Heethoofdje terug rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xShanty

Heethoofdje terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:02

Nu toch eens een bericht op bokt zetten,
Om te beginnen heb ik sinds 5,5 maanden een New ForestxNrps (uitgerekent heeft ze ong 40-45% arabisch bloed in zich.) We zijn onwijs naar elkaar toegegroeit en aan de band ligt het niet echt.
Met springen heb ik vooral het probleem dat ze veeelste heet word. Ze trekt enorm naar de hindernissen toe en ik zit ook meer dan eens per springles met mijn handen in het haar of ze de hindernis red omdat ze weer eens veel te hard aankomt. Er zijn tijden dat het heel goed gaat (zoals de eerste 30 min vandaag) dan stuitert ze af en toe wel eventjes omdat zij het liefst hard wil maar komt toch terug. Maar het was vandaag weer raak nadat we even gingen stappen.
Ik ben de controle dan volkomen kwijt, alles lijkt goed te gaan maar zodra ze de hindernis ziet stormt ze als een gek eropaf. Ze vergeet haar techniek en mij en dan mag ik hopen dat ze na de hindernis terug komt, balken eraf gooien gelukkig nog niet zoveel mede omdat ze hoger kan dan ik spring (aangezien we vooral met de techniek bezig zijn maar toch.)
Ik heb al geprobeert haar tegen het hek te zetten erna, geeft geen verandering
Ook niet laten springen als ze zo hard gaat (dus erlangs trekken) vind ik niet ideaal, buiten dat het niet helpt leer ik haar hierdoor weigeren (maar je moet toch wat als je met een noodspurt eropaf gaat..)
Als ze eenmaal zo heet is kan ik eerst weer 10 min overgangen rijden en stilzetten tot ze weer echt bij me is, wat ik ook niet ideaal vind.

Om te beginnen heb ik elke maand springles, en kloot ik dus niet zomaar wat aan, te hoog gaan we ook niet want ze komt er makkelijk overheen.
Zadel en hoofdstel zijn goed, mijn houding kan er ook nog mee door dus daar ligt het niet aan.
Ik hoef geen berichten dat ik les moet nemen, ik ben slechts opzoek naar tips.

Lielle

Re: Heethoofdje terug rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:38

werken aan je dressuurbasis, heel veel overgangen zodat ze blindelings reageert als jij alleen maar een beetje met je zit aangeeft dat je langzamer wil. Verder heel veel rijden zonder dat je springt, gewoon dressuren tussen de hindernissen. Dit is echt een probleem dat in je dressuurbasis zit, dus daar moet je ook de oplossing zoeken.

En wat zegt je instructeur dat je moet doen?

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:48

Je moet haar inderdaad niet wegsturen voor de sprong, want hierdoor leer je haar inderdaad weigeren. Laat haar een paar meter voor de hindernis halthouden en ga vanuit daar de sprong weer nemen en laat haar weer halthouden na de sprong. Als ze véélste hard op de hindernis afkomt, zal ze wel erg vlak worden boven de sprong en dat ze de balken er makkelijk aftikt, maar je gaf al aan dat dit niet het geval was, omdat je lager sprong, maar dat zal dan wel gebeuren bij het hogere werk. Ik zou dressuurmatig goed aan de basis werken, vooral veel overgangen, het terugrijden e.d. en tijdens het dressuren een sprongetje mee pakken en dan weer verder dressuren.

Veel succes verder!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 07:43

Ik ben bang, dat hij erg gevoelig is op je benen, dat je kuiten ook niet of nauwelijks hoeft aan te leggen om voorwaarts te gaan, redelijk tot sterk is in de mond, in dit geval veel wendingen rijden je kuiten aan zijn buik leggen en er niet meer van af halen tot je er af stapt, desnoods aan een ongeerlijn (allen kan je dan geen wendingen rijden),als hij dan rustig word na een paar dagen oefenen, los en slalommen om tonnen of staanders, wat wij veel doen is op de A C lijn slalom tonnen neer zetten op 10 meter van elkaar, en bij de E en B een in uitje en zo kan je dan bij voorbeeld bij E springen A C lijn slalommen bij B springen weer A C lijn en E springen en zo verder tot hij normaal rustig gaat springen, dwing je zelf iedere keer hoe dan ook de A C lijn te rijden, zal in het begin niet makkelijk gaan desnoods in galop. succes

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:39

Die van mij ging eerst ook als een gek op de hindernis af.

Bij mij werkte deze tip heel goed:

Op de hindernis afrijden maar een flink eind ervoor een volte inzetten terug naar de hoefslag.
Dit herhalen totdat hij rustiger wordt en dan kun je iets dichter naar de hindernis toe rijden en dan een volte inrijden.

Bij mijn paard werkte dit heel goed omdat zij wist dat als ze niet rustig op de hindernis af zou gaan dat ze dan op de volte werd gezet en niet mocht springen.

Christinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:30

Ik zou geen voltes draaien voor de hindernis. Dat is hetzelfde verhaal als het wegsturen voor de sprong.

Wat je tevens ook nog eens kunt proberen, is om wat in-uitjes te springen. Daar leert ze als het ware ook van terug komen, evenals het halthouden voor en na de sprong. Als je dat een paar keer herhaald, wordt ze vanzelf rustiger.

cleopetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:44

Ik denk niet dat je met voltes rijden de pony leert weigeren, waarschijnlijk begint deze pony al heel vroeg met rennen zodra hij maar het idee heeft dat hij op een hindernis afgestuurt word, weigeren doen paarden over het algemeen juist vlak voor de sprong.
Er zijn trouwens ook paarden die weigeren door gewoon heel hard remmen, dus dan zou de tip om te stoppen voor een hindernis al ook nutteloos zijn, want dan leer je hem te stoppen voor een hindernis.
Alleen zijn veel pony's voor deze truc te slim, ze hebben binnen korte tijd feiloos door wanneer ze de volte weer uitgestuurt worden en gaan als nog als een bezetene op de hindernis af!
Ik kan me zo voorstellen dat hij nauwelijks meer te remmen is als hij een hindernis ziet en dat remmen vlak voor de hindernis gaat resulteren in een hoop getrek!
Dressuurrijden is de oplossing, zorgen dat je paardje netjes terugkomt dus vooral overgangen en tempowisselingen.
ook dressurmatig rijden langs en tussen de hindernissen door helpt erg goed, probeer je paardje met zoveel mogenlijk afwisseling in de maling te nemen dus een gebroken lijn net om een hindernis heen of als de hindernis op de AC-lijn staat gaan afwenden, maar dan gaan wijken.
het hoeven geen figuren uit de dressuurboekjes te zijn zolang de pony maar steeds als hij een hindernis ziet word afgeleid door een heel andere oefening te gaan doen, maakt niet uit wat het is!
Vaak is het namenlijk aangeleerd gedrag en gewoonte!
Bouw het langzaam door steeds duidelijker de lijnen richting de hindernissen te gaan rijden!
Als de pony helemaal geen aandacht meer heeft voor de hindernis kan je weer een sprongetje wagen en wees gerust dat is meestal sneller dan je denkt Lachen

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:04

probeer is gewoon (buiten je les om) dressuur te rijden met hindernissen in de baan. Je gaat dan dus helemaal niet springen! Hierdoor heb je kans dat je paard gaat begrijpen dat hindernissen niet perse springen en dus racen betekend. Bij mij heeft het destijds super goed geholpen (paard werd rustiger en ging meer opletten op mijn hulpen)

succes

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:01

cleopetra schreef:
Ik denk niet dat je met voltes rijden de pony leert weigeren, waarschijnlijk begint deze pony al heel vroeg met rennen zodra hij maar het idee heeft dat hij op een hindernis afgestuurt word, weigeren doen paarden over het algemeen juist vlak voor de sprong.
Er zijn trouwens ook paarden die weigeren door gewoon heel hard remmen, dus dan zou de tip om te stoppen voor een hindernis al ook nutteloos zijn, want dan leer je hem te stoppen voor een hindernis.
Alleen zijn veel pony's voor deze truc te slim, ze hebben binnen korte tijd feiloos door wanneer ze de volte weer uitgestuurt worden en gaan als nog als een bezetene op de hindernis af!
Ik kan me zo voorstellen dat hij nauwelijks meer te remmen is als hij een hindernis ziet en dat remmen vlak voor de hindernis gaat resulteren in een hoop getrek!
Dressuurrijden is de oplossing, zorgen dat je paardje netjes terugkomt dus vooral overgangen en tempowisselingen.
ook dressurmatig rijden langs en tussen de hindernissen door helpt erg goed, probeer je paardje met zoveel mogenlijk afwisseling in de maling te nemen dus een gebroken lijn net om een hindernis heen of als de hindernis op de AC-lijn staat gaan afwenden, maar dan gaan wijken.
het hoeven geen figuren uit de dressuurboekjes te zijn zolang de pony maar steeds als hij een hindernis ziet word afgeleid door een heel andere oefening te gaan doen, maakt niet uit wat het is!
Vaak is het namenlijk aangeleerd gedrag en gewoonte!
Bouw het langzaam door steeds duidelijker de lijnen richting de hindernissen te gaan rijden!
Als de pony helemaal geen aandacht meer heeft voor de hindernis kan je weer een sprongetje wagen en wees gerust dat is meestal sneller dan je denkt Lachen

Dit bedoelde ik eigenlijk ook alleen jij formuleert het iets beter en uitgebreider Haha!
Ervoor zorgen dat richting de hindernis rijden niet meteen betekent dat je er ook daadwerkelijk over heen springt.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:14

zet eens een klein kruisje neer, en in draf proberen op de hindernis af. Zodra je over de sprong bent volte draaien en vanuit de volte weer springen, volte andere kant om, weer vanuit de volte springen, weer andere kant op de volte. Dus dat je eigenlijk allemaal achtjes rijdt. Bij mijn paard werkt dit altijd goed, omdat je gelijk de aandacht op iets anders vestigd, en omdat je een minder langen aanrijlijn hebt (vanuit de volte is t enige wat je kunt doen rechtstellen en springen) en je daarna weer op de volte gaat, dus hij weer geen kans heeft om rechtuit weg te rennen. In-uitjes zijn ook een goede oefening, want in zo'n lijntje kan je paard gewoon niet hard, simpelweg omdat ie dan onderuit zou gaan (altijd laag houden de in-uitjes). Veel dressuur rijden tussen de hindernissen, zorgen dat je paard goed reageert op je zit, als jij je zwaar maakt, moet ie afremmen. Bij de in-uitjes kan het zijn dat je paard gaat weigeren omdat ie niet hard meer kan, gewoon door blijven oefenen. Ik ken een pony die ook altijd vol gas over de in-uitjes wou, en die ging weigeren, omdat ze dat niet meer hard kon, en ze moest gaan rekken en strekken. Ik neem aan dat je instructeur genoeg aandacht besteed aan het feit dat je paard redelijk "gevaarlijk" als ik het zo mag noemen op de hindernis afstormd, en daar ook wel tips voor heeft? Steek ook vooral je been NIET af als ie zo hard gaat, maar hou ze er juist omheen, vreemd maar waar, de meeste paarden reageren hier positief op (dus dat ze afremmen). Succes ermee!

Edit: Het is denk ik bij jouw paard heel erg belangrijk dat je de aandacht op JOU gevestigd houdt, dus heel veel voltes, figuren en niet een paar keer achter elkaar hetzelfde, maar ga achtjes rijden linksom, rechtsom, maak figuren die je paard niet verwacht, voel je op de volte dat ze naar rechts wil, draai dan gewoon linksom, zodat ie op jou moet gaan letten, als je m eenmaal in die concentratie hebt denk ik dat het allemaal stukken beter/makkerlijk gaat.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:36

even toevoeging: Met hindernis zien bedoel ik meer het moment dat ze doorheeft dat ze erover heen mag. (Slimme pony..)
Het kan echt tijden goed gaan en heb (helaas) al deze tips al via mijn instructrice gekregen en niet goed zien werken.
Misschien wel handig te vermelden dat zij dus ook heel erg op mij en haar omgeving reageert, instructrice dacht dat het ook aan het weer (winderig) kon liggen.

edit:
Lage hindernissen zijn trouwens echt een ramp, aangezien ze dit niet als 'uitdaging' ziet word het vaker een racepartij. Hoe hoger de hindernis, hoe minder racen, maar dat is ook niet een oplossing.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:45

dan is het dus de kunst om zodra ze dat denkt door te hebben, iets anders te gaan doen. Erg leuk is ook om twee hindernissen op het eind van de diagonaal te zetten, zeg maar halverwege X en M en halverwege X enH. Afwenden bij A, eerst een paar keer over de middellijn draven. Pas als ze rustig is en dus denkt dat ze er weer tussendoor moet, een keer het linker steiltje pakken, en dan weer eens een paar keer over de middellijn. Dan eens het rechte steiltje, en zo blijven afwisselen.

Maar de kern van dit probleem zit dus in je dressuur Knipoog

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:29

Net zoals Lielle zegt: Werk aan je dressuurmatige basis! Je moet op elk moment in de galop (en andere gangen) kunnen schakelen, naar voren én weer terug. Inderdaad in-uitjes springen. Een balk achter de sprong helpt bij sommige paarden ook. Bij mjjn vorige pony, die ook als een gek op de hindernissen afstoof, werd mij aangeraden door mijn instructriese, om tijdens het dressuurrijden, gewoon een keer een sprongetje mee te pakken, en daarna gewoon weer verder te dressuren.