[GZ] Simpele oefeningen om los te werken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[GZ] Simpele oefeningen om los te werken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:47

Morgen ga ik met een vriendin mee naar haar bijrijdpaard en ik ga haar een beetje "les" geven.

Het paard is een Fjord x Haflinger, en beleerd onder het zadel maar wordt alleen voor de kar gebruikt.

Hij gaat snel erg hard, en is onwijs sterk.
Ik zoek simpele oefeningen in stap of draf om het paard wat soepeler te krijgen (in een kleine bak Knipoog ).

Nou, alvast bedankt!

Edit; dit gaat niet om een beginnende ruiter Knipoog.
Ruiter is zelf vrij ervaren alleen het leek mij leuk een keer mijn lessen op haar uit te proberen Lachen.

diphranil

Re: [GZ] Simpele oefeningen om los te werken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:43

Veel overgangen, tempowisselingen en voltes. En dan zonder in de mond te zitten, maar alles op houding en zit Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:46

(ehhhh het lijkt mij als je 'les gaat geven' dat je dergelijke oefeningen zelf ook wel kent??)

Persoonlijk zou ik me eerst om het tempo bekommeren, en daarna pas om oefeningen mbt de lenigheid. Maar beetje kleine schouder- en heupcontroleoefeningetjes zijn best te combineren met tempocontrole.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:43

Leuke oefening voor tempocontrole EN soepelheid is slangenvoltes met opbouwend aantal bogen, waar bij je steeds op de middellijn of steeds op het raakpunt op de hoefslag (of allebei), of net voor en net na de middellijn, een overgang moet maken. Het lijkt heel simpel maar om op een exact punt de overgang te maken en je bogen even groot te houden en dat nog met een goede buiging te doen is niet zo simpel als het klinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:47

@ Sonja; Ik ben 13 Nagelbijten / Gniffelen. Ik heb geen ervaring in het lesgeven of enige diploma's. Maar af en toe vind ik het leuk om wat aanwijzingen te geven Lachen. En over het algemeen zijn mensen daar wel tevreden over.

@ Urielle; Dankjewel voor de tip!

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:34

Ik denk tempo-wisselingen, dus langzaam draven iets sneller draven:) En natuurlijk veel figuren rijden, van hand veranderen , volte's enz. Succes !

Fanny_1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 14:01

Volte verkleinen/vergroten is een fijne oefening. Verkleine goed schouder meenemen en vergroten goed reactie op je binnenbeen, maar niet over de buitenschouder weg laten lopen. Is ook een fijne oefening. Maar ben je niet wat te jong om les te geven? Want je zou dit toch wel moeten weten als je jezelf bekwaam genoeg vind om les te geven Maar goed, je moet het zelf weten. Ik heb je in ieder geval een tip gegeven.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:13

de hals kan je ook strekken tijdens het halthouden...
dit is een goede oefeningen om de tselling van het paard te bevorderen..

met de hals sterkken is het ewoon een lichte druk op de teugel links, de rechter teugel wat lengte geven zodat hij naar links kijkt,, hetzelfde bij rechts... het paard geeft vaak zelf aan tot hoever je kan gaan..
heraal dit gewoon twee x en ga dan weer verder met andere oefeningen! suc6!;)

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:40

Inderdaad veel tempowisselingen rijden. En schijnovergangen van bijvoorbeeld draf naar bijna-stap en dan weer vooruit. Halthouden is ook een goede gehoorzaamheidsoefening.
En voltes openen en sluiten, maar dat is ook al gezegd! Succes ermee.

sammy_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:35

idd tempowisselingen, en halt houden, en natuurlijk de volte vergroten en verkleinen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:37

Ik vind sommige reactie wel wat gemeen hoor... ze wil gewoon ff voor de lol lesgeven, het is vast niet de bedoeling om de ruiter iets nieuws te leren ofzo, aangezien ruiter al ervaring heeft weet die zelf ook wel wanneer iets klopt en wanneer niet. Ik ben zelf bezig met de ORUN cursus en ook nog lang niet ervaren, maar ik wil ook graag slachtoffers om te oefenen. Iedereen kan fouten zien, en goede dingen. Het is alleen de kunst om het goed te kunnen verwoorden.