SusanH schreef:Meteen terugnemen als hij te hard gaat en vanuit een rustige draf weer opnieuw aan galopperen. Desnoods op een volte en pas als hij beheerst galoppeert een lange zijde meepakken. Ik vind het zelf belangrijk dat ik in de galop kan schakelen, dus makkelijk naar voren en weer terug rijden. Als hij niet makkelijk is terug te rijden staat hij niet goed aan je hulpen en moet je daar dus vooral aan werken. Het heeft ook te maken met ontspanning in de aanleuning, die een logisch gevolg is van goed aan je hulpen staan. Deze zie ik op je filmpje niet voldoende terug. Pony schudt paar keer met zijn hoofd en jij hebt geen hele stille zit. Daar moet je dus eerst aan werken voor je controle kunt hebben in galop. Andere tip is aan galopperen na lichtrijden en maar 1 of 2 passen doorzitten. Nu is er spanningsopbouw doordat je een tijdlang doorzit voor je aan galoppeert, wat weer komt doordat je tijdens doorzitten geen stille zit hebt. Pony en jij hebben denk ik meer balans als jullie vanuit lichtrijden en maar paar pasjes doorzitten aan galopperen.
Tip van je instructrice is ook een goede, door veel (progressieve!) overgangen te rijden komt het paard beter aan de hulpen te staan waardoor jij uiteindelijk meer controle in de galop kunt hebben.
Hier ga ik in mee. verder wil ik je nog de tip geven om korte stukjes te galoperen: neem hem terug naar draf voordat hij te hard kan gaan. Als dat betekend dat je maar twee passen kunt galoperen, dan moet je daar maar mee leven. uiteindelijk zul je de stukken steeds verder uit kunnen bouwen. Bovendien wordt je fjord mooi sterk van al die overgangen van draf naar galop en weer terug en zal hij dus ook steeds beter kunnen verzamelen.