Hulp gevraagd: staken en niet meer verder willen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandootje4

Hulp gevraagd: staken en niet meer verder willen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:28

Ik heb een haflinger ruin.
Als ik begin met rijden in de binnen of buitenbak dan gaa het allemaal goed, een poosje loswerken en wat overgangen maken van stap naar draf!
En dan opeens is hij het beu, staat in een ruk stil en probeer hem voorwaarts te krijgen, maar niks helpt.
Zweep reageert hij niet op, heb zelfs al met spoortjes geprobeerd en gaat alleen maar achterwaarts.
Zo loopt hij te klieren, niet alleen bij mij maar ook bij zijn verzorgster.
En dan het ergste is dat als hij het helemaal beu is gewoon ineens gaat liggen in de bak.
Rollen doet hij niet, maar gewoon liggen....
Argggggggghhhhhh
Wie weet wat ik er aan kan doen en heeft dit gelijksoort meegemaakt???
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-10-08 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Anoniem

Re: Hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:29

Staken heet dat. Kijk eerst of er geen problemen zijn met zadel en dergelijke. Zo niet, vraag dan nog even na bij je instructeur of die even wil kijken.
Ik weet niet hoe goed je bent met paarden, dus ik zeg verder even nog niets.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:34

Ik zou inderdaad eens goed kijken of het zadel goed past.
Verder, zorg je voor genoeg afwisseling voor je paard? Dat je naast het in de bak rijden ook eens
een buitenritje maakt of een keer longeert? Dat helpt bij mijn paard altijd goed om het leuk te houden.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:53

ik zou ook idd daat even goed kijken of het zadel wel goed past, verder moet je zorgen voor veel afwisseling, of ga een keertje wat anders doen bijv een ontspannen buitenritje waarbij je zelf niet te veel hoeft te vragen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:20

Dit kan inderdaad protest dus staken zijn. Heb je al contact gehad met de vorige eigenaar? Of heb je hem al lang? Heeft hij dit altijd gedaan? Doet hij dit ook met een buitenrit? Zonder zadel? Zit het zadel inderdaad wel goed?

mandootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 13:19

Ik heb hem al van veulen afaan...
En wissel veel af met binnenbak,buitenbak en buiterit.en longeer ook veel!
Op buitenrit gaat hij niet zomaar liggen.
Het is alleen in de bak, zowel buiten als binnen...
Maar ik zal eens mijn zadel laten controleren, misschien dat het hem daarin zit,tenslotte is hij nog volop aan het groeien...
Hij doet dit overigens de laatste weken pas!
Niet alleen bij mij maar ook bij een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:29

Wat zegt je instructeur ervan?
Heb je hem door een ervaren ruiter laten beleren?

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:17

Ik denk dat het ook te maken heeft met wie het meest te vertellen heeft,dus wie de baas is.
Ja ,en een veulenmerrie is altijd een geval apart.
Zorg voor goede instructie,zou ik zeggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:12

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:43

Ik heb het ook gehad, met mijn toenmalige fries. Ze ging toen niet alleen liggen maar ook rollen.
Door veel oefeningen met haar te doen (lees afwisselingen) werd het steeds beter. Toen ze werd verkocht, deed ze het helemaal niet meer.

Wij deden:

1 x in de week buitenrit.
1 x in de week longeren.
2 x dressuur rijden.

Ik weet niet of het bij jou zal helpen, maar bij ons heeft het wel geholpen!

Heel veel succes! Knipoog

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:19

Mijn madammeke heeft het ook een tijdje gedaan. Ben een keer afgestapt en heb haar een rotschop gegeven, bijrijder heeft dat ook een keer gedaan en het probleem was opgelost. Wel direct weer erop springen en goed been geven. Sporen en zweep roepen alleen maar meer verzet op, een rotschop onder hun achterste verwachten ze niet.

mandootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:12

suleilitha schreef:
Wat zegt je instructeur ervan?
Heb je hem door een ervaren ruiter laten beleren?

Ik ben nu 28 en rij zelf al vanaf mijn achtste dus ben denk ik wel ervaren genoeg om mijn pony zelf te beleren!
Mijn intructrice vind het vervelend!
Misschien kan ze mee daar ondersteunen waar het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

Met vervelend vinden help je de pony niet en jou ook niet. Ik denk dat je tijdens het inrijden te lief/zacht voor het dier bent geweest, dat kan n.l. ook nog. Sommige paarden frissen er wel degelijk van op, als ze een keer een pak op hun donder krijgen!
Bij paarden die gaan liggen werkt maar één ding, en dat is ze zo'n rotschop geven dat ze niet weten hoe snel ze overeind moeten komen!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:20

Ik ben niet van het geweld gebruiken, maar ik moet zeggen dat een schop onder zn hol inderdaad wel eens kan werken. Als het niet aan het zadel ligt, denk ik dat ze je gewoon in de zeik zit te nemen. Snap dat je je heel machteloos voelt, vooral omdat ze nergens op reageert. Dus ik hoop voor je dat die schop onder dr reet wel wat uitmaakt Knipoog

mandootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:24

suleilitha schreef:
Met vervelend vinden help je de pony niet en jou ook niet. Ik denk dat je tijdens het inrijden te lief/zacht voor het dier bent geweest, dat kan n.l. ook nog. Sommige paarden frissen er wel degelijk van op, als ze een keer een pak op hun donder krijgen!
Bij paarden die gaan liggen werkt maar één ding, en dat is ze zo'n rotschop geven dat ze niet weten hoe snel ze overeind moeten komen!

Alles behalve te zacht en te lief voor hem moet ik zeggen!!!

mandootje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 09:27

joyce2 schreef:
Ik ben niet van het geweld gebruiken, maar ik moet zeggen dat een schop onder zn hol inderdaad wel eens kan werken. Als het niet aan het zadel ligt, denk ik dat ze je gewoon in de zeik zit te nemen. Snap dat je je heel machteloos voelt, vooral omdat ze nergens op reageert. Dus ik hoop voor je dat die schop onder dr reet wel wat uitmaakt Knipoog

Hij reageerd idd nergens op, maar heb het zadel laten nakijken is niks mis mee...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:44

sorry, hij, maar je snapt wat ik bedoel toch? Knipoog

kelum

Re: Hulp gevraagd: staken en niet meer verder willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:48

Ik heb het ook een paar keer gehad dat ze ging staken en achteruit lopen.. En ik ben ook niet zo van geweld gebruiken enzo, maar bij mij kwam het omdat ik toch iets te lief was geweest voor d'r.. Nu gaat het beter gelukkig. Helpt het niet als je iemand op de grond laat lopen met bijvoorbeeld een longeerzweep om hem voorwaarts te houden?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:20

Mijn paard heeft dit ook altijd al gehad.... Heeft in mijn ogen niets te maken met te lief zijn of verkeerd ingereden! Paarden zijn slim! en dan ook echt slim! Die van mij deed het vroeger vaker als nu (heb haar 13 jaar) Een rotschop verkopen..... kun je doen, een rasechte staker lacht je er om uit, je toont je onmacht en het paard heeft gewonnen!
Probeer je paard continu voorwaarts te blijven rijden, voel je hem terug komen in tempo meteen je been er bij! Blijf oefeningen afwisselen maar continu actief! Geef je paard geen kans terug te komen in tempo en zo de controle over te nemen. Staken is in mijn ogen gewoon een machtsspelletje! Hoe bozer je wordt hoe meer je je gewonnen geeft!Jij bent de baas, jij bepaald waar je naar toe gaat! Als mijn paard een slechte dag heeft rij ik bijna geen rechte lijn, allemaal wendingen! Aan het been, aan de teugel en voorwaarts blijven! Zolang het paard naar voren gericht blijft zal het niet kunnen gaan liggen! Geen reactie op het been? Dan een keer een tik! En niet afwachten!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:37

ik blijf deze even volgen heb bijna het zelfde op het liggen na!
Maar het achter uit lopen enzo presies het zelfde!
Ik weet hoe machteloos jij je nu moet voelen meid!