Zelfvertrouwen onder het rijden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nozidia

Zelfvertrouwen onder het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:36

Hey!

Ik ben net nieuw hier en zou graag een aantal tips willen. Ik ben ruim 3/4 jaar geleden gestopt met Paardrijden, omdat ik het erg moeilijk vond om "de baas" te zijn onder het rijden, nu heb ik de paardenkriebels weer terug en morgen is mijn eerste lesdag Bloos. Nu is mijn angst weer om de controle kwijt te raken en mijn zelfvertrouwen te verliezen! Ik wil dit erg graag overwinnen want ik vind het prachtig en geniet er echt van! Ik ben ook erg benieuwd hoe het morgen gaat..

Dus mijn vraag is: Hoe word je een zelfverzekerde ruiter? (ik weet dat ik dit niet binnen een paar dagen leer!!) Verdere tips zijn welkom!

(ik weet niet of die goed staat)

Alvast bedankt,

Amanda

PercyLeen

Re: Zelfvertrouwen onder het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:04

Braaf paard en goede begeleiding! Iets anders kan ik je niet aanraden..vertrouwen moet groeien tussen ruiter en paard..Ik heb maar een 2tal paarden gereden waar ik blindelings op vertrouwde..en ze waren niet de braafste maar ik kon er mee lezen en schrijven..ik gaf ze het vertrouwen en dat kreeg ik terug Lachen heel bijzonder! Maar aangezien je op een manege gaat rijden is deze band meestal niet zo sterk omdat de paarden veel wisselen van ruiter..dus ik zou voor een braaf paard gaan en ook zeker je angst aangeven bij je instructrice! Veel plezier morgen!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:11

Ik ga helemaal mee met Jeanine.

Wat misschien ook wel helpt is je ogen dichtdoen, eerst onder de stap en dan later misschien de draf. Moet je wel echt op een super braaf paard doen! Maar die zijn op de manege vast wel Haha!

Deze tip hielp bij mijn zusje, nadat ze van de pony was afgevallen. Toen zei ik tegen haar; 'Doe je ogen dicht, en voel heeel goed hoe ze loopt' Zij deed toen de ogen dicht en toen vroeg ik 'denk je nu echt dat de pony nu weg zal lopen?' En toen ze voelde dat de pony heel ontspannen liep, werd zij ook ontspannen Lachen

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:15

Een braaf paard rijden.

Een goede lesgever die alles stapsgewijs en rustig aanpakt. Het beste is om privelessen te nemen... dan krijg je les op jou maat...

En regelmatig rijden.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:20

Dankjewel voor de goede tips! Ja morgen ga ik in een groepsles mee rijden, en ik ben ook van plan om privelessen te nemen Haha!

En mijn vriend heeft thuis een privestal dus als ik zou willen mag ik daar ook een paard berijden, en dat ga ik ook denk ik doen! Maar ik moet eerst rustig wennen denk ik Haha!

Dankjewel allemaal!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:23

Noliita schreef:
Dankjewel voor de goede tips! Ja morgen ga ik in een groepsles mee rijden, en ik ben ook van plan om privelessen te nemen Haha!

En mijn vriend heeft thuis een privestal dus als ik zou willen mag ik daar ook een paard berijden, en dat ga ik ook denk ik doen! Maar ik moet eerst rustig wennen denk ik Haha!

Dankjewel allemaal!

Oooh dan komt dat dus allemaal goed! Als je vriend een leuk paardje heeft staan..ga dan gewoon eens rustig een band opbouwen met dat paard..dat scheelt echt zoveel! Ik ga straks mijn eigen 2.5 jarige inrijden (over ruim een halfjaar pas hoor) maar het scheelt zoveel dat ik dr nu vanaf de grond al leer kennen...gewoon lekker tutten Knipoog beetje poetsen, longeren! En daarnaast gewoon ervaring opdoen op de manege! Komt helemaal goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:34

Braaf paard, niet doen wat je nog niet durft, leer en oefen wat je moet doen als er iets fout gaat. Dan heb je meer vertrouwen dat je je paard onder controle hebt en dan gaat er al minder fout. Als jij nl weet hoe iets op te lossen durf je het eerste stapje te laten gebeuren en de 2e komt dan 9 van de 10 keer niet, omdat jouw kennis een overtrokken reactie voorkomt blijft je paard ook rustiger.

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:11

Bedankt voor de nuttige tips, pffoe ik ben nu al aardig gespannen voor vanavond! Haha maar komt goed Haha! ( ik probeer gewoon niet teveel aan negatieve dingen te denken)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:14

En iedereen heeft wel momenten waarop het zelfvertrouwen wat minder is hoor Knipoog Dus het is in iedergeval niets om je voor te schamen Lachen Gewoon lekker op je eigen tempo leren en lekker bezig zijn met paarden en paardrijden en natuurlijk daarvan genieten Haha!

Verder ga ik mee met de bovenstaande reacties Lachen

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 12:15

Thats_Me schreef:
En iedereen heeft wel momenten waarop het zelfvertrouwen wat minder is hoor Knipoog Dus het is in iedergeval niets om je voor te schamen Lachen Gewoon lekker op je eigen tempo leren en lekker bezig zijn met paarden en paardrijden en natuurlijk daarvan genieten Haha!

Verder ga ik mee met de bovenstaande reacties Lachen

Ja oke dat is waar Bloos maar bij mij is het wel wat meer, omdat ik best wat traumatische ervaringen heb gehad vroeger! Maar gewoon rustig opbouwen inderdaad Haha! dankje!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 14:05

tamary schreef:
Braaf paard, niet doen wat je nog niet durft, leer en oefen wat je moet doen als er iets fout gaat. Dan heb je meer vertrouwen dat je je paard onder controle hebt en dan gaat er al minder fout. Als jij nl weet hoe iets op te lossen durf je het eerste stapje te laten gebeuren en de 2e komt dan 9 van de 10 keer niet, omdat jouw kennis een overtrokken reactie voorkomt blijft je paard ook rustiger.

Ja precies, maarja ik mag zelf geen paard uitkiezen dat doet de manege! dus maar hopen dat ik beetje een "brave" krijg Nagelbijten / Gniffelen

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:10

Maak een klein doel voor jezelf wat je wilt bereiken.

Bijvoorbeeld:
Doel: ik ga vandaag voor het eerst weer paardrijden en ik hoop dat ik kan ontspannen.
Je legt jezelf daarmee geen druk op door jezelf te verplichten dat je moet ontspannen. Je bent ook niet negatief door bang te zijn dat je niet kan ontspannen. Het komt zoals het komt! Ik weet voor 75% zeker dat het werkt!

Succes!

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:18

ze ook tegen je intructeur dat je het moeilijk vind om en vraag om een lief paard dan kun je stap voor stap samen met je intructeur gaan leren om zelf vertrouwen op te bouwen maar wees niet bang om iets te vragen of te gen wat je moeilijk vind zij zijn er voor om je te helpen gebruik dat dus ook

succes en veel plezier weer met paardrijden

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:02

Dat komt helemaal vanzelf hoor! Elke keer krijg je er weer meer vertrouwen in!

mars_loves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:03

Ik ga mee met lorelientje, en wees ook niet bang om het te zeggen als je iets niet durft, want als je ergens niet klaar voor bent moet je dat niet doen. Je moet het gewoon weer rustig opbouwen. Laat je weten hoe het is gegaan ? Haha!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:07

Het is goed om te zeggen dat je bang bent en dat je sommige dingen niet wilt doen omdat je er nog niet klaar voor bent, maar het is soms ook juist goed om dingen te doen die je eng vind. Als je instructrice aangeeft dat je het kan (en het paard het kan) en je vertrouwt daarop en doet vervolgens het gene wat je zo eng vind, is dat ook een hele opsteker voor je zelfvertrouwen! Maar goed, je hoeft natuurlijk niet de hele tijd dingen te doen die je eng vind he Knipoog

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 15:18

@ Joyce2: Dat is waar Haha! ik zal vanavond laten weten hoe het is gegaan.. Knipoog

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:38

Succes! Maak je niet te zenuwachtig, maar probeer gewoon lekker te genieten van het rijden!

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 23:16

Pfffoeeeeeeeee het ging wel goed, alleen ben er afgevallen en heb nu mn duim gebroken Boos! (Paard schrok van een jas dat viel en sloeg op hol, en ik verloor mn evenwicht Tong uitsteken) dus nu 4weken in het gips.. echt ik weer hoor.. dus nu ook 4weekjes niet paardrijden! echt K*T

Maar was na de val er meteen weer opgegaan en gewoon doorgegaan ondanks de pijn!!! dus ben wel trots op mezelf Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 23:48

Au, dat is rot!

Om je angst te overwinnen is goede begeleiding een enorme pre net zoals beginnen op het braafste paard van stal, begeleiding van iemand die het paard kent zodat die aan de reacties van het paard kan inschatten wat er gaat gebeuren. Natuurlijk is een schrikreactie op iets onverwachts nooit uit te sluiten, dat kan de beste instructeur ter wereld niet voorkomen.

Hoop voor je dat je in die vier weken dat je niet kan rijden niet een nog grotere angst krijgt, dat maakt het alleen maar moeilijker om weer te beginnen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:17

dat meeeeen je niet! Wat rot zeg... Je kan een schrikreactie inderdaad niet uitsluiten, maar je zet een ruiter die al een poos niet heeft gereden en aangeeft dat ze angstig is, toch uit voorzorg al op het braafste paard op stal, zodat je zeker weet dat er in iedergeval de eerste les niets fout kan gaan! Jemig... Maarja, ik ken de situatie niet, dus ik mag er eigenlijk niet over oordelen. Vind het in iedergeval rot voor TS.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:00

ALs je weer kunt rijden, ga dan heel hard aan de slag met je evenwicht. Neem desnoods eerst eens een paar privelessen voor je in de groepsles start, en vraag er ook om of ze aan je evenwicht kunnen werken. Als dat nl goed is kun je het veel beter opvangen als ze aan de kletter gaan.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 09:07

Hier kan ik mee over praten Haha!

Ik was zelf vrij bang met me 1e draaf lessen omdat ik nog niet vrij goed kon zit/staan in het draven en aangezien de instructeur dat wist heb ze vrij wel aantal gemene dingen met me uitgehaalt.[wel wat normaal is voor bij het rijden]

Maar dat was goed ook want toen was ik ook echt gedwongen om me angst te overwinnen en dat heb ik gedaan. Heb vrijwel geen angst meer tijdens het draven.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:26

ja ik denk dat dit voor iedereen verschillend is, ik ben zoals bijna iedereen ook op de manege begonnen maar omdat mijn vriendinnen hun ouders altijd meegingen hadden zij altijd de braafste paardjes en ik was alleen en moest altijd op de overblijfselen zoals bokkers, of die niet wouden lopen of echt niet leuk waren. hierop heb ik leren rijden (1ste les op ene die bij benen geven alleen maar begon te bokken) en weet je zoals iedereen in begin is dit niet leuk maar nu ben ik super blij dat deze paarden mij zo gemaakt hebben qua rijden.

Ik heb paarden leren analyseren, elk paard heeft zijn knopje en soms moet je dat gekke er maar gewoon bij nemen. Zolang ze maar goed in het hoofdje zijn en af en toe iets geks kan maar ze hebben mij veel geleerd de "moeilijke" paarden uit de manege...

DUS ik zou gaan voor het paard dat als enige overblijft en geen schrik hebben maar proberen te leren waarom die zo doet en meedoen dan word het veel leuker om te rijden.
(ik heb het wel alleen over manege paarden he)

groeten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 11:30

Ik zou juist eerst op een wat braver paard gaan rijden en les volgen. Als dit goed voelt kun je overgaan op een wat minder braaf paard. En iedereen heeft moment waarop je helemaal geen zelfvertrouwen hebt, maar er komen ook zeker momenten dat je jezelf overwint en dat voelt geweldig.

Mijn paard kan af en toe een draak zijn en op dagen dat ik niet lekker in mijn vel zit en geen zelfvertrouwen heb dan maakt ze hier misbruik van. Op zulke dagen doe ik het ook rustig aan, vraag geen moeilijke dingen maar doe gewoon wat simpele oefeningen. En op dagen dat ik me wel goed voel vraag ik wat meer van haar en dan heb ik ook het zelfvertrouwen om haar aan te pakken en door te zetten.