Wat als je paard ervandoor gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Wat als je paard ervandoor gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:05

Wat moet je nou doen als je paard er vandoor gaat bijvoorbeeld buiten of in een groot weiland?
Dat heeft mijn paard ontdekt, dat dat ook kan.
Dus als we dan aan het galoperen zijn, steeds harder gaan en dan niet meer willen stoppen,
of vanuit een arbeidsgalopje er opeens heel hard vandoor sprinten.
Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Ze doet het trouwens alleen als ze met 1 ander paard,
haar weidegenootje is, ze heeft het nog nooit alleen gedaan.. Heel raar..

Tips zeer welkom..

Volgens mij is het trouwens dat ze wil racen met dat andere paar..

PreciousViva

Re: Wat als je paard ervandoor gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:32

Goed achteruitzitten en proberen haar terug te rijden op je zit. Hard aan de teugels trekken heeft geen zin want dan gaat ze alleen maar harder lopen als ze toch aan het racen is. Je kunt haar beste uit laten razen of haar klem rijden ergens zodat ze wel moet stoppen.
Succes ermee!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:34

Daar heb je gelijk in, aan de teugels trekken heeft geen nut.
Maar als je op een pad bent en je paard gaat er vandoor, en je komt opeens mensen of honden ofzo tegen, dan heb je dus een probleem..
Ik wil meer de noodrem op mijn paard vinden.
Je hebt ook de one rein stop ofzo? Iemand daar meer info over?

gripala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:35

. ben ik ook benieuwd naar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:40

Ja dat is waar.
Maar als ik in de grote wei rijd, is het opeens BOEM en ze is weg, dan kan ik niks..

_moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:41

Dat heb ik dus ook gehad met mijn paard, sinds vorige week is dat spelletje beïndigt. Ik heb veel tips van mensen van bokt gekregen en dat heeft geholpen.
(Ik rij ook in een groot weiland met een openbak)
Zorg dat ze de aandacht bij jou heeft en hou haar goed in de gaten. Meestal zie je het al aankomen. ( was bij mijn paard ook).
Gaat ze ervan door trek haar op een volte, en zorg dat ze niet verder komt. Wees heel consequent en niet de ene keer wel laten doen en de andere keer niet. Ik weet niet of je met een zweepje rijdt, maar toen mijn paard dat deed ze deed dat meestal tussen de M en de c gooide hij zen hoofd omhoog kont naar buiten en sprinte er ook vandoor, en elke keer als je ziet dat die dat gaat doen een tikje met de zweep gewoon even laten weten dat je er niet mee eens bent. Meestal is dat dan na een paar keer wel afgelopen. mijn paard deed het ook heel gemeen maar het is nu wel afgelopen. Trekken aan de teugels heeft geen zin dus dat kun je maar beter niet doen.
Maar raak jij in paniek als ze er tussen uitgaat ?
Of wat doe je ?

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:44

Helpt omtrekken niet? Als ik m'n paardje niet terugkrijg draai ik d'r meteen om. Gewoon even aanpakken dan. Desnoods d'r uit evenwicht brengen zodat ze wel om moet keren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:48

Komt me bekend voor, ik voel het ook wel een beetje aankomen, als ik dan in galop zit en ik wil een volte maken, gooit ze dr hooft in de lucht, drukt ze dr rug weg en ben ik de controle volledig kwijt! Dan sprint ze naar het begin van de wei, omdat ze weet dat ze daar altijd staat als we niet rijden. Dus dat doet ze om onder het werk uit te komen.

Het is nu in die wei een paar keer gebeurd, maar de laatste keer was het wel heel erg en ben ik in paniek geraakt en was ik helemaal overstuur, toen ben ik eraf gegaan en heb ik dr aan de longeerlijk nog even flink laten galoperen. Maar ik ben sindsdien niet meer in die grote wei geweest.
En gisteren is het dus gebeurd op buitenrit, toen gingen we in galop, en steeds harder en harder en toen moesten we stoppen en toen kreeg ik dr niet meer terug, ze moest stoppen omdat er een dikke modderplas lag waar ze niet doorheen durfde, anders was ze doorgegaan. Ik ben me toen ook doodgeschrokken, maar toen zijn we wel gewoon doorgegaan en hebben we daarna nog wel gedraafd tot ze zweetten zodat ze wisten dat het niet kon en dat ze zo niet onder het werk uit zouden komen.

Omtrekken helpt niet, en ik ben ook heel bang dat ze dan valt want ze is zó onhandig dat ze over dr eigen benen struikelt..

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:51

He ik heb dat met Leo (mijn knolleke) af en toe ook. Ik zet hem meestal ook op een kleine volte maar als dat niet gaat dan trek ik hem ook om. Ik laat mijn buitenteugel zo los mogelijk en met al mijn kracht trek ik hem aan de binnekant om en geef extra druk met mn buitenbeen zodat hij wel om moet. Het is geen plezierige manier voor je paard om te stoppen maar ik zelf vind het beter dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan. (bijv. buiten of zo) Ik weet niet of dit misschien die one rein stop is waar julie het over hadden. Ik weet wel dat het een effectieve manier is om je paard te stoppen want hij staat meteen stil. Ik pak het normaal echt liever aan met zwaarder zitten en voltes maar als het gevaarlijk wordt is dit wel een goede noodrem....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:53

Kelnardo schreef:
He ik heb dat met Leo (mijn knolleke) af en toe ook. Ik zet hem meestal ook op een kleine volte maar als dat niet gaat dan trek ik hem ook om. Ik laat mijn buitenteugel zo los mogelijk en met al mijn kracht trek ik hem aan de binnekant om en geef extra druk met mn buitenbeen zodat hij wel om moet. Het is geen plezierige manier voor je paard om te stoppen maar ik zelf vind het beter dan dat er gevaarlijke situaties ontstaan. (bijv. buiten of zo) Ik weet niet of dit misschien die one rein stop is waar julie het over hadden. Ik weet wel dat het een effectieve manier is om je paard te stoppen want hij staat meteen stil. Ik pak het normaal echt liever aan met zwaarder zitten en voltes maar als het gevaarlijk wordt is dit wel een goede noodrem....

Ja maar dat is dus juist wat ik niet durf Bloos Ik ben zo bang dat ze dan valt omdat ze zo'n onhandige hampel is.. Dan ben ik bang dat ze dr evenwicht verliest en valt, en dan kan zij iets ergt krijgen en ik ook..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:54

paard niet de kans geven om vaart te maken. Gelijk op een volte zetten. Drukt ie zijn hals er uit zorg dan dat je een martingaaltje om hebt waardoor dat minder lukt om de kop in de lucht te gooien en zo jou buiten spel te ztten.

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:55

Helpt dat niet... uhh dan kan ik je alleen maar adviseren om idd kleine stukjes te galopperen en daarna telkens terug te nemen ook al geeft ze nog geen teken om te scheuren neem haar op tijd terug. Dan weet ze teminste dat jij uitmaakt hoelang jullie galopperen en dat jij de baas bent. Daarna gewoon steeds langer rekken en opnieuw vertrouwen opbouwen. Daarna kun je het misschien weer op de grote wei proberen....

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:57

Ik vind overstappen op hulpteugels een beetje onnodig dit moet op te lossen zijn zonder.... was ze normaal gewoon altijd braaf met galopperen???

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:58

sandr0 schreef:
paard niet de kans geven om vaart te maken. Gelijk op een volte zetten. Drukt ie zijn hals er uit zorg dan dat je een martingaaltje om hebt waardoor dat minder lukt om de kop in de lucht te gooien en zo jou buiten spel te ztten.

Dat kan wel op buitenrit, maar in de wei is het opeens boem en ze is weg.. Dus dan zou ik altijd een martingaal om moeten hebben..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:59

Kelnardo schreef:
Helpt dat niet... uhh dan kan ik je alleen maar adviseren om idd kleine stukjes te galopperen en daarna telkens terug te nemen ook al geeft ze nog geen teken om te scheuren neem haar op tijd terug. Dan weet ze teminste dat jij uitmaakt hoelang jullie galopperen en dat jij de baas bent. Daarna gewoon steeds langer rekken en opnieuw vertrouwen opbouwen. Daarna kun je het misschien weer op de grote wei proberen....

Dat lijkt me het beste idee. Morgen gaat we voor het eerst weer een (andere) grote wei in, dus ik ben benieuwd.
Ik denk dat ik zowiezo niet in de richting van de 'thuisbasis' moet galoperen, maar de andere richting in.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:59

Kelnardo schreef:
Ik vind overstappen op hulpteugels een beetje onnodig dit moet op te lossen zijn zonder.... was ze normaal gewoon altijd braaf met galopperen???

Ja eerst wel, maar ze heeft ontdekt dat ze ook gewoon heel hard kan gaan rennen en dat ik daar niks tegen kan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:01

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:01

Sodeletuut schreef:
sandr0 schreef:

Dat kan wel op buitenrit, maar in de wei is het opeens boem en ze is weg.. Dus dan zou ik altijd een martingaal om moeten hebben..

Martingaal doet toch niks als hij gewoon zijn hoofd normaal houdt. Beter martingaaltje om dan onveilige situatie voor jezelf, je paard en andere

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:02

Maar wat doet een Martingaal dan als ze hun hoofd in de lucht gooien? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:06

ik herken dit probleem maar al te goed!
mijn paard is buiten in de bossen een draak en is 1,5 jaar geleden vol op de kletter terug naar huis gegaan
heb toen een hele tijd niet meer buiten gereden maar veel met hem getraind en daarna weer het buitenrijden af en toe opgepakt

mijn paard was dus al 1,5 niet meer op hol geslagen (afgezien van af en toe een akkefietje maar te verwaarlozen aangezien ik hem toen wel terug kon nemen op mijn zit)
tot gisteren Boos! Boos! Boos! Boos!
en nu deed hij het dus in de binnenbak Boos! Boos! Verdrietig
hij was de hele tijd al vervelend(hij is al een maand drammerig en in verzet als ik op wil stappen of gewoon naast hem loop)
en ineens sloeg hij in de hoek van de bak kei en keihard op hol
aan de teugels trekken helpt inderdaad niet maar ik probeerde het toch(was 1e reactie) aangezien hij recht op de uitgang af ging Boos!
maar toen ging hij dus nog harder; heb toen vervolgens met mijn stem gekalmeerd en hem weggestuurd (weggetrokken Bloos )van de uitgang en toen omgetrokken tegen de bakrand aan
vervolgens zweep ff weggedaan en volop mijn benen ( en sporen ertegenaan) en toen vervolgens 15 a 20 min kei hard laten galopperen door de binnenbak
iedere keer als hij wat afzwakte met galopperen weer flink met been eraan
hij wil toch graag rennen ?? nou rennen heeft hij gedaan Duivel Bloos
na een kleine 20 min. ben ik weer gaan draven en nog een keer aan gegalopeerd en toen ruim 20 min uitgestapt (hij was kletsnat over het hele lijf)
vandaag weer gereden en nu was er vandaag dus niks meer aan de hand en was hij superbraaf Knipoog
door hem gisteren eens een keer goed aan te pakken en flink door te rijden heb ik waarschijnlijk zijn respect voor mij weer gewonnen (ben alleen benieuwd voor hoe lang Bloos )
morgen ga ik weer rijden en als hij dan weer braaf is krijgt hij dinsdag een rustdag

dus mijn advies; controle en respect terugverdienen door hem flink door te rijden

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:08

Ik denk toch dat het niet echt nut heeft. Een martingaal voorkomt echter dat een paard zijn hoofd de lucht in gooit maar het neemt hem nog niet terug. Het kan zo zijn dat het misschien effect heeft. Maar hulpteugels moet je pas gaan gebruiken als je alles al hebt geprobeerd. En het kan best zo zijn dat dit paardje ook kan scheuren zonder hoofdje omhoog te gooien dus dan heeft ze er nog niks aan.... Ze moet zelf een manier verzinnen om rustig te blijven en haar hoofd koel te houden en zeer belangrijk een juiste manier te vinden voor haar paard om haar terug te nemen. Ik heb met mijn paard daar ook een tijd mee gerotzooid. Die ging ook opeens aan de kletter, dit kwam eerst door schrik... Daarna werd het werkontduiking en daarna werd ik bang dus was het helemaal feest. Ik heb dit na veel gescheur, geruzie met mijn knolleke overwonnen en nu kan ik met een gerust hart langs een galopperend paard lopen.... ( Ik heb dit opgelost door de manieren die ik al heb gegeven... Er is geen hulpteugel aan de pas gekomen)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:09

Dat is inderdaad slim tamaramt, maar daar moet je dan wel net even het lef voor hebben, en dat is in een bak wel anders dan in een grote wei.. Daar heeft ze een stuk meer vrijheid. Maar het is wel een slimme oplossing..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:10

Kelnardo schreef:
Ik denk toch dat het niet echt nut heeft. Een martingaal voorkomt echter dat een paard zijn hoofd de lucht in gooit maar het neemt hem nog niet terug. Het kan zo zijn dat het misschien effect heeft. Maar hulpteugels moet je pas gaan gebruiken als je alles al hebt geprobeerd. En het kan best zo zijn dat dit paardje ook kan scheuren zonder hoofdje omhoog te gooien dus dan heeft ze er nog niks aan.... Ze moet zelf een manier verzinnen om rustig te blijven en haar hoofd koel te houden en zeer belangrijk een juiste manier te vinden voor haar paard om haar terug te nemen. Ik heb met mijn paard daar ook een tijd mee gerotzooid. Die ging ook opeens aan de kletter, dit kwam eerst door schrik... Daarna werd het werkontduiking en daarna werd ik bang dus was het helemaal feest. Ik heb dit na veel gescheur, geruzie met mijn knolleke overwonnen en nu kan ik met een gerust hart langs een galopperend paard lopen.... ( Ik heb dit opgelost door de manieren die ik al heb gegeven... Er is geen hulpteugel aan de pas gekomen)

dan zal ik ook maar even moeten doorzetten en het gewoon proberen, en niet opgeven en bang worden..