Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ellenAST schreef:ja is ook erg eng..
misschien wel handig om erbij te zetten dat ze 14 is en pas sinds een paar weken weer onder het zadel bereden word na 5 jaar te hebben stilgestaan![]()
en in de bak is ze helemaal niet zo vervelend,echt alleen buiten!
loessie, longeren kent ze ook niet,dus dat moet eerst geleerd worden, maar heb daar zelf geen ervaring mee, ja wel een paard longeren dat het al kent, maar niet een paard te leren longeren
(das ook weer zo'n naar woord eigenlijk
)
midgie schreef:ellenAST schreef:ja is ook erg eng..
misschien wel handig om erbij te zetten dat ze 14 is en pas sinds een paar weken weer onder het zadel bereden word na 5 jaar te hebben stilgestaan![]()
en in de bak is ze helemaal niet zo vervelend,echt alleen buiten!
loessie, longeren kent ze ook niet,dus dat moet eerst geleerd worden, maar heb daar zelf geen ervaring mee, ja wel een paard longeren dat het al kent, maar niet een paard te leren longeren
Longeren is de basis van het rijden, dus gewoon lekker aan de basis beginnen, zeker met een paard wat 5 jaar stil heeft gestaan, waarom heeft ze 5 jaar niets gedaan??
ellenAST schreef:ik beloon haar juist veel als ze goede dingen doet!
maar als ze dingen doet die niet mogen krijgt ze op dr donder(das ook weer zo'n naar woord eigenlijk
)
sorry maar als zij mij gericht probeert te meppen en klem te drukken dan kan ze echt een pets verwachten,misschien niet de manier maar ik ben nog niet levensmoe![]()
over dat bokken naar de zweep, ik geef niet te veel maar als ze niet op mijn been reageert dan geef ik een tik.
Agnes75 schreef:Ik rijd wel eens buiten met Ellen en haar Haf. Het is heel onlogisch, want Ellen moet langs honden als ze naar de bak toe wil. Die honden blaffen best hard en ze rennen over het erf. Elk paard zou ruim voor de honden al in de stop gaan, maar deze niet. Die gaat er vlak voor staan en blijft dan stil staan. Zodra Ellen afstapt, gaat ze braaf aan het handje mee. Of als er een ander paard voor gaat dan wil ze ook nog wel eens doorlopen, maar ook lang niet altijd. Vandaag gaan we weer een buitenrit proberen en nu gaan we proberen vol te houden en haar er langs te krijgen, zonder af te stappen, ook al gaat ze een half uur stil staan.
midgie schreef:Kan het niet gewoon zijn dat het paard je niet vertrouwd?
Blijven zitten en de baas te zijn werkt echt niet , het gaat niet om baas en onderdaan bij paarden, het gaat om vertrouwen, als je gewoon afstapt als hij bevriest , scoor je meer punten dan met een zweep te tikken.
Leer het paard eerst eens kennen, wat hij wel en niet doet en ga dan pas naar buiten, maar laat het paard ook aan jou wennen, niet alle paarden accepteren zomaar iedereen, zeker als je angst heb is het vaak zelfs zielig voor het paard.