Afwisseling voor mijn slimme 3,5 jarige ruin??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Afwisseling voor mijn slimme 3,5 jarige ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 01:56

Hallo iedereen.
Ik rijd ongeveer z’n 4 a 5 keer per week op mijn 3,5 jarige ruin.
Het gaat echt heel goed.
Ik rij ongeveer z’n 20 minuutjes.
Ik doe stap, draf, galop wat figuurtjes en een pasje wijken (althans volte verkleinen en vergroten)
Dit doet hij allemaal erg braaf, en netjes in de aanleuning, ( en daarvoor hoef ik hem eigenlijk alleen maar een beetje voor naar mijn hand toe te rijden) zelfs tijdens de overgangen.
Hij loopt alleen wat te diep af en toe, maar dat is eigenlijk het enigste moeilijkheidspuntje en daar werken we aan.

Maar nu het probleem.
Omdat hij dit allemaal zo netjes doet en eigenlijk ook niet meer hoeft te leren voor een 3 jarige zitten we nu een beetje in het probleem dat het een beetje het zelfde word.
En ik wil het wel graag leuk en afwisselend voor hem houden en hem een beetje stimuleren.
Nou neem ik zo nu en dan wel wat balkjes mee, maar dat heeft hij nu ook wel een keer gezien.
Een sprongetje doe ik ook wel af en toe, maar dat stelt nog weinig voor en wil ik ook niet te veel doen.
Kleine bosritjes of uitstappen over de weg doen we ook af en toe, alleen zit het weer niet altijd mee.

Kortom, mijn vraag is:
Hebben jullie nog tips of ideeën om mijn slimme en werkwillige ruin een beetje afwisseling te geven?

_Liez

Re: Afwisseling voor mijn slimme 3,5 jarige ruin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:26

Misschien een keertje een lang stuk zandpad galoperen
Je paard pak snel dingen op dus misschien ene leuk spel ofzo of vrijspringen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:15

Dressuurmatig kan een paard van 3,5 ook al wel wat meer aanpakken dan stap, draf en galop en figuren imo.

Kan je paard recht over de middellijn, de binnenhoefslag, derde hoefslag en kwartlijn zonder tempo te veranderen?
Kan je paard al een pasje verlengen in de draf?
Kan je paard halsstrekken en weer opgenomen worden zonder spanning of verandering in tempo?
Kun je een mooie en constante slangenvolte rijden?
Een volte 15 meter en een volte 10 meter?
Wijken voor het been vanaf de middellijn en vanaf de hoefslag?
Een pasje schoudervoor?
Dat zijn dingen die je met zo'n paard al best kunt proberen.

Als dat gaat kun je het moeilijker gaan maken. Rij eens een slangenvolte waarbij je elke keer dat je de middellijn en/of hoefslag raakt een overgang moet maken. Rij eens over de middellijn waarbij je paard tot X recht moet blijven en na X in het lichaam recht maar wat stelling naar links of rechts pakt. Rij eens over de middellijn vanaf C en draai vanaf X kaarsrecht naar F, zonder uitzwaaien en zonder gezwabber. Vervang je volte 10 meter eens door een achtje. Probeer eens vanuit het halthouden actief weg te draven, zonder dat je paard scheef wordt of van het achterbeen af loopt. Varieer wat in de hoogtes van de aanleuning, kijk eens of jij zelf kunt regelen zonder hijswerk, of je paard halsstrekt, een arbeidshouding heeft, ergens er tussenin blijft ed?
Als je alle oefeningen kort houdt en snel op elkaar, dan weet ik zeker dat je paard zich echt niet hoeft te vervelen Knipoog Handige leidraad voor jezelf is om bijv. de dagen dat je dressuur rijdt een ander hoofddoel te nemen zoals: reactie op de hulpen en tactmatig lopen, of bijv. rechtgerichtheid en stelling en buiging. Daar kun je thuis al oefeningen voor bedenken.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:23

Goed advies van Urielle!
Wellicht ook nog veel overgangen maken op steeds verschillende plaatsen en in je figuren.
Bij het buiten rijden kan je ook oefenen: wat verruimen en terugnemen, eens een keer met stelling links of rechts rijden, overgamgen, met aanspringen er op letten dat jij bepaalt in welke galop, beetje wijken op een breed pad, halsstrekken en weer opnemen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 11:05

Ik vind 5 x in de week erg veel voor een 3 jarige, zou eens lekker andere dingen gaan doen, lekker naar buiten, wandelen , grondwerk, dubbelen lijnen werk en ook eens een weekje helemaal niets , lekker op de wei met vriendjes spelen is ook erg belangrijk.
Hou rekening dat hij nog erg jong is , ook al doet hij het graag, juist daar moet je voor waken om niet teveel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:24

midgie schreef:
Ik vind 5 x in de week erg veel voor een 3 jarige, zou eens lekker andere dingen gaan doen, lekker naar buiten, wandelen , grondwerk, dubbelen lijnen werk en ook eens een weekje helemaal niets , lekker op de wei met vriendjes spelen is ook erg belangrijk.
Hou rekening dat hij nog erg jong is , ook al doet hij het graag, juist daar moet je voor waken om niet teveel te doen.

5 x per week 20 minuten is prima, dan heeft dat dier per dag nog 23 uur over om lekker in de wei te spelen.. Ik denk dat je beter 5 x 20 min kan rijden dan 3 x een dik half uur..

Verder ben ik het met Urielle eens, wat ik in het jureren vaak zie is dat de jonge paarden erg reageren op doorzitten vanuit het lichtrijden, hier kun je ook aan werken..

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 16:10

misschien een buitenritje met lage balkjes waar je overheen moet springen. of ga eens met hem wandelen.

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:02

Je doet het wel goed, dat ie het allemaal al kan hoor !
Niet dat het ik het te veel vind ,maar voor de afwisseling zou je inderdaad wel eens niet kunnen rijden ,maar werken aan de dubbele lijn ,wandelen ,grondwerk. Gewoon voor de afwisseling !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:37

Dat zou ik erg graag ook vaker mee willen werken.
Maar het is momenteel eigenlijk niet mogelijk.
De buitenbak bij ons is dikke blub en donker.
Ik ben vaak pas rond 6 uur vrij, dan moet ik nog naar huis omkleden en door naar mijn paard.
dan ben ik er vaak niet voor 7 a 8 uur.
En in de binnenbak mag ik niet longeren enz.
Wandelen in het donker aan deze drukke smalle weg doe ik ook niet graag.
@ Urielle.
Mag je echt al zo ver gaan?
Ik doe wel een pasje wijken vanaf de middenlijn en rechte midden hoefslag mee nemen, overgangen in de figuren.
Ik zie er wel veel dingen in die ik mee kan nemen.
En dat van elke dag een doelstelling nemen is ook wel een HELE goede.
Hals verlengen ben ik ook mee bezig, maar dat is nog errruugg moeilijk.
Hij is wel lekker voorwaards en loopt al lekker op eigen benen, duikt alleen snel achter de loodlijn.
Ik probeer wel zijn neusje er uit te rijden, maar dat is erg moeilijk,.
Of het word heel diep, of hoog!
Hij neemd mijn hand nog niet mee, en dan zou ik met mijn andere paard meer met mijn been naar de hand toe rijden, maar dat snapt Andoy nog niet helemaal.

Ik ga binnenkort ook met m naar prive les van Loes.
Denk dat dat ook wel goed is.
Ik zit altijd alleen te trainen, heb weinig mensen die mij eens ergens op wijzen.

Fijn al die tips.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:35

Gerust joh, je moet kijken naar wat zo'n paard aanbiedt. Ik heb er nu een van 3,5 die galop op de volte niet eens volhoudt, is een groot en slap paard wat pas net zadelmak is. Daarmee ben ik gewoon maar bezig met stap-draf-halt overgangen op de rechte lijn en de volte. Met Wrangler was ik de derde keer al bezig met een pasje wijken de hoek in, die had snel zijn balans en was snel weg met wat er bedoeld werd. Wijken voor het been en schoudervoor zijn nog geen belasting voor de achterbenen, dat is meer een stukje begrip van opzij gaan voor de kuit, dus dat zijn dingen die je erbij kunt pakken zodra ze snappen dat twee benen vooruit is.