Ei kapot slaan tijdens steigeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olga88

Ei kapot slaan tijdens steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:34

Dat heb ik dus al zooo vaak gehoord, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of er hier mensen zijn die dit echt geprobeerd hebben en of het gewerkt heeft? Een ei kapot slaan op het hoofd van het paard zodra het steigert, en dit zou dus bloed moeten lijken voor het paard. Hier zou het paard zo van schrikken dat 't nooit meer steigert. Ik vrees toch dat mijn knollie er weinig om gaat geven eerlijk gezegd maar juist aan de andere kant weet ik niet of ik er slim aan doe om dit te proberen. Ik ben dus zeer benieuwd of dit werkt en of er misschien ook nog andere oplossingen voor zijn?
Laatst bijgewerkt door Olga88 op 29-09-08 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijn_f

Re: Ei kapot slaan tijdens steigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:35

Ik zou het niet weten ,
Heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat mensen dat doen .

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:36

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:36

dit raadde ze mij ook aan maar heb het nooit geprobeerd ei zal in mijn handen al kapot zijn eerder het hoofd bereikt heeft

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:37

Is een grote fabel.
De oorzaak van het steigeren zoeken is een betere oplossing,
Een paard steigert niet voor niets.

Peetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:37

Hoe wil je dat doen dan?? De hele tijd met een ei in je zak rijden en wachten tot die gaat steigeren?? Volgens mij zou dat e dan al kapot gaan zodra ik het uit me zak probeer te pakken Huilen van het lachen

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:42

Oh bedankt, ik had dat topic nog niet gezien!
Nou, meestal gaat mevrouw al steigeren voordat ze ook maar 1 stap vooruit heeft gedaan Knipoog. Dus zou het makkelijker zijn als iemand het ei aan geeft zodra ik erop zit Knipoog.
Wat voor oorzaken kunnen er dan zoal zijn? Ik zou dat zo echt niet kunnen bedenken.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:48

Ik heb het ook gehoord, maar nog nooit gedaan, ik denk echt dat dat ei al kapot is voor ik op het paard zit en als ik hem al heel hou, dan kan ik hem nooit op tijd tevoorschijn toveren als mn paard steigert! Paard waar ik een paar jaar terug op reed kwam om de haveklap omhoog, tot het randje van omklappen aan toe. Als hij zo hoog kwam, moest ik hem van mijn instructrice een klap met de zweep tussen zijn oren geven. Daar was hij wel van onder de indruk, maar dit gebruikte we alleen in de extreme/gevaarlijke gevallen... Ik ken overigens echt niemand die het met een ei geprobeerd heeft!

Hij kan steigeren uit verzet doordat hij geen zin heeft om te werken, maar hij kan ook steigeren doordat hij pijn heeft in zijn rug, mond, etc.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:51

vaak is de oorzaak pijn, dit kan van de tanden, het zadel, maar ook van de ruiter en het rijden komen,
Ze kan vast zitten in de rug, scheef zijn etc

Paarden steigeren niet zomaar, ze kunnen niet praten, dus moeten ze het op een andere manier aangeven. Aan jou de taak de oorzaak weg te nemen!

Mocht echt alles zijn uitgesloten, dan kan het baldadigheid zijn, maar vaak is het gewoon pijn.

Hoe gaat het verder met rijden? Wil ze graag nageeflijk? heb je gelijke druk op 2 teugels? Heeft ze een duidelijke voorkant voor 1 kant?

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:58

heb het wel gedaan nadat iemand zo vriendelijk was geweest om mijn merrie te leren steigeren op commando wat dus tevens ook achterwaarts was. Nou kan je vertellen het helpt allemaal niks een ei niet ketchup niet een klap tussen de oren niet het gaat alleen met heel veel geduld eruit.
Uiteindelijk heb ik mijn merrie een iets andere hulp geleerd voor achterwaarts en toen was het over.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:59

Nou, ik ben er toch echt van overtuigd dat dit gewoon streek is. Het is echt een heel lief beestje, maar ook echt heel slim en stront eigenwijs. En dan niet alleen onder het zadel, maar vanaf het moment dat ze je ziet zeg maar Knipoog.
Met het rijden zijn we nog niet zo ver, maar ze zoekt zelf een beetje m'n hand op en als we eenmaal rijden gaat het ook echt goed (soms nog wat zwieberig maar das logisch..). Nu ik zo aan het typen ben bedenk ik me zelf eigenlijk iets. Het kan nl ook zo zijn dat ze het steigeren associeert met been geven want ze doet het alleen als we stil staan en dan weer aan moeten stappen. Alleen de vorige keer ging het echt perfect, heb er uitgebreid beloond en ze is geen 1 keer omhoog gegaan. Ik zal morgen eens kijken hoe het gaat!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:23

Misschien wat grond werk gaan doen, steigeren doen ze echt niet zomaar om je te pesten of onder het werk uit tekomen, het zijn geen mensen die iest verzinnen om ergens onder uit te komen;-)
Soms snappen ze gewoon niet wat je bedoelt en kun je dingen beter vanaf de grond uitleggen om het steigeren niet op te zoeken, wees geduldig en eerlijk dan gaat het echt vanzelf overm ik heb ook een jonge tink die graag de lucht in gaat, maar nu snapt ze wat er van haar gevraagt word en werkt ze super goed mee en doet de dingen die ik haar vraag ook heel erg graag.
Soms is het even zoeken , kan idd ook je been zijn, probeer wat meer op je zit te rijden b.v naar voren zitten zodat ze leert dat lichter zitten voorwaarts is, eigenlijk ook zo als het hoort hou je been voor de aanwijzingen en niet als gaspendaal.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:54

Zie andere topic. Ik zal deze op slot zetten.