Overgang van galop naar draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 01:46

Ik heb dus moeite met de overgang van galop naar draf. Op mijn eigen Fjord gaat het wel, die heeft vrij vlakke gangen en gaat rustig over in draf, maar ik heb les op een tuiger die enorm hoog opgooit en als je die terugneemt naar de draf (reageert wel supergoed op de hulpen) stuiter ik bijna het zadel uit. Vooral omdat hij vanuit een galop nog even in een draverstempo blijft doordraven waardoor lichtrijden ook lastig is. Ik ga nu vanuit de verlichte zit terug naar de draf, kan zo een stuk beter blijven zitten en is ook prettiger voor het paard omdat ik niet meer zo zit te bonken bij de overgang, maar dit is natuurlijk geen permanente oplossing.

Mijn instructeur (die ik hoog heb zitten) zegt dat het een kwestie van oefenen is en wil me binnenkort wel op een paard dat wat vlakkere gangen heeft laten oefenen, maar zijn er mischien tips die me kunnen helpen bij deze overgang?

Ik doe al veel overgangen draf-galop-draf-galop, maar het gestuiter blijft en ik kan me domweg niet voorstellen dat dat fijn is voor het paard, terwijl ik hem (natuurlijk) zo min mogelijk wil pesten.

Nogmaals, paard gooit zowel in draf als in galop erg hoog op en is daardoor voor velen lastig uit te zitten. En in draf gooit hij na een galopje nog veel hoger op dan anders.

Volgens de instructeur is het niet echt zichtbaar, maar ik voel het wel en stoor me er ook grenzeloos aan (het moet perfect voor mij EN paard!).

Probleem ligt NIET bij het paard, die doet gewoon wat er van hem gevraagd wordt en dat hij hoog opgooit is gewoon zijn manier van lopen, probleem is van mij en ik wil het opgelost hebben. Liever gisteren dan vandaag! Dussss, heeft iemand tips om die overgang wat netter te laten verlopen? Doorzitten gaat op zich vrij redelijk op dit paard, ik kom niet met mijn achterwerk los van het zadel)

Wat ik wel merk is dat hij in galop netjes nageeflijk is en zodra ik terugrij naar de draf hij dan zijn neus eruit drukt (eventjes). Het is een manegepaard en wordt gereden met een thiedemann (die ik zo los heb dat ie geen inwerking heeft, ik vind dat hele ding overbodig bij dit paard, bij mij loopt ie toch wel lang en laag). Verder wordt hij gereden op een enkel gebroken bustrens waar hij ook goed op reageert.

Sigrid

Re: Overgang van galop naar draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 01:53

Secondelijm?

Haha, nee grapje. Ik begrijp je probleem. Heb deze week ook op een tuiger gereden die ook hoog opgooide en had ook meer moeite mee dan normaal.

Kan je in draf wel gewoon doorzitten? Anders zou ik daar veel mee gaan oefenen. Ook een ander paard is aan te raden.
Zonder beugels rijden is ook een hele leerzame oefening, maar ik denk dat je dat bij dit probleem niet verder helpt.

Het is vooral ook de snelheid in draf waarin het paard terugkomt uit de galop. Misschien kun je meteen na de overgang een volte rijden om de snelheid eruit te halen?

Verder, lang maken, zwaar maken, terug zitten en niet te veel knijpen. Daardoor ga je juist stuiteren. En je instructeur heeft gelijk: veel oefenen.

Succes!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 04:03

Wat ook weleens wil helpen naast het jezelf zwaar maken etc. Je paard contrastelling geven. Dan breng je hem uit balans zodat hij wel moet gaan draven.
Succes.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:41

Of eerst zo goed mogelijk terugrijden in galop, dit kan bijv. mbv een volte, en dan vanuit dat langzame galopje (wel been eraan houden), terug naar de draf.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:48

ik heb zelf ook een tuiger en ik begrijp je probleem maar al te goed:) ik zou zeggen oefenen oefenen oefenen! het is mijn ervaring dat het moeilijker is als je het op een ander paard oefent, omdat dat toch anders is dan een tuiger! het word vanzelf beter je moet alleen wennen.

succes!!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:51

Net als Aslo zegt, eerst langzamer galopperen, liefst op een volte, dan het paard steeds verder doorsluiten en de overgang maken naar de draf, direct gaan lichtrijden en niet blijven doorzitten! Als je door gaat zitten moet je overgang eerst goed zijn, anders heeft het totaal geen zin.

Ni_Ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:57

Ik heb een beetje een soortgelijk probleem gehad met mijn verzorgfjord, ze ging na de galop altijd een beetje 'doorrennen' in draf en dan stuiterde ik ook mee Tong uitsteken
Alleen ik heb geleerd om haar zo snel mogelijk weer in een normaal tempo terug te krijgen, zodat ik weer kan lichtrijden.
Het is wel vervelend want zonder zadel rijden is er dus niet bij waarschijnlijk?!
Succes met oefenen!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:21

Ik neem mijn paard altijd terug in galop op een volte. Ze gaat dan geleidelijk over in een rustige draf. Dit ben ik met mijn fries nu ook aan het oefenen, die doet nl precies hetzelfde als hetgeen TS beschrijft, en hij kan echt ontzettend hard draven. Ik eerste instantie ga ik lichtijden op haar tempo en ga steeds langzamer lichtrijden waardoor ze in draf gas terug moet nemen.