Ik weet me maar geen houding te geven, HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Ik weet me maar geen houding te geven, HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 22:33

Ik heb nu bijna 4 jaar mijn pony en sinds die tijd weer goed gelest (laatste keer les voor dat ik mijn pony kreeg was in 2001). Goed geholpen door instructie. Maar nog steeds ( wordt er helemaal gefrustreert van) weet ik mij niet de juiste houding te geven. Ik kan mijn benen niet stil houden, heb mijn tenen naar buiten, kan niet goed in de galop mee blijven zitten (ik heb twee harnia gehad en gebruik mijn spieren verkeerd zodat ik soms mijn spieren verkeerd aanspan en pijn heb na het rijden), heb mijn schouders teveel naar voren en een holle rug. Ik heb verder lol met mijn knol, maar vind het verschrikkelijk dat ik nog steeds niet goed op mijn pony kan zitten na 4 jaar. Ik weet dat priveles de beste oplossing is. Maar alle instructrices zitten vol.

Kunnen jullie mij misschien helpen met andere tips?

bromfiets

Re: Ik weet me maar geen houding te geven, HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:38

Hoe zit het buiten het paardrijdenom? Misschien kun je oefeningen doen om bepaalde spiergroepen sterker te maken of juist te ontspannen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 22:40

Wat bedoel je precies? Buiten het rijden gaat het gewoon goed. Moet alleen buikspieren kweken omdat die dienen als korset, als versteviging voor je rug. Het enige wat ik kan doen is met zo'n buikspierapparaat. Met de gewone buikspieroefeningen krijg ik pijn in mijn rug.

Maar dat heeft niet te maken met mijn rijprobleem.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:50

Dat je stuitert in het zadel (in galop bv) heeft er wss mee te maken dat je verkeerde spiergroepen aanspant tijdens het rijden. Ook buiten het rijden kun je oefenen om die spieren te ontspannen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:51

Bij het tenen naar buiten steken zit het probleem niet bij de tenen maar bij de knieen. Als je knieen tegen het zadel liggen kunnen je tenen niet afsteken. Probeer eens zonder zadel te rijden dan moet je wel goed zitten.

Ik kwam laatst trouwens iets tegen over een cursus centered riding. Lijkt mij zelf geweldig om eens te doen en klinkt wel als een oplossing voor je probleem. Zal eens kijken of ik dat nog kan vinden.

edit: gevonden! Hier wat linkjes:

http://www.cursus-totaal.nl/centeredriding1.html
http://www.alona.nl./index.php
http://www.paardenstudio.nl/documents/57.html#section4
Laatst bijgewerkt door Waves op 24-09-08 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 22:56

De beste manier om iets aan je houding te doen is toch door je te laten helpen door iemand terwijl je op je paard zit. Als die persoon je ook kan helpen met dingen om te doen naast je paard is het helemaal perfect.

Maar al heb je perfect getrainde buik en rug spieren, als je niet leert voelen wanneer je wat moet aan- en ontspannen dan heb je daar verder nog weinig aan.

Als je naast je paard wilt trainen, laat je in de sportschool dan eens helpen met oefeningen om te doen of van die stabiliteitsballen. Die zijn heel effectief omdat je doordat je je balans zoekt op de bal je ook je "onbewust aangestuurde" deel van je spiercorset gebruikt (het staat er zo wat versimpeld maar you get the point...)

Wellicht kun je eens kijken of er ergens een clinic of korte cursus wordt gegeven waar mensen specifiek op je houding en zit letten?

Succes!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 08:33

Zonder zadel rijden doe ik regelmatig,sowieso is er bij ons op de manege de tradie dat er de gehele maand maart in de ponylessen zonder zadel wordt gereden en ook dan doe ik vaak mee.

Fitnessen in de sportschool is even geen optie, dit omdat ik vijf dagen in de week stage loop , ook nog een dag moet werken en mijn paardjes moet verzorgen.
Bij mijn vriend thuis ga ik altijd fitnessen, ze hebben daar een kleine ruime. Ook met zo'n bal en eventueel een oefeningenboek erbij. Misschien dat ik daar dan beter meer verschillende oefeningen uit kan doen.

Ik ga toch maar eens even kijken voor zo'n cursus, ook omdat ik vrij lang moet wachten tot en een instructrice vrij is voor priveles Knipoog
Meer tips zijn uiteraard van harte welkom.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:36

Zou een niergordel jou niet kunnen helpen?
Zo een ding die motorrijders weleens om hebben?
Ik weet niet waar je hernia heeft gezeten maar misschien kun je net iets meer ontspannen met een extra steuntje in de rug?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 08:59

Die ballen zijn ideaal! Mn vriend heeft een hernia gehad en ik heb zelf rugproblemen (bolle schouders, holle rug) en wij doen in de sportschool veel oefeningen op zo'n bal, voor de spiegel, zodat je goed kan zien of je recht zit. Die ballen zijn nu in de aanbieding bij de kruidvat en aldi of lidl, voor nog geen 10 euro! Dus ik zou zeggen, sla je slag Knipoog Je kunt er ook gewoon actief op gaan zitten als je voor de tv zit.

Verder zou ik zeggen, zitles nemen, maarja, als alle instructrices bij jou in de buurt al vol zitten word dat lastig.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 11:04

Bij mijn vriend hebben ze zo'n bal en genoeg spiegels Knipoog
Ik heb zelf nog wel zo'n bal staan, had ik toendertijd voor mijn pony's gekocht maar die is iets te klein denk ik voor mij. Die mijn vriend heeft komt ook van de kruidvat.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:31

heb je hier misschien een foto van??
neem je nou ook les??

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 15:39

Probeer tijdens de galop je benen lang te maken (houden) en wees jezelf ervan bewust dat je je buik naar voren duwt in de beweging, dus gewoon laten hangen die bubbels en naar voren duwen. Verder zou je eens kunnen proberen te rijden met een bodyprotector. Ik heb dat noodgedwongen een tijd moeten doen en kwam er achter dat mijn houding hierdoor veel beter was. Doordat je in een soort corsetje zit kun je minder door je rug zakken en blijf je beter rechtop zitten. Succes!

Chocomind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 18:27

Ha Lous,

Ik kan je de boeken van Centered Riding aanraden. Tevens is het boek van Anne Muller; basisrijkunst een superboek. Zij maken je bewust van je eigen lichaam en houding.

Zelf heb ik ook hangende schouders en een bolle rug en zo loop ik mijn hele leven al rond. Het is niet zo gemakkelijk als het lijkt om rechtop en in de juiste houding te staan/zitten. Het is niet alleen een kwestie van schouders naar achteren drukken, want dat levert alleen maar spanning op en dat hou je niet vol natuurlijk. Ik kan je aanraden hulp te zoeken bij een mensendiecktherapeut (houding en bewegingstherapeut).

Groet Chocomind

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:58

Ik vind de tips die gegeven worden bijzonder nuttig, zeker die cursussen zijn vaak wel heel nuttig en juist heel praktisch voor paardrijden. Zo'n bal is zeker nuttig, maar beweegt niet - een paard wel.
Zeker na een hernia vraag ik me af wat voor (revalidatie en) training je hiervoor hebt gehad. Paardrijden komt niet op kracht aan maar op coordinatie van de spieren.
Dat je na het paardrijden pijn hebt kan komen doordat je juist "grote rug- en buikspieren" gebruikt om je stabiliteit te handhaven, ipv dieper gelegen spiergroepen (m. transversus abdominis en m. multifidus).
Ik zie stap 1 als het bewust kunnen aan en ontpannen van juist dieper gelegen spierlagen die worden gezien als het spiercorset (niet je rechte buikspieren), en dit in allerlei verschillende houdingen en bewegingen kunnen toepassen. (Idd oefenbal / wiebelkussen / oefentol / handenknieenstand / zit etc. etc. - graag met iemand die jou uit balans "duwt". )
Stap 2: te paard, maar het liefst zonder dat je dubbeltaken hoeft uit te voeren - zoals sturen / drijven / impuls opwekken etc. Kortom longe lessen.
Stap 3: Inclusief de dubbel taken, rustig opbouwen en uitbereiden.
Zonder zadel is niet perse een voordeel, voor jou en het paard. (Daar wil ik best eens over uitwijden als iemand dat nodig vind). Een goed passend zadel is in jou situatie wel het beste naar mijn idee. Je bekken, benen en enkels moeten goed kunnen liggen en functioneren. (Een Master Sadlefitter consultant raadplegen oid kan een optie zijn)
Ik zie een stabiele, goed gecoordineerde romp en bekken als het begin van een correcte zit.
Verder wil ik meegeven dat kapstok-voeten voor sommige mensen heel functioneel kan zijn - dat ligt ook wat aan de bouw van je lichaam.

tante_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:15

Ik heb ook een hernia gehad, en bij helpt het juist als ik mijn rug helemaal recht zet en iets omhoog blijf kijken. na het rijden totaal geen last van mijn rug. Ik focus me altijd heel erg op mijn houding en vind hoe het paard loopt dan net iets minder erg, ik ben dan ook een recreatie ruiter.

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:28

En nier gordel dat geeft je rug misschien net voldoende steun om de rest van je lichaam meer te laten ontspannen. zodat je wel je benen stil kunt houden.

horsething

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 20:50

Misschien kun je een keer een houding en zit workshop volgen met een equisimulator. Je wordt dan precies gewezen op jou slechte maar natuurlijk ook jou goede punten. 't Balingehof geeft deze workshops nu ook bij mij op stal in Noord Brabant (mocht Friesland te ver zijn voor je).

Groetjes Wendy

mexx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 21:13

Probeer ondanks je houding ontspannen te blijven zitten. Duidelijk in en uit ademen, daarna je richten op je rug. Dan komt het vanzelf, zolang je maar ontspannen blijft zitten!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:30

Vanaf donderdag ga ik met mijn haflinger in de paardenles rijden. Hiervoor reed ik altijd in de ponyles. Daarnaast is de instructrice die mij goed kon helpen helaas weg gegaan omdat ze een andere baan aangeboden had gekregen.

Misschien dat ik nu goed geholpen kan worden. Daarna ga ik verder kijken naar eventuele cursussen en/of therapien. Ook omdat deze best kostbaar zijn Knipoog

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:50

Een Baleno-krukje kan je helpen je rug soepel en sterker te maken (als je de eerste keer 10 minuutjes erop heb gezeten weet je precies wat ik bedoel Clown ) en een beter evenwicht te krijgen. Het gevolg is dat je weer vertrouwen in je eigen rug krijgt waardoor je onafhankelijke zit zich kan ontwikkelen. Ik weet dat o.a. Alona die krukjes heeft, zij geeft ook centered lessen.

Edit: heb zelf ook hernia gehad, weet dus dat het vertrouwen in je eigen lijf terug moet komen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 23:11

Wat voor mij goed werkt is in punten werken. Dus bijvoorbeeld een week alleen richten op de juiste hand/arm houding. echt continue op letten. Gaat dat goed, pak je het volgende puntje mee, bijvoorbeeld recht zitten.
Wel denk ik dat het erg nuttig is om ook les te nemen, als je instructrice je dan goed te paard zet weet je wat je precies moet na streven als je zelf rijdt.
Een troost: ik heb mijn pony al zeven jaar en zit ook nog steeds belabberd

Znoin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 02:43

Misschien helpt het om naar de chiropractor te gaan en om zitlessen te nemen. De chiropractor helpt i.i.g. altijd, is mijn ervaring. Knipoog

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 04:19

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:53

Na mijn drie hernia's ontdekt te hebben heeft het me sowieso een jaar keihard oefenen gekost (rijden en oefeningen van de fysio) voor ik enigszins recht op mijn paard kon zitten. Het was opdat moment echt fysiek onmogelijk om recht te zitten, laat staan ook nog in balans en goed meegaand met je paard. Ik heb dus echt hard geoefend erop en zodra het niet ging: verlichte zit, en weer verder rijden als het ging.

Nu zat ik nog met de restanten, nl. een slechte zit.
Op Horse Event ben ik geholpen op de Equisimulator van het Balingehof en daar heb ik echt veel aan gehad. Al was het maar de ontdekking dat recht en in balans zitten met mijn rug toch echt geen onmogelijkheid is. Verder ben ik gestopt met werken aan die irritante benen enzo, en begonnen met werken vanuit een juiste positie van mijn bekken. Dat hielp het overgrote deel van de problemen de wereld al uit! En onlangs heb ik ook nog een dagcursus Centered Riding gedaan. Weer gekeken naar de positie van mijn bekken, mijn rug recht maken zonder spanning te creeeren en daarna het scheef zitten aangepakt. Tot slot dan de schouders en armen wat voor mij nog erg moeilijk is. En natuurlijk is het nog niet perfect, maar ik weet nu exact waar ik op moet letten en als ik in de spiegel kijk.... zit ik eindelijk ontspannen en mee en IN het paard ipv erOP en toch recht!

Absolute aanraders en laat je niet ontmoedigen. Het kan echt!