Linkergalop probleem en drafvraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Linkergalop probleem en drafvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 14:25

Ik rijd sinds kort een Fjord. Ik rijd haar met een losse teugel omdat ze eerst eens op eigen benen moet leren lopen. Met galop neem ik de teugels iets korter zodat ik wat meer contact heb.

In de rechtergalop aanspringen gaat allemaal goed. Maar wil ik links aanspringen dan gaat ze eerst hard draven en pas als ik wat harder aandrijf gaat ze galloperen. Maar dan gaat ze knoerthard galloperen, nou is dit wel makkelijk terug te rijden op stem maar toch. Doordat ze eerst hard gaat draven ben ik en zij ook uit ons balans. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik rijd haar altijd met een losse teugel. In stap gaat dit goed en kijkt ze lekker om zich heen maar als ik ga draven dan lijkt het wel alsof ze mijn handen opzoekt. Ze duikt telkens naar beneden. Als ik wat langer aan het draven ben of al wat overgangen gedaan heb wordt dit wel minder. Zoekt ze nou steun aan mijn handen of..?

Jimbo

Re: Linkergalop probleem en drafvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:29

Een bepaalde aanleuning zou misschien wel goed zijn ja.
Heb je les? Hoe oud is die fjord?
Probeer eerst overgangen aan de longeerlijn op stem. Als ze dat goed doet met stem en beenhulpen tijdens rijden. Waarschijnlijk vind ze de galop nog een beetje moeilijk (mede omdat ze niet helemaal recht is?)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:34

[quote="Jimbo"]Een bepaalde aanleuning zou misschien wel goed zijn ja.
Heb je les? Hoe oud is die fjord?
Probeer eerst overgangen aan de longeerlijn op stem. Als ze dat goed doet met stem en beenhulpen tijdens rijden. Waarschijnlijk vind ze de galop nog een beetje moeilijk (mede omdat ze niet helemaal recht is?)[/quote]

Dit is het eerste waar ik direct aan dacht, paard klinkt scheef. Dus paard moet rechtgericht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:18

Eens.
Door het rechtrichten maak je beide achterbenen (en je doet nog veel meer, maar dan wordt het een lang verhaal) even sterk Lachen
Dan zou het paard even makkelijk links als rechts aan moeten springen.
Maak ook veel overgangen en tempowisselingen, zodat het achterbeen sterker wordt Lachen Dat maakt het aanspringen ook makkelijk.
Eigenlijk moet het paard niet alleen op beide kanten, maar ook van achter naar voor rechtgericht worden. De "motor" moet achterin komen, maar dat kan alleen als de achterbenen sterker worden Lachen

Ik denk dat het goed is als je aan je instructeur oefeningen vraagt of een trainingsschema wat je hierbij kan helpen ::)

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:31

Overgangen ben ik ook mee bezig. Alleen daar wordt ze enorm heet van, en ik wil niet (of in ieder geval niet te veel) aan de mond zitten aangezien ze erg hard in de mond is.

Want hoe kun je een paard dat hard in de mond is, weer leren wat zachter en gevoeliger te zijn?

Ik denk inderdaad dat ze scheef is. Wanneer ze niet zo reageert op mn been klik ik weleens met mijn tong. Dan lijkt het net alsof ze voor me weg wilt rennen. Ze keert haar hoofd naar rechts en een beetje omhoog en gaat inderdaad harder lopen maar het lijkt wel alsof ze enorm bang is voor dat ene klikje, want ze reageert er eigenlijk best heftig op. Aangezien ze haar hoofd dan naar rechts doet denk ik dat dat haar voorkeur kant is?

Edit: Longeren is niet echt een optie, heb alleen een bos ter beschikking en eventueel een bak

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:09

contact met de mond is ook belangrijk bij het rechtrichten, het is leuk als je tijdens het rijden niets in je handen hebt, maar zo krijg je ongehoorzame paarden, paarden die de rug verkeerd aanspannen en scheve paarden.
Kan je niet longeren in de bak? zet misschien even en stukje uit met behulp van strobalen of balkjes?

Je hebt nog niet gezegd of je les hebt of niet... Krijg je les van de eigenaar?

En onze adviezen lossen je problemen niet in 1 week tijd op (denk eerder aan 1 jaar en je blijft bezig, met rechtrichten en achterhand trainen).

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:28

Als ze niet op eigen benen lopen kun je beter op de binnenhoefslag gaan. De pony heeft dan geen steun van de bakrand, wel de teugels aannemen.

Heel veel grote voltes rijden en niet in de buurt komen van de bakrand.
Als het met de draf goed gaat dan pas beginnen met de galop. Van korte stukjes galoperen worden ze sterker.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:56

Ik rijd eigenlijk altijd in het bos, steun aan de bomen ofzo heeft ze dan natuurlijk niet. Ik kan niet elke dag naar de bak gaan, dat is namelijk een half uur stappen en daar heb ik geen tijd voor elke dag.

Zoals ik al zei doe ik al overgangen en ik probeer de paden te nemen die veel heuvels hebben, om haar achterhand wat sterker te maken.

Nog een keer mijn vraag:
Kun je een paard wat hard is in de mond weer leren zachter en soepeler te zijn? En hoe pak je dat aan?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:57

Jimbo schreef:
contact met de mond is ook belangrijk bij het rechtrichten, het is leuk als je tijdens het rijden niets in je handen hebt, maar zo krijg je ongehoorzame paarden, paarden die de rug verkeerd aanspannen en scheve paarden.
Kan je niet longeren in de bak? zet misschien even en stukje uit met behulp van strobalen of balkjes?

Je hebt nog niet gezegd of je les hebt of niet... Krijg je les van de eigenaar?

En onze adviezen lossen je problemen niet in 1 week tijd op (denk eerder aan 1 jaar en je blijft bezig, met rechtrichten en achterhand trainen).

Ik rijd met losse teugel omdat ik vind dat ze eerst op haar eigen benen moet lopen. Niet om niets in mijn handen te hebben. Ze loopt wel lekker ontspannen en vaak met de hals lekker laag. Dus het ruggebruik lijkt me dan wel goed

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:35

Ik heb een dikke 15 jaar geleden gelest bij een heel ervaren oude man. Hij is groot voorstander van het zogenaamde voorwaarts-neerwaarts rijden. Dus ook met lange teugel. Hij geeft nog steeds les overigens. Hij adviseerde om met een jong paard altijd met de zweep in de buitenhand te rijden. Dan kon ik bij het aanspringen een klein tikje met de zweep bijgeven en zat ik dusdanig goed, dat ik de hulp beter kon geven. Doordat je aan de buitenhand bijtikt is het voor een jong paardje ook makkelijker om te begrijpen wat de bedoeling is. Misschien heb je iets aan mijn tip?

Verder kan ik je nog een tip geven: Heeel veeel wendingen rijden op beide handen. Slangevoltes, slangevoltes en nog eens slangevoltes. En als dat gaat vervelen de roemruchte S-en. Heel saai, maar zo gymnastiseer je je paardje en daarmee wordt hij leniger en kan hij ook de sprong makkelijker maken. Dat wegrennen duidt op nog niet helemaal genoeg vertrouwen van zijn kant in zijn kunnen.

En wat betreft dat duiken: Ja, dat is een vraag van je paardje om meer steun. Dus idd dan je teugels iets meer aannemen. Mijn huidige instructrice duidt op teugels als een taai soort elastiek. Als je dat een keer hebt gevoeld, snap je precies wat ik bedoel. Dan heb je de teugels wel korter inderdaad.

Groetjes,
Anouk