pessoa teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrow_Less

pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 19:36

Ik weet niet of het hier mag, excuseer me als het niet mocht

Ik was even aan het kijken op online ruitershops en zag de passoateugels staan. ZE vertelden dat deze de achterhand stimuleerd en de rus en andere spierven versterkt. Nu men vp loopt veel op de voorhand en heeft bijna geen spieren in haar rug en gebruikt haar achterhand bijna nooit. Je krijgt heel weinig achterbeen actie. Zou een pessoa helpen voor haar beschpiering en haar achterhand en misschien ook om dat voorhand loopje te verbeteren. Alvast bedankt Knipoog
en sorry dat ik weer een toptic aanmaak Haha!

trustHim

Re: pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:25

allereerst zou ik wel even overleggen met de eigenaar of je het mag gebruiken (ik zou namelijk zelf niet zo gediend zijn van dingen zonder overleg)

Als de teugel op de juiste manier wordt ingesteld en je ook goed zorgt dat je pony actief loopt is het een mooi hulpmiddel om de achterhand wat meer onder het lijf te longeren en de spieren te trainen

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:27

trustHim schreef:
allereerst zou ik wel even overleggen met de eigenaar of je het mag gebruiken (ik zou namelijk zelf niet zo gediend zijn van dingen zonder overleg)

Als de teugel op de juiste manier wordt ingesteld en je ook goed zorgt dat je pony actief loopt is het een mooi hulpmiddel om de achterhand wat meer onder het lijf te longeren en de spieren te trainen

jaja ben ik ook vanplan, maar nog niet, de eigenaar is
erg boos de laaste tijd en ik moet eerst nog sparen hoor

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:14

hoezo is de eigenaar erg boos?

In het subforum 'longeren' staat het een en ander over de pessoateugel, wellicht kun je daar wat informatie over vinden.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:45

heb erg goeie verhalen gehoord over pessoa,, zelf verdre geen ervaring mee.Knipoog

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:05

Ik gebruik zelf de pessoateugel bij een paard wat ook weinig bespiering had(en dus met rijden erg veel moeite de ruiter goed te dragen).
Sinds ik 2 keer per week met de pessoa longeer merk ik dat ze sterker word en sneller haar rug los laat.
Als je de pessoa gebruikt moet je alleen nog wel goed bijdrijven want de teugel helpt wel om de achterhand te activeren maar je moet natuurlijk wel zelf blijven aan moedigen vanaf het midden.

Verder helpt de teugel niet echt met de buiging links en rechts.
Ik denk dat dit je verzorgpaardje goed kan helpen. Zoland je hem niet te strak zet kan deze teugel weinig kwaad!
Natuurlijk moet je wel eventjes goed inlezen welke verschillende standen je kan gebruiken en wat deze doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:08

Pessoa kan goed helpen, maar ik zou daar noooit aan beginnen zonder ervaring/hulp.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 10:13

Pessoa teugel is een hele fijne teugel om mee te longeren, enige (grote!) nadeel is dat je er alleen maar tegen gestelde stelling en buiging mee krijgt. En dat je paard echt niet beter gaat lopen.

Ik doe voortaan de longeer lijn door het bit heen naar de singel, zo kan je een beetje stelling en buiging de juiste kant op krijgen. Dan gaat je paard echt lekker lopen en achterhand onder treden, rug gebruiken en de hals laten zakken.

Maar zorg er voor, zeker in het begin goede begeleiding er bij te hebben, die ook weet hoe strak/los de teugel moet. Je zet hem al snel te strak vast en dan gaat je paard over de kop lopen en heb je niks aan de teugel, want spieren traint ie dan echt niet, alleen de verkeerde die je juist niet getraind wil hebben.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:27

Hoi,

ik vind dat het wel werkt.
Ik heb sinds kort ook een pessoa aangeschaft en ik vind het echt heel fijn.
Je kunt echt goed de achterhand trainen.
Zeker een aanrader