Meer van achter naar voor rijden? Tips!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alizeetje

Meer van achter naar voor rijden? Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:49

Mijn paardje loopt niet erg actief achteraan en duikt erg snel op de voorhand.
Nu rij ik al heel veel overgangen en figuren ed maar ben op zoek naar nog meer oefeningen en tips om hem meer van achter naar voor te rijden.
Paardje is een beetje aan de luie kant en is nog niet heel erg goed aan het been. Hij is niet zo makkelijk te 'activeren', dit willen we natuurlijk wel Lachen
Voorwaarts-neerwaarts oefenen we ook soms: hier gaat hij wel wat voorwaarts maar nog niet neerwaarts.
Ik hoor het graag!

stoplicht

Re: Meer van achter naar voor rijden? Tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:11

Begin eerst eens met voorwaarts en laat die voorkant even voor wat het is. Als jouw paard niet genoeg actief van achter is, zal hij idd gaan duiken of gaan hangen. Dus veel (schijn)overgangen rijden en consequent blijven! Je paard moet leren dat hij voor een kleine hulp voorwaarts moet gaan, en dan niet meteen weer inzakken. Als je hier echt heel consequent mee bezig gaat (en de voorkant even laat zitten, doe eerst één ding tegelijk), zul je zien dat hij vanzelf makkelijker wordt aan de voorkant.

Voorwaarts-neerwaarts, ik denk niet dat je dat even tussendoor moet oefenen. Dit is (imo) de basis van het rijden, en hier zul je altijd mee bezig blijven. Denk ook niet dat het als je het een week consequent vol houdt, dat hij altijd scherp zal blijven. Want je geeft zelf aan dat je paard een beetje lui is, en op een moment dat jij wat minder consequent bent, zal hij die kans met beide handen aangrijpen. Zorg dat je goed les krijgt, want dit is echt een heel belangrijk stukje! Als je dit nu gaat toestaan, wordt het alleen nog maar lastiger om hem neerwaarts te krijgen.

Succes ermee! Lachen

P.S.: Als je dit onderwerp intypt bij de zoekfunctie, vind je nog meer tips.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 17:16

Dank je wel voor de tips!
Hij is eigelijk wel erg 'licht' in de aanleuning. Maar toch gaat hij soms eens hangen. Een beetje een contradictie vrees ik dus Lachen

Ik heb nog nooit kunnen lessen met hem maar ben nu van stalling veranderd en kan nu eindelijk mijn eigen lesgeefster meenmen, dus binnekort beginnen we eraan!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:16

Alizeetje schreef:
Paardje is een beetje aan de luie kant en is nog niet heel erg goed aan het been. Hij is niet zo makkelijk te 'activeren', dit willen we natuurlijk wel Lachen

Dit klinkt heel herkenbaar: zo een rijd ik nu ook. Ik kreeg altijd te horen: overgangen, overgangen, overgangen. Om de paar passen een overgang of schijnovergang, op de volte, rechtuit, op de binnenhoefslag, overal.
Sinds dat ik hier ook écht heel actief mee bezig ben, merk ik zoveel verbetering, ik stond er versteld van. Hij is veel sneller van achteren en ik heb een veel betere aanleuning. Alles gaat een stuk gemakkelijker sinds hij zo scherp aan mijn been is, heerlijk! Heel erg leuk om voor en na foto's te bekijken want je ziet echt verschil. Dus, ook al noemde je het zelf ook al, ik wil even benadrukken dat het echt een goede oefening is.

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:22

niet vwnw gaan rijden als het paard niet geactiveerd is van achter. Dan krijg je alleen maar meer een duikboot effect.
Het is saai, maar eerst voorwaarts zijn en laten reageren op de allerkleinste kuitdruk. een keer benen is naar voren, niet iedere pas bijdrijven. Daar wordt hij alleen maar stomper op de hulpen.
blijf consequent. Dat is zo belangrijk (en daar gaat het ook vaak mis). dus duidelijk zijn in het vragen! Dus vraag naar voren, corrigeer (waar nodig) en neem hem weer even terug en controleer of de hulpen effect hebben gehad.
Dan komt die voorkant vanzelf wel.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 22:22

Ik ben er nu ook maar weer net mee begonnen. Dus ik kan niet verwachten dat dit op 2weken tijd al opgelost is veronderstel ik Lachen! Ik dee het altijd als een korte oefening, zal er dan misschien wat meer aandacht aan moeten besteden!
Bedankt voor de tips!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:48

zo herken baar, ik ben net van stal veranderd en heb mijn paarden net van het land gehaald en de eerste twee dagen ging hij super voorwaarts maar inmiddels is ij al weer ingekakt in zijn oude tempo.. ook ik ga dus aan de bak met overgangen, als hij maar beter gaat reageren, ik las ergens dat iemand zei dat een paard een vlieg al voelt dus je benen helemaal als je drijft , nou dan mag die van mij inderdaad wel veel beter reageren op mijn benen.ik deed het inderdaad ook anders om hoor veel buigen en stelling en eerst een paar minuten overgangen ook ik ga dit anders om doen.. met instappen wel een beetje buigen en stellen en dan voorwaarts en reactie.. ik heb alleen het vervelende dat mn paard heel heftig reageert op mn zweepje 1 ik is 2 bokken :S maar goed .
ik weet wat je door maakt haha en ga het ook zo proberen! ik blijf je verhaal volgen!

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:54

Alizeetje schreef:
Ik ben er nu ook maar weer net mee begonnen. Dus ik kan niet verwachten dat dit op 2weken tijd al opgelost is veronderstel ik Lachen! Ik dee het altijd als een korte oefening, zal er dan misschien wat meer aandacht aan moeten besteden!
Bedankt voor de tips!
Juist dan is het goed om les te nemen; zo kun je gelijk goed beginnen zonder later iets verkeerds te moeten afleren (wat veel moeilijker is). Vaak wordt er veel te makkelijk over vwnw gedacht, maar dat is het niet. En idd in twee weken zul je dit probleem niet even oplossen Knipoog

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:57

Inderdaad, ik zie les ook als iets heel belangrijk!
Voorheen was het nooit mogelijk aangezien dit op onze stalling niet kon (toch niet les op de manier dat ik het wil). Maar nu ik op een andere stal sta hoop ik binnen een 2-tal weekjes te kunnen starten.

Wat ik vandaag gedaan heb: men teugels enkel gebruikt om te te sturen. Voorwaarts rijden! Veel overgangen. En balkjes gedraafd en gegalopeerd, gevolgd door enkele kleine sprongetjes.
Helemaal niet dressuurmatig maar hij had er veel meer plezier in én het balkjes lopen was dan ook weer goed voor het gebruik van zn achterhand te stimuleren...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 00:32

als ik je hier zo hoor , pak je alle problemen tegelijkertijd aan, en das gewoon niet haalbaar dit te doen.
Je zegt mijn paard is nog niet goed aan het been, en tegelijketijd zeg je ik probeer ook hem voorwaarts-neerwaarts te rijden, das iets da je niet kan gaan doen als je paard niet goed aan het been is hé .
Je moet een schema proberen te volgen en opbouwen op wat hij dan kan gaan doen, en zo steeds verder, maar als je alles als hij moet het maar kunnen doet dan kan er idd helemaal niks hoor.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:51

Het probleem dat we eerst aanpakken is dit aan het been zijn, daarna oefenen we wel verder...

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:54

Ik denk dat je hier goed mee bezig bent! Eerst voorwaarts, de rest komt later wel weer. En zoals aeolusnr1 zegt: probeer niet alles tegelijk te doen. Je kunt niet in een poosje je paard omtoveren tot ideaal dressuurpaard. Maar ik denk dat je dat ook al had beseft, als ik dit hier zo lees Knipoog Volgens mij ben je goed bezig! Ga zo door! Ja

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:35

iedreen bedankt,,, dit kan k wel geberuiken!