verschillende gedachten over hulpteugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

principal

verschillende gedachten over hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 14:39

Samen met drie andere verzorg ik een leuk paard, 2 rijden lekker recreatief, en ik ook en probeer haar wat nagevelijker te krijgen en haar rug los te krijgen, want ik had begrepen dat zij daar ook last van heeft gehad. Nu is er nog een 3de verzorger, die graag met bijzetteugels rijdt. Ondanks dat ik haar had gesproken dat bijzet toch wel erg vastklemmend is met rijden, en niet de oplossing is.

Zij wil graag als ze komt rijden dat het paard aan de teugel loopt, ze wil graag doorzitten en dat lukt niet, ze vergeet dat ze geen les heeft, en na veel jaren weer is begonnen met rijden, en zij denkt dat ze net zo kan rijden als vroeger. Nu kwam ik en zag ik een slof liggen, die ze uiteraard zal gebruiken met rijden, en ook een pessoa, hoewel ik die nog aardig vind, mits je die goed gebruikt.

Eigenlijk ben ik dus gewoon dom bezig waarschijnllijk Knipoog , ik ben nl met haar flink aan het longeren met touwtjes dit gaat zeker beter, nu na 5x gaat ze al meer ontspannen lopen, vooral in draf dat is al heel wat, onder het zadel probeel ik gewoon voorwaarts te rijden, overgangen en figuren. Dit zal met de tijd ook veel beter gaan. IK heb veel geduld en ben toch 3 a 4 dagen bezig met haar, heb zelf onlangs nog les gehad, en flink aantal opmerkingen gehad, waar ik mee vooruit kan tot mijn volgende les.

Ik heb het idee dus, dat alles volgens haar gelijk op het moment moet lukken, zij rijd 1x en wil gelijk resultaat, het zal wel iets helpen, nu eigenlijk mijn gevoel dat wat ik doe averechts zal werken, met wat zij allemaal gaat doen, of ben ik iets te overdreven. Mijn verhaal die ik haar vertelde persoonlijk laatst nog, heeft niet veel indruk gemaakt, want zij is gek op hulpteugels en ik dus niet.

Zal dit wel goed gaan met het paard, want ik baal wel als het voor het paard nadelig gaat werken.

principal

Re: verschillende gedachten over hulpteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 16:58

Wel bekeken, geen reactie of advies.

Ik bedoel eigenlijk, of het voor een paard nadelig is als iedereen er van alles aan hangt, zonder overleg tussen elkaar, en of dit niet nadelig gaat werken, ipv dat ik bezig om haar soepeler te krijgen, zal ze juist blijven strijden ipv toegeven

Graag meningen of advies

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:00

Ik vind het sowieso niet goed voor een paard om 3 verzorgers te hebben die het alle 3 heel verschillend aanpakken. Lijkt me niet fijn voor het paard, en behoorlijk verwarrend....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:02

ik denk ook dat het aantal verzorgers vervangen moet worden voor instructeurs Lachen

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:02

zoals je zelf aan aangeeft, tuurlijk werkt het ergens nadelig voor het paard in.
De ene rijd haar zus, de ander rijd haar zo.
Bijv. jij probeert haar lang en laag te laten lopen, de andere bijrijdster trekt gelijk de slof eraan en hoppa! Dag werk van principal want het paard loop in de krul.
Het paardje zal het allemaal wel doen en slikken maar bevorderlijk is het zeker niet als je niet met zijn 3en op 1 lijn zit!
Ik zou het toch zeker wel even aankaarten en er ook even mee om tafel gaan want het moet natuurlijk voor jullie allemaal leuk blijven maar voor het paardje zeker ook!

succes ermee!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:05

Toch samen om de tafel denk ik.

Bovendien ben ik helemaal geen voorstander van om met bijzet te rijden, dit kan zelfs gevaarlijk zijn. Als het paard schrikt en steigert, kan hij heel moeilijk zijn evenwicht vinden en zelfs achteroverslaan. Ook geeft het niet mee. De meeste paarden gaan er aan hangen of achter het bit van lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:10

principal schreef:
Wel bekeken, geen reactie of advies.

Ik bedoel eigenlijk, of het voor een paard nadelig is als iedereen er van alles aan hangt, zonder overleg tussen elkaar, en of dit niet nadelig gaat werken, ipv dat ik bezig om haar soepeler te krijgen, zal ze juist blijven strijden ipv toegeven

Graag meningen of advies

Ook ik vind het niet erg prettig voor een paard wanneer het door zoveel verschillende ruiters gereden wordt, dat is erg verwarrend en dus bijzonder vermoeiend (kijk maar naar manege-paarden). Zeker wanneer je meer gaat vragen voer je de druk op, en wanneer je dat doel met verschillende middelen probeert te bereiken begrijpt het paard daar geen snars meer van.
Ik begrijp dat het een lease-paard is?
Kan dit paard niet door minder mensen geleased worden, fulltime door jou alleen, of je zoekt een paard dat slechts door jou of hooguit 2 mensen in totaal geleased wordt?

Wat jouw visie over hulpteugels betreft: ik deel je mening.
Dit is zo te lezen een braaf paard, dat mogelijk wat problemen heeft met soepelheid en dus balans en daardoor niet 'nageeft'.
Dat los je idd niet op door het paard in de gewenste houding te 'dwingen'.
Rijden met bijzet en longeren met bijzet is een statisch gebeuren. Wanneer je rijdt wil je heel soepel zijn in je handen, soms zelf bijna niets in je handen hebben... je armen zijn voortdurend van 'elastiek'.
Met een bijzet, of touwtjes tijdens het longeren heb je daar te weinig invloed op.... plotselinge bewegingen hebben een directe impact in de mond.
Ik longeer of met en halstertje, of los in de longeer-kraal..... ze worden lekker los in de rug wanneer je veel schakelt, ze lekker met de neus over de grond laat lopen en evt wat balkjes laat lopen....

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:43

Ten eerste lijkt me 4 verzorgers voor 1 paard een beetje overdreven en ook niet fijn voor het paard.
Hulpteugels zijn handig, maar alleen als dit echt nodig is, je kan maar beter zonder hulpteugels proberen haar aan de teugel te laten lopen. Als ze ontspannen is doet ze dit vanzelf wel.
Onderlinge afspraken hierover maken is denk ik het best wat je kunt doen.

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 20:11

Het is een leasepaard, en ik kom 4 dagen de andere 3 maar 1 dag. Na veel rijden merkte ik dat het ging helpen haar losser te krijgen via longeren, en nadat zij bij mij kwam meekijken met rijden, hadden we erover gesproken over hulpteugels enzo. Zij gaf aan, omdat zij pas was begonnen met rijden na veel jaar, dat zij spierpijn had, en niet veel kracht had met drijven en een zere arm om haar aan de teugel te krijgen. Eigenlijk kwam het gesprek ten eind dat we op lange termijn veel profijt hebben om haar soepeler te krijgen, en dat eventueel les ook een slimme zet is.

Daarna heb ik geen reactie meer gehad, behalve dat zij graag het paard aan de teugel wilt hebben. Erg spijtig dat ze niet kan rijden met plezier zonder daar mee bezig te zijn. Ik ga hier toch wel reactie aan geven, niet gelijk gemeen te worden maar wel dat ze wat ze doet met die hulpteugels wel met advies en begeleiding doet. Hoewel ik denk dat 1 dag nog te overzien kan zijn.

Jammer genoeg kan ik niet volledig leasen omdat ik daar niet alle dagen tijd voor heb, heb nog werk en kind. Ik probeer mijn best te doen, en kan alleen maar aangeven dat ze wel hulp vraagt wanneer het niet gaat. Op de stal is ook geen toezicht over de huurpaarden, jan en alleman kan huren en rijden, jammer genoeg, dat is waarschijnlijk al langer zo.

Het liefst haal ik al die hulpzooi de kast uit, of dat ze dwingen voor les door iedereen bij een instructeur, dus veel kan ik niet doen. Als zij niet zou komen zal er een ander komen, of juist een dag dat er niks met haar gedaan wordt en staat ze 24/7 op stal.

Geloof me ik doe wat ik nu ook doe, blijf oefenen, en probeer wel haar duidelijk te maken dat ze toch les moet nemen om eerst bij zichzelf te kijken voordat ze paard aan past aan haar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:15

Maar loopt dat paard dan 7 dagen id week, of geven jullie het paard ook een dagje vrij?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:18

Sorry hoor, maar als ze spierpijn in haar armen krijgt van het aan de teugel rijden, denk ik toch dat ze iets verkeerd doet... Dat werd ook wel duidelijk uit jou verhaal, maar dan moet ze wel gigantisch zitten te trekken! Hulpteugels kunnen handig zijn, mits ze alleen voor "hulp" gebruikt worden en op de juiste manier gebruikt worden... Jammer dat je haar dat niet aan haar verstand kan praten. Weet je zeker dat ze er op een verkeerde manier gebruik van maakt? Misschien kun je een keer bij haar kijken hoe ze rijd en misschien dat ze open staat voor tips? enne, overleggen met de eigenaar, helpt dat niets?

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:48

Ik zou in ieder geval met elkaar in overleg gaan en afspreken hoe jullie het paard gaan rijden. Als jullie het alledrie anders doen zal dat zeker slecht uitpakken voor je paard.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van hulpteugels. IMO zijn hulpteugels er om de onkunde van de ruiter op te lossen.
De ruiter kan beter hulp/les gaan zoeken ipv het paard in allerlei houdingen te dwingen. Overigens ontspannen de meeste paarden ook niet als ze worden gedwongen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

principal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 06:50

ikzelf kom het meest, en heb een dag dat ze niet hoeft te rijden, dan lekker longeren met halster, of als het weer meezit wandelen door het park.

Ik ben al bezig met een brief die ik ophang met het advies om les te volgen als je aan je houding twijfelt, en gebruik hulpteugels met advies en hulp.

Eerst kijk ik of hierop reactie komt, en anders idd via de eigenaar spelen. Die alleen ook onkundig is over deze dingen.

Ik kom voor me plezier daar, en wil ook geen zeur zijn, en gelijk te bemoeierig willen zijn met wat de anderen doen, alleen ik zou zelf geen hulpteugels gebruiken, doe ik niet, en anders toch in overleg met een ander of in ieder geval dit bespreken met anderen. Les is toch een beste oplossing als het de zwakte van je eigen houding is.

Ik heb er wel de balen in, omdat ik al 2 mnd kom en toch hecht aan het paardje, ze is al vrolijker door de aandacht, en op de plek waar ze staat mag je blij zijn dat de week dagelijks is opgevuld.

Ik ga er wel achteraan, het paardje kan niet vertellen, kijk ik ben ook geen topruiter, en heb ook les gehad, dit wil ik zeker vaker doen, komt mijzelt ten goede en dan ookhet paard, als het kon zou ik haar zo kopen. Maar ............. dat is niet realistisch op dit moment.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:05

Krijg jij het paard ook aan de teugel (op een paardvriendelijke manier)?? Misschien kun je dit dan eens laten zien... Hopelijk merkt ze dan dat het op een andere en (ook voor haar) op een eenvoudigere manier. Verder ben ik het eens met alles wat hierboven is genoemd, 4 verzorgers kan alleen werken als jullie het paard op dezelfde manier trainen.