achterwaarts aan de teugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marie33

achterwaarts aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 10:08

Hallo allemaal,
mijn probleem is het volgende: ik kan mijn paardje een uur lang netjes aan de teugel rijden tot het moment dat ik een paar passen achterwaarts wil doen. Zo gauw ik hem stil zet begint hij zijn neus er al een beetje uit te drukken en zo gauw ik de hulpen geef om achterwaarts te gaan dan gaat die neus helemaal de lucht in. Hij is behoorlijk sterk dus met teugelhulp krijg ik hem niet naar beneden. Met wijken deed hij dat eerst ook maar dat gaat steeds beter. Met achterwaarts ben ik al net zo lang aan het oefenen (ong. anderhalf jaar) en dat verbetert op geen enkele manier. Heeft iemand een tip? misschien een hulpteugel waardoor hij niet omhoog kan? Martingaal heb ik al, helpt niet. Misschien een thiedemann of een slofteugel? Heeft iemand ervaring hiermee?

Dunno

Re: achterwaarts aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:22

even stipje, heb met mijn paard precies 't zelfde...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:28

Ik lees dat hij al eruit komt zodra je halt gaat houden? stap 1 moet dus zijn dat je hem laat nageven met halthouden en dat hij ook blijft nageven. Heeft hij daar moeite mee? probeer dat in je training al mee te nemen, zonder dat je dan meteen achterwaarts gaat vragen.

Als hij met stap wel braaf nageeft maar met halthouden niet, probeer dan vanuit stap naar bijna halthouden te gaan en weer voorwaarts en dat herhalen, er voor zorgend dat hij blijft nageven en dat uitbouwen naar het halthouden.

Pas als hij in het halthouden wilt blijven nageven heeft het nut om verder te gaan met het achterwaarts gaan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:33

Actief halthouden, met impuls. Als je daar dan ook niet teveel hand bij doet (dus op je zit halthouden) moet paard geen reden hebben om tegen de hand te komen. Zo ook met achterwaarts, als het halthouden goed gaat is enige wat je moet doen kruis aantrekken en tussen 2 benen houden, evt met een korte ophouding.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:43

Probeer eens op je zit terug te rijden, oftewel halt te houden en niet te veel met je teugels (dus niet te veel druk op de teugels zetten tijdens het halthouden, maar wel contact blijven houden). Zodra hij zijn hoofd/neus toch eruit probeert te drukken, moet je hem een stap voor zijn en probeer dan wat meer druk met je been (kuit) te geven (maar wel van voor tegenhouden, indien hij voorwaarts wil) en daarbij kleine ophoudingen te maken. Als hij nageeft, je hand ontspannen. Als hij tijdens het halthouden goed blijft nageven, kun je rustig verder gaan met de nagevelijkheid tijdens het achterwaarts gaan. Ook tijdens het achterwaarts gaan moet je hem een stap voor zijn als hij zijn hoofd eruit probeert te drukken. Begin anders met 1 pasje achterwaarts. Als hij dan goed blijft nageven, belonen en weer voorwaarts gaan. Dan tussen het rijden door weer eens oefenen en dan telkens als het goed gaat, een pasjes meer achterwaarts. Succes!
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 08-10-08 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:47

ik heb hier dus ook problemen mee
het halthouden gaat al de goede kant op, hij blijft nu wel redelijk nageeflijk, maar zodra ik achterwaards wilt gaan drukt hij zn gehele rug weg en koppie het plafon in.
Ik heb eigenlijk al van alles geprobeerd, meer druk, minder druk, veel been, weinig been, naar voren zitten, alleen kruis aantrekken noem maar op, maar ik krijg het niet voor de bakker

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:07

Vergeet niet dat een paard, net als bij voorwaarts gaan, moet leren aan de teugel te lopen! Leer hem eerst ontspannen achterwaarts te gaan, dat aan de teugel komt later wel! Net zoals bij voorwaarts; eerst voorwaarts/neerwaarts, dan oprichting! Maar nu dan: eerst achterwaarts/neerwaarts, dan oprichting...
Probeer hem eens aan een lange teugel achterwaarts te rijden. Met een korte ophouding heeft je paard al genoeg informatie om netjes achteruit te gaan, dus geen constante druk op je teugels; het is geen touwtrekwedstrijd. En vergeet je stem niet! Hoe vraag je hem achterwaarts te gaan als je ernaast staat? Doe dat ook als je erop zit. Mijn paard treedt bijvoorbeeld keurig ontspannen terug bij de woorden "hop, hop, hop".
Maak het de moeite waard voor je paard om achteruit te gaan, bv aan het eind van je rijden net voorbij de uitgang van de bak halthouden op de hoefslag, aan een lange teugel achteruit terug en klaar voor vandaag.... Wilt hij niet achteruit, dan stap je rustig vooruit weg, stap nog een rondje, en probeer het opnieuw. Houd het ontspannen. Begin met zijn hoofd net na de uitgang, zodat hij maar een of twee pasjes hoeft. De volgende dag zet je hem iets verder door stil. Niet meer dan een pas of 4 in het begin. Als hij dat goed doorheeft, kan je het in het midden van de bak gaan proberen. Succes!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:46

Hij zal het wel moeilijk vinden,
gewoon dooroefene dus.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:40

9 van de 10 keer als een paard eruit komt met halthouden komt het omdat de ruiter verkeerd halt wil houden Knipoog
Men wil het paard stilzetten met de teugels... terwijl halthouden op je zit moet gebeuren... alleen dan krijg je een mooie en voorwaartse overgang naar het halthouden.
Je teugels gebruik je hooguit om je paard wat nageeflijk te houden. Maar vóór het halthouden moet hij al los zijn... anders stel je de overgang gewoon even uit Lachen

Hulpteugel helpt geen zak bij dit probleem... hiermee begrens je je paard alleen maar, zo kan hij niet aan je duidelijk maken wat je fout doet Knipoog
Hoofd eruit klappen is vrijwel altijd een aanleuningsprobleem die komt omdat het paard niet actief genoeg is van achter, of een te veel begrenzende ruiterhand.
Dit moet je oplossen, niet verbloemen met een hulpteugel Knipoog

Ik heb het in het begin met united ook gehad Haha! Maar na veel oefenen en goed voelen en doseren kunnen we nu prachtig stilstaan en achteruit Huilen van het lachen

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 22:36

Klinkt hoopgevend. ik moet wel zeggen dat ik hem eerst weer nageeflijk laat staan voor ik achteruit ga. Ik ga toch maar weer oefenen met veel been en aanleuning want dat is zo'n beetje het algemene verhaal wat ik van iedereen lees. bedankt voor de tips.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:41

nageeflijk laten staan is al te laat Knipoog
Je hele overgang naar halthouden moet al nageeflijk en voorwaarts gebeuren... anders kan je nl nooit goed stilstaan en achteruit Lachen
Hij moet daarvoor al los en nageeflijk zijn... voel je dat in je overgang naar halthouden hij stug wordt in de aanleuning of verlies heeft van achter, rij je weer naar voren en probeer je het na een aantal passen weer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:42

Geen hulpteugel gebruiken!

Net als bij het wijken zal dit ook vanzelf beter worden, sommige dingen hebben tijd nodig.
Waarschijnlijk geef je te strenge hulpen, onbewust of bewust om hem maar met het hoofd beneden te houden.
Probeer eens heel rustig alleen op je zit achterwaarts te gaan en let op dat je niet te grove hulpen geeft.

Ik begrijp dat stilstaan ook al een probleem is, ga tijden de training regelmatig halthouden, in het begin heel even en zorg dat je weer voorwaarts gaat voor hij zijn neus eruit drukt.
Doet hij het goed dan kun je belonen door een stukje lange teugel te stappen. Steeds iets opbouwen tot je uiteindelijk langere tijd stil kunt staan zonder dat hij zijn neus eruit drukt, als dat goedgaat zal het achterwaarst gaan ook beter lukken.
En vergeet vooral niet te belonen met je stem, lange teugel en af en toe een kriebel door zijn manen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:51

marie33 schreef:
Hij is behoorlijk sterk dus met teugelhulp krijg ik hem niet naar beneden. (...) Heeft iemand een tip? misschien een hulpteugel waardoor hij niet omhoog kan? Martingaal heb ik al, helpt niet. Misschien een thiedemann of een slofteugel? Heeft iemand ervaring hiermee?

Daar gaat het dus al mis... je gebruikt helemaal geen echte teugelhulpen om je paard naar beneden te krijgen.. ben benieuwd wat je dan doet om 'm 'naar beneden' te krijgen als hij stilstaan en hij doet z'n hoofd iets omhoog?

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 10:58

mij hebben ze verteld dat een martingaal is om te voorkomen dat je paard niet zijn hoofd te ver omhoog gooit. Hij gaat overal doorheen. Hij doet dat alleen bij halthouden en achterwaarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:02

Wil je even m'n vraag beantwoorden misschien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:00

idd leg stap voor stap uit hoe je het omhoog gooien corrigeerd?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:48

marie33 schreef:
Ik ga toch maar weer oefenen met veel been en aanleuning want dat is zo'n beetje het algemene verhaal wat ik van iedereen lees.

Ik vraag me dat af, het gaat volgens mij niet om veel been en veel aanleuning en ik lees dat ook niet uit de reacties van anderen. Als je je paard goed aan de hulpen hebt, kun je ook (juist) met weinig been en hand rijden. Vanuit lichte druk is het vaak ook gemakkelijker om je paard achterwaarts te rijden.

Ook belangrijk is dat je paard goed los is en lekker er onder loopt van achteren. Eén van mijn paarden zet zich heel snel vast in de rug, en ik merk dan direct dat ze gaat protesteren bij het achterwaarts gaan. Zo gauw ze weer lekker over de rug gaat, loopt ze ook probleemloos haar pasjes achterwaarts, netjes rond en nageeflijk.

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:09

Hoi Marie

Ik heb hier ook enige tijd wat problemen mee gehad met halthouden en zwaar tegen de hand worden, om zo onmogelijk netjes nageeflijk achterwaarts te gaan.
Nu heeft mijn paard een behoorlijke sterke nek, wat dit dus erg bemoeilijkte.
Gelukkig is dit goed gekomen.

Mijn tip, wees m vóór met halthouden!
En daarmee doel ik op zn nageeflijkheid bij het halthouden.
Jij wilt dat hij daar blijft, dus blijft hij daar!!
Door een goede ophouding te geven, nog voor je denkt hij komt omhoog, kan je dit voorkomen.
Want wanneer hij jou voor is(zn hoofd in de lucht) kan je eigenlijk al weinig meer beginnen, omdat je de controle kwijt bent.

Zorg eerst dat je fatsoenlijk ontspannen en nageeflijk kan halthouden.
Daarna heel rustig aan een paar stapjes achterwaarts.
Doet hij dit netjes, dan is tie natuurlijk de allerliefste vd wereld.

Jouw paardje vind het hoogstwaarschijnlijk gewoon een beetje moeilijk, veel geduld, komt vanzelf goed!
Haha!
Succes! Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips!

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:46

@wildwings: wat ik doe om hem naar beneden te krijgen bij halthouden? HEEEEEEEEL veel been geven en voor begrenzen zodat hij niet weg loopt. Dan doet hij het ook hoor. Alleen zo gauw ik dus achterwaarts wil gaat t fout.

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 10:49

@ sernet: ga het inderdaad proberen zo. Bedankt voor de tips. Paard vindt dressuur en alle ofeningen die daarbij horen ook niet leuk. Hij is veel meer een springpaard. Dat doettie dan ook geweldig maar ik wil graag dat hij netjes dressuurmatig kan lopen aangezien dat toch de basis is van alles.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:56

gaat hij wel vlot achterwaarts of moet je der echt aan werken om hem wat pasjes achteruit te krijgen?
als dat laatste het geval is, zou ik eerst achterwaarts gaan er beter in proberen te krijgen; dat moet vrijwel zonder teugeldruk kunnen.

bij mijn paard helpt een paar keer achter mekaar stap-halt-achterwaarts- weer netjes staan- weer achterwaarts- terug stap- weereens halt-... na een paar keer begint ze dan beter na te denken over wat ze nu net moet doen en puur van concentratie houd ze haar hoofd dan al lager...

als hij achteruit gaan in principe wel goed kent, moet je mss eens naar je houding kijken. mss zit je in de weg om ontspannen achteruit te kunnen gaan?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:56

marie33 schreef:
@wildwings: wat ik doe om hem naar beneden te krijgen bij halthouden? HEEEEEEEEL veel been geven en voor begrenzen zodat hij niet weg loopt. Dan doet hij het ook hoor. Alleen zo gauw ik dus achterwaarts wil gaat t fout.

Heeeeel veel been en hand is niet goed... dan is je paard dus niet los Lachen
Als hij goed nageeflijk de overgang naar het halthouden in gaat, hoef je alleen je kuiten er wat aan te houden en met een losse hand kan je zo naar achter Lachen Als ik bij die van mij heel veel been ga geven en dat dan tegen hou aan de voorkant staat hij zo op twee benen Clown

Jen moet gewoon zorgen dat je overgang naar het halthouden al soepel en met weinig druk (veel lossigheid en een voorwaartse drang) gebeurt. Dan is het achteruit gaan geen probleem. Voel je dat hij zit vastzet... draaf je weer naar voren en doe je de overgang opnieuw.

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:43

idd je moet niet TE veel been gaan geven, ik denk dat als hij et een paar keer heeft gedaan, hij eraan is gewent n het automatisch doet.

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:15

Ik heb dat probleem idd ook ! Bloos