4 jarige merrie (en ruiter) moeite met middendraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee21

4 jarige merrie (en ruiter) moeite met middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:44

Zoals de titel al zegt, mijn paardje EN ik hebben moeite met de middendraf.
In de les oefenen we het al veel en dan blijkt dat ze van achter wijd gaat lopen. Ze is nog niet vlot genoeg met haar voorbenen.
Tevens maak ik ook de fout om de teugels soms te kort te houden
waardoor ze denkt wat we moeten galoperen.
Echter als ik mijn hand te veel toe staat duikelt ze op de voorhand.

Wie heeft er tips en adviezen om de middendraf goed te oefenen?

Afbeelding
Dit is een plaatje van mij en mijn paardje, dan weten jullie waar ik het over heb, helaas geen duidelijke foto van de middendraf.

Liselot

Re: 4 jarige merrie (en ruiter) moeite met middendraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:16

zorg eerst dat je paard goed op het achterebeen loopt, dit doe je door veel (schijn)overgangen te rijden en er goed achteraan te blijven rijden.
als je paard van achteren sterk genoeg is komen ze ook van voren sneller weg en kan je dus veel beter een goede middendraf rijden. dat wil zeggen verruimen en dus niet versnellen.

succes ermee!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:18

Inderdaad wat Lissy zegt. Een paard op die leeftijd kan nog wat slap zijn , veel schakelen en goed op vier benen laten lopen is het begin. Naarmate je paard sterker wordt gaat de verruiming vanzelf beter.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 17:28

ok, maar wat doe ik met mijn handen. Wel toestaan en dan op voorhand of iets bij me houden en kans op een galopje??

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 17:34

Ik denk wel toestaan, want de weg naar voren moet er altijd zijn, anders rijd je met de rem er op. Zolang ze van achter nog niet sterk genoeg is, zal ze altijd op de voorhand vallen. Probeer korte stukjes middendraf te doen, dus niet meteen een hele diagonaal, maar bv een paar passen verruimen op de volte. Dan zal ze ook niet zo gauw in galop gaan en op de voorhand vallen.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 18:19

Eerst je paardje z'n gewicht goed laten dragen..daarna gwoon goed van achter naar voren rijden...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 20:18

okay, dus veel stukjes voorwaarts rijden en dan weer terug.. gaan we oefenen.. En voor wat betreft de balans, dat komt dus vanzelf als ze ouder wordt. Laten we het hopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 08:57

Een 4 jarig paard kan nog niet echt goed in balans lopen , dus is een middendraf of galop vaak erg moeilijk voor ze.
Ga lekker rechtrichten, je instructrice kan je daar denk ik wel bij helpen, veel aan de hand werken is ook erg fijn voor zo`n jonkie , zijgangen doen om de achterbenen sterk en soepel te krijgen en vooral veel in stap , draven is voor die jonkies vaak nog erg moeilijk, of gewoon lekker buiten lange stukken draven. in de bak word het moeilijker omdat je daar buiging en stelling vraagt.
Let idd erg op dat je de teugels los en ontspannen houd, want het feit dat ze aangalopeert op teugel druk is al helemaal fout, waarschijnlijk vlucht ze voor de druk/pijn in haar mond.
Ik rij mijn jonkie alleen nog maar op kaptoom, om eerste eens alle hulpen te leren en dan pas gaan we voor de verfijning.
Je kan ook een kaptoom onder je hoofdstel doen zodat je uit de mond kan blijven,
Het heeft gewoon tijd en vooral heel veel geduld nodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:13

kleine stukjes verruimen, en wel op druk houden voor zodat ze wat steun kan zoeken in je hand. Wat je ook kunt doen is eerst een pasje terug sluiten en dan van daaruit verruimen naar arbeidsdraf. Als dat lukt, kun je een pasje meer doen naar middendraf.

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:28

ik ken het probleem met mijn paard.
ik heb het zo een groot gedeelte aangeleerd.

heel veel schakkelen maar dan ook echt veel ( niet je hele trainingstijd) 4 passen naar voren terug nemen, zorgen dat ze weer fijn aan elkaar is en dan weer 4 passen naar voren. als ze die passen goed aan elkaar blijft en de kracht er voor heeft dan kan je meer passen achter elkaar doen.

geef je paard ook iets meer ruimte aan de voorkant zodat ze wel kan lopen. en als je naar voren rijdt een ophouding geven aan de buitenkant om zo je paard bij elkaar te houden.

heel veel succes ermee
groetjes

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:10

je moet heel veel overgangen maken in de draf, en als je de middendraf doet laat hem dan eens wat langer, dat hij eigenlijk wat te laag loopt, dan zoekt ie het zelf een beetje uit en kan ie makkelijker strekken

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 09:05

bedankt voor jullie tips, ik ga zo lekker met mijn meisje naar buiten over de zandpaden dus zal jullie tips dan mee nemen alhoewel we eerst lekker gaan genieten van de buitenlucht. Bedankt nogmaals, Bij verbetering volgt er natuurlijk een foto!!