Doorzitten en galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne007

Doorzitten en galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 15:24

Helemaal nieuw op het forum en meteen een vraag........
Maar met al jullie kennis Tong uitsteken , kunnen jullie mij hopelijk helpen!

Vroeger heb ik altijd op shetlanders gereden en pony's (op een weiland gecrost eigenlijk).
Stap en draf kon ik gewoon goed. Lichtrijden ook.

Nu 16 jaar later ben ik weer op les gegaan bij een manege.
Voor het eerst gegallopeerd. Dat gaat op een Fjord en op een E-pony goed omdat ik daar perfect op kan doorzitten.

Op een paard wordt het allemaal wat lastiger. Met doorzitten verlies ik snel mijn evenwicht omdat ik voor mijn gevoel veel hoger wordt opgegooid. Ik kan een paar meter doorzitten en dan ga ik liever weer lichtrijden. Nu zeggen ze ook dat je goed moet kunnen doorzitten als je de galop wil gaan leren. Nu lees ik hier ook verhalen dat jullie niet goed kunnen doorzitten, maar ik neem aan dat jullie ook galoperen? Hoe zit dit. Op een Fjord of een grote pony gaat het prima. Maar op de manege wordt ik ingedeeld en heb ik dus iedere week een ander paard.
Moet ik me zorgen maken dat ik er in galop afvlieg?

Alvast bedankt,
Yvonne

_helga_

Re: Doorzitten en galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:27

ik kan ook niet supper goed doorzitten(eerst heelemaal niet) en ik doe ook gewoon galop.
ik heb doorzitten geleerd door steeds kleine stukjes te gaan doorzitten en steeds meer en meer. Haha!
en ook vaak zonder beugels rijden helpt ook!! Knipoog
ik hoop dat je hier iets aan hebt!! Haha!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:31

Hoi Yvonne,

Allereerst natuurlijk welkom op Bokt!

Doorzitten is een gevoel wat je in de loop van de tijd vanzelf leert. De ene heeft nu eenmaal meer aanleg als de ander.
Ontspanning is de grootste factor hier in, mee kunnen gaan in de beweging.

Als je nog niet goed door kunt zitten betekend niet dat je niet kan gaan galopperen hoor. Je moet wel je evenwicht kunnen bewaren maar de galop beweging is vaak makkelijker te volgen omdat dit wat vloeiender is dan de draf.

Heel veel succes en wat leuk dat je na 16 jaar toch bent begonnnen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:46

Ik vond de galop eerst makkelijker om te gaan zitten dan in de draf. De galop is veel rustiger zeg maar. Tong uitsteken Ik heb geleerd te galopperen door een kruisje te springen, en daarna door te galopperen. (dat is niet de goed manier, maar dan hoef je niet door te zitten van tevoren Knipoog )

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:47

Nee hoor,, in draf ben ik ook soms een stuiterballetje *shame on me Tong uitsteken* Maar galop gaat perfect Knipoog

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 16:02

Goed ontspannen is heel belangrijk.
Probeer eens zonder zonder beugels te draven, begin heel langzaam, bijna stappen zodat je eraan kan wennen en dan langzaam steeds harder draven tot je het normale arbijdstempo hebt. Als je gaar galloperen wel ff je beugels aandoen he.
Succes

_Inkipinki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:04

Doorzitten blijft erg lastig en verschilt ook heel erg per paard/pony. Het zou prettig zijn als je steeds op hetzelfde paard zou kunnen rijden zodat je er aan kunt werken. Als ik op een vreemd paard stap is het ook even wennen om netjes te kunnen zitten. En een ander zadel is ook lastiger.

Galopperen is absoluut gemakkelijker dan doorzitten en ik zou ook niet bang zijn dat je er af vliegt. Tenzij je echt een draver hebt die hoog opgooit want die galoperen echt heel lastig.
En verder is het inderdaad een kwestie van veel oefenen.

Ik vind dus niet als je niet perfect kunt doorzitten dat je dan niet zou moeten galloperen.
Galopperen is juist een goede oefening om netjes te blijven zitten.

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 22:49

Ga anders eens een tijdje op een paard rijden wat lekker doorzit, want ook daar zit verschil in.
Of ze hun rug gebruiken, spierpijn hebben, het type zadel, je rijbroek, en of het paard hoog opgooit.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 15:10

galopperen is zeker wel een goede manier om te leren zitten, galloperen is beter dan doorzitten. s6 ermee

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:10

probeer is een zitles, dit helpt vaak heel goed. Vaak word je dan aan de longe genomen dus hoef je je er niet druk om te maken dat je paard alle kanten op gaat.

succes!

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:21

Welkom Hyper!.

Ik denk niet dat je zorgen moet maken dat je eraf vliegt. Je kan ook proberen
om een keer een zit les te nemen zo zit je zonder beugels en moet je door zitten
en zo leer je goed op je paard zitten. En je moet goed mee gaan in de beweging van het
paard als je doorzit.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 13:52

Ik heb altijd geleerd dat je de schokken van de galop moet opvangen met je heupen. Dan blijf je goed zitten:D

Yvonne007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 15:12

Allereerst super bedankt voor alle antwoorden.
Hier kan ik zeker wat mee.

Gisteravond weer les gehad, iedereen gallopeert dan een rondje in de bak om de beurt. Ik was ingedeeld op een klein paard (het is een E-pony). Volgens mij is ie maar 1.56 hoog en dan gaat alles perfect, maar zodra het paard 10 cm groter is wordt het echt lastiger voor mij. De draf van een groter paard gaat dan veel galanter, of rustiger, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Je wordt in ieder geval hoger uit je zadel gegooid.

En je wordt ook iedere keer op een ander paard gezet omdat ze vinden dat je op elk paard moet kunnen rijden. Voor mij is dat soms wel vervelend. Weet ik eindelijk hoe het paard een beetje is, is de les om...... en de week erna zit je weer op een ander.....

Ik heb toch maar een priveles geboekt van een half uur op de manege. Ik heb aangegeven dat ik een groot paard wil en dat ik het galoperen wil oefenen.
Dan kan ik eventueel ook gaan doorzitten. Hier leer ik waarschijnlijk meer van dan in de groepsles.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 15:16

Mijn doorzitten is ook drama. Ik span teveel.. Nu zeg ik telkens tegen mezelf: schouderbladen naar mekaar toe en lang maken en moet zeggen dat dat al heel erg helpt.
En vandaag geleerd: denk aan salsa dansen, dus heupen meebewegen.
En voor de rest oefenen tot je erbij neervalt *niet letterlijk he*!

En met galop ook: op je kont zitten een vooral meegaan met de beweging.
Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 00:02

Had precies hetzelfde probleem. Heb zelf een Fjord en heb les op een KWPN-er van 1.80. In het begin zat ik met doorzitten echt te stuiteren in het zadel (al geloofde niemand me, het zag er blijkbaar niet zo dramatisch uit als het voelde), en in galop vloog ik alle kanten op terwijl ik op mijn Fjord vaak vergeet licht te rijden, zo soepel draaft ze en haar galop is ook heel vlak, gewoon lekker uit te zitten en goed te sturen.

Bij mij was het gewoon oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen, het gevoel kwam op een gegeven moment vanzelf. Nu loopt 1.80 perfect ontspannen en nageeflijk en is zijn draf en galop ook heel wat makkelijker uit te zitten (deels doordat hij ontspannener is en deels doordat ik zijn gangen heb leren "begrijpen").

Dat je niet elke week op hetzelfde paard rijdt maakt het wel lastiger, dan kun je moeilijk wennen aan de gang van een bepaald paard. Maar het voordeel is dat als je het gevoel eenmaal hebt, je ook op veel meer paarden probleemloos zal kunnen rijden. Doorzetten dus! En de adviezen die hiervoor gegeven zijn zijn nuttig! Vanuit je heupen proberen de passen als het ware op te vangen, dan blijf je veel netter in het zadel zitten. Bij mij was het zo dat het "gevoel" er "plotseling" was. De ene les ging nog beroerd (vond ik) en de volgende les zat ik ineens uit het niets netjes de draf en galop uit.

Wat bij mij wel geholpen heeft is dat ik op de hoefslag gewoon licht mocht rijden en alleen bij de oefeningen door moest zitten, omdat bekend is dat mijn lespaard een "lastig uit te zitten draf en galop heeft" volgens de meeste mensen die hem kennen.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 00:35

Ja, beetje een kwestie van vertrouwen hebben in jezelf en het paard, knijp vooral je benen niet aan en onsluit je heupen, zak dus *in* het paard ipv dat je er bovenop zit, je voelt dan gelijk stukken beter de bewegingen van het paard aan, kost alleen wat moeite, probeer het eens op de rechte stukken.
Grote paarden galopperen tuurlijk anders omdat ze grotere passen hebben, ik weet niet precies wat voor paarden je steeds hebt, maar tuigers etc gooien vaak wat hoger op als de wat rankere rijpaarden, misschien is dat een optie? Vraag anders even op de manege welk paard vrij vlakke gangen heeft zodat je wat kan wennen. Denk dat het ook wat te maken heeft met jouw onzekerheid op grote paarden terwijl je kleintjes gewent bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:53

Tegen dat knijpen is wel een trukje...
Iig altijd kost wat kost!! door blijven ademen, dan ontspan je grotendeels.
Denk dat je lucht in je handen heb, daardoor ontspan je ook meer.

Als hij aanspringt 'schop' je hem als het ware onder je door,
je laat hem onder je doorrollen, hierdoor ga je rechterop zitten
en kan je ook niet meer knellen, want als je gaat knellen zul je
nooit leren ontspannen.

Xyris schreef:
Vraag anders even op de manege welk paard vrij vlakke gangen heeft zodat je wat kan wennen.

Hier ben ik het ook mee eens, vraag naar zo'n dier en vraag of je hier de komende tijd even op
kan rijden totdat je het juiste ritme gevonden heb, je zult er veel van op kunnen steken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 04:40

Doorzitten heeft met balans van jou maar ook zeker met de balans van het paard te maken een paard wat niet in balans loopt kan jou niet fijn laten zitten.
Ook goed op je eigen bewegingen letten, wat doet het paard en wat doen jou heupen, ga eens met je ogen dicht zitten en voel de bewegingen en pas je aan, ook veel fijner voor het paard, niet klemmen , alles loslaten ook je benen vooral niet klemmen wat vaak gebeurd met doorzitten, ook dat belemmert jou en je paard in de beweging,
Maar heel belangrijk is dat ook je paard recht gericht loopt dus in balans, op een scheef paard word je vaak een kant uit gegooit en dan is het ook erg moeilijk doorzitten,
Veel zonder zadel rijden dat heeft mij enorm geholpen.

Qache01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:14

Xyris schreef:
zak dus *in* het paard ipv dat je er bovenop zit, je

Zoiets hoorde ik gisteren ook, maar hoe doe je dat ?

P.s waar zitten hier de kleurtjes ? wilde de tekst een andere kleur geven maar lukte me niet Verdrietig Bloos

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:41

dit heb ik ik 'vroeger' ook gehad vooral als ze flink ruim galopeerde.
een goede oefening is zonder beugels , of met 1 hand dit heeft bij mij ook veel geholpen , andere arm gewoon naast je houden.
en vooral rustig ontspannen blijven zitten , niet gaan klemmen want dan ga je alleen maar rotter zitten.
suc6 ermee !

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:31

Er zit wel een waarheid in, als je goed kunt doorzitten lees: je benen los kan laten en dus niet klemmen. klem je in de galop ook niet/minder waardoor je dus steviger in het zadel zit en minder omhoog gegooit wordt