strijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

strijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 14:16

Ik heb sinds 4 maanden een Friese merrie onder het zadel van 4 jaar. Ze loopt ontzettend goed en pakt alles heel snel op. Aleen tijdens het rijden merk ik dat ze vooraan ontzettend strijkt. Hoe kan dat komen? Ze heeft nog niet echt een voorkeurskant. Ze wisselt nog vaak tijdens het rijden (de ene dag is rechts de makkelijke kant en de andere dag is dat links).
Wat zou ik aan het strijken kunnen doen?

wemkelover

Re: strijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:19

Ik heb gehoord dat het meestal een teken van zwakte in achterhand is, lijkt me logisch is nog een jong paard en moet nog leren. Sterker maken van achteren en voor bescherming toch ma strijklappen om doen. Om te voorkomen dat paard zich schopt.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:03

Ze heeft het volgens mij over de voorbenen ipv achterbenen.
Het kan ook met een verkeerde hoefstand te maken hebben. Misschien kan je hoefsmid er eens extra aandacht aan geven.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:15

o stom van mij, had er overheen gelezen komt denk ik dat strijken meestal achter voorkomt en ik daar vanuit ging. Dan ben ik het eens met bovenstaande reatie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:36

toch is je antwoord niet helemaal verkeerd denk ik, aangezien ze ook van kant wisselt met wat die dag makkelijk gaat en wat niet. Geen knellend zadel? Gebit oke? Misschien blokkade is achterhand (heiligbeen?)
groetjes

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:57

Mijn paard heeft dit ook gehad, ze was al ouder toen ik haar heb ingereden, maar volgens de smid had het idd te maken met een gebrek aan spieropbouw aan de achterhand. Hij noemde het niet snel genoeg over de toon rollen. (geloof ik???) Ze zette haar achtervoeten te snel neer waardoor ze zich voor aanschopte. Mijn paard schopte haar kootholten stuk en peesbeschermers en springschoenen hielpen daar niet afdoende tegen. Ik wikkelde dus een stukje bandage om dat stukje (halverwege afgeknipt en afgestikt) en dat werkte prima. Een paar maanden verder in de training was dit aanschoppen gelukkig . Ik heb haar veel gelongeerd en de smid heeft de ijzers tijdelijk iets aangepast, verder heb ik niets bijzonders gedaan, behalve voor goede beenbescherming zorgen en een rustige training... Knipoog

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 18:59

Ik heb een nieuw zadel gekocht die helemaal op maat is gemaakt, dus daar kan het niet aan liggen. Tandarts is laatst nog geweest.
Ze strijkt zeg maar vooral de voorbenen langs elkaar heen. ze tikt van achter voor niet aan, maar raakt met het ene voorbeen het andere voorbeen aan.

Bedankt voor de reacties!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:01

Pallatin schreef:
Mijn paard heeft dit ook gehad, ze was al ouder toen ik haar heb ingereden, maar volgens de smid had het idd te maken met een gebrek aan spieropbouw aan de achterhand. Hij noemde het niet snel genoeg over de toon rollen. (geloof ik???) Ze zette haar achtervoeten te snel neer waardoor ze zich voor aanschopte. Mijn paard schopte haar kootholten stuk en peesbeschermers en springschoenen hielpen daar niet afdoende tegen. Ik wikkelde dus een stukje bandage om dat stukje (halverwege afgeknipt en afgestikt) en dat werkte prima. Een paar maanden verder in de training was dit aanschoppen gelukkig . Ik heb haar veel gelongeerd en de smid heeft de ijzers tijdelijk iets aangepast, verder heb ik niets bijzonders gedaan, behalve voor goede beenbescherming zorgen en een rustige training... Knipoog

jij hebt t over balbetrapping, dat is iets anders

kijk eens goed naa je paardje als ze normaal onbelast loopt? en naar de beenstand, franse stand strijkt vaak.
zorg voor voldoende ontspanning dan zal t strijken verminderen

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

ik heb ook wel eens gehoord dat het gewoon een afwijking kan zijn bij Friezen(door de inteelt). Er zijn veel Friezen die maaien en strijken. De een bij ons maait. de andere strijkt.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 19:26

kim1207 schreef:
Pallatin schreef:

jij hebt t over balbetrapping, dat is iets anders

kijk eens goed naa je paardje als ze normaal onbelast loopt? en naar de beenstand, franse stand strijkt vaak.
zorg voor voldoende ontspanning dan zal t strijken verminderen

Ik zie het nu, dacht dat het om aantikken ging... Haha!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 19:32

heb vandaag 3 in 1 beschermers gekocht. Heb ze meteen uitgeprobeerd. Had namelijk peesbeschermers om, maar werd soms gek van dat geluid als de peesbeschermers tegen elkaar kwamen. Nu heb ik daar bijna geen last meer van en ben er nu van overtuigd dat de benen goed beschermd zijn.