Trainings Tips...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Trainings Tips...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:31

Ik weet niet of hier al een topic over is...
Kon er geen een vinden...

Ik vroeg mij af wat voor oefeningen jullie zoal doen in een uurtje trainen met je paard in de bak.
Van het inrijden tot het uitstappen. Welke oefeningtjes zijn goed waarvoor? En welk gebruik je dagelijks welk wekelijks?
Iedereen zal zijn eigen voorkeuren en soorten oefeningen hebbben. Vandaar dit topic.
Zodat je een beetje variatie houd in de training.
Ik merk dat als ik naar andere kijk als die rijden op de vereniging e.d Ik daar ook vaak dingetjes uithaal in de zin van; hmmm dat kan ik ook wel weer is gaan oefenen.
Dus een topic op bokt leekt mij een uitgelezen mogelijkheid om nog meer leuke ideeen op te doen.
Zowel spring als dressuur training alle "te oefenen" oefeningen zijn hier welkom!

Jnien

Re: Trainings Tips...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:49

Standaard oefeningen zijn er nooit.
Mijn training bestaat vooral eruit om het paard los te krijgen, voorwaarts, gehoorzaam, tussen twee benen, rechtgericht, etcetera.
Dus ik begin en daarna gaat het vanzelf. Veel wenden, veel overgangen, in alle gangen.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:59

Ik rij mijn paard in basis altijd eerst laag, diep en rond zodat hij optimaal de rug kan loslaten en zijn spieren aan beiden kanten zo lang mogelijk kan maken. Na het losrijden wordt hij normaliter "omhooggereden". De oefeningen zijn variërend van slangevoltes tot zijgangen, buigingsoefeningen, weg-en-terug rijden, eigenlijk alles om een paard voorwaarts, aan het been, rechtgericht, vol souplesse en buigzaam te kunnen laten bewegen. Wedstrijdgerichte oefeningen rijd ik eigenlijk meestal kort en niet over de voledige lange zijde of diagonaal, maar gevoelsmatig naar hetgeen nodig is voor mijn paard.
Laat je paard grotendeels aangeven welke oefeningen voor hem van belang zijn!!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 15:23

hoe laatje je paard dat aangeven? Of hoe zie je dat?

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:27

Heel veel voltes, ook veel overgangen rijden. Ervoor zorgen dat hij goed aan het been is. Rechtrichten, wijken en voltes verkleinen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:32

Begin altijd met goed instappen daarna paar pasjes schouder binnenwaarts. Daarna een drafje, daarin schakelen, overgangen en veel voltes.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:52

Ik vind dit een erg interessante vraag. Ben ook erg benieuwd en hoe het even in de gaten.
Zelf probeer ik altijd veel wendingen te rijden en overgangen.

Wel nog een vraag: hoe doen jullie het rechtrichten precies? Wat voor oefeningen doen jullie hiervoor?

victorielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:38

Ook ik haal veel oefeningen uit de lessen die ik mee kijk bij een grand prix ruiter Bloos
Zelf rijd ik op B niveau en ben begonnen met een totaal groene merrie Haha!

Meestal begin ik lekker met een lange teugel te stappen, neem ze daarna iets op maat en laat haar dan lekker lang, laag en bol worden. Beide kanten lekker los maken zowel in stap als in draf. Daarna richt ik haar iets hoger op en vanaf dan doe ik iedere keer iets anders. Tong uitsteken Wel eindig ik altijd in stap met controle op een goeie aanleuning, verschillende korte wendingen in stap, halthouden en correct aanstappen enzovoorts.

Verder oefeningen Haha!
Soms heeft ze een dag dat ze door me binnen of buitenbeen heen loopt. Dan oefen ik vaak volte sluiten en weer openen. En op de hoefslag stelling naar buiten nemen en naar binnen.

Soms heeft ze weer een dag dat ze door me hand heen loopt. Dan ben ik constant bezig met overgangen en schijnovergangen en héél veel schakelen.

Balkjes zijn ook leuk voor de afwisseling.

Als ze een stijve dag heeft zet ik een behendigheids parcourtje neer met slalom en balkjes en allemaal andere dingen Tong uitsteken

Conditie rit maar ik buiten ook wel eens. 5 minuten draven, 10 minuten stappen en zo verder. zit nu op 10 minuten draven en 10 minuten stappen. En dan hangt ze niet uitgeput op haar knieën. En meestal maak ik een rit van 40 min tot 80 min Knipoog

Ook voor de afwisseling werk ik aan lange lijnen. Vind ze leuk omdat ze mij dan eens door de bak ziet ploeteren.

Owja nog een goeie oefening als je reactie wil op je been en hand. Telkens 6 passen draven en halthouden. Weer 6 passen draven en halt houden. Dit een paar keer doen en je paard is veel alerter.

Verder gooi ik er altijd nog een paar wijk oefeningetjes in, dit vind ze nog steeds moeilijk en veel overgangen van galop naar draf en weer galop. Toch eindig ik nóóit met de galop omdat paarden dan niet geheel ontspannen op stal gaan als je ze alleen uitstapt. Meestal doe ik na de galop nog ong. 15 minuutjes of langer iets in stap en draf Knipoog

Nou veel succes ermee! Haha!

squid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:02

Citaat:
hoe laatje je paard dat aangeven? Of hoe zie je dat?

Met laat je paard het aangeven bedoel ik dat je moet leren voelen wat voor jou paard op dat moment nodig is. Is hij lekker los, kun je verder werken, zit hij vast of is hij stijf kun je wel eigenwijs oefeningen gaan rijden, maar dat is zinloos...zorg dan eerst dat hij los wordt....soms is dat het enige wat je die dag doet. Dat wil zeggen leer met je gevoel luisteren naar hetgeen het paard aangeeft!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:54

idd ben het helemaal eens met "squid"

Alleen op die manier kan je idd samen tot een goede training komen , nooit vasthouden van ik heb vandaag dirt gepland, en dus doen we het zo, dat kan nooit, altijd luisteren naar je paard en waar hij die dag een probleem vertoond na of tijdens een oefening die je dan idd op voorhand plande , dan wijk je dus af vanhet schema en train je enkel nog op het probleem dat zich voordeed , tot het verbetering toont, dan pas stoppen en ook het paard dus wel weer rust geven niks meer anders gaan doen, want dat brengt dan alleen maar verwarring en is de training voor een deel verloren.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:57

ivm oude blessure, begin ik altijd met kwartier stappen op het harde, dan begin ik rustig met het oppakken, en begin ik in draf met losrijden, wanneer ik hem weer in stap heb, begin ik met schouder binnewaarts, weiken, middenstap etc... lekker loswerken, hierna doe ik in draf het zelfde, daarna ga ik draf stap draf ... om hem nog wat meer los te werken. hierna doe ik draf galop draf ... en dan lekker galloperen. en hierna weer afwerken, en weer een kwartier stappen op het harde, en 1x in de week lekker de bossen in Lachen vindt hij lekker en ik vindt het belangrijk afwisseling te houden.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 15:05

Ik begrijp wat jullie zeggen maar krijg nog niet echt iddeen voor bepaalde oefeningen ofzo...
Dat is eigenlijk wat ik zoek...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:50

Is ook moeilijk om zo te zeggen. Wat voor mijn paard een goede oefening is kan voor de jouwe wel nog niet van pas zijn omdat jullie daar nog niet aan toe zijn en andersom. Het hele paardrijden is voelen wat er onder je gebeurd. Dit is ook nog helemaal niet zo makkelijk maar ik kan het gelukkig steeds beter. De ene dag kan ik ze meer oppakken en de andere dag dan voelen ze wat minder fijn en laat ik ze wat meet lang en laag lopen. Ik snap wel dat je oefeningen wilt weten vind ik ook altijd leuk om te lezen. Overgangen rijden en schijnovergangen rijden is een hele goede oefening. Vooral een juist gereden overgang dat ze dus echt lekker terug komen of echt goed vertrekken. Is ook weer voelen Haha! Je bent eigenlijk de hele tijd bezig om de achterhand te stimuleren en aan het werk te zetten en oefeningen kunnen je daar mee helpen. Voltes verkleinen en vergroten maar wel met de goede buiging en stelling wat ook nog best wel lastig is maar anders verklein je alleen maar het rondje en word er eigenlijk niets getraind. Wijken en schouder voor zijn ook goede oefeningen om ze soepel te maken en om ze er aan te herinneren dat ze ook een achterkant hebben Knipoog Haha!

Saarlovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:44

Ik vind altijd een fijne oefening met voltes , om eerst bij de a een grote volte ,dan ebe / beb , dan c . En als dit goed gaat A volte 10 meter , b volte 10 meter , c volte 10 meter , e volte 10 meter . Dit op allebei de kanten , en in alle 3 de gangen . Hiermee word ze lekker los . Daarna ga ik pas beginnen met tempowisselingen etc.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 21:20

Dat is ook wel een goede inderdaad op die manier werk je ook aan de stelling en buiging

Horse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:31

Ik heb mijn paard nu 1 jaar en rijd nu L1.
In mijn training gebruik ik een aantal oefeningen die goed helpen om mijn paard lekker te laten lopen, van achter naar voren en ontspannen.

Veel overgangen rijden
Veel tempowisselingen rijden
Goed de hoeken in rijden
Bewuste figuren rijden
Volte openen, volte sluiten
Voorwaarts rijden (soms op de renbaan)

En natuurlijk meer, maar dit zijn de belangrijkste voor mij.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:30

ik heb sinds een jaar een manegepaard geleased, krijg nu prive les
rij eerst met lossere teugels veel voltes beide kanten,, dan pak ik haar iets op en ga ik hetzelfde in draf doen. Daarna meestal veel tempowisselingen en zorgen dat mw. niet door mijn been en hand heen loopt. Verder oefen ik dan meestal dingen die ik in de les aangedragen krijg, zoals kleine voltes galopperen etc.