Hoe leren goed aan te springen....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Hoe leren goed aan te springen....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 13:19

Ik ben sinds een week of 7 bezig met het aanrijden van mijn 3,5 jarige haflinger ruin.
Wodan doet alles echt super, rechtsom springt hij ook super aan in de galop en gallopeert hij ook lekker rustig.
Linksom is hij wat moeilijker, laten we zeggen dat rechtsom makkelijker gaat voor hem, ook aan de longe.
Nu duurt het vaak een aantal keer voordat hij goed aanspringt links, meestal moet ik dan een beetje meer druk uitoefenen en een beetje Boos! meer doorzetten Bloos en dan lukt het ook gewoon.
Nu vroeg ik me af of jullie hiervoor enkele tips hebben zodat dit vloeiender gaat en minder stressvol voor beiden is want hij verspilt zo natuurlijk veel energie en dan heb ik snel het gevoel dat ik eveel met hem doe.
Uiteraard is dat niet zo want ik rij nooit langer als 25 minuten in de bak en dat 1 x per week en 1 x per week in het bos een kleine ronde.
In het bos gallopeert hij overigens ook altijd rechts aan uit zijn eigen, nooit links.

De linkerteugel wat meer van de hals naar binnen en zelfs los laten heb ik al geprobeerd.

Groetjes Loes

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Hoe leren goed aan te springen....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:22

Misschien even geen smileys in de woorden zetten, leest erg onrustig.
Je paard is 3,5 jaar, dan vind ik dat hij alles erg goed doet. Na verloop van tijd word hij sneller in het aanspringen. Vaak oefenen in het links aanspringen, maar niet overhaasten. Het is al heel goed dat hij alles zo goed en makkelijk oppakt. Het word vanzelf soepeler, maar hou er rekening mee dat hij nog maar 3,5 jaar is en het voor hem ook een kwestie is van evenwicht en balans vinden.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:23

Hoi,
Stelling naar buiten vragen in de hoeken en dan je hulp geven om aan te galopperen.
Daarna weer rechtstellen.
Dit is een methode die erg vaak word gebruikt om het paard op de goede hand aan te laten galopperen. Als hij goed aanspringt ook belonen met je stem(braaf, goedzo!) ook en als hij fout aanspringt zeg je neeee en neem je hem weer terug en probeer je opnieuw.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:29

Probeer ook je gewicht iets naar buiten te stellen, dan kan hij makkelijker zijn binnen voorbeen naar voren kwijt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:34

Prima tips hiervoor. Je paard moet idd de ruimte hebben om het binnenvoorbeen naar voren te brengen en dat is idd iets makkelijker als je wat stelling naar buiten vraagt (of iig je paard recht houdt) en niet te zwaar naar binnen zit.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 13:42

Probeer er ook op te letten dat hij zijn schouder loslaat, mijn fjord heeft hier vaak problemen mee -> veel basisoefeningen, cirkels openen en verkleinen...
Mijn fjord duwt zijn schouder maar al te graag naar links waardoor hij rechts vaak verkeerd zit en als ik hem eerst goed losrij, gaat het galoperne altijd veel beter

je moet ook rekening houden met het feit dat een haflinger een koudbloed is met een robuuste bouw -> sterke voorhand, dit is niet altijd iets dat in je voordeel werkt Lachen

Dus gewoon rustig blijven en blijven oefenen/rijden is de boodschap

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:29

Brainless schreef:
Probeer ook je gewicht iets naar buiten te stellen, dan kan hij makkelijker zijn binnen voorbeen naar voren kwijt.

Persoonlijk zou ik dat niet doen, Aangezien het een jong paard is en door je gewicht naar binnen te stellen haal je hem misschien uit zn evenwicht. ( ieder zn mening natuurlijk Knipoog )

Ik zou dr voor kiezen om gewoon extra stelling te vragen naar binnen, je hulpen iets duidelijker geven je je stem dr bij gebruiken. Spring hij weer verkeerd aan meteen terug nemen en het nog een keer proberen. Verder zou ik dr gewoon de tijd voor nemen, Tijd zat !

Succes !

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 23:04

kun je zo doen met extra stelling (ieder zijn mening Knipoog ) alleen maak je het je paard alleen maar moeilijker op die manier

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:29

@carola smidt, ik vond dat ik duidelijk genoeg was door te zeggen dat ik hem echt niet overvraag.
En die paar smileys zijn heus niet zon probleem, beetje vervelend hoor.
Ik ben van mening dat iets beter goed aangeleerd kan zijn dan fout, das voor het paard ook makkelijker.

Bedankt voor de andere tips, zal eens het een en ander toepassen.
Als hij verkeerd aanspringt dan blijf ik ook altijd rustig en neem hem direct terug, als hij het dan goed doet dan word hij beloond en is hij ook klaar.
Maar het zou natuurlijk fijner zijn als het sneller goed ging, dus ik zal de tips een gaan toepassen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:28

pre schreef:
@carola smidt,
Ik ben van mening dat iets beter goed aangeleerd kan zijn dan fout, das voor het paard ook makkelijker.

Bedankt voor de andere tips, zal eens het een en ander toepassen.
Als hij verkeerd aanspringt dan blijf ik ook altijd rustig en neem hem direct terug, als hij het dan goed doet dan word hij beloond en is hij ook klaar.
Maar het zou natuurlijk fijner zijn als het sneller goed ging, dus ik zal de tips een gaan toepassen.

Volgens mij heeft Carola het hier helemaal niet over?
Ze geeft aan dat jonge paarden soms moeite hebben met de galop, omdat ze nog niet helemaal in balans zijn met een ruiter op de rug. Dit komt vanzelf en heeft niets te maken met fout aanleren Knipoog

Verder sluit ik me ook aan bij de andere tips. Die helpen je zeker bij het meteen goed aanleren Ja

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:31

Lukt het op de volte ook beter? Bij mij namelijk altijd wel.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:50

Over vragen van stelling is een optie maar je maakt het je paard veel moeilijker. Zeker een jonkie, ivm gewicht is het voor een jong paard met buitenstelling makkelijker om in de goede galop te vallen. Daarna stel je hem uiteraard gelijk weer recht en evt pak je dan eens een goede stelling mee!
Dus buitenstelling in de hoek, buitenbeen naar achter voor de galophulp, paard galopeert aan dan stel je hem weer recht en beloon je hem! Succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 19:55

Nee de volte heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd, ik ben eigenlijk die en keer dat ik in d week rij vooral een beetje lange rechte lijnen en de stap draf en galop en ho hulpen aan t oefenen, maar ik zal ook dat eens proberen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:22

Ik volg dit even aangezien ik ook een jong paard heb die niet in de rechtergalop aan wilt springen. Net andersom dus, alleen is het een kwpner, maar de hulpen zijn het zelfde.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:23

Mijne wil juist wél aanspringen maar áltijd verkeerd. Huilen van het lachen Dat is rechtsom. Linksom doet ze juist weer heel erg netjes.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 19:33

Ja ik moet zeggen dat Wodan direct op de hulp aanspringt, alleen dus linksom vaak verkeerd.
Hij doet dit aan de longe ook dus het zal gewoon voor hem op die kant extra lastig zijn dus ik oefen het ook vaak aan de longe aan het halster.
Hij buigt rechtsom ook gewoon meer en makkelijker, maar ik ga van de week weer rijden en ben erg benieuwd of er enkele tips zijn die helpen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 08:06

7 weken onder het zadel en dan al galoperen in de bak is erg moeilijk voor zo`n jonkie en ook niet echt goed voor hem,
ik zou lekker met het rechtrichten bezig gaan zodat zijn achterbenen weten wat ze moeten doen, zeker in de galop, werken aan balans, en dat heeft heel veel meer tijd nodig dan 7 weken, kan wel maanden duren , neem de tijd, zou zonde zijn asl het nu mis gaat.
Lekker bezig gaan met de zijgangen aan de hand in stap en draf, de achterhand sterk en soepel maken, vaak ligt daar het probleem van verkeerd aan springen, buitenstelling zou ik niet doen, is erg slecht voor zijn lichaam , zeker als je erop zit.
Hij is gewoon nog scheef, ga lekker gymoefeningen doen en als dat lichaam soepel en recht is dan zal hij ook goed aanspringen,

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:35

Juist omdat hij wat scheef is springt hij verkeerd aan!
Door de verkeerde stelling te pakken, maak je zijn lichaam in principe weer recht en kan hij goed aanspringen. Waarschijnlijk valt hij in draf linksom ook naar binnen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:50

Bij klopt dat inderdaad! En bij buitenstelling galoppeerd hij inderdaad makkelijker in de goede galop dan binnen stelling, alleen VOOR ik hem in de galop heb duurt het zo lang.
Aan de longe reageert hij goed op de stemhulp, maar nog in de verkeerde galop

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:54

MiniMouse schreef:
Juist omdat hij wat scheef is springt hij verkeerd aan!
Door de verkeerde stelling te pakken, maak je zijn lichaam in principe weer recht en kan hij goed aanspringen. Waarschijnlijk valt hij in draf linksom ook naar binnen.

Wat gebeurd er in de verkeerd stelling met het binnenachterbeen??

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 12:17

MiniMouse schreef:
Hoi,
Stelling naar buiten vragen in de hoeken en dan je hulp geven om aan te galopperen.
Daarna weer rechtstellen.
Dit is een methode die erg vaak word gebruikt om het paard op de goede hand aan te laten galopperen. Als hij goed aanspringt ook belonen met je stem(braaf, goedzo!) ook en als hij fout aanspringt zeg je neeee en neem je hem weer terug en probeer je opnieuw.

Misschien helpt het als je die via een gebroken lijn doet en dan de eerst volgende hoek recht inrijden met zoals hierboven gezegd word de stelling naar buiten?
hielp bij mij iig erg goed.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:14

Gebruik dan ook je stemhulp anders met aangaloperen..dat deed ik in het begin ook altijd!

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:23

Inderdaad stelling naar buiten vragen zodat hij rechter wordt, maar wat ook nog wel eens wil helpen is, dat je daarbij zelf ook even naar de buitenkant van de hoek kijkt zodat je zelf ook boven je paard zit bij het aanspringen. Dan heb je trouwens ook gelijk je benen en schouders in de goede houding. Grote kans dat hij dan wel aan kan springen, en ook nog eens in de goede galop! Succes!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:29

Ik heb besloten deze week alleen aan het halstertje te longeren in de round pen, wat balkjes draven en n klein kruidsje, word ie lekker los van , en verrder in de roundp[en goed laten aangalloperen.
Ging gister super goed, niet een keer fout, en dat dpoe ik in het weekend nog d , lekker wat grondwerk.

@midgie, ik ben het niet met je eens.
Ik heb jaren met paarden gewerkt en weet heus wel wat ik doe en ik ben alles behalve mijn paardje in kapot aan t rijden.
Ik doe galloperen maar kleine stukjes en altijd op de grote volte,niks mis mee.
ik rij hem maar een of 2x per week en dat kan ik van veel andere met6 jonge paarden niet zeggen.

ulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:48

mijn instructeur gaf mij de tip om op de volte door een s van hand te veranderen en dan zodra je weer op de hoefslag komt aan te springen, dan heeft hij al de juiste stelleng enz.