combinatie dressuur en springen in hogere klasse

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke_86

combinatie dressuur en springen in hogere klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 14:23

Hallo,
ik ben op zoek naar iemand die tenminste op M niveau wedstrijden rijdt, met springen en dressuur bij de paarden (uiteraard met hetzelfde paard) of iemand die hierin ervaring heeft.
Rij zelf nu met mijn paard L2-dressuur en L-springen en begin wat probleempjes te ondervinden; zo vraagt mijn springinstructeur bv. volgende week met de slofteugel naar de les te komen, terwijl op mijn dressuurcoupons staat dat het paard te diep loopt en dus meer opgericht en verzameld moet gaan lopen (wat vanaf deze klasse steeds meer verwacht wordt). Hoe kan ik dit het beste combineren? Ben met mijn E-pony een aantal jaren geleden tot het M2-dressuur en ZZ-springen gekomen en toen ondervond ik er minder "last" van, maar ja, bij de paarden wordt toch meer verwacht waarschijnlijk. Wie kan me helpen (met serieuze tips)? Alvast heel erg bedankt.
Anke

Mungbean

Re: combinatie dressuur en springen in hogere klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 14:29

Hoe makkelijk het gaat hangt af van de aanleg van je paard lijkt mij. Maar de gemiddelde eventingruiter kan hier lijkt vast goed over meepraten. Ik heb niet op hoog niveau gesprongen dus ik kan enkel meepraten op Z dressuur, B springen combinatie.
Mijn springinstructeur vond het een voordeel dat ik goed kon schakelen maar dat ik wel meer naar voren moest denken welk een positieve uitwerking heeft gehad op mijn galopwerk in de dressuur. Met slofteugel rijden en te diep gaan hoeft trouwens helemaal geen verband tussen te zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:02

Ik zou eerst graag willen weten wat de reden is van jouw instructeur om een slofteugel te gebruiken. Dan hebben wij een iets beter beeld over het hoe en wat.

Anke_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 15:58

Bedankt voor jullie reacties.
Het zal inderdaad ook wel te maken hebben met de aanleg van het paard. Mijn paard is springgefokt en heeft hier denk ik ook iets meer aanleg voor dan dressuur. Wat ik niet vermeld had, is dat ik een redelijk "lang" paard heb, en dat het dus lastiger is om haar verzameld te rijden.
Slofteugel en combinatie met diepgaan hoeven inderdaad niet persé samen te gaan, maar mijn paard gaat wanneer ik de slofteugel aan heb al snel te diep lopen (ondanks dat ik de slofteugel dan niet tussen de borst heb maar aan de zijkant, ik mijn handen hoog hou en voorwaarts drijf) en heeft de neiging om te gaan "hangen".
De reden dat mijn instructeur vraagt om de slofteugel aan te doen is denk ik (hij had er nog geen uitleg bij gegeven) dat het paard wat losser en ruimer loopt in het lichaam en wanneer ik het paard dichter voor de hindernis rij (dit heeft mijn instucteur liever dan wanneer ik er te groot voor kom) het beter oplet/ moet gaan letten om zelf omhoog te komen. Is het duidelijk? Ik vind het een beetje moeilijk om uit te leggen. Zal volgende week woensdag wanneer ik les heb nog eens vragen om precieze uitleg.
Wanneer ik het paard met dressuur meer opgericht en verzameld rij, en met springen wat meer lager, vraag ik me af of de disciplines elkaar zo niet op een negatieve manier beïnvloeden? (dat het paard met dressuur meer moeite heeft opgericht en verzameld te lopen en met springen moeite om wat lager en "losser" te lopen) Of zou ik het paard het allebei kunnen leren, en dat het steeds loopt waar ik het wil (daar ben ik op dit moment mee bezig) Hoe denken jullie hierover?
Ik wil beide disciplines niet opgeven en mijn uitdaging is juist om te zien hoever ik in beide disciplines kom met dit paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:08

Opgericht en laag/lang moeten juist gecombineerd worden om je paard volledig te trainen. Enkel werken aan oprichting sloopt de rug.
Ik heb ook een tekkel van een paard en dat heeft ook flink lang geduurd voor dat die kon sluiten, maar het er naar toe werken deed ik juist door veel in tempo te schakelen in de lage lijn (kniehoogte) zonder dat ze daarmee op mijn hand mocht hangen. Dan versterk je de buikspieren en het evenwicht wat je weer nodig hebt voor de verzameling. Ik ben pas in het M2 serieus gaan werken aan oprichting, eerder had geen zin, dat was dan veel te geforceerd.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:15

Citaat:
Het zal inderdaad ook wel te maken hebben met de aanleg van het paard. Mijn paard is springgefokt en heeft hier denk ik ook iets meer aanleg voor dan dressuur. Wat ik niet vermeld had, is dat ik een redelijk "lang" paard heb, en dat het dus lastiger is om haar verzameld te rijden.

n
Ik rijd dan wel geen M Lachen maar ik heb wel hetzelfde. Mijn paard is ook springgefokt en ik rijd er ook dressuur mee.
Hij is lang en horizontaal gebouwd. Ik ondervind alleen maar positieve dingen van beide kanten, dingen van dressuur
waarmee ik met springen verder kan en anders om. Dressuurmatig rijd ik hem eerst los laag, later hoger en daarna
weer laag. Ik kan hem instellen zoals ik wil. En volgens mij is het ook de bedoeling dat je paard los in zijn lijf wordt
DOOR de dressuur, en niet door een slof.

Anke_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 07:46

Okee bedankt voor jullie tips. Nog 1 vraagje; ik heb nu het probleem dat mijn paard af en toe gaat hangen aan de teugel, ook al drijf ik hem voorwaarts, rij ik veel overgangen en hou ik mijn handen hoog. Wat kan ik nog meer doen?

chermey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:57

zorgen dat je paard op zijn eigen benen gaat lopen.
nog meer overgangen rijden, en zorgen dat hij zijn achterbenen eronder zet.
alleen zo kan hij stoppen met hangen.

NimmyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:06

Ik spring en dresuur ook met mn paard, L springen en l2 dressuur (binnenkort M)..
Ben wel laatst van instructie gewisseld, was al overgegaan naar iemand anders met dressuur en mn toemalige springinstructie sloot niet aan bij haar methode van rijden/lesgeven. Les nu bij iemand die daar heel goed bij aansluit en het vult elkaar super aan...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:25

ik denk ook dat je misschien eens met beide moet overleggen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 18:00

waarom houd je je handen hoog? dan is het alleen maar makkelijker om te hangen. Je kunt ook eens kiezen om dan juist langzamer te gaan draven (handen eraf houden!), net zo lang tot hij weer op eigen benen loopt.

Anke_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 11:14

Wat betreft het overleggen met beide structeurs; dan kan bij mij niet want ik heb alleen springles op de club, dressuur doe ik alleen.
Ik dacht dat als ik mijn handen wat hoger hou ze minder snel gaat hangen, maar dit hoeft dus niet altijd zo te zijn? Ik zal eens proberen, dat langzamer draven en veel overgangen blijven rijden.
Wat degene een aantal berichten terug vroeg, waarom ik met de slofteugel naar de les moest komen (eenmalig); was inderdaad de reden dat ik het paard zo iets dichter bij de hindernis kan rijden waardoor het lichaam meer moet werken en dus losser wordt, wat weer een positieve werking bij het springen heeft. Zonder slofteugel zal dit paard eerder verzet tonen (houdt haar hoofd graag wat omhoog voor de hindernis zodat ze beter kan kijken) waardoor het effect van het meer werken van het lichaam weg is. Verder vertelde mijn instructeur me, wat de reden van het "hangen" ook kan zijn, is dat ik misschien te veel ineens heb gevraagd, dus dat m'n paard ging hangen omdat het moeilijker wordt (ik haar op een andere manier ga rijden) en dat het dus een soort van uitweg is. Ik moest het meer met beetjes doen, dus als ik merk dat het paard in de goede houding loopt zonder dat ik (te veel) gewicht in m'n handen heb, belonen en even weer ontspannen zeg maar.

Anke_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:52

Ik heb eens geprobeerd om m'n handen lager te houden en langzamer te draven maar dan gaat ze evengoed hangen en wil ze haar nek langer maken. Hoe laat ik haar dan weer op eigen benen lopen?