Hoe pony ruimer laten lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Hoe pony ruimer laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:06

Ik heb een 3,5 jarige e-pony die nu een klein half jaartje onder het zadel is. Hij wordt gemiddel 1 á 2 keer per week een half uurtje gereden en soms ipv de bak een stap-buitenritje van een uur.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is hem ruimer te laten draven en dan bedoel ik geen middendraf maar een ruimere basisgang. Los loopt hij wel iets ruimer dan onder het zadel dus ik neem aan dat dat komt omdat hij zijn evenwicht nog moet houden tijdens het rijden. Wordt hij dan vanzelf ruimer naarmate hij langer bereden is? Of zijn daar oefeningen voor?

Alvast bedankt.

Groetjes Yvon

Zammie

Re: Hoe pony ruimer laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:10

Door voorwaarts/neerwaarts te rijden worden ze ruimer in hun bovenlengte en ook de pas zal daardoor verlengen. Niet laten hardlopen, want dan worden ze juist weer korter in de gangen.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:09

en ligt in je zit en haden zijn wil ook nog wel een helpen

succes

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:16

Eerst moet je pony goed in evenwicht lopen, neerwaarts en voorwaarts en dat ie de rug goed gebruikt.

Er is diverse oefeningen om ruimer te laten lopen.
2x per week op hoog gras rijden om te leren dat ie benen meer moet optillen en ruimer laten lopen.
Als je buitenbak helemaal blank staat, ga je pony eens daarop lopen dat ie benen meer gaat optillen en dat kan je longeren of rijden. Een belangrijke voorwaarde is dat het geen blubberbak is en dat het onderbeen tot aan de kogel doorzakt in zand. Knipoog
Springen.

Het doel is dat je pony ook heel sterk van wordt!

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:39

En veel overgangen en schijnovergangen rijden. Daar is mijn fries een stuk ruimer van gaan lopen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:43

Oke dankjewel, allemaal goede bruikbare tips alleen dat springen natuurlijk niet Knipoog Daar moet ik nog 1,5 jaar mee wachten. Voor de rest ga ik er lekker mee aan de slag.

Dankje.

chantal1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:15

Springen zou ik idd nog niet doen. Hooguit een drafbalkje om overheen te draven.
Ligt je zadel nog steeds goed? Een pony kan in een half jaartje onder het zadel heel goed breder geworden zijn. Het kan dat je zadel dan te krap is geworden en nu knijpt.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 10:42

Mijn pony is ruimer en sterker (ook de achterhand is er nu beter onder) geworden door balkjes te draven aan de longeerlijn. En stukje bij beetje de balken verder uit elkaar neerleggen.
Na een maand ben ik begonnen om de uiteinden van de balken op een andere balk te leggen zodat de balken van de grond af lagen en ze echt haar benen op moest tillen.
Je moet hier wel voorzichtig in zijn aangezien jij nog een jonge pony hebt, en hoe verder de balken van elkaar af liggen en hoe hoger van de grond hoe zwaarder het eerst wordt.
Nu doe ik dit ook onder het zadel.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:05

chantal1993 schreef:
Springen zou ik idd nog niet doen. Hooguit een drafbalkje om overheen te draven.
Ligt je zadel nog steeds goed? Een pony kan in een half jaartje onder het zadel heel goed breder geworden zijn. Het kan dat je zadel dan te krap is geworden en nu knijpt.

Toevallig is de zadelmaker gisteren geweest, ik had namelijk mijn singelstoot kapot gemaakt ( Clown ) en die had hij gemaakt en kwam het zadel weer brengen. We hebben gelijk gekeken of ie nog goed lag en of de vulling etc. allemaal nog goed is. Dit was het geval en het zadel lag perfect zij hij.

Vandaag een ideale dag om in een natte bak te gaan rijden ( lang leve de rainlegs en regenjas) dus dat ga ik nu maar doen.

De balkjestip is ook fijn, dat ga ik ook doen.

Weer bedankt Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:09

Ik heb zelf een pony die heel kort van zichzelf koopt. Een D/E pony met B/C pony gangen zeg maar. Nu, na ong 1 jaar er intensief op trainen, loopt ze veel ruimer. Je moet je paard vooral veel lengte geven, en niet persee voorwaarts rijden.

Mij werd het me zo uitgelegd;

Als jij met een kind looopt van 2, lopen jullie in hetzelfde tempo, alleen dat kind maakt veel meer passen als jij, en holt een beetje. Als jij je paard dus zeg maar in het tempo van de volwassene laat lopen (dus een stuk slomer), maar tóch hetzelfde tempo zeg maar Clown. Ja lastig uit te leggen. Maar probeer om langzamer te gaan rijden, en doordat ie dan ruimer kan gaan lopen, zal die toch hetzelfde tempo blijven lopen als dat ie deed Lachen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:10

En idd, in een natte bak wil ook wel helpen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:01

Jester_ schreef:
Ik heb zelf een pony die heel kort van zichzelf koopt. Een D/E pony met B/C pony gangen zeg maar. Nu, na ong 1 jaar er intensief op trainen, loopt ze veel ruimer. Je moet je paard vooral veel lengte geven, en niet persee voorwaarts rijden.

Mij werd het me zo uitgelegd;

Als jij met een kind looopt van 2, lopen jullie in hetzelfde tempo, alleen dat kind maakt veel meer passen als jij, en holt een beetje. Als jij je paard dus zeg maar in het tempo van de volwassene laat lopen (dus een stuk slomer), maar tóch hetzelfde tempo zeg maar Clown. Ja lastig uit te leggen. Maar probeer om langzamer te gaan rijden, en doordat ie dan ruimer kan gaan lopen, zal die toch hetzelfde tempo blijven lopen als dat ie deed Lachen

Waar je wel moet opletten is dat de achterhand actief blijft werken, anders gaan ze op de voorhand lopen. Hardlopers zijn doodlopers zeg ik altijd en die zullen niet verruimen. Dus normaal tempo maar wel een actieve achterhand.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:32

Klopt helemaal. Hardlopers gaan snel snel, maar niks geen achterhand of ruimer.

De kunst is dus, om de langzamer qua tempo te laten lopen, maar wel vlot, en dus met voldoende achterbeen

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 16:26

Oke, ik begrijp hem inderdaad wel. Super tip. Die ga ik ook zeker uitproberen.

Dankjewel!