Hoe actiever, maar niet sneller?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_isanne

Hoe actiever, maar niet sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:09

Ik rijd nu ongeveer 5 maanden een new forest merrie van 11 jaar, ze is voor mij bereden door een ander meisje, maar niet verder gekomen dan B-dressuur.

Maar nu mijn probleem; ik merk dat wij samen erg vooruit zijn gegaan, de afgelopen maanden, maar een punt waar ik nog erg tegenaan loop.. is dat ze pas lekker actief loopt en de aanleuning beter is als ze wat sneller loopt.
Als ik haar rustig laat draven, gaat ze onrustig in de aanleuning lopen; met haar hoofd bij elke stap naar links en rechts, hoe stil je je handen ook houdt. Wanneer ik haar actiever probeer te laten lopen, gaat ze zowiezo wat sneller, maar dan loopt ze wel netjes in de aanleuning en actief met de achterhand.
Dit merk ik vooral in de draf en galop.. stap doet ze 't wel goed. In de galop is het echt een ramp om haar aan de teugel te rijden, ze heeft nog moeite met de galop en aan de teugel rijden komt vanzelf wel denk ik, maar het actief galopperen MET sprong en niet harder gaan, is moeilijk.

Hoe kan ik haar actiever en rustiger in aanleuning laten lopen, zonder dat ze eerst moet versnellen, voor ik dit kan bereiken?
Hebben jullie tips Lachen?

dorientjuh

Re: Hoe actiever, maar niet sneller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:39

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat je paard een beetje moeite heeft met de balans. Je balans kun je wat makkelijker houden als je wat sneller gaat. Ik denk dat het het meeste helpt om je paard veel op de achterhand te laten lopen. Ik reed bijvoorbeeld vroeger een manegepony, en als je die zo in draf of galop wilde zetten ging ze best hard en was niet zo bestuurbaar. De instructeur gaf dan als tip om haar eerst een paar stappen achterwaarts te laten gaan, dan zit de achterhand er goed onder, en van daaruit aanspringen in draf of galop. Blijven draven/ galopperen totdat je voelt dat het wat minder gaat. Dit kan in het begin een kwart rondje zijn. Probeer dit steeds opnieuw. Verder veel (schijn)overgangen rijden. Verder je paard proberen niet te snel te gaan, zonder je hand en zit te blokkeren. Succes!

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:26

okee, bedankt voor de tips!
Ik zal het eens gaan proberen. Lachen

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:30

wil graag horen of het werkte!!..Knipoog

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 20:05

@ Bram140:
Heb de tips uitgeprobeerd:

Schijnovergangen rijden, werkte zeker goed! Maar dit deed ik normaal ook, alleen nu wat meer dan gewoonlijk.

Vanuit 'achterwaarts gaan' en dan aanspringen in draf/galop werkte niet zo goed, zodra ze daar eenmaal in zat ging ze netzo weer hard, maar het is bij haar altijd zo, eerste paar rondjes gaat ze flink hard, daarna kan ik haar beter aan 't werk zetten en laat ik haar ook wel eens flink vooruit gaan op de lange zijde en dan in de hoek echt meteen stap, en meteen weer weg. Dit werkt bij mij altijd wel goed; dit is ook wat mijn instructrice me wel eens heeft aangeraden om thuis te proberen. Na een tijdje heeft de pony namelijk door dat die helemaal geen tijd heeft om te versnellen en dat het zinloos is omdat ze meteen weer op de rem wordt gezet, het gaat al zeker beter nu Lachen.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:48

Veel overgangen rijden werkt goed om de achterhand er actiever onder te krijgen.
Ook tempowisselingen in draf en galop is goed om te oefenen. Mijn paard wil ook altijd graag voorwaarts
galopperen, wat handig is, is om uit stap in galop aan te springen op een volte. Dan heb je hem al meer bij je.
Succes!

Bentofan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 20:34

ik zou zeggen veel schakelen in alle gangen en natuurlijk wat al gezegd werd schijnovergangen, het schakelen werkt bij mij ook goed Knipoog

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 14:57

@sieta87:
Jaa, klopt. Dankjee:)!
@Bentofan:
Helloooo Haha!.
Jap, ben ik al mee bezig. Lachen

bootje32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:07

Als ik mijn pony op de AC-lijn laat lopen, en dan aangaloppeer (bij X of iets later), moet hij daarna direct een korte bocht maken. Mijn pony galoppeert dan altijd heel mooi rustig. Ik denkd dat dat wel kan helpen.

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:44

misschien beter de achter hand erachter..
Ik weet niet hoe die van jou op een zweepje reageerd, maar het helpt een hele kleine tikje op de kont te geven van let op achterhand erachter , maar voor wel bij je houden..