Dipje met rijden , hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

Dipje met rijden , hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:54

Hallo Doei!
De laatste tijd gaat rijden helaas niet zo goed meer, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Het begon eigelijk 3 weken geleden , mijn paard had die dag geen zin in het rijden en het blijft eigelijk duren.
Ik heb al met de dierenarts gesproken toen die bij ons langs kwam maar hij mankeerde niets, ik heb hem ook al enkele dagen laten stilstaan maar dat hielp ook niet echt ik geef nu al 1en halve week vitamine gegeven maar ik zie niet echt verschil Verdrietig

Ik hoop echt dat jullie kunnen helpen , het zal na een tijdje ook wel vanzelf overgaan maar het is echt geen pretje zo!

MvG Eline

beantsje

Re: Dipje met rijden , hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:57

Daar kunnen zoveel oorzaken van zijn:
pubertijd, het gewoon even te moeilijk vinden, niet goed passend zadel/beschadigd bit, teveel voer, dominantieprobleempje, te weinig beweging/weidegang, hormonen...

daar kan je zo heel weinig van zeggen.

Vertel eens wat meer over je paard, hoe lang je hem al hebt, wat je zo doorgaans doet en hoe je hem houdt. Misschien komt er dan wat uit.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:06

beantsje schreef:
Daar kunnen zoveel oorzaken van zijn:
pubertijd, het gewoon even te moeilijk vinden, niet goed passend zadel/beschadigd bit, teveel voer, dominantieprobleempje, te weinig beweging/weidegang, hormonen...

daar kan je zo heel weinig van zeggen.

Vertel eens wat meer over je paard, hoe lang je hem al hebt, wat je zo doorgaans doet en hoe je hem houdt. Misschien komt er dan wat uit.

Ik heb hem ondertussen 3jaar en er is niets veranders met zijn beweging / weidegang dus ik denk dat dat niet echt het probleem is. Zadel is onlangs gecontroleerd door zadelmaker. We doen verschillende dingen om de verandering erin te houden? Springen , dressuur , wandelen,longeren , VD z'n beetje! Ik denk dat dat het zowat is

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:43

moeilijk hoor!! zou het ook niet weten !! stertke!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:46

ik zei dan altijd tegen mijn pupillen......... even een andere lesgever nemen, dus even vreemdgaan Lachen en echt dat helpt........

ik als instructeur ga dan graag langs de kant staan en luisteren....... en kijken...... want als instructeur zijnde krijg je een tunnelvisie op een gegeven moment Lachen en dan kan een frisse wind heel leerzaam zijn ;_

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:22

moeilijk, zowie zo kan je beter je paard niet helemaal stil zetten, gooie gewoon los of ga wat grond werk met hem doen

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:34

probeer nieuwe dingen met je paard te onder vinden, lees boeken,artikelen staan altijd leuke ideen in..

lotte23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:01

Misschien is iets heel anders, zoals natural horsemanship of spelletjes spelen met je paard iets! Misschien vrolijkt ie daar van op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:16

Ga even een paar privé lessen pakken bij een andere instructeur, succes gegarandeerd!
Een voetballer moet ook om de paar jaar een andere trainer, Sven Kramer schaatst ook geen jaren achter elkaar in de ploeg van Geert Kuiper. En zo hebben ruiter en paard ook zo om de drie jaar veel baat bij wisselen van trainer!
Spelletjes, grondwerk en NH zijn uit den boze bij een sportpaard omdat dat niet voldoet aan de trainingsbehoefte en training van het aerobe en anaerobe vermogen. Je kunt een sportmens niet inenen op de ho zetten en een paard ook niet. Dat werkt alleen maar verzuring in de spieren in de hand.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 15:23

Ik heb zowieso 3 lesgever (dressuur , en 2 voor springen) , maar ik zal jullie raad proberen opvolgen ! als ik een andere lesgever vindt! Knipoog

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:29

een dipje komt heel vaak voor...t heeft altijd tijd nodig om weer op te lossen...ik had ook een dipje met m'n pony en toen is ie verkocht...hij moest zowieso al weg omdat ik 18 was...maar de laatste 2 weken voordat hij weg ging, ging het juist heel goed tussen ons...
Weet niet of het met instructie te maken heeft... ik rij al zo'n 6 jaar bij dezelfde instructrice...elke week..heb nu wel een andere erbij voor 1 x in de 2 weken..

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 17:52

Mijn paard had ook een dip, maar dit kwam doordat hij helemaal vast zat in zijn lichaam. Als je paard niet kreupel of stijf loopt zal het dat wel niet zijn, als het wel zo is zou ik een fysiotherapeut vragen om te kijken.
Als hij gewoon geen zin heeft zou ik gewoon door gaan met rijden, misschien een dag minder en een extra buitenrit.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:10

Mijn paard is bijna 25 en in de 13 jaar die ik haar heb heeft ze altijd dipjes gehad! Maar dan wel iets heftigere als hierboven beschreven. Mijn paard is echt een rasechte staker en eens in de paar maanden komt dat weer eens de hoek omkijken! Rustig blijven en eventjes wat vaker longeren en spelen wil dan wel helpen! Gewoon even wat afstand van elkaar nemen (longeren en spelen )en daarna rustig de draad weer oppakken!

yv0nnuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:42

Inderdaad misschien kan een andere instructeur je helpen. Iedereen heeft er een andere kijk op. En misschien heeft het ook gewoon even tijd nodig. Je moet niet verwachten dat het zo 1,2,3 over is.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:35

Ik weet niet of je dit al doet maar zorg voor veel afwisseling. Misschien verveelt je paard zich omdat je veel hetzelfde doet. Ook met dressuur rijden kun je al veel afwisselen door de ene keer veel overgangen te rijden en de andere keer weer wat te wijken en extra in te laten buigen. Maar ik bedoel ook eens lekker naar buiten gaan of eens een sprongetje mee te nemen een keer longeren. Wat zeggen je instructeurs ervan. Heb je ook met hun overlegt hoe je het het beste aan kunt pakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 18:39

Als wij een dip hebben met rijden kl*ten we meestal een paar weekjes aan Tong uitsteken Dus veel longeren, zonder zadel (en vaak ook zonder hoofdstel) beetje door de bak hobbelen, veel tutten. En als ik er dan weer opstap gaat het super, omdat we dan weer allebei meer ontspannen zijn.

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:03

KiWiKo schreef:
ik zei dan altijd tegen mijn pupillen......... even een andere lesgever nemen, dus even vreemdgaan Lachen en echt dat helpt........

ik als instructeur ga dan graag langs de kant staan en luisteren....... en kijken...... want als instructeur zijnde krijg je een tunnelvisie op een gegeven moment Lachen en dan kan een frisse wind heel leerzaam zijn ;_

Dat vind ik inderdaad een goede tip, ik rijd een paard voor iemand, en ik zat ook in een gigantische dip.
Ik lesde op de vereniging met hem, en de manege-eigenaar gaf les, maar die kreeg het te druk, en ging op zoek naar een nieuwe instructrice, en sinds de eerste les die ik met haar had ging het gelijk een stuk beter.
Zij hebben er een andere kijk op, weet weer andere trucjes Lachen
En gewoon even alles nakijken wat er fout kan zijn, een "APK" keuring kan nooit kwaad Vork