Jong paard bitloos inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juul23

Jong paard bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 10:40

Mijn arabiertje is 3 en een half en ben net met hem bezig te leren; overal aangeraakt te worden, poetsen, deken om/af doen, dekje met singeltje om, longeren, netjes naast me lopen, zadel op zijn rug leggen e.d.
Binnekort wil ik hem aan een hoofdstel laten wennen, nu gaat mijn voorkeur echter uit naar een bitloos hoofdstel (The Bitless Bridle met die gekruisde riempjes) omdat ik zijn mond (lagen) niet wil beschadigen.
Echter zal ik hem ook af en toe moeten laten wennen aan een bit als ik in de toekomst misschien een wedstrijd zou willen rijden..
Wat is nou wijsheid?

Dan wil ik een happy mouth bit aanschaffen, iemand ervaring mee??

Wat zijn jullie ervaringen van bitloos rijden met jonge paarden?

midgie

Re: Jong paard bitloos inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:59

Ik rij ook mijn 4 1/2 jarige ook in en de volgende word ook zo in gereden,
Wat je kan doen is een kaptoom onder het hoofdstel en de teugels aan de kaptoom ringen, dan kan hij wennen aan het bit en kun je rijdne op de kaptoom, heel fijn zeker in het begin,omdat je totaal niet in de mond hoeft te komen, zo krijgt het paard ook geen nare ervaring met het bit, want in het begin moet je toch vaak wat grovere hulpne geven en dat kun ej beter op de neus doen dan in de mond.
Ik zou niet voor een crosrope briddle keizen, dat geeft druk achter de oren, wat heel veel en zeker jonge paarden niet fijn vinden, een kaptoom kun je ook heel goed voor de dubbelen lijnen en handwerk gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:06

Ik rij jonge dieren altijd in op een dubbelgebroken bitje, en zou het afraden om inderdaad die crossrope bridle te nemen. Ook wegens de druk achter de oren. Juul, hoezo denk je dat je met een bit de lagen beschadigd?

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:11

Die man die dat bitloze hoofdstel heeft uitgevonden heeft onderzoek gedaan en daaruit kwam

Onderzoek lagen
Voor onderzoek bestudeerde Cook 74 onderkaken van paarden vanaf vijf jaar en ouder. Deze kaken maakten deel uit van vier museumcollecties. Op 55 van de onderzochte kaken, dus driekwart, trof hij botwoekeringen op de lagen. Een aantal van de onderzochte kaken was van wilde paarden en toonde geen beschadigingen. Geen botwoekeringen zijn gevonden bij een onderzoek van 35 zebraschedels.

De kaak van het paard bestaat uit dunne laagjes bot met daarover heen een laagje tandvlees. Het bit ligt juist op die plek waar geen tanden zijn (de lagen). Omdat de tong zich vaak terugtrekt, is de tong geen kussentje voor het bit en ligt het min of meer direct op het bot.

Hier kan ik wel inkomen, zo'n stuk ijzer in die mond kan toch niet goed zijn? Ook bij juist gebruik van het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:16

Tja, broodje aap verhaal, dat verhaal van die schedels ken ik en het gaat om hele ouwe, uit de tijd dat men met gigantische ijzerwinkels reed in de mond van het paard. Bij juist bitgebruik met een mild inwerkend trensje kan dit dus echt niet ontstaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:18

op internet kan je ook onderzoeken vinden waarin echt stellig en bewezen wordt beweerd dat er ruimtemannetjes bestaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:19

Ja, dat is waar, Kiwiko.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:20

KiWiKo schreef:
op internet kan je ook onderzoeken vinden waarin echt stellig en bewezen wordt beweerd dat er ruimtemannetjes bestaan Knipoog

Dat is nou niet iets wat ik graag wil weten,
ik wil graag het goede doen voor mijn paard..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:22

doe het dan zoals het al eeuwen goed gaat Lachen Lachen

verkijk je niet op de inwerking van een crossbridle.......... dat is vele malen scherper dan een gewoon bitje Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:22

Volgens mij kun je een paard prima bitloos inrijden, zou dan wel gaan voor een sidepull. Vraag me alleen af dat als je zo stelling bent tegen een bit, waarom wil je dan wel hem laten wennen aan een als je je ooit bedenkt en toch wedstrijden wil gaan rijden? Dat onderzoek zou ik overgens ook niet al te serieus nemen, die man heeft antieke schedels gebruikt en niet schedels van paarden uit deze tijd (andere manier van rijden, andere bitten) dus is het onderzoek absoluut niet up-to-date en daardoor (na mijn inziens) niet betrouwbaar. Ik vraag me dan ook af waarom hij geen schedels heeft gebruikt van pas geleden gedode dieren. Zou het onderzoek daardoor een andere uitkomst hebben? wist meneer cook (die bitloze hoodstellen verkoopt als warme broodjes) dit en wil hij dat stil houden? ........

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:25

Ik vind die oplossing van Midgie eigenlijk wel een hele verstandige. Ik denk overigens ook dat je bij juist bitgebruik niet echt schade aan kan richten, maar ik vind bitloos ook een heel mooi concept. Waarom met, als het ook zonder kan?

Dus gewoon een bitje in, maar nog niet de teugels eraan vast. Dan kan je paardje wennen aan het gevoel van een bit in zijn mond zonder dat er druk op staat.

Misschien ook een leuk idee om tijdens het grondwerken het principe "wijken voor druk" goed te oefenen. Kan je goed van pas komen bij bitloos rijden.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:30

Afbeelding
Dit geeft Google aan bij grondwerk, ik vind het een beetje drastisch om een paard in de grond te stoppen! Haha!

Even serieus, hier zie je een paar bitten uit de Middeleeuwen, tja als je dat er in hangt, is het niet gek dat er schade optreedt...
Afbeelding

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 11:31

Ja, je hebt wel gelijk Benfan, dat onderzoek is inderdaad al erg oud en vind ook dat hij relatief weinig schedels heeft gebruikt..
Zou wel graag de onderzoeksresultaten van een recent onderzoek willen hebben..

Als je wedstrijden rijdt, mag je niet bitloos rijden. Dus het wordt als het ware ' verplicht' .. vandaar

hahah ' grondwerk' ziet er leuk uit!

Maar dat idee om de kaptoom erbij te gebruiken en de teugels aan vast te maken is een goed idee denk ik

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:35

Kijk anders ook eens op paardenbegrijpen.nl deze manier zal jou ook wel aanspreken dan.

Een bit kan zeker erge schade geven, er zijn heel veel paarden zeker ook heel hoog in de sport die verbrijzelde onderkaken hebben, het bit word gewoon vaak heel vaak fout gebruikt, als renm en stuur en de werkelijke werking word vergeten er bij te vertellen.
Een jong paard inrijden met bit is eigenlijk niet eerlijk als je er over na gaat denken, je moet altijd gewoon te veel doen en dat kan echt schade toe geven , in de mond maar ook tussen de oren, hou het bit puur voor verfijning is ook eerlijker tegenover j epaard, ik rij mijn jonkie alleen met kaptoom, zij accepteerd het bit niet ook niet als ik hem er zomaar bij hangt, ze is nog maar 4 1/2 en ook nog aan het wisselen, dus het lijkt me so ie so niet fin om dan een ijzer ding in je mond te hebben.
Als je je paard vanaf de grond al een aantal dingen kan leren ,z oals wat zijgangen enz, dan heb je er zoveel profijt van als je erop gaat. neem de tijd en heb geduld , dat werpt echt hele mooie vruchten af dan in een maand moeten kunnen draven en galoperen met een ruiter op je rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:42

Juul, een recent onderzoek houden is niet zo moeilijk en eigenlijk ben ik daar wel een voorstander van, graag zelfs, zodat die broodje aap verhalen over verbrijzelde kaken etc. voor eens en altijd in de fabeltjeskast kunnen worden opgeborgen.

Plan van aanpak: als we nu eens even bij paardenslagers een paar schedels vragen, dan kunnen we het zelf zien en op grond daarvan onze conclusies trekken. Ik ga maandag gelijk even rondbellen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:52

Doe gewoon waar jij je het fijnste bij voelt en probeer het.

In principe maakt het namelijk niks uit of je met of zonder bit rijd want als het goed is gebruik je nog meer (en met name!) andere hulpen dan alleen die aan de mond of de neus van het paard hangen.

Of een bit schadelijk is heb ik geen idee van maar als het niet nodig is waarom zou je het dan gebruiken? Blijkt dat het paard niet goed reageert op bitloos dan kan je het altijd nog met bit proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:19

Juul, leuk dat je voor bitloos wilt gaan, in eerste instantie Ja . Hier nog iemand die haar jonge paard bitloos ingereden heeft en nog steeds lekker zo rijdt (want klaar met beleren ben je eigenlijk nooit Knipoog ).

Ik moet wel zeggen dat ik een heel traject van grondwerk hiervoor gedaan heb, dat ik nu nog steeds serieus aan het uitbouwen ben. Want zowel mijn paard als ik vinden het erg leuk om te doen, het helpt je ook verder onder het zadel en het is lekker afwisselend, want ik wil niet alleen maar rijden (en zeker niet op een jonkie). Mijn paard heeft trouwens een paar wolfskiesjes op zijn lagen, waardoor ik nu ook niet met bit kan rijden. Dat ik bitloos zou gaan rijden had ik al besloten voordat ik dat van die wolfskiesjes wist Knipoog . Er komt geen bit in mijn paard's mond, vermoed ik. Haha!

Ik wil je wel meegeven dat de zoektocht naar een echt goed bitloos hoofdstel wel een kwestie van uitproberen is. Het hoofdstel waar jij het over hebt, vond mijn paard helemaal niets. De release is 9 van de 10 keer niet goed, wat ik niet eerlijk vind naar je paard toe (buiten het feit dat het onduidelijk voor je paard kan zijn). De druk op zijn wisselende kaken trok hij niet en hij gaf heel duidelijk aan dat hij het niets vond/vindt. Ik rij zelf met touwhalster (wat hij het allerfijnst vindt, niets scherps aan, hoor Lachen mits je maar met weinig druk kan rijden) en een sidepull. Maar goed, dat is voor iedereen dus heel persoonlijk. Ik heb zelf vrijwel alle bitloze optomingen wel eens geprobeerd (op de hackamores na, maar die wil ik dan ook absoluut niet Lachen ).

Alleen geef jij aan wedstrijden te willen rijden, dus dan heb je wel een probleem, tenzij je eerst bitloos inrijdt en je paard goed op je lichaamstaal leert reageren (je zit e.d.). Dan kun je altijd nog overstappen op een licht bitje, als het moet. Wat voor wedstrijden wil je gaan rijden? Dressuur?

Mijn ervaring met bitloos inrijden is dat ik wel heel blij ben dat ik er zo'n grondwerktraject vooraan geplakt heb, zodat mijn paard gericht is op mij, kan wijken voor druk, kan reageren op mijn lichaamstaal en daarbij kun je al heel wat dressuuroefeningen doen zonder ruitergewicht e.d. Ik heb een heel, heel sterk paard met veel eigen initiatief. Zijn moeder is afgemaakt wegens onhandelbaar gedrag op 5-jarige leeftijd (te sterk, hebben ze allerlei heftige bitten en hulpteugels aan gehangen en het nog veel erger gemaakt, helaas Boos! ). Ik heb het zeer sterke vermoeden dat de mijne haar karakter heeft, na alles wat ik nu van meerdere mensen begrepen heb.

Inmiddels hebben we samen wel bewezen dat je echt wel kan zorgen dat die kracht voor je gaat werken i.p.v. tegen je, mits je je paard maar op de juiste, paardgerichte manier benaderd. Ik heb inmiddels ook al een aantal keren op de hei en in het bos gereden, de allerfijnste momenten zelfs voor ons beiden Lachen .
Die 'vrijheid' voelde echt geweldig.

Oja, vroeger heb ik een aantal paarden ingereden gewoon met bit op de wat traditionelere manier (met longeren e.d.). Is allemaal prima gegaan, maar ik ben blij dat ik het met mijn allereerste eigen paard bitloos heb gedaan (inclusief het grondwerk e.d.). Voor mij nooit meer anders. Nooit meer. Dat is mijn eigen persoonlijke ervaring. Lachen

Ben benieuwd hoe het jou zal vergaan en hoe je het gaat doen. Zoek eventueel deskundige hulp erbij in de vorm van les van iemand die ervaring heeft met bitloos rijden, grondwerk, (klassieke) dressuur e.d. Succes, hoor!!! Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:29

suleilitha schreef:
Juul, een recent onderzoek houden is niet zo moeilijk en eigenlijk ben ik daar wel een voorstander van, graag zelfs, zodat die broodje aap verhalen over verbrijzelde kaken etc. voor eens en altijd in de fabeltjeskast kunnen worden opgeborgen.

Plan van aanpak: als we nu eens even bij paardenslagers een paar schedels vragen, dan kunnen we het zelf zien en op grond daarvan onze conclusies trekken. Ik ga maandag gelijk even rondbellen.

Dat zijn geen broodje aap verhalen helaas, daar is wel degelijk onderzoek naar gedaan.
Je kan het zelf ook wel bedenken wat een bit doet als je aan beide teugels heel hard trekt, dan krijg je een notenkraken effect, helaas word er best vaak zo om gegaan met een bit, zeker door mensen die geen idee hebben waar een bit werkelijk voor is en helaas zijn dat er ook best heel erg veel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 16:37

Wat ik nooit snap is dat er in dit soort topics mensen gaan reageren die zelf niets met bitloos rijden hebben. Lachen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:14

@suleilitha denk dat Pluvinel beter wist om te gaan met een bit dan de gemiddelde ruiter, heb je ook zijn boeken gelezen??
Als je je beter inleest in dit soort dingen ga je heel anders over denken en meer bewust rijden met of zonder bit.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:18

Ik heb zafira gereden met een marylot hoofdstel. Tegels aan de neusriem, bitje erin, ook teugels daaraan. Eerst de bit teugel los laten hangen en alleen op de neusriem rijden, en dan geleidelijk aan steeds meet de bit teugel oppakken tot normale 'druk', daarna de neusriemteugel weer laten vieren en overstappen op alleen bit. Hier kun je zo lang over doen als jij wil en voor mijn en zafira was het perfect (ze was in het begin heel angstig voor het bit)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:19

Twiggy2008 schreef:
Wat ik nooit snap is dat er in dit soort topics mensen gaan reageren die zelf niets met bitloos rijden hebben. Lachen

Je mag het toch van beide kanten belichten. Er leiden wel meer wegen naar rome hoor Knipoog

Maar TS, je moet gebruiken waar je je fijn bij voelt. Ikzelf rijd zowel bitloos als met bit en we kunnen met beide goed uit de voeten. Ik denk dat het zeker handig kan zijn om je paard wel aan het bit te laten wennen, zonder dat je er mee wil gaan rijden. Je weet nooit of het ooit nog van pas kan komen.

juul23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 17:52

lautje76 schreef:
Doe gewoon waar jij je het fijnste bij voelt en probeer het.
Blijkt dat het paard niet goed reageert op bitloos dan kan je het altijd nog met bit proberen.

Ja precies, ik kan waarschijnlijk een bitloos hoofdstel lenen en kijken hoe hij zal reageren..

Qimm schreef:
Ik heb zafira gereden met een marylot hoofdstel. Tegels aan de neusriem, bitje erin, ook teugels daaraan. Eerst de bit teugel los laten hangen en alleen op de neusriem rijden, en dan geleidelijk aan steeds meet de bit teugel oppakken tot normale 'druk', daarna de neusriemteugel weer laten vieren en overstappen op alleen bit.

En ik ga toch ook laten wennen aan een bit en dan het halster eronder met de teugels eraan..maar dan wel in een later stadium..
Mn paardje is ook aan het wisselen en heeft moeite met eten (ga hem slobber voeren) dus een bit zal niet fijn zijn op dit moment..

Twiggy2008 schreef:
Alleen geef jij aan wedstrijden te willen rijden, dus dan heb je wel een probleem, tenzij je eerst bitloos inrijdt en je paard goed op je lichaamstaal leert reageren (je zit e.d.). Dan kun je altijd nog overstappen op een licht bitje, als het moet. Wat voor wedstrijden wil je gaan rijden? Dressuur?

ja dressuur inderdaad, maar dat is natuurlijk voor de toekomst Knipoog
Watvoor grondwerk oefeningen heb jij gedaan? Misschien heb je tips voor me?
Is dat werken met lange lijnen iets? het lijkt erg ingewikkeld ..
Twiggy2008 schreef:
Succes, hoor!!!
Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:54

Nog belangstellenden in da house om even wat slachthoofden te helpen verzamelen zodat we de kaken kunnen onderzoeken?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:59

Geen belangstellenden?
Ik ben daar niet zo'n held in in communiceren met vreemden aan de telefoon.
Hoe wil je het gaan doen dan?
Al ben ik best bereid om paardenhoofden te ontleden, maar ik denk dat je ze beter kan begraven en dan na een aantal weken op kan graven.
Ik heb ook geen tuin waar ik die hoofden ik kan begraven ofzo, dus met mij gaat het niet werken.

Anders had ik het best een interessant iets gevonden om te doen! Ja
(misschien luguber, maar wel leuk. Bloos )