Nieuw bijrijdpaardje, jonge (net) ruin.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekjuhh

Nieuw bijrijdpaardje, jonge (net) ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:18

Hey daar,
eerste topic in een jaar ofzo, maargoed..
Ik heb sinds deze week een nieuw bijrijdpaardje.
Het is een 7-jarige Welsh, die sinds 5 maanden onder het zadel is. Hij is tot zijn 6e een dekhengst geweest in Engeland, en is sinds februari hier.
Nu mijn rijtechnische probleempje..
Hij is niet goed beleerd, wil alleen maar heel hard, en kent de basis gewoon niet goed. Hij wil wel, maar hij snapt het gewoon niet.
Opzich gaat het in stap goed, lekker met z'n neusje naar beneden, heel erg op zoek naar mn hand, maar zodra we in draf gaan is de ontspanning ver te zoeken. De eigenaresse longeert/gooit hem los voor het rijden, doet dit altijd, maar naar mijn idee word hij hier alleen maar drukker van. Ook word hij met bijzet gereden, en omdat hij uit zichzelf niet ontspannen loopt, leek het mij niet slim om een bijzet te gebruiken? Heeft iemand een idee hoe ik hem ontspannen kan krijgen?
Mijn ideetjes;
-Veel stappen.
-Veel figuren.
-Veel schijnovergangen, ook gewone overgangen.
-Niet teveel aan de voorkant zitten, maar van achter naar voor rijden.

Ik rijd hem 3x per week, ga ook priveles met hem nemen, maar wil eerst dat hij rustig word.

Tips zijn van harte welkom(ook de negatieve:) )

Silly1972

Re: Nieuw bijrijdpaardje, jonge (net) ruin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:23

Nou dit klinkt al erg goed, veel naar voren rijden achterhand trainen, dan zoekt hij vanzelf je hand op.
Succes ermee en denk eraan, dit gaat niet van de een p de andere dag

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:04

Normaal gesproken is longeren prima voordat je gaat rijden, eventuele opgekropte energie kan er zo uit en je kan makkelijker wegrijden op een paard was al los is.
Maar is natuurlijk een verschil tussen longeren en longeren, jaag hem niet doelloos rond in een opgejaagde galop, maar laat hem ontspannen aan de lijn draven, een bijzetje kan erbij helpen. Laat hem rustig en netjes in het rond draven en laat hem op jouw stem letten. Maak veel overgangen.
Ga er pas op als hij netjes ontspannen loopt en rij niet te lang, maak hem niet heel erg moe, hij moet het leuk blijven vinden. In princiepe moet een bijzet aan de longeerlijn voldoende zijn om hem het daarna met het rijden zelf naar je hand te laten zoeken, misschien lukt het beter als het longeren goed gaat. Onthou goed dat hij onspannen moet zijn voordat je erop stapt, aan een gespannen paard heb je niks en kan je niet fijn mee werken.
Succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:21

Angeliekjuhh schreef:
ga ook priveles met hem nemen, maar wil eerst dat hij rustig word.

misschien is les juist handig om je daarbij te helpen... Rolleyes
Mijn advies- zo snel mogelijk les nemen Vork
afleren is moeilijker dan aanleren en zonder les, ga je zeker verkeerde dingen aanleren

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:24

Ben het met Storm76 eens (cool trouwens, die springende koe Knipoog ), longeren is prima, mits het maar voorwerk is op je training onder het zadel. Ik kan begrijpen dat als het paard losgegooit en opgejaagd word voor het rijden, dat er dan geen land meer mee te bezeilen is als je erop zit! Probeer dit ook goed af te spreken met de eigenaresse, want het is erg fijn als alles consequent gebeurd. En onder het zadel idd doen wat je al zei, lekker van achter naar voren rijden, niet teveel in zn mond zitten (heerlijk toch, als je je paardje later op je pinken kunt rijden!). Misschien ook af en toe balkjes draven? Dat is goed voor zn evenwicht en leuk als afwisseling!

Angeliekjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 08:36

Ja, sorry voor de stomme opmerking. Les is inderdaad een goed idee, eerst een goede instructeur vinden.. iemand een idee? Woon in Arnhem, paardje staat in Westervoort..