Tempo controle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cleopetra

Tempo controle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 16:26

Hoi,

Ik heb een probleempje!
Ik heb nogal een hete merrie en die is nu ondertussen al een stuk rustiger geworden.
Maar ze kan dus zelf absloluut geen 2 passen in hetzelfde tempo lopen...
Ik moet haar dus constant ff terugnemen, dit is vooral in het losrijden, waar ik haar dus wat meer lang/laag rijdt.

Voor de duidelijheid ik ben haar dus niet constant aan het tegenhouden aan de voorkant, maar dus om de 4 à 5 passen heeft ze wel een ophouding nodig.

Daarin tegen als ik haar na het losrijden echt aan het werk zet en dus meer opricht dan word ze bijna zelfs lui, maar dan gaat de regelmatigheid van het tempo wel al een stuk beter.

Hoe leer ik haar om ook in het onspannen werk op haar eigen ben te lopen?

midgie

Re: Tempo controle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:03

Wat doet ze aan de dubbelen lijnen?
Je hebt met het voorwaartse geen problemen?
Wat versta jij onder werken en ontspannen losrijden?
Het lijkt bij jou omgedraait dat het losrijden meer werken is en dat ze bij het werken ontspannen gaat lopen, zodat je haar kan oprichten , je kan bij het losrijden wat meer aan het voorwaartse werken en op een basis volte blijven , dan zou ze meer moeten kunnen ontspannen en vandaar uit gaan oprichten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:13

Door echt duidelijk te zijn wat je met terug in tempo bedoelt. Dus liever 1 duidelijke ophouding (een gang terug als ze sneller gaat) dan iedere 5 passen een kleine die ze eigenlijk niet begrijpt. Je geeft eerst een kleine ophouding op je zit, komt hier geen reactie op, dan een duidelijke ophouding maken, desnoods op de bakrand.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:20

Pavo NervControl?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:45

chantal1993 schreef:
Pavo NervControl?

???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:55

Heel zwartwit rijden, dus heel exact zijn in wat je wil. Zodra je ook maar voelt dat ze onder je uitloopt: terug, desnoods naar halt. Verder gewoon zorgen dat de concentratie bij jou blijft en dat het werk niet te simpel is, ook het losrijden mag best meer zijn dan wat voltetjes draaien.
Dat ze wat kalmer wordt als ze moet sluiten is logisch, dat kost kracht en dan kan ze haar energie daarin kwijt. Met losrijden moet je dus ook iets zoeken waar ze haar energie in kwijt kan.
Die heetheid ga je nog heel blij mee zijn als je verder komt met haar, dus ben maar gewoon heel blij dat je paard zo is.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:23

Duidelijk zijn naar je paard toe in wat je wilt.
Gaat je paard te snel dan is terug ook terug.
Veel overgangen rijden zodat de aandacht bij jou blijft en het paard ook niet de kans krijgt om steeds maar weer te gaan versnellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:15

wat zegt je instructeur hiervan?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:15

Nou bedankt voor de tips in ieder geval!
Ik heb op het moment even geen instructeur meer omdat ik een beetje zoekende ben en omdat ze steeds iets tussen kwam waardoor ik niet lekker door kon blijven werken.

Het is niet dat ze niet naar mijn ophoudingen luisterd want halt is gewoon halt dat is geen probleem!
In het werk, dus meer opgericht dan loopt ze meer in balans, maar dat zou ze dan toch ook met halsstrekken lang/laag moeten kunnen?

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 09:17

Aan de dubbele lijnen loopt ze lekker!Het opgerichte werk is gewoon meer haar ding! het is ook een kort en krachtig paardje, dus miss is het lang/laag en voorwaarts dan ook wel zwaarder voor haar dan het opwaartse werk....??