Ik vind de tips die gegeven worden bijzonder nuttig, zeker die cursussen zijn vaak wel heel nuttig en juist heel praktisch voor paardrijden. Zo'n bal is zeker nuttig, maar beweegt niet - een paard wel.
Zeker na een hernia vraag ik me af wat voor (revalidatie en) training je hiervoor hebt gehad. Paardrijden komt niet op kracht aan maar op coordinatie van de spieren.
Dat je na het paardrijden pijn hebt kan komen doordat je juist "grote rug- en buikspieren" gebruikt om je stabiliteit te handhaven, ipv dieper gelegen spiergroepen (m. transversus abdominis en m. multifidus).
Ik zie stap 1 als het bewust kunnen aan en ontpannen van juist dieper gelegen spierlagen die worden gezien als het spiercorset (niet je rechte buikspieren), en dit in allerlei verschillende houdingen en bewegingen kunnen toepassen. (Idd oefenbal / wiebelkussen / oefentol / handenknieenstand / zit etc. etc. - graag met iemand die jou uit balans "duwt". )
Stap 2: te paard, maar het liefst zonder dat je dubbeltaken hoeft uit te voeren - zoals sturen / drijven / impuls opwekken etc. Kortom longe lessen.
Stap 3: Inclusief de dubbel taken, rustig opbouwen en uitbereiden.
Zonder zadel is niet perse een voordeel, voor jou en het paard. (Daar wil ik best eens over uitwijden als iemand dat nodig vind). Een goed passend zadel is in jou situatie wel het beste naar mijn idee. Je bekken, benen en enkels moeten goed kunnen liggen en functioneren. (Een Master Sadlefitter consultant raadplegen oid kan een optie zijn)
Ik zie een stabiele, goed gecoordineerde romp en bekken als het begin van een correcte zit.
Verder wil ik meegeven dat kapstok-voeten voor sommige mensen heel functioneel kan zijn - dat ligt ook wat aan de bouw van je lichaam.