(Revalidatie) algemene vraag betreft rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

(Revalidatie) algemene vraag betreft rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 11:21

Hallo,

Na lange periode mag mijn paard weer rustig aan bereden worden.
Ik moet in totaal zo'n 3 a 4 keer terug naar de dierenarts voor begeleiding met rijden.

Korte informatie.
Paard heeft erg veel last gehad van de rug, er zijn onderzoeken geweest bij de dierenarts waaruit blijkt dat ze een verkeerde rughouding heeft aangenomen. Dit schijnt ze te hebben sinds het inrijden, paard is +- 18 jaar. Hier ga ik verder niet op in nu mocht je hier meer over willen weten graag per pb Lachen
Er is veel met haar getraind los aan de longe en ze krijgt muscle saver voor spieropbouw.
Het gaat de goede kant op!

Vorige week heb ik voor het eerst gereden bij de dierenarts en dat ging erg goed, ik heb een heel ander paard onder mijn kont. Thuis moet ik 3 a 4 keer in de week rijden. Dit houd ik op een max van 25 minuten, om het zo rustig aan op te bouwen en ze toch aangeeft dat ze het moeilijk vind.
Gister heb ik weer begeleiding gehad en hoewel het niet beter ging dan vorige week, gaat het over het algemeen wel veel beter!
De galop vind ze een erg moeilijk punt, ze valt er snel uit of geeft een paar bokken tijdens de galop.

En hier komt mijn punt.
Omdat ze de galop erg moeilijk vind vroeg ik eigenlijk of het wel verstandig was de galop te vragen aan mijn paard. Maar dit zou geen probleem zijn. Echter zegt mijn gevoel iets anders, namelijk dat ik beter eerst in stap en draf kan werken en de galop voorlopig aan de longe. In de periode dat ze alleen maar aan de longe mocht moest ik juist veel overgangen draf-galop maken, omdat ze dan haar achterhand eronder zet en zo haar achterhand sterker kan maken.
Mijn gevoel zegt eigenlijk dat de stap en de draf onder het zadel kan, ze vind het soms wat lastig, maar ik merk wel dat ze haar rug beter begint te gebruiken en de achterhand er meer onder zet, de galop zou ik liever aan de longeerlijn doen, dan heeft ze mij er niet op en zal voor haar beter zijn om de balans te vinden.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat jullie hiervan denken. Zijn er misschien mensen op Bokt die zo hetzelfde hebben gehad met hun paard of pony?

Mochten er nog wat onduidelijkheden zijn, dan hoor ik die wel.
Ik vind het lastig te omschrijven.

Alicia2u

Re: (Revalidatie) algemene vraag betreft rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:36

Rij je in de bak? Vaak gaat de galop makkelijker op de rechte lijn, dus lekker naar buiten! Ook in het bos veel overgangen rijden, waarschijnlijk is het namelijk niet zozeer de galop zelf waar ze moeite mee heeft, maar de belasting van de ruiter in combinatie met het bochtenwerk. Dus lekker rechtuitgaloperen en veel overgangen maken om toch langzaam sterker te worden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 13:20

Bedankt voor je reactie, helaas moeten wij in het bos langs veel hekjes. Aangezien dit paard erg bang is voor smalle doorgangen zal dit haar alleen opgefokter maken. Het is denk iets wat je met haar moet ervaren, ze stiert er langsaf en drukt daarbij haar rug weg met het hoofd in de lucht. (hoewel hier wel aan gewerkt wordt op een rustige manier) denk ik niet dat het bevorderlijk is voor haar rug, integendeel zelfs Lachen
Het is dat ik zelf geen E achter B heb anders had ik haar zeker meegenomen naar het grotere bos in de weekeinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 07:13

wat je kan doen is in de bocht na de a of c aanspringen en dan voor de volgende bocht terugnemen...... dus alleen de lange zijde galoperen.......

Steeds kleine stukjes, en pas langer of meer galopperen als die kleine stukjes goed zijn Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:35

Lijkt me het beste om je paard eerst los te laten maken door een deskundig persoon als een fysio / osteopaat / iemand van www.spierproblemen.nl . De algemene dierenarts is hierin lang niet kundig genoeg en lang niet alles kun je oplossen door middel van training.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 13:32

Dorientjuh, het is niet zo dat ze niet los is in haar lijf, maar ik ga er eens naar kijken bedankt!
Kiwiko ook bedankt ik ga het eens proberen!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:42

Ik zou de galop in elk geval aan de longe doen, en kleine rechte stukjes in de bak. En dan vooral het aanspringen oefenen.

Jou paard heeft last van zijn rug als ik het goed begrijp. En hij gebruikt zijn achterhand niet goed genoeg??
Ik denk dat het ongeveer hetzelfde is wat mijn paard heeft. Ik heb hem nu ongeveer 2 jaar, en hij heeft 2 jaar tijdens het rijden maar wat gesukkeld. Daarom zet hij zijn achterhand er niet goed onder, daarbij kwam ook nog eens dat net een nieuw zadel had wat niet paste. Daar heb ik een tijd mee gereden, en nu zit mijn paard helemaal vast in zijn lichaam. Ik heb er een fysio bij en die is nu 1 keer geweest. Verder moet ik longeren, ik kan nog steeds niet rijden omdat ik nog geen nieuw zadel heb en hij nog kreupel loopt.
Ik weet niet wat de dierenarts er aan gedaan heeft, maar ik zou er wel een fysio bij halen die ziet meteen wat er fout is en kan dat dan masseren en vertellen wat je allemaal moet doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 10:25

Bedankt voor je reactie. Er is een fysio bij geweest voor ze naar de dierenarts ging, ze is toen volgens mij 2 keer behandeld. Ik heb toen oefeningen meegekregen om haar goed los door het lijf te laten worden en houden.
+-1,5 week geleden is er nog wel gekeken door een osteopaat die haar heeft gemasseerd. Deze kon mij helaas niet meer vertellen dan dat ik op de goede weg was, na het hele verhaal ook uitgelegd te hebben.