aandraaf probleem....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nati

aandraaf probleem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 06:27

hallo,

Ik heb met mijn paard de laatste tijd een erg iriterend probleem, elke keer als ik aan wil draven, of hij vertrekt eerst met voor en dan van achter (dus beetje half telgangend) of hij springt aan in gallop....normaal aandraven lukt bijna niet meer, gister heb ik gereden en toen heb ik hem op het laatst maar op een hele kleine volte gezet en toen ben ik aan gaan draven, maar er moet toch ook een andere manier zijn die ik nog niet heb geprobeert....

ik hoor graag wat tips Knipoog groetjes

Bonita_Bon

Re: aandraaf probleem....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:28

Schijnovergangen!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:33

probeer na het losstappen je paard even wat hoger in te stellen, zo moet je paard al meer op het achterbeen blijven. Hou het tempo wat laag, maar wel actief. sluit zachtjes van voor en drijf naar je hand, pas wanneer je voeld dat je paard wat dribbelig wordt vanachter drijf je aan om te gaan draven. als je paard daadwerkelijk over gaat in draf (en nageeft) ontspan je je handen weer (handen openen). Geen idee of dit voor jouw paard werkt, maar je kan het even testen, wellicht weet iemand anders ook nog een goede oplossing

leannegr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:36

Past het zadel wel goed? Niet passende zadels kunnen voor de gekste problemen zorgen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:41

Is dit iets van de laatste tijd of is het altijd al een probleem geweest? Lachen

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:46

Het was voorheen af en toe....word nu steeds vaker, zadel past goed dus dat kan het niet zijn, ik vroeg me trouwens af of het ook in de rug zou kunnen zitten?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:49

Het lijkt me inderdaad best voor te stellen dat het een lichamelijk probleem zou zijn. Als hij verder tijdens het rijden wel vlot op je hulpen reageert, dan zou je ook kunnen denken aan iets waardoor hij het aandraven gewoon expres ontwijkt omdat dat hem pijn doet. Maar wat... dat zou ik niet weten!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:49

@klomp, van voor sluiten, en dan drijven, is al heel lastig, want het is zoieso een paard dat snel wil telgangen(ook in stap), dus als hij ''dribbelig'' word gaat hij al telgangen, maar wel bedanktr voor de tip

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:55

nati schreef:
Het was voorheen af en toe....word nu steeds vaker, zadel past goed dus dat kan het niet zijn, ik vroeg me trouwens af of het ook in de rug zou kunnen zitten?

Dacht zelf dat het idd in de rug zat.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:07

aan de ene kant dacht ik...ik ligt mischien wel aan zijn rug....maar aan de andere kant...hij laat met de verder oefeningen niks merken hij doet het allemaal braaf. Oa: Travers, appuyeren (Links om iets moeilijker), conrtagallop, schouderbinnenwaards...

Lollzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:18

ja, dan zo je zeggen dat het er niks mee te maken heeft.
Heb je les? Anders even aan je intructeur vragen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:00

Ik vermoed dat het door spanning komt, welke je zelf veroorzaakt. Je weet immers dat het -steeds vaker- fout zal gaan. Hierdoor zul je mogelijk extra goed je best willen doen om het aandraven goed te laten gaan. Echter span je onbewust dan je spieren aan, wat je paard voelt. Ook geef je waarschijnlijk een te grove hulp, waardoor je paard in galop aanspringt.

Probeer het dus simpel en relaxt te houden. Wees duidelijk, maar kom niet tè fors door met je hulpen. Klinkt gemakkelijk, maar is het niet. Kwestie van bewustwording. Is zeker te doen. Succes!

immaculate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:14

gewoon lekker ontspannenn rijden en niet teveel aan het probleem denken .....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:52

Ik heb laatst bij een les staan kijken en daar liep een paard mee die ook snel ging telgangen. Zij moest het paard een beetje in schouderbinnenwaarts laten lopen en van daar uit aan draven.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:08

Het paard dat ik rijd heeft/had ook moeite met de overgang naar draf, hij sprong eerst vaak in galop aan of maakte een flinke huppel in de overgang. Ik heb het als volgt opgelost.

Ik ben begonnen door hem vanuit de middenstap in de draf te laten 'vallen', en daarbij iets lager in te stellen, zodat hij taktmatig een betere overgang gaat maken. Zodra dit beter ging ben ik dit gaan afbouwen tot een halve ophouding van tevoren, zodat uiteindelijk de overgang meer vanuit de achterhand kwam. Hij springt inmiddels nooit meer in galop aan, en soms als ik zelf teveel spanning heb maakt hij nog een huppeltje. Dat is dan mijn fout en wanneer ik dan zelf heel bewust blijf ontspannen, gaat de overgang wel goed.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:18

Waarom laat je het paardje eerst niet even medisch checken voor je er rijtechnisch mee aan de gang gaat?