galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 18:49

ik weet niet of het hier goed staat maar ik heb een probleem.
mijn pony libberty is een 3/4 arabier.
als we gaan rijden gaat alles goed behalve springen en galloperen
als ik rustig wil galloperen dan gaat ze niet rustig galloperen maar gaat ze er heel snel vandaao en wil ze niet rustig blijven.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals een volte steeds kleiner maken, maar meestal weet ze er onderuit te komen.
en met springen heb ik dus ook en probleem. liberty kan best wel goed springen, maar als ik op een hindernis van 40 cm aanrijd springt zij zowat een meter hoog. en ze gaat er veel te snel op af.

weet iemand een oplossing?

xxCyntxx

Re: galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:27

Ik Volg deze topic heb ook probleem met me volbloedje tijdens galopperen

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:30

als ze ervandoor gaat moet je gewoon laten galopperen maar loopt ze aan de tuigel ?

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:33

want als ze aan de tuigel loopt en der hoofd naar beneden doet dan doet ze niet wat je wilt als ze der hoofd naar beneden doet moet je een schopje geven met je binnen been Tong uitsteken!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:34

Ik heb hier ook zo een pony die te hoog springt. Mevrouw is al 17 en sukkelt wat met haar gezondheid, maar springen doet ze zo graag. En als we dan eens springen is dat een gigatijgersprong erover. Probeer gewoon wat meer de juiste afstand in te schatten. Zorg dat je haar onder controle hebt, als ze te snel gaat opnieuw van de sprong wegdraaien tot ze in gelijkmatig tempo loopt.
Probeer als ze ervandoor schiet zelf rustig te blijven en probeer op de zit terug te rijden. Ga niet aan de teugels hangen.
Laat ze maar eens lopen, en als ze wil stoppen doe je nog meer een paar rondjes derbij Lachen
Wat krijgt ze te eten en hoevaak krijgt ze beweging ?
Laatst bijgewerkt door Hananas op 26-10-08 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:36

o,weer een bericht !
maar ga veel figuren rijden en ga gewoon veel galoperen dan word het saai en doet ze het niet meer Tong uitsteken.
gewoon galopperen doen alsof het mag en dan extra veel !:D

MissKrull18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:38

MissKrull18 schreef:
want als ze aan de tuigel loopt en der hoofd naar beneden doet dan doet ze niet wat je wilt als ze der hoofd naar beneden doet moet je een schopje geven met je binnen been Tong uitsteken!

dan ben je het contact met het paard/pony niet kwijt ! want denk dat ze daar onderuit probeert te komen !:D

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:43

Veel schakelen in de galop en kleine stukjes achter elkaar. Kilometers maken heeft geen zin, dus op de volte aangalopperen en na een paar passen terugnemen, paar passen draf en weer aangalopperen. Uiteraard niet eindeloos achter elkaar blijven doen Tong uitsteken . De pony moet bij jou blijven en gelijk terugkomen of meer verzamelen als jij dat vraagt. Je kunt haar in de galop ook proberen meer te verzamelen op de volte, bijna terug naar draf en dan een paar passen vooruit rijden en weer terugverzamelen. Wellicht kun je dit in de les eens oefenen. Houd er rekening mee dat hard galopperen vaak te maken heeft met gebrek aan kracht en spieren in de achterhand en dat je pony sterker gemaakt moet worden met de juiste oefeningen. Als ze dan iets moeilijk vinden wat jij vraagt, dan gaan ze vaak harder "rennen" om onder het werk/moeilijkheid uit te komen. Denk dat je dit echt moet gaan oplossen tijdens de les, zodat je instructie je de juiste oefeningen kan aanleren.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:52

voor springen: zitten op je kont.. pas loskomen voor de hindernis.. ik heb ook altijd op een pony gereden (ook liberty hete die Huilen van het lachen) daarbij moest ik ook altijd goed zitten voor de hindernis! dan was hij rustiger...

even offtopic.. is het je eigenpony?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:55

Ik zou veel schakelen en idd korte stukken rijden. Als de korte stukken goed gaan, steeds iets langer galoperen. Probeer zelf goed ontspannen te blijven zitten, vooral tijdens het springen. Als je zelf te druk meerijdt dan jut je onbewust je pony op. Ook niet te vroeg in de verlichte zit gaan zitten.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 19:59

MissKrull18 schreef:
als ze ervandoor gaat moet je gewoon laten galopperen maar loopt ze aan de tuigel ?
nee, als ik het probeer gooit ze haar hoofd de lucht in.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:02

Doet ze dat meteen? Of galopeerd ze eerst een paar passen rustig?

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:03

Talonius schreef:
Veel schakelen in de galop en kleine stukjes achter elkaar. Kilometers maken heeft geen zin, dus op de volte aangalopperen en na een paar passen terugnemen, paar passen draf en weer aangalopperen. Uiteraard niet eindeloos achter elkaar blijven doen Tong uitsteken . De pony moet bij jou blijven en gelijk terugkomen of meer verzamelen als jij dat vraagt. Je kunt haar in de galop ook proberen meer te verzamelen op de volte, bijna terug naar draf en dan een paar passen vooruit rijden en weer terugverzamelen. Wellicht kun je dit in de les eens oefenen. Houd er rekening mee dat hard galopperen vaak te maken heeft met gebrek aan kracht en spieren in de achterhand en dat je pony sterker gemaakt moet worden met de juiste oefeningen. Als ze dan iets moeilijk vinden wat jij vraagt, dan gaan ze vaak harder "rennen" om onder het werk/moeilijkheid uit te komen. Denk dat je dit echt moet gaan oplossen tijdens de les, zodat je instructie je de juiste oefeningen kan aanleren.
dat is dus het probleem. eenmaal in galop wil ze niet meer stoppen.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 20:05

Dorienn schreef:
Ik heb hier ook zo een pony die te hoog springt. Mevrouw is al 17 en sukkelt wat met haar gezondheid, maar springen doet ze zo graag. En als we dan eens springen is dat een gigatijgersprong erover. Probeer gewoon wat meer de juiste afstand in te schatten. Zorg dat je haar onder controle hebt, als ze te snel gaat opnieuw van de sprong wegdraaien tot ze in gelijkmatig tempo loopt.
Probeer als ze ervandoor schiet zelf rustig te blijven en probeer op de zit terug te rijden. Ga niet aan de teugels hangen.
Laat ze maar eens lopen, en als ze wil stoppen doe je nog meer een paar rondjes derbij Lachen
Wat krijgt ze te eten en hoevaak krijgt ze beweging ?
2 keer per dag biks, en gras en hooi. iedere dan in ieder geval 3 uur in de wei en 4 keer in de week rijden.