Over de rug -> Hoe voelt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Over de rug -> Hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 23:35

Gister in de les kon ik eindelijk weer eens op mn maatje rijden, en ben ik even serieus bezig gegaan met nagevelijkheid omdat zijn rug niet zo geweldig is en hij zn nekspieren heel erg aanspant. Zegmaar Vork En het ging best redelijk, die achterhand kwam er eindelijk eens goed onder. Toen ik aandraafde (en hij ook nagevelijk blééf) draafde hij een beetje met een bolle rug. Het leek wel een beetje alsof hij moest mesten, maar veel soepeler ging lopen. Even voor de duidelijkheid; hij moest niet mesten. Dat gevoel duurde helaas niet lang, maargoed er is een begin.. Tenminste; als hij dan ook echt netjes over de rug liep.. Dit is dus mijn vraag, liep hij nou over de rug?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Re: Over de rug -> Hoe voelt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 12:54

Of een paard wel of niet goed over de rug loopt is een gevoel wat je moet krijgen. Ik zou zo vanachter de laptop niet kunnen zeggen of dit bij jou ook zo was. Als ik het gevoel in worden moest omschrijven zou ik in ieder geval andere woorden gebruiken om het te omschrijven. Als je echt uitsluitsel wilt hebben kun je het best aan je instructeur/instructrice vragen te zeggen hoe zijn vinden dat je paard loopt. Dan kun je ook het gevoel zelf steeds beter leren herkennen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:05

daar ben ik het mee eens, en als je het eenmaal voelt is het echt heerlijk en een stuk beter als op een strakke stijve rug Haha!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:55

Ik denk eerlijk gezegd wel dat je het verschil kunt voelen. Een paard dat over zijn rug loopt, loopt ontspannen, rond, en losjes. En uit jouw verhaal te lezen, liep hij volgens mij wel aardig over de rug. En ze moeten bol worden, wat jij ook omschrijft. Ik denk dat je het goede knopje hebt gevonden hoor! Lachen En je moet gewoon het verschil een beetje gaan voelen!

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:44

wanneer je paard goed los is,
rijd je veel ontspannender.. Haha!
toch moeilijk om uit te leggen achter de computer..
het is een gevoel wat je moet leren kennen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:49

Ik merkte het verschil doordat hij van voren anders ging bewegen doordat hij meer bergopwaarts ging lopen.
Ik dacht eerst altijd dat het een raar loopje was, maar toen ik steeds hoorde dat hij NU over de rug liep en van achter naar voren, wist ik ook dat dat gevoel DAAR dus bij hoorde Ja

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:52

Ik ben sinds kort ook bezig met de nagevelijkheid, of we hebben sinds kort eindelijk iets gevonden waardoor meneer zijn speknek niet zo op zet en we eingelijk heerlijk kunnen rijden.

Waarneer mijn pony over de rug loopt, loopt hij ook heel anders. Ik kan er netter op zitten en hij word erg ligt in de mond.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:51

Ik heb altijd het idee alsof je dan meer op een golf zit, je kunt beter zitten, en het paard voelt ook een stuk minder strak

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:15

Je paard loopt mooi voorwaarts neerwaarts (iig niet met z'n hoofd in de lucht) , zonder enige druk in de teugels, hij blijft actief doorlopen, het voelt gewoon heel makkelijk en ontspannen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:24

ik denk dat je met dat bolle rug gevoel al op de goede weg was Haha! maar ook ik kan dat niet met zekerheid zeggen vanaf mijn stoel...

ik merk het door de rug lopen vooral aan het bolle rug gevoel en het fijne mee gaan gevoel zoals hier omschreven;
marianne45 schreef:
Ik heb altijd het idee alsof je dan meer op een golf zit, je kunt beter zitten, en het paard voelt ook een stuk minder strak

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 17:41

als je paard moet mesten bold hij ook zijn rug maar valt op dat moment erg op de voorhand, als het zo voelt loopt ie wel over de rug maar erg op de voorhand dat is iets wat je juist niet wild. Als mijn paard goed over zijn rug loopt heb ik het gevoel als het paard mij draagd in plaats van dat ik op het paard ziet. Ja beter kan ik het eigelijk niet uit leggen. Maar als je het gevoel hebt dat je paard mest moet je gaan schakelen om het paard op zijn achterhand te krijgen, en veel schijnovergangen rijden op voltes en in een schoudervoor. Maar dat is natuurlijk niet wat je vroeg Tong uitsteken

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:40

Over de rug, verzameld en een aanleuning waar je alle 3 u tegen zegt:

Het echte gevoel is alsof je opstijgt en de voorbenen uit zijn lijf worden gereden. Omdat achteren er zo ontzettend goed bijkomt krijgt voor ontzettend veel "lucht".
En de mond? Heeft het paard een mond? Niet te voelen! En zijn lijf? Soepel! Verend en lenig.
Gewoon echt helemaal toppie, zo'n gevoel daar blijf je heeeel lang van glimlachen.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:15

ik ga mee met de onderstaande reactie van hannanas!
Ik merk echt dúidelijk verschil wanneer mijn paard ontspannen loopt, en wanneer niet.
Zodra ze nageeflijk is, kan ik veel fijner zitten, stelling aannemen gaat makkelijker, de gangen worden ruimer en soepeler en is ze heel licht in de mond.

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 07:45

Je voelt inderdaad meteen verschil. Zo reed ik een keer op mijn paard, spande zijn rug constant op, instructrice er 10 minuten op, en daarna zat ik op een heel ander paard. Het voelde wel alsof 'ie was gegroeit! Maar uiteraard, nu kan ik het verschil goed voelen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:14

Vergeet niet dat als ze van achteren lopen ze voor ook beter uit de schouder komen... Dat voel ik dus heel goed Ja

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:49

ik heb ook altijd het idee alsof die beesten 5 cm groeien als ze lekker lopen Clown

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:56

Idd! Ze groeien en je krijgt het idee dat je een soort 'in' je paard zit.
Je voelt als het ware ook elk achterbeen opgetild en weggezet worden. Net alsof je met heel veel drang om en om wordt heen en weeg geswingt. Als het goed is, heb je ook een hele lichte aanleuning en heb je aan het minimale al genoeg om je paard rond te sturen!