Binnenteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fliro_

Binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:49

Ik heb een probleem,
Ik gebruik veel te veel binnenteugel.
Als ik aan het rijden ben, een tijdje op een hand zit aan de binnenkant allemaal kwijl, aan de andere kant bijna niets. Ik heb al geprobeert te denken, buitenteugel ,binnenbeen gebruiken, buitenteugel en binnenbeen gebruiken, etc maar het helpt niks,
Ik blijf er aan trekken, zonder dat ik er zelf erg in in heb. maar iedereen van wie ik les heb zegt , binnenteugel los. Wat ik dan doe is hem helemaal losgooien, niet erg handig Vork
Dan hangt die in een boogje, en hangt die wat los.
En dan heb ik helemaal geen contact meer want met de buitenteugel doe ik niks, althans niet veel omdat ik te druk bezig ben met de binnenteugel Ach gut

Op de binnenteugel reageert ze beter dan op de buitenteugel, loopt ze beter dus daarom gebruikte ik eerst bijna allemaal binnenteugel en bijna geen buitenteugel. Nu is dat gelukkig al veel minder maar ik gebruik nog steeds te veel binnenteugel want
vandaag dacht ik dat ik hem helemaal los had, maar toch zat er weer allemaal kwijl aan de ene kant.

Het belangrijkste is dat mijn paardje op eigen benen leert lopen, en recht en daarom rijd ik veel op de binnenhoefslag.

Kan iemand me helpen ?? Pling

Fem_daf

Re: Binnenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:13

Persoonlijk zou ik eerst helemaal die teugels vergeten. Tuurlijk wel enigszins druk, maar zo min mogelijk. Ga eerst weer 100% op je benen rijden, zo krijgt ze ook haar balans weer en wordt ze rechter.
Heb je buitenrij mogelijkheden? Als wel, ga dan zo veel mogelijk buiten rijden, rechte stukken met gelijke druk op beide teugels. Goed voor je paard en voor jou, je hebt dan namelijk geen binnen en buitenhand en je kan meer concentreren op rechtstellen.

Aan het kwijl kan je niet veel zien hoor, sommige paarden schuimen helemaal niet terwijl t bij anderen met liters tegelijk de mond uit komt!

edit: t kan heel lastig zijn om t weer af te leren omdat je haar wel zo hebt gereden, dit is nu haar manier geworden met rijden. oefenen oefenen oefenen dus en heen consequent zijn tegen jezelf!!

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:21

Ik zou als ik jou was vooral proberen na te gaan waarom je die binnenteugel zo graag losser wil? Snap je het idee dat er achter zit? Als je dat door hebt, zal je misschien eerder geneigd zijn meer met je binnenbeen en buitenteugel te doen.

Probeer anders hier eens onder woorden te brengen waarom jij graag minder met je binnenteugel wil 'trekken'. Wat denk je hiermee te bereiken?

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:25

Mijn instructeurs ( ik heb er 2 gehad en beide zeide het ) dat ik te veel binnenteugel gebruik en dat ze daardoor een beetje scheef loopt.
Dus wat ik wil bereiken is dat ze niet meer op de binnenteugel loopt, en niet meer scheef loopt maar het is niet zo dat ik de binnenteugel nooit meer wil gebruiken, anders neigt ze naar buiten te gaan lopen, maar ik wil evenveel druk aan allebei de kanten en nu is de druk bijna alleen op de binnenhand.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:26

ze is niet verkeersmak, dus daar wil ik nog niet aan beginnen. Bloos

ze vind het trouwens heel moeilijk om haar balans te vinden, als ik de teugels vast heb zodat ik contact heb met het bit , dan gaat ze soms heel erg lopen hangen, en als ik haar met lange teugel laat draven gaat ze helemaal schudden met het hoofd omdat ze de balans kwijt is,

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:30

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 22:39

unamie schreef:
Zo te lezen is je paard scheef
kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl
Daar staans veel tips (met filmpjes) op.

Ik heb er op gekeken , maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Clown
Wat ik er wel op las dat als paarden scheef zijn ze de ene hand makkelijker vinden dan de andere. Dat is bij mij zooo'n enorm verschil ! De rechterhand is zo veel makkelijker en fijner , ik kan haar ombuigen ik kan alles (hier gebruik ik trouwens ook minder binnnenteugel Bloos) de linkerhand is heel moeilijk en stijf.

maareeh waar moet ik zoeken ? Pling

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 04:56

Mijn 1e reactie is dat je paard scheef is en dit compenseert met je binnenteugel.
Een vriendin van mij doet dit ook maar dat werkt absoluut niet.

Linksom is dus moelijker, waarschijnlijk komt de achterhand naar binen voor je gevoel.
Denk dus heel de tijd aan schoudervoor door dit met de buitenteugel in te zetten. Je zult zien dat het paard dit moelijk vindt in het begin en nog harder gaat trekken aan de binnenteugel. Laat je hier niet toe verleiden, houdt de druk op de buitenteugel met een stellingvragende binnenteugel.
Als de volte dus niet lukt (uitzwaaien, wordt te groot), vooral niet met binnenteugel en/of extra stelling oplossen.

Waarschijnlijk vraag je rechtom te weinig stelling.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:26

Wat je kan proberen is een brug je maken met de rest van je teugels, zodat je je handen niet achter elkaar kan houden, zo eigenlijk je buiten teugel je binnen hand tegenhoud, ik laat altijd de binnen hand hoger houden dan de buitenhand, werk je ook minder terug, en maak je jezelf ook makkelijker lang om een wending te rijden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:06

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:31

Tsja, wat ik zou doen is gewoon teugels in de buitenhand, en dan wel goed op maat zeg maar, en dan draaien met de binnenhand. en veel schouder buitenwaarts. Dan mislukt dat, als je de teugels niet goed hebt.

Verder zou ik het eigenlijk niet weten, maar dit is wat ik zou doen Knipoog

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 18:47

dus ik ga veel schouder binnenwaarts rijden, en proberen mijn binnenteugel los te laten morgen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:47

Een instructrice nemen die wel weet wat rechtrichten is en jou kan helpen lijkt me erg verstandig.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 07:58

Is het niet verstandig om privé les te nemen iemand die wel streng is maar tog aardig Knipoog mjaa je moet contact hebben met je buiten teugel en met je binnen teugel spelen maar ik weet neit hoe je rij houding is dus ik ken er neit veel over zeggen want je moet ook veel je benen gebuiken Knipoog heb je mis een foto ?

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:13

Ik heb het zelfde probleem bij 2 van mijn paarden. Deze zijn gereden door een "semiprof". Ze lopen/ liepen beide alleen op de rechterbinnenteugel. Wat wij doen om de linkerbuitenteugel weer te gaan accepteren is vooral veel overgangen en volte's rijden. Maar ook wijken, schouderbinnenwaarts. Deze "semiprof" heeft in nog geen 4 maanden tijd, door het rijden op de rechterbinnenteugel 2 goede paarden "vakkundig" in puin gereden. Een van de paarden heeft giga veel last van rug en schouder (rechter) gehad gelukkig is dit nu minder tot bijna weg. Dankzij een goede instructeur en begeleiding kan je zelf veel oplossen.