Jonge pony is langzaam.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DivaMiep

Jonge pony is langzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:12

Hallo Bokkers,

Ik ben benieuwd of iemand me met een probleempje kan helpen. Sinds kort rijdt mijn vriendin een jonge pony in van 3 jaar en 8 maanden. De pony is super braaf ze doet het voorbeeldig, geen enkel bokje of huppeltje. Maar nu ze los gaat over de hoefslag komen we eigenlijk een beetje een probleempje tegen. De pony is heel sloom met rijden. Als je aandrijft gaat ze 3 passen wat harder, daarna zakt ze weer terug. We doen het nu met een zweepje erbij maar dat vindt de amazone eigenlijk niet zo fijn. Is dit gewoon een fase dat ze moet leren om constant in een lekker tempo moet blijven lopen of is deze pony heel lui?

Ze snapt de hulp van harder gaan wel. Het is echt het probleem dat ze na een paar passen iets harder gegaan te zijn weer langzaam gaat.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groetjes Seline!

FriesWytske

Re: Jonge pony is langzaam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:15

De pony moet no veel leren.Zorg a.u.b. voor goede begeleiding.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:02

Goede begeleiding kan idd wel helpen. Pling Het kan misschien ook zijn dat er iets mis is met je pony en dat hij daarom zo sloom is. Misschien zit zijn harnachement niet goed of is er lichamelijk niet iets in orde. Misschien verstandig om een DA te laten kijken?? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:05

Grote kans dat het in één keer wat te veel is voor de pony en het dier moet nog conditie krijgen.
Hebben jullie les?

Sindbad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:04

Misschien ligt het er ook aan op de manier waarop de pony is ingereden. Wij moesten met het inrijden ze al goed voorwaarts laten lopen, als je ze sloom inrijd heb je kans dat ze daarna ook sloom blijven lopen. Dan heb je daarna weer veel werk met het voorwaarts laten rijden.

Mijn vorige pony was ook langzaam ingereden, het was een manege pony geweest die ook met beginners liep. Die moest je in de binnenbak waar ze langzaam was ook veel naar voren drijven en dat is niet bepaald prettig om dat steeds te blijven doen.

Die pony van je vriendin is nu nog jong dus nu nog het proberen aan te passen lijkt me het beste idee. Ik weet niet of ze lessen volgt, zo niet dan zou ze de hulp moeten inschakelen van een goede instructeur, die kan het het beste inschatten wat er moet gebeuren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:08

Mijn paard was ook sloom toen hij net was ingereden,maar hij werd steeds sneller het heeft gewoon tijd en goede begeleiding nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:54

De vraag die ik in de post zie, is of deze pony erg lui is of dat dit een fase is waar de pony nog moet leren in een constand tempo te lopen.
Ik denk dat je hier zelf het antwoord al goed weergeeft, ik ben namelijk van mening dat dit inderdaad een fase is waar de pony nog moet leren in een constand tempo te lopen. Ook moet de pony leren goed voorwaarts aan het been te zijn, en ik denk dat je dit niet oplost dmv van met zweep rijden, als ik de ruiter was zou ik hier nog mee wachten.
Wat ik ook nog wil benadrukken, zorg aub voor goede begeleiding, dit kan zo enorm veel schelen.

edit: typefout.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:32

Je zult toch best een zweepje erbij kunnen nemen. Van alleen been geven (zonder reactie) wordt het ook niet beter.....Hoe vaak wordt de pony gereden? Hoe lang? Is er ook mogelijkheid om buiten in het bos te rijden?

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:38

Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met het longeren in de bak. Ik rij haar buiten, en dan stapt ze op een goed tempo. Met longeren moet ik constant achter haar reed aanzitten. Ze is trouwens 3,5. (naja, 3 jaar en bijna 7 maanden Knipoog )

Dus, misschien kun je buiten eens proberen?

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:47

Kan het zijn dat er te veel van de pony word gevraagd? De pony is nog jong en moet nog veel leren, krijg je goeie begeleiding? En heb je wel eens de zweep erbij?

viperlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:43

Ik ken je probleem.. Wat je moet gaan doen is als de pony niet op je beenhulp reageert gewoon een tik met de zweep geven, zakt het paard weer terug van tempo eerst weer beenhulp luisterd die weer niet gelijk weer met de zweep erachter aan. Heb je ook priveles? lijkt me wel verstandig met zon jonge pony. Zelf zie je vaak niet de dingen die niet goed gaan en is het wel fijn als er goede begeleiding bij komt.

Succes ermee.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:55

Ik heb ook een vrij jonge pony nog! Net 4,5 en een paar maandjes onder het zadel pas!
En die kan ook behoorlijk lui zijn.
Eerst geef ik been, reageerd ze niet dan even een tikje met de zweep erbij!
Om haar duidelijk te maken dat ze harder moet gaan.
En bij ons werkt dat super. Ze moeten vaak nog leren om op eigen benen te lopen met ons gewicht er nog op.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:49

Je pony moet idd erg veel leren en hij snapt niet dathij constant moet lopen want dat doetgeen 1 paard van nature, zorg eerst voor de basis dingen been is vooruit. als die 3 passen harder gaat belonen hij luister teminste op je been dus dat is goed geduld hebben is een schone zaak

Faroly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:23

marleen_usar schreef:
Mijn paard was ook sloom toen hij net was ingereden,maar hij werd steeds sneller het heeft gewoon tijd en goede begeleiding nodig.

Mee eens. Gewoon les nemen van iemand die hier een brede ervaring mee heeft.
Dat is altijd beter, dan dat je het uiteindelijk "verpest", zegmaar.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:24

longeer je regelamatig? Ga iig eerst longeren en zorg dat ze lekker vlot en actief loopt, zodra ze terug valt weer voorwaarts.
Met rijden ga je dit ook doen, maak duidelijke afspraken met je paard! Voorwaarts is voorwaarts. Dus valt hij terug, tik erbij. Je kunt beter nu duidelijk zijn en voor je gevoel te streng, maar het scheelt je een hoop werk als je nu gewoon consequent bent en steeds een tik bij geeft als ze langzamer gaat. Zelfs als het iedere pas is. Zolang je maar een tik op het juiste moment geeft, is het niet zielig!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:47

Voorwaarts en tempo zijn heel andere dingen, ik zou eerst aan het voorwaartse gaan werken , dat tempo komt vanzelf wel, een jong dier moet leren in balans te lopen en ook nog met een ruiter erop die hem waarschijnlijk uit balans brengt .
Ga rechtrichten en neem de tijd, de pony is 3 en moet gewoon nog heel veel leren, niet met een zweep slaan, dat is niet eerlijk en daar zal hij ook niet sneller van worden. rij op je zit en gebruik je been voor het voorwaartse en niet voor het tempo.
Kijk anders eens op www.paardenbegrijpen.nl

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:49

Een stalgenote van mij heeft de eerste periode heel erg veel buitengereden met haar jonge (langzame) paard. Gewoon met een ander paard mee en erachter aan lopen maar. Daar leren ze tempo te lopen. Plus dat het makkelijker voor ze is, want ze hoeven niet steeds een bocht door.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:53

midgie schreef:
de pony is 3 en moet gewoon nog heel veel leren, niet met een zweep slaan, dat is niet eerlijk en daar zal hij ook niet sneller van worden.

Niet? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden..
Zolang je op het juiste moment een tikje bij geeft met je zweep, is het zeker niet oneerlijk en zal hij de link snel leggen wat je van hem wilt. En er dus ook sneller van worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:56

is je bak soms heel diep??daar kan hij ook moe van worden,helemaal een jong dier zonder conditie

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:58

Ook die van mij is langzaam tijdens het inrijden. Ik heb altijd priveles en bij hem is het een combinatie van onzekerheid en het niet helemaal snappen. Juist met hem moet ik consequent zijn, duidelijk zijn dat ik hem voorwaarts wil hebben.

Uiteindelijk komt het wel, die jonkies krijgen in keer zoveel te verwerken en te leren Lachen

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:03

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik zeker wat aan!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:54

ik heb met die van mij al sinds het inrijden het probleem (inmiddels al bijna 2 jaar) dat als er een intrsuctrice of begeleidster in de bak is ze goed wil lopen, ze is langzamer dan de meeste paarden maar ze loopt dan wel door. Maar als ik alleen rijd dan is die van mij zo ontzettend sloom. Ze doet haar oefeningen wel maar ze is gewoon slecht voorwaarts.
Nu begint het al wel een stuk beter te worden ze blijft nu draven zonder terug te vallen etc. Het tempo mag nog wel veel hoger maar ik ben er zelf van overtuigd dat met veel begeleiding en heel veel geduld dat wel op te lossen is.
Bij jouw pony zou ik er inderdaad ook veel begeleiding bij vragen en het rijden met een zweepje is zeker niet verkeerd mits je het goed kan gebruiken.

spook_sunset

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:48

ikrij nu een pony van mijjn vriendin in en die is ook erg sloom !
hij loopt ook zo langzaam ,,

duss ik spoor hem wel aan !
want als ie slit staan bokt hie heel hoog haha

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:52

DivaMiep schreef:
Hallo Bokkers,

Ik ben benieuwd of iemand me met een probleempje kan helpen. Sinds kort rijdt mijn vriendin een jonge pony in van 3 jaar en 8 maanden. De pony is super braaf ze doet het voorbeeldig, geen enkel bokje of huppeltje. Maar nu ze los gaat over de hoefslag komen we eigenlijk een beetje een probleempje tegen. De pony is heel sloom met rijden. Als je aandrijft gaat ze 3 passen wat harder, daarna zakt ze weer terug. We doen het nu met een zweepje erbij maar dat vindt de amazone eigenlijk niet zo fijn. Is dit gewoon een fase dat ze moet leren om constant in een lekker tempo moet blijven lopen of is deze pony heel lui?

Ze snapt de hulp van harder gaan wel. Het is echt het probleem dat ze na een paar passen iets harder gegaan te zijn weer langzaam gaat.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groetjes Seline!

Ik lees niks over hoevaak jullie haar late werken in de week, hoelang dat ze dan moet lopen, hoeveel voer(ruw- en krachtvoer) ze krijgt, dit kan allemaal van invloed zijn op de pony