Paard in de hoeken rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreciousViva

Paard in de hoeken rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 08:07

Hey

Ik rijd op een paard, een redelijk oude, op de manege. Ik probeer hem elke keer in de hoeken te rijden door stelling te geven en te drijven met mijn binnenbeen. Maar hij draait altijd veel te vroeg waardoor hij afsnijdt.

Heeft iemand tips?

Groetjes!

piewie

Re: Paard in de hoeken rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:13

sluit je je buitenhand goed wanneer je stelling vraagt?
Zo ja druk hem nog meer de hoek in met je been en laat anders de stelling even voor wat ie is. veel oefenen

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:20

Zodra je door een hoek wilt rijden, rijd je op je buitenteugel en op je binnenbeen. Vlak voor de bocht vraag je wat stelling en als je hem de hoek door rijdt, buigt hij als het ware om je binnenbeen heen. Als je eenmaal de hoek bijna door bent, vang je hem weer met je binnenbeen en binnenteugel op, zodat hij niet uitslingerd van de hoefslag.
Laatst bijgewerkt door Christinaa op 06-10-08 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:21

Het is niet harder drukken met je been. Het paard voelt je been heus wel, maar negeert deze. Tikje bij je been geven. Geen reactie, dan een harde tik en niet constant kleine tikjes. Volgende hoek eerst weer met been proberen en zelfde volgorde aanhouden tot er reactie is. Gebuik geen sporen, dit stomp het paard alleen maar af

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 08:40

Dankje!
Ik gebruik sowieso geen sporen Lachen

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:04

Laat je paard een paar keer stilstaan in de hoeken; Rij van hoek naar hoek, zo lang mogelijk rechtuit en laat je paard dan een paar seconden 'uitrusten'. De meeste paarden lopen graag de hoeken in als ze doorhebben dat ze daar even pauze krijgen.

Pas wel goed op dat je de anderen niet in de weg rijdt!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:14

Paarden willen graag de hoefslag volgen. Als veel paarden de bochten afsnijden ligt de hoefslag dus verkeerd en loopt je paard automatisch verkeerd. Misschien voordat je gaat rijden even met een hark de hoeken door zodat de verkeerde hoefslag weg is en misschien kan je op die manier ook de hoefslag op de goede plaats iets dieper en duidelijker maken.
Als de hoefslag bij jou gewoon goed door de hoeken loopt dan kan je proberen om op de binnenhoefslag (dus daar waar je paard graag wil gaan lopen) paaltjes, pionnen of emmers ofzo te zetten.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:46

CWeber schreef:
Zodra je door een hoek wilt rijden, rijd je op je buitenteugel en op je binnenbeen. Vlak voor de bocht vraag je wat stelling en als je hem de hoek door rijdt, buigt hij als het ware om je binnenbeen heen. Als je eenmaal de hoek bijna door bent, vang je hem weer met je binnenbeen en binnenteugel op, zodat hij niet uitslingerd van de hoefslag.

Zo zou ik het ook proberen, niet meteen ervan uitgaan dat het lukt, gewoon blijven oefenen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:09

Probeer recht de hoek in te rijden.
Dan vraag je iets stelling, waarbij je je paard ''omsteld'' Hier bedoel ik mee, van voren al op de korte zijde en van achteren nog net op de lange zijde. (of andersom) Van die prikpaaltjes, of pionnetjes waar je omheen moet rijden, in de hoek, werken ook wel eens.
Zorg naturlijk ook dat je pony op zijn eigen benen loopt en niet achter een andere pony aansjokt.
Succes

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 20:31

Vandaag ging het een stuk beter met het paard dat ik rijd op de handelsstal. Ik dreef met mijn binnenbeen en begrenste mn buitenteugel en gaf mee met mn binnenteugel, hierdoor liep hij perfect de hoeken in en plooide hij mooi om mijn binnenbeen!

Voelt goed als iets lukt wat niet lukte.

Dit paard springt ook moeilijk aan in linkergalop en dat ging vandaag ook al een stuk beter!
Super blij. Binnenkort zet ik wat foto's erop!

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 05:22

Hartstikke mooi dat het goed ging!

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:00

gefliciteerd als je maar doorzet dit goede gevoel neemt je niemant meer af

succes verder

Linnaapp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:55

als hij door je binnenbeen heenvalt moet je een keer wat harder drijven, want dat betekend dat hij niet reageert.

KamouLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:00

Ik heb hetzelfde probleem met een paard op de manege Lachen Ik ga kijken of jullie tips helpen Haha! Bedankt:P

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:47

buiging oefenen!!! en tempowisselingen, zodat het paard loskomt in zijn lichaam... dan zal hij ook minder moeite hebben met door de hoken rijden..