door laten trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wantivano

door laten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:33

Hallo allemaal,

Mijn paard kent nog weinig, buigt niet om me been is niet goed aan me been etc.
Zouden jullie je paard door laten rijden door iemand of zouden jullie het zelf doen? (ben namelijk al een tijd bezig)

klomp

Re: door laten trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:51

Tja, dat is aan jezelf om die keuze te maken.
Hoe lang ben je zelf al bezig?
Je moet goed naar jezelf durven kijken om erachter te komen of je dit paard zelf verder traint of wegbrengt om dit te laten doen.
Als je niet verder komt, dan adviseer ik je om het paard weg te brengen. Tenzij je de mogelijkheid hebt om een proffesioneel iemand je te laten helpen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:13

Heb je les?

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:38

ten eerste neem een goede instructeur als het echt een goede is dan snap je het en lukt het wel..
ikzelf zou zelf door trainen.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:00

Het zelf oplossen is natuurlijk het leukst en de uitdaging.Ik zou met een goede instructeur serieus aan de gang gaan. Als je na een paar weken geen verschil ziet. Kan je altijd nog iemand anders zoeken die erop gaat.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 13:03

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben al ongeveer een 1,5 jaar bezig en heb goede instructie. Ik denk dat ik tegenstrijdige hulpen geef, waardoor me paard nu neit meer begrijpt wat hij moet doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:05

Wantivano schreef:
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben al ongeveer een 1,5 jaar bezig en heb goede instructie. Ik denk dat ik tegenstrijdige hulpen geef, waardoor me paard nu neit meer begrijpt wat hij moet doen.

als je een goede instructrice hebt zou dit dus niet mogen of dan zou je het in ieder geval met haar hulp moeten kunnen oplossen! Want de fout ligt dus (waarschijnlijk) bij je zelf en wanneer je je paard weg brengt en straks weer zelf op pakt loop je ongetwijfeld straks weer tegen hetzelfde probleem aan.

marianne45

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:36

Als jij al zolang rond rijdt, en het paard verbeterd niet, dan is je instructie niet zo goed als je denkt dat het is lijkt mij, misschien eens verder kijken en toch wisselen van instructie.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:57

Ik denk niet dat het aan me instructie ligt. Mijn paard heeft een strenge, maar rechtvaardige ruiter nodig en daar ligt mij probleem. Ik vind het moeilijk om mijn paard een keer aan te pakken. Daardoor is hij steeds verder zijn eigen gang gegaan. Nu ben ik zo ver dat ik hem desnoods aan wil pakken, maar daar is me paard het natuurlijk niet mee eens omdat ik dit voorheen nieth eb gedaan. Daardoor is het nog moeilijker om hem aan erdoorheen te krijgen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:20

Wantivano schreef:
Ik denk niet dat het aan me instructie ligt. Mijn paard heeft een strenge, maar rechtvaardige ruiter nodig en daar ligt mij probleem. Ik vind het moeilijk om mijn paard een keer aan te pakken. Daardoor is hij steeds verder zijn eigen gang gegaan. Nu ben ik zo ver dat ik hem desnoods aan wil pakken, maar daar is me paard het natuurlijk niet mee eens omdat ik dit voorheen nieth eb gedaan. Daardoor is het nog moeilijker om hem aan erdoorheen te krijgen.

Tja, als je zeker weet dat dit HET probleem is, zal je toch een keer moeten doordringen, van uitstel komt afstel.
Wijst je instructrise je daar ook op?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:26

Als dat het probleem is, dan heeft je paard door laten trainen ook niet zoveel zin. Daar heb je dan een week na thuiskomst plezier van, maar zodra jij in je oude gedrag vervalt, zal je paard dat ook weer doen. Wellicht een idee om een wat langer/intensievere begeleiding van iemand te krijgen, die én je paard af en toe voor je rijdt, én jou ondersteunt met instructie? Die combinatie heeft het bij mij heel goed gedaan toen ik een probleem had met mijn jonge paard.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:53

erleyne schreef:
Als dat het probleem is, dan heeft je paard door laten trainen ook niet zoveel zin. Daar heb je dan een week na thuiskomst plezier van, maar zodra jij in je oude gedrag vervalt, zal je paard dat ook weer doen. Wellicht een idee om een wat langer/intensievere begeleiding van iemand te krijgen, die én je paard af en toe voor je rijdt, én jou ondersteunt met instructie? Die combinatie heeft het bij mij heel goed gedaan toen ik een probleem had met mijn jonge paard.

Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken. Om hem eerst een maandje ergens te zetten waar ze hem door trainen en dat ik bij thuiskomst les blijf houden van dezelfde persoon en dat diegene er de eerste tijd ook 1 x in de week opklimt om een terugval te verkomen.

Emmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:53

Instructrice zoeken en zelf leren, veel grotere uitdaging dan kan je ten minste zeggen dat je het zelf aangeleerd hebt!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:01

Ik ben zelf zon persoon die de paarden doorrijd en verder beleert. Als je er zelf niet meer uitkomt, en zelfs een beetje angstig bent zou ik er niet aan beginnen als ik jou was. Want iedereen, heeft bij het beleren enkele punten waar die tegenaan loopt.. En soms niet door heen komt. Iemand die daar op in kan spelen, heeft het paard er zo doorheen.

Er is niks verkeerds aan om je paard een keertje weg te brengen, al is het maar voor een maandje, maakt niet uit. Wegbrengen is beter, als vastlopen en niet meer verder komen. Dan ben je je paard wel een maandje of mischien zelfs wel langer kwijt. Maar die mensen waar je hem naar toe brengt kan dat mischien net een tikkeltje beter aanvoelen.

Als je zelf vastloopt en maar wat aan moddert.. heb je kans dat je meer laat verzuren dan je zelf in de gaten kan hebben.

Succes met je beslissing en anders inderdaad een andere instruckteur die je daar goed doorheen kan helpen.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-08 12:41

Emmaar schreef:
Instructrice zoeken en zelf leren, veel grotere uitdaging dan kan je ten minste zeggen dat je het zelf aangeleerd hebt!

Als het me zou lukken kan ik inderdaad zeggen dat ik het helemaal zelf heb gedaan, maar ik vind het belangrijker dat mijn paard duidelijkheid heeft en het naar zijn zin heeft dan dat ik zo graag wil dat ik het helemaal zelf heb gedaan. Toen ik me paard net had wilde ik dit ook heel graag, maar je moet ook realistisch blijven en eerlijk naar jezelf blijven kijken. Hij hoeft ook niet bij thuiskomst alles te kennen, maar het staken moet eruit en hij moet snappen wat been is. Dan is er nog genoeg waar ik op door kan rijden en uiteindelijk heb ik hem dan ook veel geleerd.

Navidad, daar ben ik ook bang voor dat ik het ga verzieken en er uiteindelijk helemaal niks meer mee kan. Ik denk toch dat ik hem door iemand even door laat rijden, zodat ik weer met plezier op me paard stap.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 21:27

Wantivano schreef:
Navidad, daar ben ik ook bang voor dat ik het ga verzieken en er uiteindelijk helemaal niks meer mee kan. Ik denk toch dat ik hem door iemand even door laat rijden, zodat ik weer met plezier op me paard stap.

Ik denk persoonlijk dat dit ook fijner is voor je eigen gevoel en vertrouwen. En dan nog kan je zeggen ik heb hem ingereden en beleerd Knipoog en dat is iets om trots op te wezen. want je laat hem enkel maar een maandje of twee maanden even doorrijden. En daar is niks verkeerds aan.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:28

Ik ben zelf begonnen met mijn (ruim) 3jarige in te rijden. Dus ik 1ste x erop, eerste paar keer aan de longe, daarna los, ook op en afstappen, draven ging goed, overgang naar halt, stap en draf gingen goed, tot ik er een week of 4 geleden zo vanaf gevallen ben, dat ik uitgerekte knieband had en op krukken liep, nu staat hij bij vorige eigenaresse die goeie hulp heeft en dus altijd met zijn 2en zijn en ik heb even zijn moeder bij huis staan. Vind het jammer, maar moest een keuze maken, dit was het veiligste.