Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Racheltjuh13

Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:57

De titel zegt het wel een beetje,
Wat doe je als je paard echt niet meer stopt als je in (ren) galop zit ?
Ik had vandaag namelijk weer zon actie van mn pony in het bos en dan is z`on pad hèèl lang en z`on sloot opeens hèèèl dichtbij.
Gelukkig is het goed afgelopen en uiteindelijk weer in stilstand gekregen maar toch.
Mijn pony is namelijk heel sterk in zn mond en je kan trekken en achterover zitten wat je wilt maar als mn pony gaat in het bos dan gaat die ook echt!
Ik zou graag willen weten wat jullie doen/tips.

lynne_berna

Re: Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:58

In ieder geval je stem heel goed gebruiken, en trekken heeft geen zin dan gaan ze alleen maar harder. En krijg je alleen maar ruzie.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:00

ik gebruik ook me stem en dan niet lopen schreeuwen en stressen want dan werkt het nog niet

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:00

Nee gewoon heel kalm" Hoooohhh maar meisje" Hooho

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:01

Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo
Was op Animalplanet dacht ik
Maar ik probeer haar altijd gewoon te kalmeren zelf rustig blijven

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:03

ja inderdaad zelf rustig blijven dat blijf ik ook meestal gelukkig! ben niet z`n paniek mens Knipoog

moislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:04

Tsja, dat ligt helemaal aan de situatie. Als ik op een lang bospad zit, laat ik haar gewoon gaan en probeer ik haar net zo lang terug te krijgen totdat het lukt, gaat dat niet dan probeer ik haar ergens op een volte te zetten. Verder gewoon rustig blijven en dan komt het wel weer goed Knipoog . Als ik me in zo'n geval in een gevaarlijke situatie bevindt, bijvoorbeeld voor een drukke weg, en het is niet mogelijk om een volte te rijden, dan trek ik haar toch echt om..

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:04

ik had een keer met een paard dat die zich dood schrok van een hond en er echt in blinde paniek van door ging op en asfaltweg.
Ik heb een tik gegeven hoog in der hals en toen kwam ze bij bezinning.
Praten, trekken ed had geen zin. Ik vind het niet juist om een paard te straffen in paniek maar ze had gewoon iets nodig om weer even op aarde terug te komen, zo lukte dat dus.

Ik denk dat je veel buiten moet oefenen met draven nen korte langzame galopjes op stukken waar niet veel uitzicht is op een stuk rengalop.
mijn huidige pony kan nauwelijks op gras draven. Gaat dribbelen, half in galop en helemaal idioot doen. Dus gaan we voorlopig niet galopperen voordat ze normaal kan doen.

veel succes!!
Laatst bijgewerkt door Pinkey op 14-10-08 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:05

P_A_R_Love schreef:
Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo

hoe doe je dat als je er op zit?? Clown

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:07

Ja, ik wou net zeggen, vraag me af hoe je dat doet als je op je pony zit die aan het rennen is Clown

melissa_b

Ehm ik gebruik altijd de one-rainstop, ik weet niet of ik het goed geschreven heb. Maar ik zal je uitleggen hoe ik hem gebruik. Op het moment dat mijn paard met me aan de kletter ga.

Pak ik één teugel een heel stuk korter zodat ze een rondje maakt naar links, de rechterteugel is op dit moment niet zo belangrijk en moet je langer maken anders kan ze niet inbuigen naar links toe. Als ze dan nog de mogelijkheid heeft om naar rechtdoor te kunnen gaan. Gaat de teugel nog korter en de rechterteugel iets langer. Dit doe je zodat je de mogelijkheid om vooruit te kunnen sprinten blokkeert. Tegelijkertijd druk je met je linkerbeen achter de singel, dit is om ervoor te zorgen dat ze niet meer kan bokken.
Als ze tot rust is gekomen kan je door zachtjes te knijpen in de rechterteugel je paard laten stoppen.

Dit kan je trouwens ook in de bak oefenen, hopelijk heb ik je kunnen helpen.

Arabesk

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:08

P_A_R_Love schreef:

Lijkt me een beetje lastig als je paard in volle galop door het bos dendert... Clown

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:09

Ik snap niet waarom je buiten galopeert met een pony die je niet kan houden... Gewoonweg levensgevaarlijk... Niet enkel voor jou maar ook voor je pony, voor mederuiters, wandelaars, fietsers,...

Voorkomen dat je pony niet meer te stoppen is, is de enige oplossing..

En dat doe je door:
- Veel stapritten doen en een tijdje niet meer galoperen buiten... (Als je pony rustig in stap en draf is af en toe een kort stukje galop doen);
- Voldoende les nemen zodat je jou problemen rijtechnisch kunt oplossen en je pony goed aan de hulpen kunt zetten... Trekken en achteroverhangen is namelijk niet de manier om een paard te stoppen... Ook het feit dat je pony een harde mond heeft volgens jou ligt aan jou als ruiter en niet aan het paard...

Edit: one rein stop lijkt me niet de enige oplossing omdat de problemen zich op rijtechnisch niveau bevinden en ook deze problemen moeten opgelost worden.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:10

Dat is me gelukkig nog nooit gebeurd!
Mijn paard reageert direct op prrr, dan gaat ze zachter/staat stil. In het bos gebruik ik dat vaak en het feit dat ik haar nooit helemaal voluit laat gaan speelt ook wel mee natuurlijk Clown

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:13

HindaFree schreef:
P_A_R_Love schreef:

hoe doe je dat als je er op zit?? Clown

weet ik veel Tong uitsteken
heb het alleen gehoort

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:29

lindake schreef:
Ik snap niet waarom je buiten galopeert met een pony die je niet kan houden... Gewoonweg levensgevaarlijk... Niet enkel voor jou maar ook voor je pony, voor mederuiters, wandelaars, fietsers,...

Voorkomen dat je pony niet meer te stoppen is, is de enige oplossing..

En dat doe je door:
- Veel stapritten doen en een tijdje niet meer galoperen buiten... (Als je pony rustig in stap en draf is af en toe een kort stukje galop doen);
- Voldoende les nemen zodat je jou problemen rijtechnisch kunt oplossen en je pony goed aan de hulpen kunt zetten... Trekken en achteroverhangen is namelijk niet de manier om een paard te stoppen... Ook het feit dat je pony een harde mond heeft volgens jou ligt aan jou als ruiter en niet aan het paard...

Edit: one rein stop lijkt me niet de enige oplossing omdat de problemen zich op rijtechnisch niveau bevinden en ook deze problemen moeten opgelost worden.

Ik kan mn pony goed onder controle houden buiten ik kan ook gewoon normaal galoperen als ik dat wil maar soms krijgt hij het heel ff in zn bol of hij schrikt van vogels of honden die achter hem aanrennen en op dat soort momenten is hij niet te houden en ik denk eigenlijk dat wel elk paard die bang is of schrikt niet meer te houden zijn en dan zijn tips van iedereen best handig Knipoog
En je zult maar eens op een ander paard in z`n situatie komen...

Die One rein stop heb ik nog nooit van gehoord maar die site is erg goed! ik ga me er even veder in verdiepen Knipoog
Ik zie me trouwens niet echt in volle galop de neusgaten dicht knijpen Tong uitsteken

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:16

Nu veralgemeen je...

Citaat:
Elk paard die bang is of schrikt niet meer te houden zijn.

Ik ken veel paarden die dan nog wel te houden zijn...
Dat is een kwestie van: ruiter moet vertrouwen en leiderschap uitstralen en rijtechnisch moet ook alles voor elkaar zijn. Dus misschien hier aan werken?

Uiteraard kan het gebeuren dat het paard 'echt' weg is. In dit geval kan je weinig doen... enkel er op blijven zitten en proberen het dier op een volte te krijgen en het zo te stoppen...

Tinkietink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:25

heyy

ik heb n verzorgponytje gehad vroeger die dat in de bak flikte. gewoon niet willen stoppen
mijn instructeur had daar een hele leuke oplossing voor: door blijven galopperen. op de volte
en doorgaan, ook als hij wil stoppen, dan heeft ie vanzelf door dat het toch niet zo'n leuk
spelletje is (zal vast niet bij alle paarden werken)

in t bos is dat idd wat moeilijker. heel veel met je stem idd en als je de mogelijkheid hebt
op de volte zetten. die one-rein stop (weet niet schrijfwijze niet meer) vind ik wel meer
een noodoplossing eigenlijk, een noodrem. (heb het zelf ook wel gebruikt hoor,
wist alleen niet dat daar een naam voor bestond).

en gewoon de algemene regel: korte ophoudingen werken beter dan gewoon alleen maar lomp trekken...

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:20

Ik blijf dan zitten, gewoon rechtop en ga niet trekken ofzo.
Meestal als onze pony dan merkt dat je niet in de stress raakt, of als je het zelfs leuk vind stopt ze Clown Zo'n krengetje hebben we wel!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:06

Verplaatst: BRT --> RT-P

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:11

Ook een tip (ik weet niet of je dit al deed) Vork ,
maar als ik buiten ga rijden, doe ik eerst 5-15 min. even nog in de bak rijden, en idd, niet gaan trekken, en vooral rustig blijven, ik snap het als je schrikt, maar niet helemaal in paniek raken en gaan gillen e.d. een paard houd rengalop niet uren vol, en paarden zijn te sterk om echt tegen te houden, dus je zou je paard ook kunnen laten rennen Clown ... Ik heb geleerd voor als het echt niet meer gaat eraf te springen, maar dit moet je wel eerst in de bak oefenen, zodat het wel echt lukt, want we willen niet dat er gewonden vallen.. Je kan het oefenen door het eerst in stap, dan draf, en dan galop te doen, maar ik kan niet goed uitleggen hoe je eraf springt Koe

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:14

P_A_R_Love schreef:

Nou, dan mag je toch heel lenig rijden als je een flink end nek veur je hebt! Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 15-10-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:26

Meestal begin ik halverwege al met rustig ho roepen en alvast iets terug zitten.
Mijne word ook erg heet van een stukje galop en dendert ook altijd onder me vandaan. Meestal stopt hij wel optijd, als het pad is afgelopen heeft hij vaak genoeg door dat je niet op het asvalt door kan blijven rennen. Vaak galopeer ik alleen op stukken waar ik nog ruimte genoeg heb om hem te corrigeren. Maar ik echt geen andere oplossing heb trek ik hem gewoon in een keer om. Bijv als er een weg aankomt of een ander gevaarlijk punt asfalt of bospad. Ho is ho. Hoe leuk die het ook vind om hard te gaan, ergens ligt de grens.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 00:49

Ik zou beginnen met op de plaatsen waar je normaal gaat galopperen eens rustig te gaan stappen of draven, en juist op andere punten een handgalopje in te zetten. Nu weet hij dat hij op dat punt los kan gaan, dus doet ie dat ook. Wissel de punten waarop je gaat galopperen eens af.

Ik heb altijd geleerd (en in de praktijk vaak genoeg nodig gehad met verschillende paarden) dat als het kan je je paard als het in paniek is, of geen zin heeft om te luisteren, gewoon even vrij moet laten, teugels losgooien en je vasthouden aan de manen en in verlichte zit, een minuutje of zo, niet veel langer. Meestal zijn ze dan zo uitgeraasd. Als het echt niet kan, doordat je bijvoorbeeld een weg of sloot die te breed is om overheen te springen tegenkomt, of een spoorweg, bij de eerste de beste mogelijkheid je paard op de volte te krijgen, al is het met het grofste geweld (trap die sporen er maar in, grijp het bit vast met je hand en gebruik die zweep). Jullie beider veiligheid gaat dan eventjes voor.

Voor de duidelijkheid, dat zijn NOODMAATREGELEN en horen dus ook alleen in geval van direct groot gevaar toegepast te worden. Daarnaast, als je het (te) vaak doet raakt je paard eraan "gewend" en zal er minder goed op reageren met alle gevaren van dien!!! Het gaat erom een gecontroleerde schrikreactie op te roepen bij je paard waardoor hij zijn aandacht weer naar jou verlegd, in plaats van naar het enge of juist iets te leuke pad. Als het "gespeel" is is een keertje meestal genoeg, dan heb je voor eens en altijd duidelijk gemaakt dat ie heeft te luisteren naar jou, onder alle omstandigheden.