Hallo,
Ik zit een beetje met een probleem.
Ik ben in het bezit van een 4 jarige nrps pony (ziranda), ziranda heeft vanzich zelf een erg gevoelige rug waardoor je dus voorzichtig moet zijn. Ik kan er echt vrijwel alles mee, maar mijn moeder vind het heel moeilijk om mijn pony de baas te blijven. Eerder is het een beetje uit de hand gelopen tussen mijn moeder en mijn pony. Ziranda begon mijn moeder tijdens het longeren aan te vallen en het werd zelfs echt gevaarlijk. Ik ben hier met mijn moeder aan gaan werken en dat gaat nu goed. Mijn pony laat zich aan de hand nu weer aardig leiden door mijn moeder.
Nou dit dus weer goed gaat wil mijn moeder eigenlijk wel weer proberen om op ziranda te rijden, dit hebben we dus ook geprobeerd maar ziranda laat mijn moeder niet meer op haar rug klimmen. Zodra mijn moeder op wil stappen begint ze te draaien en als mijn moeder dan aan haar hangt om er op te komen loopt ze achter uit en probeert ze te steigeren. Na een paar pogingen zijn we maar weer gestopt omdat het steeds erger werd en het gewoon echt niet lukte.
Nou is mijn moeder niet zo'n ster in opstappen, ze is natuurlijk alweer wat ouder en niet meer zo lenig waardoor ze niet in 1 beweging kan zitten maar zich echt omhoog moet heizen. Mijn pony vind dit dus absoluut niet fijn en word dus denk ik daardoor ook zo vervelend.
Ik probeer mijn moeder al wat te helpen bij het opstappen als ze gaat rijden op de haflinger waar ik ook nog op rijd alleen daar gaat het opstappen dus ook niet echt soepel en het word eigenlijk niet beter.
Is het verstandig om het te blijven proberen met mijn pony of kan mijn moeder beter eerst soepel leren opstappen op een ander paard die meer kan hebben en daarna pas weer op mijn pony gaan rijden?
En iemand nog ideeën hoe mijn moeder beter kan leren opstappen?