Steeds aanspringen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DivaMiep

Steeds aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 17:35

Hai bokkers,

De laatste tijd loop ik een beetje tegen een probleempje aan. Ik rijd een 7 jarige haflingermerrie.

Tijdens het losrijden gaat alles nog goed. Maar na het galopperen doet ze het pas, ze gaat dan bijna in elke hoek spontaan met een hupje aanspringen in de galop. Ik doe dan echt niks met m`n been ofzo. Ik neem haar dan terug, en probeer dan eerst in stap de rust weer terug te krijgen, dan draaf ik weer aan en dan probeert ze het vaak weer, waarop ik haar weer terugneem.

Wat ik me nou afvraag is dat ze loopt te klieren of dat ik misschien iets niet goed doe?

Ik vind het best vervelend dat ze dan ook met een soort van sprongetje wilt aanspringen. En ik wil gewoon dat ze normaal draaft totdat de hulp komt voor de galop.(die kent ze echter prima)

Heeft iemand dit zelfde probleem of weet iemand waarom ze dit doet?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Diva!

Dav

Re: Steeds aanspringen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:38

Vermoedelijk denkt ze dat jij overal wil aanspringen.
Weet ze wel het onderscheid tussen de hulpen?

Ik zou de eerste x goed door galoperen dat ze echt een tijdje lekker galopeert,dan op de volte en terug nemen naar de draf en gelijk allerlei wendigen/oefeningen doen waardoor ze niet aan kan springen en dat jij gelijk rustig haar laat draven zodat ze ook niet makkelijker aan kan springen

maatjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:42

Gewoon afentoe niet in de hoek aan springen.

arabiernrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 21:02

doe verschillende oefeningen/figuren , en zet haar op een volte en maak overgangen van draf naar galop en weer terug en wend ook af en rijd af en toe ook weer rechtdoor. en probeer op een volte bij B en E aan te springen in galop en niet in de hoek

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:33

Als je dit weet, dat ze na de galop in de hoeken dat wil doen, dan kan je het voor zijn.
Na de galop vooral voor de hoeken een overgang terug maken naar stap bijvoorbeeld. Of geen hoeken rijden, maar voor de hoek afwenden, je moet niet obver de hoefslag Knipoog
Na de overgang even voltes rijden, zou je ook kunnen doen.

Het is geen klieren, slechts haar best doen voor haar baasje, maar niet snappen dat ze niet iedere keer weer hoeft aan te springen.

Succes.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 11:17

Okeej bedankt voor jullie tips! Ik ga vanavond rijden en dan ga ik eens uitproberen wat jullie zeiden!

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:32

Heeft iemand misschien een verklaring waarom ze dit doet?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:46

Wellicht wordt ze wat heet van de galop, de galop is er onder andere om je paard actiever en losser te willen maken. Misschien helpt het om na de galop hals te strekken zowel in draf en stap. Pak daarna rustig je paard in stap (basis) weer op vanuit het halsstrekken.

Ee tweede reden kan zijn dat jij na de galop de wat zwaardere oefeningen wil doen of dat ze bepaalde oefeningen moeilijk vindt. Een paard wil daar nog wel eens aan ontsnappen door in galop aan te springen. Dan is het zaak om je training aan te passen aan wat je paard op dat moment aan kan.

Veel succes!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:55

eej seline t kan ook zijn dat je pony nog niet los is als ze dan haar rug vastzet is gallop vaak makkelijker dan draven tijdens een oefening.
Als het echt een hupsje is probeer dan eerst lekker lang laag vooruit te rijden zodat ze zich kan ontspannen.

Kijk eens of dit klopt door eens wat eerder aan te springen in gallop en daarna pas te draven.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:19

kan het niet zijn dat ze onder de draf uit wil komen en dus maar aanspringt.?

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 13:30

Ik denk dat Sjelle en Zonnebloem beide gelijk hebben! Gister heb ik haar dus eerst 10 rondjes lekker laten galloperen, daarna liep ze als een trein in de draf en deed het echt bijna niet meer!

Bedankt voor de tips!

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:17

DivaMiep schreef:
Ik denk dat Sjelle en Zonnebloem beide gelijk hebben! Gister heb ik haar dus eerst 10 rondjes lekker laten galloperen, daarna liep ze als een trein in de draf en deed het echt bijna niet meer!

Bedankt voor de tips!

Goed zo Seline!!

Zorg er dus voor dat ze los in de rug blijft een keer wat vroeger galloperen dan normaal is helemaal niet erg word ze lekker warm en los van.

Lang laag rijden in het begin en tempowisselen dan komt t goed Haha!

Die boef was gewoon aan het kijken of ze er onderuit kon komen Knipoog

Successss

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 14:21

Hier kan ik niets aanvullen onze vorige pony deed dat ook maar dat was puur om te klieren en mijn dochter op het verkeerde been te zetten.

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:15

Mijn pony deed dit ook spontaan uit het niets nu heeft hij er nauwelijks nog last van ik had het voornamelijk op de voltes, mijn instructrice heeft me toen de tip gegeven om mijn armen wijd te zetten en door te rijden.. en dit elke keer te doen als ik het voelde aankomen.. heeft goed geholpen en hij draaft nu gewoon netjes zonder aan te springen in galop..