paard springt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

froukje_

paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:13

ik rij sinds 2 maand een fjord die niet wil springen. als ik op de hindernis afrijd dan tilt ze haar benen niet eens op dan gooit ze hem gewoon om. ze hoeft van mij ook nog niet te springen dan maar als ze nou gewoon haar benen optilde Clown dit zijn gewoon gewoon 2 emmers en dan een kruisje daarover. balkjes draven ben ik ook veel mee bezig gaat ook nog niet geweldig ik zoek alvast tips voor het springen:= iemand tips?

groetjes froukje

xLaus_

Re: paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:15

Fjorden zijn van oorsprong geen springpaarden..
misschien wil/kan jou fjord gewoon niet springen Knipoog
Je zou eens kunnen proberen gewoon met balkjes lopen, tilt hij dan wel zijn benen op??

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:17

Gewoon door blijven oefenen, niet gefrustreerd raken, maar lekker lol hebben en doorgaan doorgaan doorgaan! Vrij springen kan ook helpen, dit vinden ze meestal wel leuk. Fjorden zijn wat eigenwijzer dan een gemiddelde pony, je moet wat meer geduld met ze hebben en voor alles de tijd nemen. Als ze je vriend zijn, blijven ze je vriend en doen ze alles voor je!

Ik ben t er niet mee eens dat fjorden geen springpaarden zijn, ik heb met meerdere fjorden, luxe en ouderwets type, hoger dan een meter gesprongen, ze vonden het geweldig en waren net zo goed als een nrps/ kwpn. Je moet er bij een fjord alleen op letten dat ze goed aan het been zijn, maar dat moet eigenlijk bij elk paard..

Maar.... vergeet niet dat niet elk paard springen leuk vindt!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:20

Elk paard kan springen..Ook die van jou..tis alleen de vraag of hij het wel zo leuk vind..En misschien moet hij het nog gewoon snappen/leren.. Gewoon goed oefenen en zorgen dat het leuk blijft voor dr

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:00

Inderdaad elk paard kan springen. Misschien moet je de fjord wat enthousiast maken, door het spelenderwijs met haar/hem te gaan doen. Inderdaad eerst met losspringen en niet te hoog.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:24

Op instructiekamp bij de KNHS was ook een pony die zijn benen niet optilde. Wim Bonhof (oud bondscoch) gaf toen een clinic. Het meisje wat er op reed moest op het moment van afzetten haar pony een beste klap met de zweep op het achterste geven. Dit deed ze 1 keer en toen ging het geweldig.

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:58

Mijn paard sprong ook niet over een laag hindernisje. Toen er een sprongetje van 50 cm stond ging hij pas een beetje springen. Een emmer is niet zo hoog en vooral neit als je er dan een kruisje van maakt. Misschien moet je het kruisje wat hoger bouwen. Anders een keer los laten springen, dat helpt meestal ook wel.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:52

Fem_daf schreef:
Gewoon door blijven oefenen, niet gefrustreerd raken, maar lekker lol hebben en doorgaan doorgaan doorgaan! Vrij springen kan ook helpen, dit vinden ze meestal wel leuk. Fjorden zijn wat eigenwijzer dan een gemiddelde pony, je moet wat meer geduld met ze hebben en voor alles de tijd nemen. Als ze je vriend zijn, blijven ze je vriend en doen ze alles voor je!

Ik ben t er niet mee eens dat fjorden geen springpaarden zijn, ik heb met meerdere fjorden, luxe en ouderwets type, hoger dan een meter gesprongen, ze vonden het geweldig en waren net zo goed als een nrps/ kwpn. Je moet er bij een fjord alleen op letten dat ze goed aan het been zijn, maar dat moet eigenlijk bij elk paard..

Maar.... vergeet niet dat niet elk paard springen leuk vindt!

Van oorsprong zijn het geen springpaard (zowiezo geen sportpaarden, alleen de hele luxe)
Je hebt mij nooit horen zeggen dat ze het niet kunnen...

Met mijn haf spring ik ook hoger dan een meter.. Knipoog

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:00

In galop proberen... die van mij tilt zijn benen ook nooit op en in galop wel. Ev. een beetje hoger proberen (koudbloedpaarden durven bij lage hindernisjes het nogal is te vertikken om te springen). Losspringen help inderdaad meestal ook.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:01

Hoe zwaar zijn je balken? Sommige paarden bedenken op een bepaald moment dat het minder vervelend is om de balk eraf te schuiven dan om hun benen op te tillen.
Als je hele lichte balken hebt gebeurt dit natuurlijk sneller.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:39

Elk paard kán springen, maar sommige willen het echt niet:P

Ik zou gewoon doorblijven gaan met het balkjes lopen. Pas als je foutloos je paard voorwaarts dravend over een reeks van balkjes (stuk of 4/5) krijgt zou ik gaan denken aan springen. Zo heb ik het altijd gedaan.
Als je dat namelijk voor elkaar hebt, dan loopt je paard inmiddels al wat soepeler en je moet je paard echt goed voorwaarts hebben voordat je kunt gaan springen.

Bouw het rustig op, ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Heb je ook al wel 's geprobeerd om haar los te laten springen? Hoe gaat dat?

froukje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:14

ik heb hele lichte balkjes (soort van latjes;) )gebruikt maar ik heb ook op de manege geprobeert en dat zijn gewone houten balken maar ik denk niet dat het mij gaat lukken om haar los te laten springen aangezien ik hele korte balkjes heb:= ikkan proberen of ik een keer bij de buren kan die hebben wel gewone balken maar dit kan waarschijnlijk niet zo lang meer:= met balkjes lopen ben ik ook wel mee bezig dit gaat nog niet geweldig maar steeds beter:)
lol heb ik zeker wel:d ik neem haar heel veel mee naar buiten naar het strand waardoor het dressuren en springen erbij inschiet:= maar ze is wel heel goed aan het been

ik heb haar een poosje geleden wel los zien springen over het draad Nagelbijten / Gniffelen toen heeft ze het bovenste en onderste draad meegenomen en ging ze ervandoor dus ze kan het wel:= maar dit was volgens mij nog een beetje te hoog:=

groetjes froukje