij draf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:10

Is het paard goed rechtgericht, want vaak kun je op een paard wat niet in balans loopt erg moeilijk blijven zitten, ook zelf ontspannen en je paard voelen, rij eens met je ogen dicht zodat je echt zijn beweging kan volgen.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:35

als je paard braaf genoeg is dan kan je gaan oefenen met je beugels uit, begin met korte stukjes en dan verder uitbouwen. Waarschijnlijk moet je zelf meer balans krijgen in je zit.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:55

Ik heb het ook hoor. *LOL*
Maar meestal doe ik dan even een kwartiertje zonder beugels..Lekker gaan zitten,en proberen goed met de bewegingen van het paard mee te gaan. Lachen

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:06

Heb ooit eens de tip gekregen om je zadel in te vetten met echt wit zadelvet.. Niet zo mooi als je op wedstrijd gaat, maar dan vet je alleen je zitvlak in.. Zo plak je zeg maar beter aan het zadel en kun jij gewoon oefenen met doorzitten.

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:00

Ik heb er ook nogal problemen mee, maar mijn instructrice gebruikt een techniek die bij mij steeds werkt. Om te oefenen best eerst terug aan de longe.

Dan ga je mooi rechtop zitten, vooruit kijken en concentreren op het ritme van je paard. Je houdt je handen met de palmen omhoog en dan ga je je linker/rechterhand op het ritme van je paard afwisselend omhoog en naar beneden bewegen.

Je achterste volgt voor de één of andere reden dan automatisch mee met je handen én het ritme van het paard wat het doorzitten dan enorm makkelijker maakt. (Hoef je natuuriljk niet aan de longe te doen, door je in te beelden dat je je handen beweegt werkt ook!)

Ook leuke oefening om te leren vertragen en versnellen met je zit... je gaat dan je handen bewust langzamer en sneller bewegen dan het paard.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:15

dankje, ik heb er ook wat last van.
handige tips..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:10

Een tip die mij toch wel erg geholpen heeft toen, alleen heel stom lijkt haha.
Maak jezelf lang en kijk naar de hemel echt letterlijk naar boven kijken en ontspannen. Bij mij heeft het geholpen...

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:17

Toevallig vandaag met mijn instructrice de beste manier voor mij gevonden: ik was op de volte aan het rijden en moest de volte gaan sluiten en daarbij gaan doorzitten.
En ineens zat ik, die altijd verschrikkelijk zit te stuiteren, gewoon stil in het zadel. En nog meer: toen ik daarna rechtuit ging, zat ik nog steeds stil Haha!

Het zal best nog wel regelmatig fout gaan, maar ik weet nu in elk geval hoe ik een beginnetje kan vinden en hoe het aanvoelt om écht door te zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:00

Innepin schreef:
Toevallig vandaag met mijn instructrice de beste manier voor mij gevonden: ik was op de volte aan het rijden en moest de volte gaan sluiten en daarbij gaan doorzitten.
En ineens zat ik, die altijd verschrikkelijk zit te stuiteren, gewoon stil in het zadel. En nog meer: toen ik daarna rechtuit ging, zat ik nog steeds stil Haha!

Het zal best nog wel regelmatig fout gaan, maar ik weet nu in elk geval hoe ik een beginnetje kan vinden en hoe het aanvoelt om écht door te zitten.

Heeft je instructrice ook vertelt waarom je dan beter zit??
Want dat word er vaak niet bij vertelt Knipoog

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 12:14

Ik zeg altijd tegen mijn lesklanten: probeer te swingen in het zadel met je heupen, zodat je in het zadel blijft zitten en ga dan met je buikspieren de klappen opvangen die je paard maakt doordat hij loopt. Hierbij niet vergeten je benen wel mooi lang naar beneden te houden!

Coconut_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:00

Een beetje naar achterleunen (maar natuurlijk niet overdrijven) en misschien kan je de voorkant van het zadel pakken en je naar beneden drukken dan gaat het op den duur goed ? Ik weet niet helpt met het leren van doorzitten maar zelf deed ik het af en toe Tong uitsteken

nelly_555

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:09

Om goed door te zitten ga ik altijd iets naar achter zitten (echt lekker op je zitvlees Tong uitsteken ) Lang maken en natuurlijk proberen zo ontspannen mogelijk te zitten.
Ik hoorde laatst dat ik een hele mooie zit had Haha! Maar heb ook een aantal jaren terug altijd zonder zadel op mijn verzorgpony gereden, denk dat dit ook altijd wel helpt.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:10

Fijne tips! Ik heb ook altijd zo'n moeite met doorzitten.
ik ga ze zeker gebruiken, wilde vandaag ook al gaan oefenen maar het paard dat ik rijd op de handelsstal is verkocht dus ik kon niet meer rijden! Maar ja dinsdag in de les dan maar en binnen 2 weekjes mijn eigen paard, k krijg de kriebels als ik eraan denk!

K1MmEl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:12

probeer eens een keer zonder beugels te rijden.. dan wordt je verplicht om zijn bewegingen te volgen, dit helpt jou om te leren zitten!
probeer in je bekken en lenden te kantelen om zo de beweging te volgen!
succes ermee!!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:38

Hallo,

Je kan eerste kleine stukjes beginnen,, en dat steeds langer!!
Wat ook helpt is als je 1 beugel uit doet en de andere aan houdt, dan zit je best wel vast in het zadel, niet alle mensen zullen het er mee eens zijn;) Mr ik vindt het heel erg handig, en het helpt bij mij echt ( ik heb er namelijk ook wat problemen mee)

gr Alice