Paard té licht op de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Paard té licht op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 14:45

Ik heb een friese merrie beleerd, vanaf het begin dook ze achter de teugel. Ik heb eigenlijk nooit echt aan de teugels gezeten, alleen een contactteugel.
Maar nu loopt ze voornamelijk omhoog met d'r hoofd en als ik iets meer contact neem of een ophouding maak, begint ze meteen te schudden met d'r hoofd.
Ik ben nu bang dat ik het fout heb gedaan en haar al eerder met iets meer contact had moeten rijden omdat ze nu dus echt té licht op de hand is en het niet accepteert als ze ook maar íets in d'r mond voelt.

RianneH

Re: Paard té licht op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:47

Hmm.. omhoog met haar hoofd en geen contact.
Past het zadel wel goed? Heeft ze geen last van haar tanden? Dat zou het schudden verklaren.

Als het medische is uitgesloten zal je moeten gaan kijken naar rijtechnisch. Contact houden en proberen die rug te laten ontspannen. Dan pas zal het hoofd naar beneden komen.

Beste advies, zoek iemand die goed les kan geven, want dit is erg lastig over de computer op te lossen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 14:55

RianneH schreef:
Hmm.. omhoog met haar hoofd en geen contact.
Past het zadel wel goed? Heeft ze geen last van haar tanden? Dat zou het schudden verklaren.

Als het medische is uitgesloten zal je moeten gaan kijken naar rijtechnisch. Contact houden en proberen die rug te laten ontspannen. Dan pas zal het hoofd naar beneden komen.

Beste advies, zoek iemand die goed les kan geven, want dit is erg lastig over de computer op te lossen.

Het zou kunnen dat ze last van haar tanden heeft, ze is 3,5 jaar oud.
Ik kan ook even een ander zadel proberen die ik er eerst altijd op had toen ik haar beleerde.
Ze heeft nu een nieuw zadel gekregen omdat ze meer spieren heeft gekregen.

Gister heb ik gelongeerd en na een tijdje liep ze toen wel mooi over de rug en nageeflijk. Dus de tanden en het zadel is een optie, maar deze heb ik wel door 3 verschillende mensen laten controleren.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:19

Dan kan het ook heel goed zijn dat jij rijtechnisch iets fout doet. Meestal heb je zoiets niet door en daarom is het fijn iemand ernaast te hebben die je erop kan wijzen.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:26

ik rij ook een 3 jarige die van zichzelf al 'mooi' nagevelijk loopt.

erg mooi vond ik dat niet, want hij dook er idd ook telkens achter, en als je dan iets aan de teugels kwam ging ie ertegen in (erg gevoelige mond).

ik heb toen eerst voorwaarts gereden, hand voor(zodat ie geen hand tegenkomt/voelt), op eigen benen.
als dat goed bevestigd was, begon ik iets meer druk erop te zetten van voor (gewoon contact houden bedoel ik daarmee)
en als je dan met je been naar je hand toe drijft hij het wel tegenkomt, want hij moet dat gaan accepteren.

dat heeft best lang geduurd, en na een tijdje begon in wat aanleuning te krijgen, een enkele keer dook ie er nog achter, maar dat was simpel met wat been op te lossen.

toen begon ik met hem wat proberen te laten zakken in de hals (doordat ie dus achter de teugel kroop, rolde ie zichzelf ook erg op)

zodat ie mijn hand volgt en de hals wat ging verlengen.

zo stapje voor stapje steeds verder.

Probeer idd niet van voor 'los' te gooien omdat ie erachter kruipt, contact houden, en met je been naar je hand toe rijden, zoveel been als nodig is, totdat je gewoon aanleuning krijgt ipv niks in je handen hebt.

hoop dat ik het zo wat duidelijk/goed uitgelegd heb, uitleggen is toch een stuk moeilijker dan uitvoeren Haha!

oh deze was trouwens ook de tandarts bijgeweest na een poosje, kwam een hand vol doppen, tanden, kleine tandjes wat hem zeer deden in de mond uit..
dus keer laten nakijken kan zowieso geen kwaad Lachen

succes Lachen
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 10-10-08 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:27

RianneH schreef:
Dan kan het ook heel goed zijn dat jij rijtechnisch iets fout doet. Meestal heb je zoiets niet door en daarom is het fijn iemand ernaast te hebben die je erop kan wijzen.

Dat kan ook, maar ze doet het ook bij 2 anderen die er ook weleens op rijden (de éne is een vriendin die af en toe op haar rijd en de ander is de vaste bijrijder).

Ik denk zelf dat ze gewoon de druk op het bit niet accepteert omdat ze die, om het cru te zeggen, eigenlijk nooit heeft hoeven te accepteren. Klopt die zin? Vork

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:28

Even voor de duidelijkheid. Kruipt het paard juist achter de teugel? Want dan zou ik idd Magic_Lovers advies opvolgen.
Toch begreep ik uit het stukje dat die dat eerst deed maar nu juist met het hoofd hoog loopt?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:30

zoals ik het lees (precies hetzelfde als bij die van mij)
kruipt ie achter de teugel, om de 'druk' te ontzien, zodra hij dan wat 'druk' tegenkomt gaat het hoofd in de lucht, of slaan met het hoofd, om zo zich ook proberen te ontrekken aan de druk.

(met druk bedoel ik contact houden, voor de duidelijkheid Lachen )

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:32

Aha, kijk dan snap ik het probleem.
Ik dacht dat die eerst erachter kroop en nu tegenwoordig met zn hoofd omhoog loopt.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:32

magic_lover schreef:
ik rij ook een 3 jarige die van zichzelf al 'mooi' nagevelijk loopt.

erg mooi vond ik dat niet, want hij dook er idd ook telkens achter, en als je dan iets aan de teugels kwam ging ie ertegen in (erg gevoelige mond).

ik heb toen eerst voorwaarts gereden, hand voor(zodat ie geen hand tegenkomt/voelt), op eigen benen.
als dat goed bevestigd was, begon ik iets meer druk erop te zetten van voor (gewoon contact houden bedoel ik daarmee)
en als je dan met je been naar je hand toe drijft hij het wel tegenkomt, want hij moet dat gaan accepteren.

dat heeft best lang geduurd, en na een tijdje begon in wat aanleuning te krijgen, een enkele keer dook ie er nog achter, maar dat was simpel met wat been op te lossen.

toen begon ik met hem wat proberen te laten zakken in de hals (doordat ie dus achter de teugel kroop, rolde ie zichzelf ook erg op)

zodat ie mijn hand volgt en de hals wat ging verlengen.

zo stapje voor stapje steeds verder.

Probeer idd niet van voor 'los' te gooien omdat ie erachter kruipt, contact houden, en met je been naar je hand toe rijden, zoveel been als nodig is, totdat je gewoon aanleuning krijgt ipv niks in je handen hebt.

hoop dat ik het zo wat duidelijk/goed uitgelegd heb, uitleggen is toch een stuk moeilijker dan uitvoeren Haha!

succes Lachen

Ik vind toch dat je een goede uitleg hebt gegeven en herken mijn paard hier helemaal in!
Natuurlijk drijf je altijd van achter naar voren, maar contact houden van voren is dus echt het probleem.
Ik zal misschien te ongeduldig zijn, want hoe jij het beschrijft ben ik ook bezig geweest. Heb ook veel buiten gereden, gewoon om haar op eigen benen te leren lopen.
Bedankt voor je uitleg, ik zal er zeker mee aan de slag Ja

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:34

RianneH schreef:
Aha, kijk dan snap ik het probleem.
Ik dacht dat die eerst erachter kroop en nu tegenwoordig met zn hoofd omhoog loopt.

Dat is ook het geval. Ze loopt nu in de wolken en voorheen liep ze met het hoofd tussen de benen.
En nu accepteert ze geen druk op de teugels, contact is enigszins mogelijk, als de teugels piepkleine kuikentjes in je handen zijn die er bijna uitvallen, als het ware, dan mag het nog van madame Vork
Maar een ophouding is uit den boze en meer contact dus ook.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:39

DjunDjun schreef:
Ik vind toch dat je een goede uitleg hebt gegeven en herken mijn paard hier helemaal in!
Natuurlijk drijf je altijd van achter naar voren, maar contact houden van voren is dus echt het probleem.
Ik zal misschien te ongeduldig zijn, want hoe jij het beschrijft ben ik ook bezig geweest. Heb ook veel buiten gereden, gewoon om haar op eigen benen te leren lopen.
Bedankt voor je uitleg, ik zal er zeker mee aan de slag Ja

Oke Lachen

Gewoon doorzetten, bij mij heeft het ook bloed zweet en tranen gekost Clown en was ook bepaald niet fijn.
maar als hij ertegen in gaat, hand neerzetten zodat hij er niet aan ontkomt (niet trekken, maar laat je ook niet uit het zadel trekken), dan wachten tot ie ontspant en weer wat lucht geven, en dus contact houden.
wel om denken dat je gewoon door blijft drijven zodat die de kans krijgt om van voor weer te ontspannen Ja

en zo worden als het goed is de momenten steeds korter dat ie ertegen in gaat, en hoofd in de lucht doet Lachen

mijn 3 jarige is nu op 2 pinkjes te rijden, dus nog erg licht in de hand, maar ik heb teminste wél aanleuning nu en hij accepteerd het bit/de hand nu Lachen
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 10-10-08 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:41

Dan zou ik toch ook even naar de tanden (maar dat had je al gedaan?) en het bit zelf kijken. Misschien is dit bit niet zo prettig voor het paard? Hier kan je meteen de tandarts ook naar vragen. Sommige paarden hebben last van het krakereffect van een dubbel of enkelgebroken trens en doen het beter op een meyler of een ongebroken trens.

Paardje hier is op een andere manier onrustig met het bit. Die wil heel overdreven gaan kauwen. Als ik mn handen gewoon stil houdt maar wel op druk, dan verdwijnt dat effect in de loop van het rijden ook. Wel lastig idd hoor Knipoog

Als je haar bijzet met touwetjes of bijv met dubbele lijnen longeerd, vertoont ze dan hetzelfde gedrag?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:45

RianneH schreef:
Dan zou ik toch ook even naar de tanden (maar dat had je al gedaan?) en het bit zelf kijken. Misschien is dit bit niet zo prettig voor het paard? Hier kan je meteen de tandarts ook naar vragen. Sommige paarden hebben last van het krakereffect van een dubbel of enkelgebroken trens en doen het beter op een meyler of een ongebroken trens.

Paardje hier is op een andere manier onrustig met het bit. Die wil heel overdreven gaan kauwen. Als ik mn handen gewoon stil houdt maar wel op druk, dan verdwijnt dat effect in de loop van het rijden ook. Wel lastig idd hoor Knipoog

Als je haar bijzet met touwetjes of bijv met dubbele lijnen longeerd, vertoont ze dan hetzelfde gedrag?

Met dubbele lijnen loopt ze goed. Met touwtjes moeten ze niet te los hangen, dan gaat ze op dezelfde manier protesteren, ze moeten dus zo dat ze het bit wil 'moet' voelen. (Niet dat ze dan met haar hoofd gedwongen tussen de benen loopt hoor, ze loopt dan heerlijk over de rug nageeflijk)

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:47

Zoals Magic_lover al zegt, voorwaarts rijden, veel schakelen en overgangen rijden.
Van achteren naar voren is het allerbelangrijkst. Ze wil het niet in je hand opzoeken en zet daardoor haar rug vast. Dus als je haar rug wat losser/ meer ontspannen kan krijgen in het rijden, zal ze je hand vanzelf wel opzoeken en zal je wat meer gewicht in je handen krijgen.
Ga zelf niet terugtrekken op contact maken met je handen. Daar zal het paard alleen maar meer op terugwerken.

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:33

Ik zou zoals ook al meer is gezegd eens een ander type bit proberen. Misschien een ander materiaal (bijv. aurigan of koper)of dubbel gebroken/niet gebroken. Iets in de richting.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:43

of geen bit Lachen

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:49

leannegr schreef:
Ik zou zoals ook al meer is gezegd eens een ander type bit proberen. Misschien een ander materiaal (bijv. aurigan of koper)of dubbel gebroken/niet gebroken. Iets in de richting.

Ik denk niet dat een ander bit erin gooien, een rijtechnisch probleem oplost. Ze heeft een dubbelgebroken trens, waar ze dus eerst wel nageeflijk, danwel achter de teugel mee liep.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:51

Barco schreef:
Zoals Magic_lover al zegt, voorwaarts rijden, veel schakelen en overgangen rijden.
Van achteren naar voren is het allerbelangrijkst. Ze wil het niet in je hand opzoeken en zet daardoor haar rug vast. Dus als je haar rug wat losser/ meer ontspannen kan krijgen in het rijden, zal ze je hand vanzelf wel opzoeken en zal je wat meer gewicht in je handen krijgen.
Ga zelf niet terugtrekken op contact maken met je handen. Daar zal het paard alleen maar meer op terugwerken.

Dankjewel voor je advies. Toch denk ik dat wanneer ik zelf geen contact vraag, zij het ook niet op zal zoeken. Maar ik kan het mis hebben.
Ik rijd zowiezo graag veel overgangen en wil meteen reactie op het been, dat vind ik zo belangrijk. Dus het begin is wel goed.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:52

Uiteraard lost een ander bit een rijtechnisch probleem niet op. Maar je kan het ook omgooien, jij bent zo voorzichtig met je handen geworden omdat zij zo reageerde (ken het wel hoor, ik laat ook snel los). Maar waar reageerde ze dan op? De druk op het bit? Of het bit zelf?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:57

RianneH schreef:
Uiteraard lost een ander bit een rijtechnisch probleem niet op. Maar je kan het ook omgooien, jij bent zo voorzichtig met je handen geworden omdat zij zo reageerde (ken het wel hoor, ik laat ook snel los). Maar waar reageerde ze dan op? De druk op het bit? Of het bit zelf?

Dat is iets wat het paard je jammer genoeg niet kan vertellen.

Maar ik ben het er niet mee eens dat ik zo voorzichtig ben geworden omdat zij zo reageerde, het zal deels mee geholpen hebben. Maar dit is het eerste paard wat ik echt in mijn eentje heb beleerd en ik wilde dat dit een zacht gereden paard zou worden, zacht op de hulpen bedoel ik dan, dus één keer drukken is meteen reageren, en één kleine ophouding is meteen stilstaan. Maar dat is dus té geworden.

Ik heb nog wel een enkel gebroken bit liggen, van volgens mij hetzelfde materiaal, misschien dat het anders werkt maar ik denk toch dat het aan mezelf ligt en niet aan het bit.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:04

Ik twijfel ook of het daaraan ligt omdat je zegt dat ze met dubbele lijnen wel goed loopt. Maar het valt te proberen toch?

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:18

Ik zeg het omdat ik ook aanleunings problemen heb met mijn paard. Ik heb nu met mijn (raar genoeg) stang en trens het meeste aanleuning. Het zijn bitten van aurigan en daar lijkt mijn paard dus het fijnst mee te lopen. Zodra ik weer met mijn rvs dubbel gebroken trens rij is de aanleuning weer minder.

Ik kan ook wel wat herkennen in wat RianneH zegt. Ik betrap mezelf er soms ook op dat ik een teugelhulp niet durf te geven omdat ik bang ben om dan m'n beetje aanleuning dat ik heb te verliezen.