Paard bokt...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

di_Segno

Paard bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:29

Hallo allemaal,

Zoals je al in de titel ziet staan heb ik een klein probleem met de merrie die ik momenteel rijd.
Zodra er iets gebeurt wat haar niet zint (verandering in teugeldruk, niet mogen galopperen of juist wel)
begint ze te bokken. En het is niet hoog of gemeen hoor, maar ik ben wat dat betreft gewoon een beetje een bangerik.
En waarom? Ik weet het niet... ben niet bang om te vallen ofzo, misschien gewoon het idee dat ik even de controle verlies, wat mij dus weer niet aan staat en dat 'bange' gevoel me bekruipt.
Overigens, ik heb dit nooit eerder gehad, het kon me niet te gek wezen met paarden, heb dit pas sinds kort helaas...
Maar goed, heeft iemand misschien dé tip om mij over deze 'angst' heen te zetten?
Ik probeer het zo goed mogelijk te negeren, maar als het eenmaal gebeurd is ben ik d'r kwijt, omdat ik onbewust toch wat onzekerder ga rijden.

Ohja, ik weet zeker dat het niets medisch is, dus daar alsjeblieft geen reacties over.
Het is puur protest, zadel en rug van het paard zijn helemaal goed.
ps. toen ze een veulen bij zich had lopen, bokte ze niet!

Hopelijk iemand die een tip voor me heeft, en hoe ik 'r aan kan werken!

Doei!

midgie

Re: Paard bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 07:54

Ik denk dat je dan toch de fout bij jezlef moet zoeken , een bange ruiter geeft onzekeren hulpen en sommige paarden reageren daar echt heel erg op , zeker als ze zelf ook een onzeker karakter hebben.

Dat ze niet zo reageerde toen het veulen er bij liep , kan met hormonen te maken hebben of met de concetratie naar het veulen en niet met jou bezig was.
Dus ja werk aan je eigen onzekerheid, denk dat daar echt de oplossing zit, wees een zekere en eerlijke leider.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:50

ik denk dta het komt omdat jij bang bent dta ze gaat bokken, en ja dan doet ze dat ook, je moet gewoon proberen te ontspannen

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:54

Ik had ook zo'n draak die meteen ging bokken als ze haar zin niet kreeg. Omdat ik hierdoor onzeker werd ging ze steeds meer en gemener bokken...Totdat ze me echt bang had. Op zich was ik helemaal niet bang voor een bok, maar voor haar onvoorspelbaarheid en voor wat ze nog meer zou kunnen gaan doen. Ik heb toen een paar weken iemand erop laten rijden zodat ik kon zien dat ze echt alleen maar bokte en niks anders. Toen ik van een afstandje zag dat haar bokken best meevielen en het daarbij bleef ben ik er zelf weer opgeklommen. Ik heb een aantal privelessen gevolgd want omdat ik bang was zat ik er als een plank op waardoor mijn merrie weer geirriteerd raakte. Door zelf ontspannen en duidelijk te rijden zijn we in korte tijd al heel wat vooruit gegaan. Ik ben niet bang meer voor een bok en hierdoor bokt paard ook een stuk minder.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:57

Wat rustiger aan doen, dus stap terug zetten. Dingen doen waar van ze niet in protest gaat en jij je dus niet onzeker hoeft en gaat voelen. Ik denk eerder dat het geen paard met een onzeker karakter is, maar juist eerder een met een wat dominanter karakter. (dingen gericht op mijn eigen merrie Knipoog )

Mijn merrie was precies zo. We hebben haar zelf zadelmak gemaakt, maar daarin was ze nogal heftig. (rodeo bokken, steigeren en achter over klappen, etc..) Ons mam had dat allemaal gezien en is wat onzekerder geworden. Dit merkte je heel goed aan Verle, ze gaat lopen klieren, tegen bokken aan zitten, enz.. Als ze door reed was het echt bokken... Als ik op stapte was alle gezeur over en liep ze als een trein.
Nu hebben we er voor gezorgd dat ze eerst vertrouwen in elkaar krijgen, door een grote stap terug te zetten en dus die dingen te doen die bij het paard geen protest vormden (bijvoorbeeld oefeningen in stap). Als dit goed ging en ze beide ontspannen rond gingen met vertrouwen, kan je een stap verder gaan. Bijvoorbeeld kleine stukken draven enz.. Elke keer net een klein stapje verder, maar niet zo danig dat er verzet vanuit het paard komt (door onzekere hulpen)

Het kost wat tijd, maar resultaat zal het zeker hebben! Ons mam rijd nu lekker rond op Verle, als Verle loopt te klieren durft ze haar naar voren te rijden en als het nodig is ook aan te pakken.

Wat ook fijn helpt in wederzijds vertrouwen is wat spelen in de bak. Dus met haar aan de gang gaan dat ze je volgt, als jij weg rent ze in draf achter je aan komt en stop jij zij ook stopt. Dit kan je verder uit breiden met over een balkje lopen, l,ater meer balkjes en nog wat later klein hindernisje. Of je gaat met een groot zeil aan de gang, op stil staan over heen stappen en draven. Of met een grote joga bal, slalom tussen hindernis palen.
Allemaal heel erg leuk om te doen!! En je merkt heel goed dat je paard anders naar je toe gaat komen en het vaak spannender vind omdat ze niet weet wat ze vandaag weer mag doen. Knipoog Dit werkte bij Verle heel goed, zeker de laatste tijd deed ik dit minder en meer rijden, door school enzo. Nu toch weer het spelen op gepakt en ze komt voortaan weer in galop op me af in de wei, ze is veel speelser en uitdagender en ook met rijden heeft ze er weer meer plezier in.

Wel zorgt dit er voor dat ze zich echt heel wat meer zeker gaat voelen, dus meer durven en meer gaan spelen in haar hele doen. Dan moet je dus zelf er voor zorgen dat je stopt op het moment dat jij van haar plezier en speelgedrag onzeker gaat worden. Knipoog

Hoop dat je er wat mee kan, ik heb er goede ervaring mee zo. Knipoog

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:16

Bedankt voor alle reacties!

Het ligt ook wel aan mezelf, ik heb 1 tot 2x per week les en we zijn er ook mee aan de gang.
Als ik haar doorrijd, en mijn 'onzekerheid' aan de kant zet, gaat het na een korte strubbeling al veel beter.
Ik doe het vrij rustig aan, een beetje de grens op zoeken waar zowel het paard als ik zich fijn bij voelen.
We hebben wel veel afwisseling dus het is niet dat ze zich verveelt ofzo, balkjes in de bak, naar het bos, zeiltje heb ik er van de week ook in gelegd, inderdaad leuk om te zien dat er toch wel vertrouwen is van het paard Lachen.
Denk dat ik toch maar even dapper moet zijn.... Haha!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:04

ik heb ook z'n paard.
ik ga er altijd dwars tegenin wil zij draven wil ik gallopeeren of stappen.
bokken? krijg je een tik, nog een bok nog een tik. na een paar keer weten ze echt wel.

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:51

in ieder geval streng zijn als zei iets doet tege jou wil in laten merken dat je dat niet pikt en inderdaad een tik met de zweep geven net zo lang totdat ze ophouwt.!!!
En inderdaad dwars tege in gaan je moet hun gewoon de baas zijn.
zelf een knopje om zetten en zoiets hebbe van ik kan dat en ben niet bang mocht t een keer mis gaan dat je valt ja das dan jammer gewoon verder gaan en je er niks van aan trekken!! is heel moeilijk ik weet het ik heb zelf een paard gehad die ging ook wel is in staking met bokken en allemaal gekke pasjes tussen door heb die een keer zon flikke tik met de zweep verkocht en toen was ze in een keer genezen dat is meestal gewoon uitproberen.
ik heb toen zelf ook een knop omgezet en zoiets gehad van ja als ik val pech ik stap gewoon op en ga weer verder.
want ik was niet zon held met zon dingen !!

veel succes ermee!!