Te snel willen lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Te snel willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:53

Heee!

ik heb een probleempje, sinds een paar weken heb ik een verzorgpaardje.
[***].
Het is echt een ontzettend lief dier , maar met rijden gaat het steeds slechter.
Het is half draver dus ik denk dat het daar aan ligt, maar [***] wil altijd heel erg snel lopen in draf.
op een gegeven moment gaat ze zo snel dat ze automatisch galopeert en dan krijg ik haar ook niet meer terug.
Ik rijd veel figuren en overgangen.
ik vind het zo niet echt leuk meer om te draven omdat ik haar niet goed bij me kan houden.
Over een weekje of 2 krijgen we les maar daar heb ik nu nog niks aan.
Ik wil nu ook gewoon lekker ontspannen willen rijden en niet haar telkens in moeten houden.
zelf als ik haar ervoor longeer wil ze snel.
Heeft iemand tips?

Fem_daf

Re: Te snel willen lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:44

Ik heb totaal geen verstand van dravers dus ik negeer maar even dat ze half draver is Haha!

Het snelle lopen kan te maken hebben met balans. Probeer haar eerst in stap goed van achter naar voor te laten lopen en op eigen benen. Als dit goed gaat, rustig beginnen met draven, gaat ze harder, meteen rustig terug nemen naar stap en dit herhalen. Hoe oud is ze en wat kan ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:46

Jaa dat doe ik dus , maar telkens als ik aandraaf vliegt ze er vandeurr. ze is 8 jaar. Ze kan vrijwel niks.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:47

hmmm... hoe reageer jij als ze weg vliegt? en als je aandraaft? Zit je anders op haar dan op een ander paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:48

ik blijf gewoon rustig. ' Hoooo ' dieper zitten, maar ze reageert er niet op.
Nee ik zit niet anders.

XsteefX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:57

Misschien helpt het dat als je paard sneller gaat, jij gewoon in jouw tempo blijft lichtrijden (dus niet meegaan met de bewegingen van jou paard). Wij hebben een pony op de manege die dit ook heeft, bij hem helpt dit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:07

@ XsteefX ;Ik vind dat zelf heel moeilijk om te doen, heb je misschien tips om dit makkelijker te maken?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:22

Liindii, blijf op de volte rijden en maak veel overgangen van de draf naar de stap. Zorg ervoor dat ze niet te hard over je vandaan kan lopen door steeds iets anders te doen met haar, figuren, overgangen naar halthouden dat soort dingen, zo blijft ze op jou letten. Door de overgangen zal ze ook meer balans krijgen en netter aan de hulpen gaan staan. En als ze dat netjes kan, zal je ook minder moeite hebben om haar netjes in jouw tempo te laten lopen.
Succes!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:45

liedje zingen helpt ook om haar in jouw tempo te houden. Doordat je zelf één ritme/ maat aanhoudt in je hoofd zul je dit ook gemakkelijker doen in je lijf en kan je hiermee haar ondersteunen en ook voelen wanneer ze uit dit ritme komt.

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:54

Misschien is het een idee om als ze zo gaat racen juist extra been te geven en dit een paard rondes te stimuleren. Laat haar vooral heel hard gaan en probeer haar dan steeds voor de hoeken terug te nemen en na de hoek weer extra been te geven: tempowisselingen! Neem daarna zelf nog eens het initiatief om te draven en geef uit jezelf extra been. Zorg dat het jouw initiatief wordt. Op de momenten dat je niet draaft, veel overgangen rijden. Halt - stap, stap - draf. Draf - halt etc. Veel figuren rijden, houd haar bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:04

@ Storm76 , ik rijd al heel veel voltes, ook overgangen. Ik rijd ook slangenvoltes, gebroken lijnen , halthouden ens. Maar nog gaat ze niet veel langzamer, Meestal begint ze lekker rustig en dan beloon ik haar, maar na een tijdje is het net een sneltrein

@Fem_Daf,nog nooit gehoord, ik ga het morgen proberen Lachen

@lotte23 , ook dat zal ik morgen eens gaan uitproberen.

Bedankt voor de tips. Vork

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:35

liindii schreef:
Jaa dat doe ik dus , maar telkens als ik aandraaf vliegt ze er vandeurr. ze is 8 jaar. Ze kan vrijwel niks.

mischien aan longeren gedacht? laat Demi dan maar eerst aan de longe op jou letten en later pas weer in het zadel. mijn broertje had hetzelfde en daar had ik toen een uitdrukking voor, je bent een vlo voor je paard(hij was klein en had niets te vertellen tegenover een groot paard, wat amper doorhad dat hij daar zat). oftewel of jij nou op d'r rug zit of een vlo, zal weinig verschil zijn in wat Demi doet totdat Demi op jou gaat letten en dat krijg je door longeren(evt dubbele lijen) lange teugel werk en grondwerk.

en op het moment dat je er weer op gaat beginnen met gewoon in stap allemaal figuren om weer dat aandacht te verbeteren. zelf even beoordelen wanneer je kunt beginnen met door heel zacht je kuit iets meer aan te leggen aan te draven en dan na 3 passen weer terug naar stap en dit uitbouwen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:37

lotte23 schreef:
Misschien is het een idee om als ze zo gaat racen juist extra been te geven en dit een paard rondes te stimuleren. Laat haar vooral heel hard gaan en probeer haar dan steeds voor de hoeken terug te nemen en na de hoek weer extra been te geven: tempowisselingen! Neem daarna zelf nog eens het initiatief om te draven en geef uit jezelf extra been. Zorg dat het jouw initiatief wordt. Op de momenten dat je niet draaft, veel overgangen rijden. Halt - stap, stap - draf. Draf - halt etc. Veel figuren rijden, houd haar bezig!

dat raad ik af, omdat je dan doet wat ze wil! ze wil hard en jij eigenlijk niet en dat sta je het toch toe. je zou haar wel voor het rijden ff aan de longe kunnen laten opwarmen en dan ff laten uitrazen aande longe, en het dan niet onder het zadel toestaan.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:21

Mijn vz paard is een draver, heb het probleem ook gehad.
Wat ik heb gedaan is veel schijnovergangen, heel veel figuren rijden, zodra ze sneller ging rustig op een volte zetten, op de zit terugrijden, dus langzamer gaan lichtrijden en belangrijk voor het paardje, de stemhulpen, als ik niet met haar praat wordt ze hyper.
misschien heb je hier wat aan.

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:26

Als je zorgt dat het jouw beslissing wordt, vind ik het een ander verhaal. En bovendien, ook dit heb ik zelf uitgeprobeerd en het werkte! Het is ook belangrijk dat ze haar energie kwijt kan.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:37

lotte23 schreef:
Als je zorgt dat het jouw beslissing wordt, vind ik het een ander verhaal. En bovendien, ook dit heb ik zelf uitgeprobeerd en het werkte! Het is ook belangrijk dat ze haar energie kwijt kan.

het is jou beslissing om op te geven dan je langzamer wil! en het werkte omdat de meeste energie er dan uit is en door het met de longe toe te staan en onder het zadel niet heeft ze zo door dat het niet de bedoeling is om onder het zadel te racen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:28

@Amillia, zelfs als ik haar eerst longeer blijft ze druk. Ik longeer altijd met dubbele lijn , want met enkel gaat ze steigeren omdat ze dat niet kent. Ik draaf altijd aan als ze rustig is en als ze dan druk is neem ik haar terug. En zo ga ik telkens verder. Maar het wil echt niet lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:30

@ Maritdegroot , ik rijd heel veel voltes en praat ook met dr als ze rustig moet worden. Stappen is ook geen enkel probleem , maar zodra je gaat draven loopt ze als een sneltrein

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:33

Probeer je paard in draf te houden, maar niet aan de teugels te hangen. Zoals ik het lees is het een kwestie van onbalans, hier heeft mijn pony ook veel last van gehad maar het gaat nu een stuk beter.

Zorg ervoor dat ze op haar eigen benen blijft lopen, blijf in je eigen tempo lichtrijden en blijf zelf heel ontspannen en rustig, praat tegen je paard zodat hij ook de kans krijgt te ontspannen. Gaat ze in galop is dat niet erg, ook hierbij niet aan de teugels trekken, maar alleen diep gaan zitten, op de volte zetten en praten, veel praten. Wanneer ze terug gaat in draf gewoon weer verder gaan waar je mee bezig was.
Niet teveel achter elkaar draven, dat is zwaar voor je paardje omdat hij daar nog moeite mee heeft. Veel stappen en af en toe een paar stukjes draven.

Veel succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:37

BrittKitt schreef:
Probeer je paard in draf te houden, maar niet aan de teugels te hangen. Zoals ik het lees is het een kwestie van onbalans, hier heeft mijn pony ook veel last van gehad maar het gaat nu een stuk beter.

Zorg ervoor dat ze op haar eigen benen blijft lopen, blijf in je eigen tempo lichtrijden en blijf zelf heel ontspannen en rustig, praat tegen je paard zodat hij ook de kans krijgt te ontspannen. Gaat ze in galop is dat niet erg, ook hierbij niet aan de teugels trekken, maar alleen diep gaan zitten, op de volte zetten en praten, veel praten. Wanneer ze terug gaat in draf gewoon weer verder gaan waar je mee bezig was.
Niet teveel achter elkaar draven, dat is zwaar voor je paardje omdat hij daar nog moeite mee heeft. Veel stappen en af en toe een paar stukjes draven.

Veel succes ermee!

Dankjewel. Ik heb hier denk ik wel wat aan.
Ik zal het gaan proberen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:38

Hou er wel rekening mee dat het best een tijd kan duren voor alles goed gaat. Het duurt nou eenmaal even voor er spieren opgebouwd worden, die zijn essentieel voor balans natuurlijk.

Hiervoor is grondwerk ook heel belangrijk, longeren met de pessoa is bijvoorbeeld een goede zodat de achterhand goed getraind wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:39

jaaa dat denk ik ook ja.
Pessoa heb ik zelf geen ervaring mee, maar wel met de dubbele longe.
Ze gebruikt dr achterhand dan wel goed.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:28

lotte23 schreef:

Dit werkt dus echt helemaal niet. Zeker met een draver niet als je die juist harder laat gaan worden ze heel zenuwachtig/angstig. Ze begrijpen niet wat je bedoeld. Het heeft namelijk helemaal niet te maken met energie maar alles met onbalans.

Ik ben wel blij te lezen dat je gaat lessen het is namelijk heel moeilijk om dit op te lossen. Je moet namelijk heel erg consequent rijden op zo'n paard. Je moet altijd bezig zijn met tempo controle. Wat heel belangrijk is is om een goed basis tempo te hebben en dat proberen vast te houden. Probeer ook klein weg te draven dus heel goed op je adem blijven letten en heel rustig weg draven en dan een paar meter vol houden en dan weer terug naar stap. Herhaal dit maar een paar keer. Ook als je langer tijd achter elkaar wilt draven goed adem blijven halen en langzaam licht rijden. Niet te veel druk op de teugels maar wel contact houden met de mond van je paard. Ik zou eerst alleen maar draven op de volte dan maak je het jezelf ook al iets makkelijker. Probeer wel goed te blijven rijden en vergeet je been er niet aan te houden. Ik heb zelf net een nieuwe bijrijdster en daar ging het in het begin ook heel moeilijk mee ze vergat te rijden werd een beetje zenuwachtig en vond het heel spannend. Daardoor vergat ze te rijden en ging mijn pony {draver} steeds harder te rennen. Terwijl ze heel goed op je zit weer terug te rijden is. Het kan zijn dat je je nu ook al wat druk maakt voordat je aan moet draven en je pony daar al heel sterk op reageert dat is het lastige maar ook het mooie van dravers ze reageren heel erg op jou. Laten je dus heel goed zien als je iets goed doet maar ook als je iets fout doet.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:19

liindii schreef:
@Amillia, zelfs als ik haar eerst longeer blijft ze druk. Ik longeer altijd met dubbele lijn , want met enkel gaat ze steigeren omdat ze dat niet kent. Ik draaf altijd aan als ze rustig is en als ze dan druk is neem ik haar terug. En zo ga ik telkens verder. Maar het wil echt niet lukken.

niet alleen longeren voor je gaat rijden, ook laten uitrazen. dus na 7 minuten longeren met stap en veel draf op elke hand ff 2,5 minuten flink laten galoperen. hierbij mag je bokken en gek doen toestaan, als haar neus maar naar jou gericht blijft. ook kun je haar hierna nog even aan de longe laten springen.

ik bedoel dat je een tijdje (week ofzo) alleen vanaf de grond moet werken, vooral vrijheidsdressuur, longeren, lange lijnen en grondwerk. daarna begin je met stappen en door steeds minder hulpen vanalles te vragen, zigzaggen, balkjes stappen, tussen balkjes door, figuren. en als je denkt dat dit goed gaat kun je op een hele rustige manier aandraven, iets dieper zitten en echt maar heel iets meer been geven(als een klik op je muis) en je handen een klein beetje openen. als Demi hierop reageert zijn jullie er klaar voor, anders moet je het later maar nog eens proberen. als het goed is zal Demi nu redelijk rustig aandraven en na 3 passen neem ja haar weer terug naar stap door je handen een klein beetje te sluiten en dit te herhalen tot ze reageert.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:22

Ik begrijp nooit zo goed waarom dat de oplossing is, uiteindelijk wordt het er alleen maar erger door Nagelbijten / Gniffelen
Als je je paard laat 'uitrazen' maak je hem alleen maar sterker in zn spieren, waardoor het naarmate de tijd vordert het alleen maar moeilijker is om hem vanaf het begin goed te rijden. Op een gegeven moment leert hij echt zn spierkracht wel kennen, moet je net een paard treffen wat daar ge-/misbruik van maakt Nagelbijten / Gniffelen Ook leert hij dat hij helemaal uit zn plaat mag gaan bij het longeren, weet niet of dat nou is wat je wil bereiken Nagelbijten / Gniffelen