dominantie probleem? help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

dominantie probleem? help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 17:46

ik heb sinds een week een probleem met mn verzorghafje.
gister toen ik naar de bak reed(we hebben geen bak aan huis en moeten over de weg naar een stal verderop) ging het in t begin vrij goed, opeens gaat ze stilstaan en is ze niet meer vooruit te branden,ze reageert niet meer op het been als ik haar een tik geef met de zweep gaat ze bokken en ze probeert altijd linksom om te draaien en de andere kant op te lopen dan waar we heen moeten.
en ze gaat alleen maar achteruit!
nou toen had ik haar weer vooruit gekregen doordat mn vriendin die achter me reed(met auto) even haar pakte en meeliep.
dus toen kwamen we op het erf en toen ging ze dus weer in de ankers en bokken naar de zweep en alleen maar achteruit,ik vind dat echt doodeng, ben op een gegeven moment maar afgestapt en verder gaan lopen want het was ook nog donker!
en dan heeft ze haar zin en gaan ineens de oortjes naar voren.
ik durf dus echt niet meer alleen in het donker met haar over straat omdat ze buiten zo spastisch zit te doen!!ik vind het gewoon te gevaarlijk worden.
ik ben laatste tijd ook wel een beetje banger geworden merk ik en dat breng ik misschien ongemerkt op haar over!
dit is echt iets van de laatste week,laatst toen we gingen buitenrijden deed ze dit ook!

en toen we aan het opzadelen waren, ging ik haar aansingelen en toen probeerde ze me weer klem te drukken tussen haar en de muur en dan begint ze te meppen!
heeft ze al eens eerder gedaan toen ik aan haar voorpluk zat..
ik gauw weg proberen te komen natuurlijk!is gewoon echt gevaarlijk, mn instructrice heeft de zweep gepakt en haar flink op haar donder gegeven en probeerde ze nog een keer te trappen en nog een pets gegeven en toen was ze in één keer heel braaf!
laatst toen ze ook eens op haar donder kreeg begon ze ook naar mij te trappen..

eigenaren hebben wel verteld dat ze dominant is, maar volgens mij is zij gewoon altyd de baas geweest, ook over de eigenaren want hij zei dat hij helemaal geen harde hand heeft.
en denk dat ze gewoon verwend is en altyd maar haar zin heeft gekregen.
want als ze nu haar zin niet krijgt dan word ze boos en gaat ze dus zo doen!
ik word soms echt bang van haar!lijkt me niet echt de bedoeling

sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

ps in de bak gaat het overigens wel goed,buiten het bokken naar de zweep toe,ze gaat daar niet stilstaan en achteruit, is dus alleen buiten!

Agnes75

Re: dominantie probleem? help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:17

Lastig he die dominante types...misschien heeft ze toch wat slechte gewoontes van Talent overgenomen.. Is ze wel eens goed nagekeken door een osteopaat oid? Ze kan bij het opzadelen ook gewoon ergens pijn hebben, dus ik denk dat je dat wel even moet laten nakijken! Anders straf je haar wellicht voor iets wat haar pijn doet en dan raakt ze ook in de war.
Maar jou pletten dat mag gewoon niet! Kun je haar ergens opzadelen waar geen muren zijn, bv. buiten voor de stal? Dan kan ze je ook niet pletten.
Misschien dat grondwerk/freestyle/Natural Horsemanship (is forum over hier op bokt) ook kan helpen? Tanja weet wel iemand, daar heeft ze zelf ook les van en dat bevalt wel goed geloof ik.

Kun je zonder harde hand aan de onderlinge verhoudingen werken. Succes meid!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 18:21

nee kan haar helaas niet ergens vastzetten waar ze me niet kan pletten Boos!
kan haar ook niet aan 2 kanten vastzetten daar dus dat is erg lastig..

loessie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:33

Dit lijkt mij gewoon dominant gedrag. Ik zou beginnen met het rijden even links te laten. Begin met grondwerk. Kijk eerst of het lukt een stap aan de longe en dan vraag je een drafje. Ga elke keer een stapje verder. niet te ver want dat werkt avenrechts.
Op een gegeven moment kan je haar nadat het lukt om verschillende overgangen te maken het paard vragen stil te staan. Dan doe je het zadel op. Eerst heel zachtes vast maken. en dan gelijk weer afhalen. Zo associeert het paard het zadel niet met iets vervelend. Op een gegeven moment kan je het paard longeren met het zadel. paarden zijn gevoelige dieren. Misschien is er iets gebeurt waar hij bang van was ofzo? Dus mijn tip, doe even een stapje terug. Op een gegeven moment laat het paard je wel weer berijden. Dwing niets, dat helpt namelijk niet.
Heel veel succes

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:39

Lijkt me erg angstig om geplet te worden tussen je paard en de muur! Vooral zo'n zwaar paard. Ik denk dat het een goed idee is wat loessie1986 zegt. Wel jammer dat je weer een stap terug moet doen, maar des te beter als het daarna super gaat!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:45

ja is ook erg eng..
misschien wel handig om erbij te zetten dat ze 14 is en pas sinds een paar weken weer onder het zadel bereden word na 5 jaar te hebben stilgestaan Knipoog
en in de bak is ze helemaal niet zo vervelend,echt alleen buiten!
loessie, longeren kent ze ook niet,dus dat moet eerst geleerd worden, maar heb daar zelf geen ervaring mee, ja wel een paard longeren dat het al kent, maar niet een paard te leren longeren

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:12

Hoeft niet perse een dominant probleem zijn , het kan ook angst van het dier zijn.
Bokken naar de zweep vind ik een heel normaal iets, je geeft te veel dus laat de pony dat zo zien, dus minder slaan met de zweep, rij eens zonder de zweep of gebruik hem waarvoor hij is.

Dat de instructrice hem mepte met de zweep, sorry dat vind ik echt bizar , zoiets doe je niet, dus zou ook heeeel erg snel een ander zoeken als ik jou was, een goeie instructie helpt je op een eerlijke manier een oplossing te vinden, dit is een paard breken, is niet meer van deze tij,

Zorg eerst zelf dat je door je angst heen kom en ga grondwerk doen, heb respect voorhet paard , dan heeft hij dat voor jou en dat is gewoon echt waar, met meppen los je niets op ja verzet en staken.
En wat is een harde hand??
Paarden hebben geen harde hand nodig , maar gewoon een leider, een echte leider is niet hard, maar heeft fluwelen handen,

Hoe vaak krijgt je haf op zijn donder, te veel volgens mij, hij ziet jou als minderen dus vecht voor zijn plek, zorg dat je een leider word en hij zal alles voor je doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:18

ellenAST schreef:
ja is ook erg eng..
misschien wel handig om erbij te zetten dat ze 14 is en pas sinds een paar weken weer onder het zadel bereden word na 5 jaar te hebben stilgestaan Knipoog
loessie, longeren kent ze ook niet,dus dat moet eerst geleerd worden, maar heb daar zelf geen ervaring mee, ja wel een paard longeren dat het al kent, maar niet een paard te leren longeren

Longeren is de basis van het rijden, dus gewoon lekker aan de basis beginnen, zeker met een paard wat 5 jaar stil heeft gestaan, waarom heeft ze 5 jaar niets gedaan??

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:25

ik beloon haar juist veel als ze goede dingen doet!
maar als ze dingen doet die niet mogen krijgt ze op dr donder Knipoog (das ook weer zo'n naar woord eigenlijk Bloos )
sorry maar als zij mij gericht probeert te meppen en klem te drukken dan kan ze echt een pets verwachten,misschien niet de manier maar ik ben nog niet levensmoe Knipoog
over dat bokken naar de zweep, ik geef niet te veel maar als ze niet op mijn been reageert dan geef ik een tik.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 20:25

midgie schreef:
ellenAST schreef:
ja is ook erg eng..

Longeren is de basis van het rijden, dus gewoon lekker aan de basis beginnen, zeker met een paard wat 5 jaar stil heeft gestaan, waarom heeft ze 5 jaar niets gedaan??

ik denk omdat ze geen verzorger konden vinden?
af en toe stond ze wel s voor de koets maar echt vaak ook niet!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:59

ellenAST schreef:
ik beloon haar juist veel als ze goede dingen doet!
maar als ze dingen doet die niet mogen krijgt ze op dr donder Knipoog (das ook weer zo'n naar woord eigenlijk Bloos )
sorry maar als zij mij gericht probeert te meppen en klem te drukken dan kan ze echt een pets verwachten,misschien niet de manier maar ik ben nog niet levensmoe Knipoog
over dat bokken naar de zweep, ik geef niet te veel maar als ze niet op mijn been reageert dan geef ik een tik.

Een paard slaat niet zomaar gericht, ik was er niet bij , maar vind het niet terecht dat je instructrice het beest gaat slaan met de zweep totdat ze niet meer mept.
Als het geen vals paard is is er een rede geweest waarom ze in jullie ogen gericht trapte, misschien was het pure angst en datr moet je tezien doorbreken en dat krijg je niet voor mekaar om met een zweep te meppen, maar dat is mijn mening,

Je kan ook de oorzaak zoeken waarom ze niet op je been reageert, als ze bokt tegen de zweep dan geef je te veel , ze zegt het op deze manier, za kan het alleen op deze manier vertellen, dus luister er naar.
Leer het paard kennen, gebruik de zweep op de juiste manier enb niet om mee te tikken en te meppen, daar is hij niet voor, gebruik met als aanwijs stokje en heb respect voor het dier, want daar ontbreekt het een beetje aan in dit verhaal.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:40

ik wil sowieso even gaan stoppen met rijden en grondwerk gaan doen met haar, zodat de verstandhouding goed word tussen ons.
nu zou ik morgen een buitenritje gaan maken, zou ik dat ook maar afzeggen?of kan t morgen nog wel voor een keer en dan daarna stoppen?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:50

Dat de instructrice hem mepte met de zweep, sorry dat vind ik echt bizar , zoiets doe je niet, dus zou ook heeeel erg snel een ander zoeken als ik jou was, een goeie instructie helpt je op een eerlijke manier een oplossing te vinden, dit is een paard breken, is niet meer van deze tijd

Als ik door een paard geplet wordt tegen de muur en ik heb een zweep in mijn hand, dan zal ik deze zeker gebruiken. Is dat paard nou helemaal gek worden. Ik vind echter dat als een paard dit doet, je het al veel te ver hebt laten gaan en er geen duidelijke leider is. Een leider wordt je inderdaad niet door te slaan, maar in zo'n geval waarbij je of kan kiezen tussen plat als n dubbeltje van de muur geschraapt of een flinke mep met de zweep, wist ik het wel.

Ga eerst zonder te rijden aan de basis. Een duidelijk en consequent leiderschap opbouwen. Neem hier de tijd voor. Dit betekent niet zo hard mogelijk met de zweep slaan, maar duidelijkheid in lichaamstaal en consequentie in hulpen. Grondwerk doen en mocht je hier niet genoeg van af weten, neem les.
Bang of dominant, deze type paarden hebben alletwee het meest aan een duidelijke leider. Ieder paard trouwens.

Eigenlijk hoort jou paard jou in de gaten te houden en niet andersom. Hij moet jou de ruimte geven en dus niet fijn pletten tegen de muur. Op jou lichaamstaal zou hij al een stap opzij moeten doen.

Het bokken tegen de zweep kan allerlei oorzaken hebben. Sluit eerst alle medische dingen uit, voordat je verder gaat. Het kan eigenwijsheid zijn, maar ook iets anders.
Volgens mij moeten hier de verhoudingen recht gezet worden tussen ruiter en paard.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 21:56

als ik in de bak rij bokt ze niet vaak naar de zweep dan accepteert ze het wel tis echt alleen buiten.
ik ga ook niet zomaar meppen maar als ze mij probeert klem te drukken kan ze echt wel op dr flikker krijgen!
ik verzorg haar ook nog maar 5 weken en dit gedrag is dus echt iets van deze week.
eerder deed ze dit niet!
ik ben al in contact met iemand die les geeft in grondwerk en heb de dressuur even aan de kant gezet Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 23:07

Heel goed dat je verder gaat met grond werk , zeker mag ze je niet tegen de muur drukken, maar dat doet ze met een rede moet je maar bedenken.
Is ook niet verstandig om bij een vreenmd paard waar je nog geen afspraken mee hebt gemaakt in de stal te gaan.
Een paard dat respect voor je heeft gaat keurig een stapje opzij, maar dat respect hoor je wel op een eerlijkemanier te verdienen en ik hoop dat het grondwerk je daar bij kan helpen, sucses in elk geval.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 00:46

Als je paard gewoon om te klieren zomaar gaat staken zou ik hem een rotschop geven (heeft bij die van mij wonderen gedaan, een keer een maatje 39 tegen haar achterwerk en nooit meer gestaakt om het staken). Als het angst is echter zal geweld niet helpen en het probleem alleen maar groter maken. Mijn miep ging vanmiddag nog in de staak omdat ze ergens langs moest wat ze heel erg eng vond (een plek waar wat kwajongens pas geleden fikkie hadden gestookt, het rookte nog wat na en stonk behoorlijk). Ben gewoon afgestapt en heb haar er netjes langsgeleid. Op de terugweg gingen we er vrijwel probleemloos langs.

Zaak is wel dat je het verschil weet tussen dominantie en angst.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:18

Ik rijd wel eens buiten met Ellen en haar Haf. Het is heel onlogisch, want Ellen moet langs honden als ze naar de bak toe wil. Die honden blaffen best hard en ze rennen over het erf. Elk paard zou ruim voor de honden al in de stop gaan, maar deze niet. Die gaat er vlak voor staan en blijft dan stil staan. Zodra Ellen afstapt, gaat ze braaf aan het handje mee. Of als er een ander paard voor gaat dan wil ze ook nog wel eens doorlopen, maar ook lang niet altijd. Vandaag gaan we weer een buitenrit proberen en nu gaan we proberen vol te houden en haar er langs te krijgen, zonder af te stappen, ook al gaat ze een half uur stil staan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:21

ja ik denk zelf niet dat het op dat erf angst was want in de 4,5 week ervoor liep ze zonder problemen het erf op, maar ja je weet niet wat er in dat koppie omgaat Haha!
maar ik hoop dat het met grondwerk goed komt..
bedankt allemaal voor de reacties!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:34

Lastig zulke paarden , heb ook ervaring met dominate paarden . Je moet goed laten merken dat jij de baas bent en niet het paard. Met opzadelen heb je het goed aangepakt niet luisteren dan maar een tik desnoods heb je een zweepje erbij. Wanneer zij jou wil drukken gelijk eerst om duwen niet gelijk wachten gelijk reactie .
In het begin kan het samen even worstelen zijn maar weet zeker dat je er profijt van krijgt. Zweepje heb je natuurlijk alleen in je hand die gebruik je niet soms is het bij paarden ook al heb je maar een zweepje in de hand dan houden ze al met zulke dingen doen . Wanneer je paard het goed doet ook belonen niet alleen maar afkaffen .Belonen is ook een belangrijk onderdeel.

Het probleem van buiten ik je moet het gewoon blijven proberen. En vooral niet afstappen het is de makkelijkste manier , als je bang bent kies je op een gegeven moment ook eieren voor je geld .
Wanneer je voelt dat je langzamer gaat gelijk benen, niet dan een tikje gaat ze in staking(jouw geval bokken) geef hem maar een goede tik benen erbij handen naar voren en weer opnieuw proberen. Je paard zal op een gegeven moment wel toegeven bij de één duurt het langer dan de ander . Als ze links om draait je rechterteugel erbij en benen niet dan weer een tikje . Je moet goed consequent daar op zijn als je voelt gelijk je linker been erbij tikje en weer proberen door te rijden . Ook hier geld wanneer ze het braaf doet belonen ook al ga je maar een stapje vooruit laat het paard maar weten dat hij het goed doet . Je kunt gewoon tegen hem blijven praten niet continue dat hoeft niet maar gewoon wanneer het goed gaat.

Longeren helpt daar ook goed bij ,paard reageerd dan op jou stem met rijden heb je daar ook vooral profijt mee.
Grond werk is daar het zelfde voorbeeld voor.
Laatst bijgewerkt door netam12 op 25-10-08 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:35

Agnes75 schreef:
Ik rijd wel eens buiten met Ellen en haar Haf. Het is heel onlogisch, want Ellen moet langs honden als ze naar de bak toe wil. Die honden blaffen best hard en ze rennen over het erf. Elk paard zou ruim voor de honden al in de stop gaan, maar deze niet. Die gaat er vlak voor staan en blijft dan stil staan. Zodra Ellen afstapt, gaat ze braaf aan het handje mee. Of als er een ander paard voor gaat dan wil ze ook nog wel eens doorlopen, maar ook lang niet altijd. Vandaag gaan we weer een buitenrit proberen en nu gaan we proberen vol te houden en haar er langs te krijgen, zonder af te stappen, ook al gaat ze een half uur stil staan.

nou inderdaad agnes, je zou toch denken als ze bang is voor die honden dat ze er niet vlak voor stil gaat staan..

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 07:38

dankjewel voor je bericht netam!
ik ga de tips meteen uitproberen.
ik beloon haar ook meteen als ze het goed doet, en naar de stem zou ze wel goed moeten luisteren, ze staat tenslotte ook voor de koets,maarja ik weet natuurlijk niet welke commando's gebruikt worden.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:42

Misschien kun je dat eens na vragen welke commando's en welke stem hoogte hun gebruiken voor de koets.
Je moet alle wegen opzetten en wie weet als je dezelfde commando''s en zelfde stem hoogte gebruikt dat het weer een stapje verder gaat .

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:57

Kan het niet gewoon zijn dat het paard je niet vertrouwd?
Blijven zitten en de baas te zijn werkt echt niet , het gaat niet om baas en onderdaan bij paarden, het gaat om vertrouwen, als je gewoon afstapt als hij bevriest , scoor je meer punten dan met een zweep te tikken.
Leer het paard eerst eens kennen, wat hij wel en niet doet en ga dan pas naar buiten, maar laat het paard ook aan jou wennen, niet alle paarden accepteren zomaar iedereen, zeker als je angst heb is het vaak zelfs zielig voor het paard.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:59

midgie schreef:
Kan het niet gewoon zijn dat het paard je niet vertrouwd?
Blijven zitten en de baas te zijn werkt echt niet , het gaat niet om baas en onderdaan bij paarden, het gaat om vertrouwen, als je gewoon afstapt als hij bevriest , scoor je meer punten dan met een zweep te tikken.
Leer het paard eerst eens kennen, wat hij wel en niet doet en ga dan pas naar buiten, maar laat het paard ook aan jou wennen, niet alle paarden accepteren zomaar iedereen, zeker als je angst heb is het vaak zelfs zielig voor het paard.

De pony vertrouwt Ellen wel, want in de wei loopt ze als een mak schaap achter haar aan en ik vind dat wel een teken van vertrouwen. Vandaag tijdens de buitenrit ging ze weer in de stop bij een zeer enge trampoline. We hebben doorgezet en Ellen is niet afgestapt en heeft haar er langs gekregen door gewoon consequent te zijn : bij achteruitlopen klein tikje op de hals en voorwaarts drijven. Bij vooruit lopen werd ze beloond. Al na een paar minuten ging ze er gewoon netjes in stap langs met de oortjes naar voren. Op de terugweg keek ze niet eens naar de trampoline, dus of het nou echt angst was vraag ik me ook af. Als Ellen elke keer moet afstappen als de pony in de stop gaat, dan komen we nergens meer, want dan is het bij elk takje en papiertje stoppen en dan kan Ellen net zo goed gaan wandelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:42

Ik zou zowiezo eerst gaan wandelen met een paard dat ik nog niet zo goed ken, al is het maar om vertrouwen buiten op te bouwen (is iets anders dan vertrouwen op het veilige en vertrouwde erf/ weiland) en te kijken hoe het paard reageert op dingen. Meestal heb je dan amper problemen als je later op de rug naar buiten gaat en weet je al waar eventuele probleempunten liggen.